Gunnar Elmgren skrev:Led skrev:Hur vet jag om det finns specifika däck till R1150RT '03?
Däckfabrikanterna har speciella listor, avsedda för Tyskland där endast däck med godkännande ("Feigabe") för MC-modellen får monteras. Du kan prova att Googla på t ex "R1150RT reifen freigabe" så bör Du få upp en del. Däcktillverkarnas hemsidor har också en del information om godkännanden, och på några av de större däck-webshopparna finns information om vilka hojmodeller resp. däckutförande är avsett för - t ex kommer
dessa upp då man söker på däck för R11550RT hos
http://www.mynetmoto.com/.
Ni får ursäkta men jag ser inte mycket mening i att ni dunkar varandra i huvudet. Det ger ingen av oss andra särskilt mycket ytterligare kunskap eller del av er erfarenhet.
Jag tycker ni båda har gett mig en hel del i tråden tidigare men gnabbet ger tyvärr inget nytt.
Tycker vi skall försöka få tillbaka diskussion till touringdäck och erfarenheter kring dem på nya och gamla RS-GT modellen.
De är enligt min erfarenhet ganska lika när det gäller krav på däck och hur de uppför sig med olika sådana.
Erfarenhet och teori kring däck från bana och gata som är applicerbara är givetvis lika välkomna. Misstänker att det också kommer gälla K1600GT som har ungefär samma tyngd och förmodligen viktfördelning.
Så jag återknyter till Gunnars fina inlägg och där vi hade fortfarande hade fokus. Därmed vill jag inte fördöma de inlägg som kom senare.
1. Däckstillverkarna tvingas göra en hel del tester för att för att kunna skicka in de nödvändiga dokumenten för en Freigabe/Zulassung. Detta gäller för varje modell. En freigabe för K1200GT/ny gäller inte för K1300GT.
Eftersom det kräver så mycket för att söka Freigabe för en modell struntar ofta tillverkarna i modeller med färre sålda MC. Nya K12/13GT hör hit.
Systemet med Freigabe har sina fördelar eftersom det kräver att tillverkaren går i god för att däcken fungerar säkert på just den MC-modellen.
Michelins återkallande av sin Freigabe för K1200GT är ett exempel. De hade konstaterat lite kryptiskt att kvalitetsupplevelsen i högre farter på K1200GT inte stod i samklang med deras kvalitetspolicy. I verkligheten var det problem med stabiliteten i högre farter där den började gunga/Wobbla. Förmodligen är däcksuppbyggnaden för klen för dessa framtunga modeller. Personligen kör jag ganska snabbt ibland på Autobahn och vill inte ha däck som gör hojen instabil.
Nu ser det ut som om Freigabe för olika MC försvinner och man får köra på vad som är rätt dimension och typ för varje modell. Precis som i resten av EU.
Är detta negativt? Jag är inte så säker. Z6 Interactive var aldrig godkända i Tyskland för K1200RS men var samtidigt det bästa däck jag någonsin haft på den motorcykeln. Bra grepp i kurvorna, lättsvängd och inget gung på motorvägen i turbulensen efter långtradarna.
Z8 Interactive är heller inte godkänt men lär vara ändå bättre. Det har heller ingen Freigabe fast har det för den tyngre FJR och gamla K1200GT. Flera på k1200GT.de forumet provkör dem för tillfället och debatterar för nu om de är lika bra eller sämre än BT023.
2. För den som kör på bana är ju grepp förmodligen den viktigaste egenskapen och då i ett visst väderförhållande. Däck för torrt väglag eller blött.
För oss som kör på vanliga vägar är måste vi ha ett däck vi kan lita på i båda lägena. Det skall helst släppa bak på ett kontrollerat sätt så vi får en varning innan vi är på den kritiska gränsen oavsett om det är torr eller vått. Varmt eller kallt.
Jag skulle nog vilja påstå att de de flesta kvalitetsdäck på marknaden uppfyller detta idag.
3. De flesta av oss som kör en K-modell kör förmodligen inte på gränsen utan har alltid en marginal både för oljefläckar och brunnar samt vita linjer. Å andra sidan vill vi gärna ha bra däck som både ger en lättsvängd MC samt bra grepp, lång livslängd och bra stabilitet i höga farter.
Dessa däck finns redan på marknaden och vad som är bäst kan nog bara vår samlade erfarenhet avgöra.
Jag skulle föreslå att vi skapar en speciell däckstråd för K-modellerna.
Tyska k12/13 forumet har en speciell tråd för däck. Verkar vettigt eftersom dessa framtunga monster kräver något annat än T.e.x. R1200RT