Promillegräns för mc passagerare?

Promillegräns för mc passagerare?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2009-06-20/10:33

Så här i midsommartider med en och annan nubbe som slinker ner... Finns det en promillegräns för mc passagerare och isåfall vad är den.. samma som föraren (logiskt)?
Bara en reflektion då säkert en och annan kör hem efter midsommarfirandet med nån på bönpallen som är lite "dagen efter"..?
:?
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Promillegräns för mc passagerare?

Inläggav Björn Johnson » 2009-06-20/10:40

Gissningsvis kan passageraren på en motorcykel, i likhet med en som åker med i en bil, vara hur berusad som helst. Förhoppningsvis har de flesta förare omdöme nog att inte skjutsa någon som är märkbart påverkad.
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Promillegräns för mc passagerare?

Inläggav Gnarak » 2009-06-20/10:54

Vid en promillekontroll längs vägen gäller samma gräns för passagerare på mc som för förare. Båda två får blåsa i apparaten. Detta gäller tvåhjulig mc, ej trike eller sidvagnsekipage.

Det är alltså fullt möjligt att passageraren blir av med körkortet och får gå hem, medans föraren "klarar sig"
--
/Henrik
Gnarak
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 2009-01-07/13:32

Re: Promillegräns för mc passagerare?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2009-06-20/11:00

Exakt... Vad jag lurar på är just regler/lagar.. Man kan som passagerare få följa med OM man är klart stadig osv.. dvs inga som helst tecken på berusning. MEN, om det vid kontroll visar sig att passageraren ändå har ex 0.201 så vill jag som förare veta ifall detta innebär påföljd för MIG?
Vad jag sett så skjutsar ex. mc-taxi onyktra passagerare.. Jag gissar att dom inte är sååå korkade att dom ÄVEN riskerar sitt eget körkort..ex.
Hmm...
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Promillegräns för mc passagerare?

Inläggav Gnarak » 2009-06-20/12:33

Johnny Kinnunen skrev:så vill jag som förare veta ifall detta innebär påföljd för MIG?


Nej, det är endast den som är påverkad och har för hög promille som straffas. Sen kan jag väl iofs tänka mig att om passageraren är kraftigt berusad och påverkar körningen mycket, att föraren kan straffas för "vårdslöshet i trafik" om polisen gör bedömningen att ekipaget inte kan framföras på ett trafiksäkert sätt. Men det är fullt möjligt oavsett fordon.
--
/Henrik
Gnarak
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 2009-01-07/13:32

Re: Promillegräns för mc passagerare?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2009-06-20/13:07

Tack för svaren!
Bra att ha i åtanke ibland.. och att upplysa eventuell passagerare om skillnaden mellan vara passagerare på mc och i bil.. Är inte säker på att det är alla som känner till...
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Promillegräns för mc passagerare?

Inläggav Helmetrock » 2009-06-20/14:25

Är det inte så att det är straffbart att åka med som passagerare med en berusad bilförare?
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Re: Promillegräns för mc passagerare?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-06-20/21:17

Gnarak skrev:Vid en promillekontroll längs vägen gäller samma gräns för passagerare på mc som för förare. Båda två får blåsa i apparaten. Detta gäller tvåhjulig mc, ej trike eller sidvagnsekipage.

Det är alltså fullt möjligt att passageraren blir av med körkortet och får gå hem, medans föraren "klarar sig"

Det här har jag för mig har diskuterats tidigare, utan att något entydigt svar kom fram.
Skulle vara mycket intressant med en referens/källa där det framgår att lagen kräver nykterhet även av en MC-passagerare!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Promillegräns för mc passagerare?

Inläggav Björn Johnson » 2009-06-20/22:07

Det vore förstås bra om det var på det sättet (att man inte fick skjutsa en påverkad passagerare) men jag kan inte hitta något stöd för detta. I trafikförordningen står bl.a. valda klipp att läsa:

Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt.

På en motorcykel får passagerare tas med endast om motorcykeln är inrättad för det. Passageraren skall sitta på den plats som är avsedd för passagerare. Mer än en passagerare får inte tas med. I en sidvagn får inte flera passagerare tas med än vagnen är avsedd för.

Den som färdas med motorcykel eller moped skall använda skyddshjälm.


Beträffande passagerare finns följande text:

Passagerare som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot bestämmelserna i 4 kap. 6 eller 9 §, 10 § eller 10 a § första stycket, 6 kap. 3 § eller föreskrifter som meddelats med stöd av denna förordning för tillämpningen av 4 kap. 10 § döms till penningböter. Förordning (2008:46).

Ingen av de nämnda hänvisningarna för passagerare rör dock påverkan av alkohol (eller något annat heller för den delen). Diskussionen återfinns för övrigt också på en del utländska motorcykelforum bl.a. här och såvitt jag förstår är det inte olagligt där.

Håller med Gunnar om att det skulle vara intressant att få veta var bestämmelserna för passagerarens åliggande återfinns om inte annat så för allmänbildningens skull. :geek:

Bild
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Promillegräns för mc passagerare?

Inläggav Gnarak » 2009-06-20/22:21

Gunnar Elmgren skrev:Skulle vara mycket intressant med en referens/källa där det framgår att lagen kräver nykterhet även av en MC-passagerare!


Jag gick över till min granne (igen) som är polis för att be om referens eller en källa ur lagtexten.... enligt honom stämmer det att det inte står i lagen uttryckligen att det är förbjudet för passagerare på mc att vara onykter, men det är tydligen de facto praxis att en onykter passagerare straffas men då under paragrafen som rör vårdslöshet i trafik och inte rattonykterhet.

Det är dessutom en massa saker man inte får göra fastän det inte står rent ut i lagtexten att det skulle vara förbjudet... mycket handlar ju om praxis och prejudikat. Tydligen är det praxis att man straffar onykter passagerare, så jag tänker inte chansa iaf.
--
/Henrik
Gnarak
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 2009-01-07/13:32

Re: Promillegräns för mc passagerare?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2009-06-21/15:09

Anledningen till tråden/frågan är en fiktiv situation där jag inte vet vad som gäller för mig respektive passageraren OM det vid blåsning visade sig att passageraren nått över 0.2..

SJÄLVKLART skjutsar vi/jag/ni inte nån som vi själva ser/vet är påverkade MEN ibland kan det alltså dyka upp situationer där vi helt enkelt inte kan se detta och får ja till svar på frågan om de känner sig ok att åka bakpå efter att själva ha bett om skjuts... (dvs nån vän/nära&kära osv.. ).
Om jag då frågar personen ifall denne är beredd att eventuellt vid en blåsning riskera körkortet/böter samt får ta taxi från kontrollplatsen så lär de flesta som har körkort tänka efter MER än vid en enkel- "är du ok" fråga... :P

Frågan vad som gäller för passagerare som EJ har körkort är oxo intressant...
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Promillegräns för mc passagerare?

Inläggav Björn Johnson » 2009-06-21/16:00

Jag håller med Henrik och dig Johnny, jag skulle heller aldrig skjutsa en passagerare som var uppenbarligen påverkad. Sökte lite vidare i ärendet nyss och hittade en svensk (moped?)sida där en trafikpolis regelbundet svarar på frågor rörande trim, utrustning och annat intressant, bl.a. denna fråga:

Vad händer om man skjutsar en som är alkoholpåverkad? Föraren är helt nykter! Moppen är helt laglig och båda använder hjälm.
Att på en tvåhjuling skjutsa någon som är alkoholpåverkad är inte bra. Omdöme och reaktionsförmåga hos passageraren är något man värdesätter när man är förare. Det finns så mycket "tok" som kan hända med en onykter passagerare. Lagligt händer det inget så länge "lasten" sitter där den sitter och inte ramlar av. Du som är förare har ett stort ansvar för den som sitter bakom dig. Känner du att personen är så onykter så att det kan bli farligt både för dig och passageraren skall du inte köra.


Nu behöver du inte kuta över till grannen igen Henrik, han börjar säkert tröttna, men uppenbarligen finns det olika tolkningar även inom poliskåren rörande detta.
:o ;)
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Promillegräns för mc passagerare?

Inläggav UglyJazz » 2009-08-16/17:27

Har följt er lilla debatt ett tag nu och finner till min näst intill oändliga glädje att det inte är såna som vissa av föregående talare som åtnjuter det fina privilegiet att sitta i Bryssel och styra och ställa för då skulle jag nog emigrera per omgående...

Ni inser väl att svamlet om att onyktra passagerare på fordon skulle innebära att all nattrafik med buss och över 70% av rikets taxitrafik omedelbart skulle kunna betraktas som illegal i analogi med tidigare resonemang...

Såsom förare har jag ett ansvar att min last ombord på fordonet inte utgör någon fara för annan men mer än så uttycks inte i klartext.
Detta innebär att lasten ska vara säkrad på ett vederbörligt sätt och inte ramlar av vid kurvtagning eller bromsning osv, alltså samma regler som för den tunga trafiken ute på vägarna.

Att man som passagerare skulle kunna mista körkortet får min bullshitmätare att ge rejält med utslag...

Polisen som svamlat så illa att det finns dom som svalt betet med hull och hår ska vara glad att han inte jobbar där jag bor, för då skulle jag åka och se till att få det där grov(fylle?)snacket testat/verifierat/dementerat på en gång.

Han har nog ett visst självhävdelsebehov som behöver bre på så där ohämmat...
Men kom ihåg att det finns flera bra poliser i omlopp, men det är dumskallarna som man ser och hör.
Ni ska alltså inte tro allt alla säger.

Praxis och prejudikat???

Tänk gärna lite självständigt också...
Det ÄR bara dom döda fiskarna som flyter med strömmen...
Användarvisningsbild
UglyJazz
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2008-08-03/19:11

Re: Promillegräns för mc passagerare?

Inläggav seasword » 2009-08-16/18:12

UglyJazz skrev:Att man som passagerare skulle kunna mista körkortet får min bullshitmätare att ge rejält med utslag...


Det finns fler sätt att bli av med lappen än att själv att sitta bakom ratten/styret berusad: http://www.corren.se/sverige/?articleId=4212001.

Jag har för mig att man i min (visserligen något avlägsna) ungdom kunde bli av med körkortet pga lite allmän vårdslöshet såsom t.ex. sängrökning ledande till eldsvåda.

I båda de fallen får ju körkortsindragandet betraktas som ett straff i sig (nog så kännbart!), och inte direkt relaterat till förseelsen. I linje med det skulle man i princip oxo kunna mista körkortet som berusad passagerare.

/Seasword
/Mattias Sjösvärd
CJ750 -65
R100 -82
K75 -89
??? -??
Användarvisningsbild
seasword
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2007-04-06/18:14

Re: Promillegräns för mc passagerare?

Inläggav Gästkonto » 2009-08-16/21:08

Har svårt att tänka mig att man nyttjar möjligheter i lag och praxis för att dra in körkortet för en mc-passagerare som visserligen har tagit ett järn för mycket, men som ändå har koll på läget.

Däremot så skulle det inte alls förvåna mig om den som kör (vilket fordon som helst) vingligt och trafikfarligt pga att en passagerare stör framförandet (oavsett onykterhet, omognad eller vansinne, kan förlora sitt körkort. Det är ju föraren som framför fordonet som har ansvaret.

Att förlora sitt körkort pga allmän onykterhet kräver förhoppningsvis mer än en enstaka fylla. I fallet som hänvisas till, så har personen blivit omhändertagen(!) pga fylleri ett flertal gånger inom en kortare tidsperiod. Polisen vill nog helst inte omhänderta folk om de slipper - det krävs antagligen ett fullständigt ras om det skall bli aktuellt.

Nämnas kan att jag vid ett flertal tillfällen varit rejält tankad och påträffat Harry Haffa utan att bli omhändertagen. Jag har väl varit "normalt" lördagsberusad kan man anta, eftersom jag klarat konststycket att balansera mig själv på två långa ben. (Därav vikten att alltid ta en rackabajsare för varje ben så att jämnvikt uppnås.)
Gästkonto
 
Inlägg: 342
Blev medlem: 2005-02-04/01:00

Re: Promillegräns för mc passagerare?

Inläggav Motorcycleswede » 2009-10-02/19:33

En passagerare på en mc kan inte dömas för rattfylleri men denne kan dömas för vårdlöshet i trafik, vilket föraren då också kan bli bli dömd för. Länsstyrelsen beslutar om körkortsåterkallelse efter bedömning i varje enskilt fall. Se förklaring här nedan.

Trafikbrottslagen 4 §
”Den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften döms för rattfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader.”

Om man utgår från vissa domar så kan man säga att när man kör ett motordrivet med motorn igång samt om man sitter på en motorcykel och rullar den med avstängd motor och hanterar den med styret så är det att anse som att man för ett motordrivet fordon.

Man kan alltså som regel inte säga att en passagerare är den som för ett motordrivet fordon (ingen regel utan undantag). Därmed så kan inte heller en passagerare på en motorcykel dömas för rattfylleri.

Däremot så kan det bli fråga om vårdslöshet i trafik för både förare och passagerare. Detta eftersom lagtexten beskriver att en trafikant kan dömas för detta och enligt definitionen vad en trafikant är så innefattas både förare och passagerare. Se 1§ här nedan.

Vad det då gäller återkallelse av körkortet i detta sammanhang så kan det mycket väl vara så att både förare och passagerare får körkortet återkallat. Men det är länsstyrelsen som handlägger körkortsfrågor och de gör bedömningen i varje enskilt fall.

Trafikbrottslagen 1 §
”Brister vägtrafikant, den som för spårvagn eller den som någon annanstans än på väg för motordrivet fordon i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter.”

Termen ”vägtrafikant” används jämte termen ”trafikant” i TraF. ”Trafikant” är enligt förordningen FDEF ”den som färdas eller annars uppehåller sig på en väg eller i ett fordon på en väg eller i terräng samt den som färdas i terräng”. TBL omfattar sålunda bl.a. gående och passagerare i fordon.

Trafikförordningen 3 kap 1§
”Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt.” Denna lagtext nämner alla fordon och inte enbart motordrivna fordon.
Kjelle D15
R1250 GS Adventure
Motorcycleswede
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2003-02-25/01:00
Ort: Kristianstad


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst