Däcksslitage och -tryck?

Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2009-08-10/09:54

Detta är inte avsett vare sig som reklam eller kritik mot Michelin. Jag kör på deras däck, för att min hojbutik och -verkstad, som jag är nöjd med, säljer dem.

På förra cykeln, Aprilia RST 1000 Futura, hade jag två Pilot Road (alltså den förra versionen med samma gummi över hela slitbanan) framtill efter varandra. Dessa sulor höll 1 500 resp. 1 800(!) mil - med fabrikantens rekommenderade tryck 2,5 bar - innan det var dags för byte.

Nyligen byttes mitt första Pilot Road 2 på nuvarande maskinen - K 1200 RS, -02 - efter bara drygt 1 100 mil! Skulle inte vitsen med tvåkomponentdäck vara längre livslängd? (Det kan också kontrasteras mot, att baksvålen höll 1 500 mil!) Och ett test i någon av våra mc-tidningar för något år sedan gav Pilot Road 2 mycket beröm, eftersom man fick ut 2 200 mil(!) ur framdäcket.

Meken på verkstaden hade noterat, att mönstret hade lite "trappstegsform" (är det det, som kallas för "cuppning"?), och däckskunnigt folk hävdar, att detta beror på för lågt tryck. Självklart har jag haft koll på trycket och hållit det på BMW:s rekommenderade nivå - 2,5 bar.
Även en annan kund i butiken, som tidigare servat cykeln hos annat, synnerligen däckskunnigt folk, hade fått samma besked och rekommenderade 2,9 bar även fram, vilket skulle ge åtskilligt högre miltal.

Jag åker touring och sliter inte frambromsbelägg särskilt mycket - dvs inte framdäck heller av det skälet. Körstilen har inte ändrats sedan jag sålde Aprilian - och den enda objektiva skillnaden är, att Bumsen väger 50 kg mer än Prillan. Men inte sjutton skall det väl innebära SÅ stor skillnad?

Finns någon kunnig, som kan reda ut detta?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-08-10/12:51

Jag tror det beror på hojen. K1200RS är framtung, riktigt ordentligt framtung! Den jag hade i 1½ säsong och 1200 mil var svår på framdäck, den också. Det nästan nya Pirelli Diablo Strada som satt på när jag köpte hojen var slut efter knappa 1000 mil, medan bakdäcket fortfarande hade en del att ge. Jag bytte framdäcket till ett likadant, som var märkbart 'trappstegs-slitet' även det när jag sålde hojen ca 250 mil senare, men bakdäcket hade fortfarande en hel del kvar. Jag kör också ganska snällt - många av milen avverkades dessutom som följehoj vid övningskörning.
En annan observation med den hojen var, att den kunde vara ganska orolig på framhjulet i turbulent luft, t ex bakom en långtradare. Det kändes riktigt otäckt ibland - det blev bättre när jag höjde trycket till 2,7 bar, men slitage var det fortfarande....... Även min nuvarande K1200GT -06 verkar slita framdäck ganska hårt, jag bytte bägge original-däcken (Bridgestone BT020) när hojen gått 900 mil. Det fanns visserligen en del kvar att slita på, men framdäcket hade tydligt 'trappstegs-slitage' och väsnades ganska ordentligt, medan bakdäcket var 'plattslitet' och gjorde hojen rejält spårkänslig. Byte till just Pilot Road 2CT gjorde underverk med hojen, den blev följsam och stabil och allmänt betydligt trevligare på vägen.
Nu har däcken gått drygt 500 mil, och det är fortfarande mycket kvar. Framdäcket har tendenser till 'trappstegs-slitage', men är faktiskt mindre slitet i mitten än ett par cm ut. Jag har provat att höja trycket till 2,8-2,9 bar nyligen - återstår att se vad som händer med slitaget. Bakdäcket ser bra ut, utan nämvärt 'plattslitage'.
K1200RS och K1200GT har ju några gemensamma nämnare, som jag kan tänka mig ger högt slitage på framdäcket.
Det första är framtungheten, det är ju rejält tunga cyklar med mycket av vikten fram - här är K1200RS värst av de två. Det andra är framgaffel-konstruktionen, med telelever resp. duolever, som ger en annan rörelsegeometri än en teleskopgaffel, och möjligen också frestar hårdare på däcket - det faktum att hojen inte 'dyker på näsan' vid bromsning är ju t ex en indikation.
Sist men inte minst har hojarna sällsynt effektiva bromsar, särskilt fram - även om de används försiktigt, nyper det bra när man drar i handtaget. Jag inbillar mig att bromsen också sätts an mer 'distinkt' när inte framgaffeln behöver tryckas ihop först.

Hur som helst - min egen erfarenhet är att K1200RS sliter hårt på framdäcket, och jag har klara indikationer på att Pilot Road 2 (med hårdare gummi i mitten av slitbanan) klarar betydligt fler mil än Bridgestone BT020 - i alla fall på K1200GT och med mig bakom styret.

Jag ber att få återkomma beträffande lufttryckets inverkan på slitaget, jag kommer definitivt att testa högre tryck under resten av säsongen!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Roma55 » 2009-08-10/13:18

Bror Gårdelöf skrev:Detta är inte avsett vare sig som reklam eller kritik mot Michelin. Jag kör på deras däck, för att min hojbutik och -verkstad, som jag är nöjd med, säljer dem.

På förra cykeln, Aprilia RST 1000 Futura, hade jag två Pilot Road (alltså den förra versionen med samma gummi över hela slitbanan) framtill efter varandra. Dessa sulor höll 1 500 resp. 1 800(!) mil - med fabrikantens rekommenderade tryck 2,5 bar - innan det var dags för byte.

Nyligen byttes mitt första Pilot Road 2 på nuvarande maskinen - K 1200 RS, -02 - efter bara drygt 1 100 mil! Skulle inte vitsen med tvåkomponentdäck vara längre livslängd? (Det kan också kontrasteras mot, att baksvålen höll 1 500 mil!) Och ett test i någon av våra mc-tidningar för något år sedan gav Pilot Road 2 mycket beröm, eftersom man fick ut 2 200 mil(!) ur framdäcket.

Meken på verkstaden hade noterat, att mönstret hade lite "trappstegsform" (är det det, som kallas för "cuppning"?), och däckskunnigt folk hävdar, att detta beror på för lågt tryck. Självklart har jag haft koll på trycket och hållit det på BMW:s rekommenderade nivå - 2,5 bar.
Även en annan kund i butiken, som tidigare servat cykeln hos annat, synnerligen däckskunnigt folk, hade fått samma besked och rekommenderade 2,9 bar även fram, vilket skulle ge åtskilligt högre miltal.

Jag åker touring och sliter inte frambromsbelägg särskilt mycket - dvs inte framdäck heller av det skälet. Körstilen har inte ändrats sedan jag sålde Aprilian - och den enda objektiva skillnaden är, att Bumsen väger 50 kg mer än Prillan. Men inte sjutton skall det väl innebära SÅ stor skillnad?

Finns någon kunnig, som kan reda ut detta?



Kör aldrig under 2,7 på en K12 med Michelin.
Har också en K12RS med Michelin på för första gången och tycker det är underbara däck men går trycket ner under 2,7 så är dom inte lika roliga längre. Precis som Gunnar säger är det en tung cykel.
Vet inte ännu hur det är med slitaget, jag har inte kört så mycket på dom än. Men jag kör inte snällt. Mer än jag inte gör några hårda inbromsningar, försöker alltid att motorbromsa istället.

//Ronnie
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2009-08-10/14:00

Tack för detta!

När jag får det påpekat, så visst; Bumsen - som i alla andra sammanhang känns stadig som ett lok - kan vara lite orolig bakom långtradarna. I den situationen - som i alla andra - gick Prillan som på räls.

Alltså är det bara att höja trycket, köra och avvakta resultatet. Dock; Om nu detta är känt, hur kommer det sig, att inte tillverkaren från början anger högre tryck?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav HåkanH » 2009-08-10/16:28

Ja, vem ska man rätta sig efter? Tillverkaren av motorcykeln eller däckmontören/försäljaren.
Jag har börjat tro mer på den senare!
Våren 2008 fick min 1150RT nya däck...Pirelli Diablo strada och dessa däck kördes med tryck
enl. BMW:s instruktionsbok...2,2 fram, 2,5 bak(solokörn). vid några tillfällen åkte jag med passagerare
och "glömde" då att öka trycket.
Vid ca 700mil var bakdäcket slut och framdäcket höll till ca 900mil!
Både bak & framdäck hade mycker tydlig trappstegform på slitaget!
Dessutom kunde man se att däcken gått med för lågt tryck, enl. däck-kisen.
Det var liksom mer slitet på var sida om mitten!
Nu har jag köpt Michelin Pilot road 2 CT och blev i samband med montering
rekommenderad att alltid ha 3,0 bak och 2,8 fram.
Så nu kör jag med det och kollar trycket minst 2ggr /vecka...så får vi se hur länge de håller? ? ? ?
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Peter Svensson » 2009-08-10/19:51

Ett par frågor som man kanske egentligen borde känna till, men:

Vad är trappstegsslitage?

Efter ett antal mil en het sommardag så har ju trycket stigit sisådär 0,2 - 0,3 bar. Är det nåt man ska tänka på om man vill blåsa i lite mer luft än vad bmw säger?
Användarvisningsbild
Peter Svensson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-10-03/01:00

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-08-10/20:00

Det jag kallar för 'trappstegs-slitage' är att framkanten på klackarna är betydligt mer sliten än bakkanterna. Det blir som ett 'hajtandsmönster', där spåren i däckmönstret liksom är grundare på ena kanten än på andra. Känns tydligt om man drar med handen längs med slitbanan - åt ena hållet glider det lätt, åt andra hakar fingrarna liksom fast i mönsterklackarna.
Orsakas enligt däckexpertis ofta av för lågt lufttryck.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav M-Anders » 2009-08-11/09:29

Jag tror att man ska prova sig fram.
Själv kör jag på 3,2 bak och 2,8 fram på min k1100 en lite annan maskin än vad ni pratar om men teorin bör vara samma.
fabrikantens rekomendation uppfattar jag som MINI tryck, sen är det upp till dig själv att prova.

min erfarenhet säga att ca 2 hg förändring är märkbar på hojen.

i mitt tillfälle började jag på 2,5 fram och 3,0 bak.

bara att prova sig fram på dom vägar man avser att köra.


mvh Anders
BMW K 1100 LT. K1200RS. R1100S
Användarvisningsbild
M-Anders
 
Inlägg: 447
Blev medlem: 2008-08-30/18:22

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-06-09/19:21

Ref. till inläggen ovan har jag nu kört en uppsättning Michelin Pilot Road 2 med trycken 2,9 / 3,1. Det blev ingen märkbar skillnad. Framsvålen kommer att bytas efter 1 000 mil (även om det nog går att ta ut ytterligare 100, men jag byter före årets resa till Alperna) - och den uppvisar klart trappstegsslitage. Betyder det, att man borde höja trycket ÄNNU mer?! (Hur mycket klarar de utan risk för, att de smäller?!)
Bakdäcket har levererat 1 400 mil, vilket jag finner OK.

Men det är väl, som Gunnar konstaterar - att K 1200 RS är framtung och därmed kostar framdäck. Svågerns Yamaha FJR 1300 A beter sig likadant - med klart kraftigare framdäcksslitage än på den Honda VFR VTEC han körde tidigare. Detta är måhända ett av de pris man får betala för att köra en större, bekvämare maskin.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-06-09/19:34

Mina Pilot Road 2 är också snart mogna för utbyte efter drygt 1100 mil på K1200GT:n.
Mina efterforskningar under vintern gav vid handen, att just Pilot Road 2 inte finns i det extraförstärkta utförande för BMW:s sporttourers, som anges för de däck som har tysk "zulassung" för hojarna ifråga.
Jag misstänker att däckstommen (särskilt fram) helt enkelt är lite för vek för hojens avsevärda tyngd, vilket ju också indikeras av att det faktiskt finns särskilda däckvarianter framtagna.
Jag har ett par nya Metzeler Roadtec Z6 med specialmärkning "C" fram och "K" bak stående i garaget - däcken ska monteras så snart jag kört slut det sista på Pilot Road 2-däcken som sitter på, eller senast till hojsemestern i augusti.
Tyvärr finns varken Pilot Road 2 eller det nyare Metzeler Z6 Interact (som fått bra omdömen) i förstärkt utförande, så det fick bli "gamla" Roadtec Z6 denna gång. Återkommer med omdömen när däcken sitter på hojen och jag fått köra lite!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Kovlingen » 2010-06-09/19:43

När mitt nya framdäck monterades tröck han i 4 kg för att få det att
klättra på fälgen och sitta som det ska . Lite över 3 kg kan man nog ha .
Själv bestämde jag mej för att ha 2,8 fram och så fick det bli .
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Peot » 2010-06-09/20:52

Är det inte lite "fel" egentligen att det är mc (eller bil) -tillverkaren som anger däcktrycket? Det borde väl vara tillverkaren av däcket som ska ange det? :?
Peo Thörnestad, Åkersberga
Honda XL1000VA Varadero -04
Garmin Zumo 660
Användarvisningsbild
Peot
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-08-29/20:56

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Lej » 2010-06-09/22:34

Jag har också problem med för snabbt utslitna däck på min K1200 GT.
För mig gäller det både bak och fram. Har provat 4 olika fabrikat med nästan identiska antal mil på dessa.
ca 900 mil är max vad jag fått ut av dem. Dock kan jag inte se att de är "trappstegsslitna".
Har kört med 2,5 och 2,9 lufttryck. Provat med högre tryck fram på Z6 däck, orsaken var den nervösa gången. Körde för kort tid på högre tryck för att utvärdera livslängden. Tycker inte den nervösa gången kommer lika lätt på andra fabrikat, köper inte Z6 däcket igen.

Jag tillhör inte de som sliter stora vägar ofta (Europavägar eller tvåsiffriga riksvägar) och kör nog vad många skulle kalla aktivt.
Min Däckhandlare och jag hade ett samtal sist jag bytte däck. Han rådde mig att höja trycket med 0,3 i var däck för att prova skillnaden.
Han sa också att om man kör mindre vägar så har de ofta mera grov yta än vad stora vägar med mycket trafik har, detta tror han också kan vara ett skäl till kort livslängd på däcken.
Leif Johansson, D9
K1200GT-04
Lej
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2005-12-01/01:00

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Kovlingen » 2010-06-09/23:42

Lite funderingar på nattkulan !

Lite för lågt tryck plus aktiv körning skapar nog lätt värmen i däcken och ett bra grepp .
Nackdelen är nog att med BRA grepp följer också att äts däcket upp i snabbare takt .
Det är som att välja mellan pest och kolera . Grepp eller livslängd .
Vi brukade säja att däcken hade ett försvinnande bra mönster . ( Breda märkesdäck till bilar )

Det är väl klart att en däcktillverkare inte vill att däcken ska hålla länge . Gör man ett däck som håller
dubbelt så länge så får man ju bara sälja hälften så många . Då bygger man ett däck som är bäst i test
och sedan kör man hårt med reklam . Då kanske man säljer dubbelt så många i stället .

Man ska nog inte titta snett på icke märkesdäck utan utvärdera dem på de grunder som önskas .
2 omg. däck på en sommar kan lätt komma upp i 7 - 8000 kr . ( Finns pengar att hämta på hojdäck ) :(

Själv åker jag på "reklamdäcken" och får väl se vad de duger till . ( Road 2 )

Hade bra
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav noh » 2010-06-10/09:20

Min 13 GT har nu 11.000 km på mätaren. De Z6 som sitter på är i mycket gott skick fortfarande och jämnt slitna tvärs och längs slitbanan. Jag kör med 2,5/2,8 f/b, detta oavsett om vi är två ombord eller om jag är ensam. Jag kanske håller igen en aning på acc. och broms, men kör definitivt inte sakta. En hel del nedlägg blir det också, särskilt om sikten genom kurvorna är god.

Om jag vågar mig på en gissning skulle däcken kanske fungera ytterligare max 4.000 km. Men då jag, med gumman ombord, skall iväg på en långresa (3.500 km) till Norge direkt efter midsommar, vågar jag inte riskera att däcken ger upp ute i "ödemarken".

Sammanfattningsvis är jag således mycket nöjd med Z6. Trots det byter jag ändå till PR2, mest för erfarenhets vinnande. Jag kan också då göra en direkt jämförelse mellan Z6 som är jämnt slitna och med många mil kvar och nya PR2. Finner jag någon större skillnad, skall jag rapportera det.

Det har givits rekommendationer i inlägg ovan om däckstryck upp mot och över 3 bar. Personligen är jag tveksam till så höga tryck. Påfrestningen på gaffel och sving blir betydande då däcket sämre sväljer ojämnheter och man riskerar också sämre fäste, särskilt vid låga temperaturer och blöt vägbana.
noh
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-06-10/09:41

noh skrev: Det har givits rekommendationer i inlägg ovan om däckstryck upp mot och över 3 bar. Personligen är jag tveksam till så höga tryck. Påfrestningen på gaffel och sving blir betydande då däcket sämre sväljer ojämnheter och man riskerar också sämre fäste, särskilt vid låga temperaturer och blöt vägbana.
noh


Det är ju frågan det. Förutsatt, att kunnigt däcksfolk har rätt i påståendet, att trappstegsslitning indikerar för lågt tryck i däcken, verkar den logiska åtgärden vara att höja trycket. Och den enda notabla skillnad jag erfarit är, att cykeln blev betydligt stadigare i turbulensen bakom långtradarna, när jag höjde från 2,5 till 2,9 - en mycket trevlig förbättring. (Som jag skrivit tidigare, var den 50 kg lättare Aprilian bergstadig i sådana situationer med av fabriken rekommenderade 2,5 fram. Tänker man dessutom på, att BMW K 1200 RS alltså dels är 50 kg tyngre och dels har en större andel av vikten på framhjulet, låter det logiskt att höja trycket framtill. Slutligen byggs däck förmodligen inte likadant idag som 1997, när K 1200 RS introducerades.)

Vad gäller ökade påfrestningar på gaffel och sving, ställer jag mig undrande. Det vore egendomligt, ifall dessa byggs med så små marginaler - men här vore information från kunnigt folk intressant.

Högre tryck GER sämre fäste (banåkarna SÄNKER ju trycket, när de kör hårt, just för att få bättre fäste), men huruvida detta är relevant för en (sport)touringåkare är tveksamt. Mina nuvarande svålar har gått på långresa i alla slags väder - ofta på kringliga vägar - och jag har hittills inte upplevt ETT ENDA släpp - inte ens i hällregn. Å andra sidan kör jag förstås lugnare, när det regnar. Som vanligt beror detta på den individuella körstilen, relaterad till omständigheterna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-06-10/10:07

noh skrev:Min 13 GT har nu 11.000 km på mätaren. De Z6 som sitter på är i mycket gott skick fortfarande och jämnt slitna tvärs och längs slitbanan.

En fråga: är Dina Z6 av det speciella utförande som rekommenderas för K1200/1300GT? Dvs med märkning "K" resp "C"?
Jag har nämligen fått uppfattningen, att eftersom däck med denna märkning rekommenderas till våra hojar, så är de troligen styvare i stommen och därmed avpassade för hojens avsevärda tyngd och höga effekt. Intressant att Dina däck fortfarande ser bra ut efter 1.100 mil, mina Pilot Road 2 gör det inte.....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav FlashGordon » 2010-06-10/10:20

Gunnar Elmgren skrev:Mina Pilot Road 2 är också snart mogna för utbyte efter drygt 1100 mil på K1200GT:n.
Mina efterforskningar under vintern gav vid handen, att just Pilot Road 2 inte finns i det extraförstärkta utförande för BMW:s sporttourers, som anges för de däck som har tysk "zulassung" för hojarna ifråga.
Jag misstänker att däckstommen (särskilt fram) helt enkelt är lite för vek för hojens avsevärda tyngd, vilket ju också indikeras av att det faktiskt finns särskilda däckvarianter framtagna.
Jag har ett par nya Metzeler Roadtec Z6 med specialmärkning "C" fram och "K" bak stående i garaget - däcken ska monteras så snart jag kört slut det sista på Pilot Road 2-däcken som sitter på, eller senast till hojsemestern i augusti.
Tyvärr finns varken Pilot Road 2 eller det nyare Metzeler Z6 Interact (som fått bra omdömen) i förstärkt utförande, så det fick bli "gamla" Roadtec Z6 denna gång. Återkommer med omdömen när däcken sitter på hojen och jag fått köra lite!



MIn K1200RS fick nya Metzler Z6 Interact i våras. Det blev en stor skillnad mot gamla Z6 som jag kört på tidigare. Enligt Kenneths var de nya Z6 Interact förstärkta fram.
Nu går den som en sporthoj i kurvorna. Följsam i kurvorna och perfekt spårstabil. Den tyngd och tröghet som den kändes tidigare vid nerlägg är borta. PÅ motorväg känner jag inte heller av det långsamma wobbel man kunde känna tidigare bakom en tradare. Jag har alltid kört med 2,9 bak och 2,7-2,8 fram.
Hat alltid tyckt att K1200RS har en tendens att lägga sig ner i kurvorna om man har lägre tryck i framdäcket. Den får också detta gungande wobbel på motorväg i tubulent luft om jag har lägre tryck i framdäcket.
PÅ min nya K1200GT har jag gamla gamla Metzler Z6 och den har mycket av samma egenskaper som K1200RS.
Ser fram emot att få sätta på Z6 Interact även på den. Kör med samma däckstryck på den.
Har däckstrycksgivare och har inte sett att trycket stiger med mer än 0,1 till max 0,2 bar vid varmt väder och aktiv körning på landsväg.
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-06-10/13:17

Som sagt, jag hade gärna köpt Z6 Interact, om de funnits i ett utförande för K12/1300GT.
De enda förstärkta Z6 Interact jag kan hitta är "C" bak och "G" fram, och enligt Metzeler själva är dessa klassade för Honda VFR800 och inga andra.
Jag antar att det kommer en Z6 Interact-version anpassad för K12/1300GT så småningom, men med erfarenheten från oförstärkta Pilot Road 2 i åtanke ("sågtandsslitage" och inget vidare miltal trots lugn körning) vill jag ha däck som fabrikanten rekommenderar. Jag köpte därför "gamla" Z6 i avvaktan på att rätt Z6 Interact dyker upp. Det verkar ju på vittnesmålen som de C-märkta Z6 i alla fall uppvisar vettig slitagebild - ska bli intressant att se hur de funkar!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav noh » 2010-06-10/14:28

Bror Gårdelöf skrev:
noh skrev: Det har givits rekommendationer i inlägg ovan om däckstryck upp mot och över 3 bar. Personligen är jag tveksam till så höga tryck. Påfrestningen på gaffel och sving blir betydande då däcket sämre sväljer ojämnheter och man riskerar också sämre fäste, särskilt vid låga temperaturer och blöt vägbana.
noh


Det är ju frågan det. Förutsatt, att kunnigt däcksfolk har rätt i påståendet, att trappstegsslitning indikerar för lågt tryck i däcken, verkar den logiska åtgärden vara att höja trycket. Och den enda notabla skillnad jag erfarit är, att cykeln blev betydligt stadigare i turbulensen bakom långtradarna, när jag höjde från 2,5 till 2,9 - en mycket trevlig förbättring. (Som jag skrivit tidigare, var den 50 kg lättare Aprilian bergstadig i sådana situationer med av fabriken rekommenderade 2,5 fram. Tänker man dessutom på, att BMW K 1200 RS alltså dels är 50 kg tyngre och dels har en större andel av vikten på framhjulet, låter det logiskt att höja trycket framtill. Slutligen byggs däck förmodligen inte likadant idag som 1997, när K 1200 RS introducerades.)

Vad gäller ökade påfrestningar på gaffel och sving, ställer jag mig undrande. Det vore egendomligt, ifall dessa byggs med så små marginaler - men här vore information från kunnigt folk intressant.

Högre tryck GER sämre fäste (banåkarna SÄNKER ju trycket, när de kör hårt, just för att få bättre fäste), men huruvida detta är relevant för en (sport)touringåkare är tveksamt. Mina nuvarande svålar har gått på långresa i alla slags väder - ofta på kringliga vägar - och jag har hittills inte upplevt ETT ENDA släpp - inte ens i hällregn. Å andra sidan kör jag förstås lugnare, när det regnar. Som vanligt beror detta på den individuella körstilen, relaterad till omständigheterna.

Dina erfarenheter från din hoj avseende stabiliteten kan jag inte ifrågasätta, de är alldeles säkert helt korrekta.

Vad jag avsåg med påfrestningar i gaffel och sving var riktat i första hand mot lagringarna, altså inte mot materialet och eventuell risk för utmattningssprickor, materialet tål nog en hel del. Om däremot däcket inte sväljer, eller sväljer sämre, de vibrationer och rörelser som vägbanans imperfektioner genererar, så fortplantas dessa till hjul-, svingarms- och styrlager samt i duolever-fallet också till lederna, med kortare livslängd som följd. Min tes är alltså att högre däcktryck och de fördelar det kan ha, betalas med kortare livslängd i andra delar.
noh
Senast redigerad av noh 2010-06-10/16:15, redigerad totalt 1 gång.
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Gnarak » 2010-06-10/14:52

Gunnar Elmgren skrev: är att framkanten på klackarna är betydligt mer sliten än bakkanterna.


Mitt förra framdäck (Avon Distanzia) på GSen och även framdäcket (även detta ett Distanzia) på min XLV750r var slitna exakt tvärtom.... framkanten minst sliten och bakkanten mycket sliten. När bakkanten på klackarna i princip var nersliten till noll, syntes det nästan inget slitage alls framtill... Vafför blir det tvärtom i Värmland? ;-)
--
/Henrik
Gnarak
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 2009-01-07/13:32

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-06-10/15:03

Gnarak skrev:
Gunnar Elmgren skrev: Vafför blir det tvärtom i Värmland? ;-)

Du kanske kör baklänges? ;)
Skämt åsido, så kanske jag uttryckt mig "luddigt" beträffande slitagebilden - mitt sågtandsmönster, framför allt fram, är väldigt tydligt med mest slitage på den sida av mönsterklacken som är framåt på däcket sett uppifrån - rent tekniskt blir det väl "bakkanten" av klacken i anliggningsytan mot vägen. Tror slitaget ser likadant ut i Värmland som i resten av världen!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav noh » 2010-06-10/16:13

Gunnar Elmgren skrev:
noh skrev:Min 13 GT har nu 11.000 km på mätaren. De Z6 som sitter på är i mycket gott skick fortfarande och jämnt slitna tvärs och längs slitbanan.

En fråga: är Dina Z6 av det speciella utförande som rekommenderas för K1200/1300GT? Dvs med märkning "K" resp "C"?
Jag har nämligen fått uppfattningen, att eftersom däck med denna märkning rekommenderas till våra hojar, så är de troligen styvare i stommen och därmed avpassade för hojens avsevärda tyngd och höga effekt. Intressant att Dina däck fortfarande ser bra ut efter 1.100 mil, mina Pilot Road 2 gör det inte.....

Jag har beteckningen C respektive K. Det är de däck som satt på vid leveransen. Som jag sa tidigare, så kör jag rätt aktivt på kurviga vägar, om sikten tillåter. Jag inbillar mig att Z6 behöver lite nedlägg för att inte en antydan till platt centrum av slitbanan skall uppstå.

Jag är själv en aning förvånad över att däcken tagit så lite stryk. Då skall jag dessutom beakta att ca. en tredjedel av de 11.000 km körts med passagerare och packning. Vore det inte för min stundande långresa i Norge, skulle det inte vara aktuellt att skifta däck än på många mil.

Jag blir lite bekymrad över statusen på dina PR2:or, det är ju PR2 jag har valt som ersättare till mina Z6:or. Det vore märkligt om det finns skillnad mellan 12 och 13 GT, vad avser däckslitaget. Nåväl, tiden får utvisa vad PR2 duger till på min hoj och mitt körsätt.
noh
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav FlashGordon » 2010-06-10/17:31

Vet inte om ni följer forumet på K1200GT.de. Här diskuteras däck ganska ofta eftersom man endera måste köra på däck som har "freigabe" för modellen. Eller göra en "sonderzulasssung" hos TUV och betala 30 Euro för att få det inskrivet i sitt Fahrzeugbrief.

Bra att veta kan vara att Michelin har dragit tillbaka sin "Freigabe" i Tyskland för Michelin Pilot Road 2. Tydligen på grund av wobbel eller slingrighet i höga hastigheter. (>200Km/timme).

Den nya favoriten verkar nu vara Bridgestone BT023 med tillägget GT på däcket. Om ni köper dessa så se till att ni absolut får GT modellen. Det har annan uppbyggnad för tunga saker som GT. Samt annat mönster fram än vanliga BT023. Som vanligt finns det många åsikter om däck men de som provkört BT023 GT verkar vara överens om att detta är det bästa de provat.
Metler har också släppt nya Z8 Interact som lär komma i en variant C för t.ex. K1200GT.
För den som är intresserad finns där en hel del erfarenhet att ta till sig:
http://www.bmw-k-forum.de/viewforum.php ... 6dc5b8aecd


Hallo Leute.

Michelin hat die Reifenfreigabe für den MPR2 zurückgezogen.
Sie haben mir folgende Mail geschickt:

Hallo Herr ...

die Freigabe für die K1200 GT (06) und dem Pilot Road 2 wurde von uns zurückgezogen. Die bestehenden Freigaben die im Umlauf sind behalten ihre Gültigkeit, neue Freigaben werden nicht mehr erstellt.
Bei nachträglichen Fahrtest´s wurde entschieden, dass das Fahrverhalten im Hochgeschwindigkeitsbereich nicht deckungsgleich mit unseren hohen Sicherheits- und Qualitätsstandards ist.
Ein derart ausgeprägter Sägezahn wie von Ihnen beschrieben ist am Reifen nicht üblich.
Um herauszufinden, welcher Art die von Ihnen beschriebenen Probleme sind und worauf diese zurückzuführen sind, benötigen wir die beanstandete Bereifung zur technischen Prüfung in unserem Hause.
Nach Vorliegen des Prüfungsergebnisses können wir dann zu einer Einschätzung und Entscheidung in Ihrem Fall kommen.
Bitte melden Sie über Ihren Reifenhändler die zu beanstandende Bereifung zur kostenlosen Überprüfung per Fax bei uns an.

Ihr Reifenhändler wird Ihnen dabei gerne behilflich sein.

Weitere Informationen finden Sie auch im Internet unter http://www.michelin-motorrad.de
Mit freundlichen Grüßen / Sincères salutations / Best regards

Noch was Neues:

Bridgestone hat am 19.01.2010 den BT023 für unsere GT freigegeben.
http://freigaben.motorrad-daten.de/BMW/ ... estone.pdf

Schau mer Mal.
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav skylt » 2010-06-10/20:28

Intressant och aktiv tråd detta!

Jag är en sån där idoit som sänker trycket under BMW's rekommenderade nivåer vid bankörning i kall väderlek och höjer när det är tokvarmt för att på så sätt få upp rätt arbetstemperatur i däcken dvs varken för kalla eller smälta=hala :o (nej jag har inte däckvärmare)

Jag kör för övrigt med de gamla Pilot Power dvs inte 2CT pga mängden bankörning och smältproblematiken i vid nerlägg och mina backdäck räcker 4000Km fram det dubbla med BMW's rekommenderade tryck till vardags.

Men nu till frågan om speciella specifikationer på däcken - Michelin PP classic finns i "B" specifikation och vanliga och priset är ungefär detsamma - är det bara stommen som skiljer som har nämnts i denna tråd och är det bara vikten som har betydelse?

Min R1200s väger ca 213 Kg (190Kg torr enl BMW) men det gör ju nästan alla andra sporthojar också som kan använda sig av 190 bredd är det någon vits att leta med ljus och lykta efter specialdäcken eller kan jag lika gärna köra på standard? Det börjar bli svårt att hitta dessa och de är ofta äldre än standarddäcken som har lite högre omsättning - färskare däck vs rätt specifikation alltså...
> HP2 Sport 09 <
> G650X moto 07 <
[medlem 2658530]
Användarvisningsbild
skylt
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2002-06-18/01:00

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Gnarak » 2010-06-10/20:32

Gunnar Elmgren skrev:
Gnarak skrev:
Gunnar Elmgren skrev: Vafför blir det tvärtom i Värmland? ;-)

Du kanske kör baklänges? ;)
Skämt åsido, så kanske jag uttryckt mig "luddigt" beträffande slitagebilden - mitt sågtandsmönster, framför allt fram, är väldigt tydligt med mest slitage på den sida av mönsterklacken som är framåt på däcket sett uppifrån - rent tekniskt blir det väl "bakkanten" av klacken i anliggningsytan mot vägen. Tror slitaget ser likadant ut i Värmland som i resten av världen!


Nej, då förstod jag dig rätt, och mitt slitage är precis tvärtom...
Om man tänker så här: Den kant på klacken som "tar mark" först (när man rullar framåt) är den som är _minst_ sliten...
--
/Henrik
Gnarak
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 2009-01-07/13:32

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Roger Gross » 2010-06-10/20:47

Inom kort presenterar Metzeler sitt nya Z8 Interact - ett i alla avseenden ännu bättre däck än Z6 Interact.
Mvh
Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-06-10/20:48

Gnarak skrev:Nej, då förstod jag dig rätt, och mitt slitage är precis tvärtom...
Om man tänker så här: Den kant på klacken som "tar mark" först (när man rullar framåt) är den som är _minst_ sliten...

är det bakvänt i Värmland! Märkligt att det kan bli precis tvärtom. Fast det beror säkert på däckets uppbyggnad och belastning kontra lufttryck. Skulle vara intressant om någon visste varför det blir "sågtandsmönster" på däcken.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-06-10/20:52

Roger Gross skrev:Inom kort presenterar Metzeler sitt nya Z8 Interact - ett i alla avseenden ännu bättre däck än Z6 Interact.

Då kanske det finns att köpa när jag kört slut på mina flång nya Z6.......
Jag läste också någonstans att Michelin snart kommer med en uppdatering av Pilot Road 2.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav noh » 2010-06-15/19:58

Jag lovade att förmedkla mitt intryck om PR2 vilket jag uppfyller.

Nu har jag gjort de första milen med nya PR2 monerade på min 13 GT. Däcken som satt på var Z6 med säkert minst 300 lagliga mil kvar. På grund av stundande långresa i Norge kände jag mig dock "tvungen" att byta i förtid. Hur känns då PR2 jämfört med Z6, visserligen slitna, men i relativt gott skick?

Den tydligast skillnaden märker jag direkt. PR2 faller mycket lättare in i kurvorna, betydligt mindre motstyrning behövs. Hojen är helt enkelt påtagligt mera lättstyrd och kvickare i kurvorna. Väl inne i kurvan med valt spår är också PR2 något bättre att hålla spåret, men skillnaden är ändå hårfin och jämförelsen blir ju en aning orättvis, då Z6 har förbrukat dryga 75 % av sin livslängd.

När det gäller kursstabiliteten rakt fram och högre fart, vinner dock Z6, kanske inte för att de faktiskt är stabilare, utan möjligen mera för känslan. PR2 känns en liten, liten, aning som att man åker på smal rygg, vilket också kan vara sant. De har ju en hårdare blandning i mitten. Det känns helt enkelt som att cykeln hela tiden vill lägga sig någon enstaka grad åt endera hållet, detta dock utan att körriktningen ändras. Kanske försvinner denna känsla när jag fått ytterligare några mil på däcken. Kanske skulle också samma känsla försvinna om jag sänkte trycken en aning från valda 2,5/2,8. Jag avstår lika fullt och tills vidare från trycksänkning, då risk finns att jag börjar förbruka mjukare gummi utanför däckens centrum även vid körning rakt fram.

Fästet i torrt väglag upplever jag som likvärdigt rakt fram, men något lite bättre i kurvor och nedlägg för PR2. Fästet i vått underlag har jag ännu ej kunnat testa, men det skulle förvåna om inte PR2, åtminstone knappt, vinner den striden, särskilt vid nedlägg. Våtgreppet för Z6:orna har varit mitt enda klagomål, hela tiden de suttit på hojen.

Slutsatsen är att för mig, och mina körtekniska behov, så är det tämligen egalt vilket däck jag väljer. Avgörande är istället livslängden med bibehållen väghållmning, vilken jag ju inte kan uttala mig om för PR2. Om däcken i det senare fallet är likvärdiga, så kokar frågan slutligt ner till priset.
noh
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Led61 » 2010-08-04/09:28

Uj uj uj vad mycket kunskap det finns. ;=)
Hur vet jag om det finns specifika däck till R1150RT '03? Har varje tillverkare listor eller är det något som "man bara vet"?
Finns det viktklassning för MC-däck på samma sätt som för bilar?

Mvh,

Lennart
Lennart Ekelund
R1150RT '04 - Skrot :=(
R1200RT '10 :=)
Led61
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2009-10-05/12:30

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-08-04/09:42

noh skrev:Jag lovade att förmedla mitt intryck om PR2 vilket jag uppfyller.

Fästet i vått underlag har jag ännu ej kunnat testa, men det skulle förvåna om inte PR2, åtminstone knappt, vinner den striden, särskilt vid nedlägg. noh


Gissar, att Du har rätt. Läser man tester - exempelvis i näst senaste numret av Motorrad - vinner Michelin i regel just våttestet, och PR 2 är inget undantag. Mina egna erfarenheter av PR 2 i hällregn jävar inte testresultatet, men under sådana förhållanden tar jag det så pass lugnt, att det sannolikt inte märkts någon skillnad, ifall jag kört på andra svålar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-08-04/09:50

Led skrev: Hur vet jag om det finns specifika däck till R1150RT '03?


Bortsett från, vad som anges i instruktionsboken, torde väl svaret vara nej - dvs det vet Du inte. Du och jag har hojar med några år på nacken, vilket förstås betyder, att nuvarande toppdäck knappt var påtänkta, när cyklarnas instruktionsböcker trycktes.

Men - vilken seriös hoj-/däckhandlare som helst måste rimligen ha koll på vilka däck, som passar på Din cykel.

Dock - kör på av fabrikanten rekommenderade dimensioner. Det finns folk, som monterar extra breda däck på fälgar, avsedda för smalare sulor. Sådant avråder såväl hoj- som däckstillverkare ifrån - ett råd, som verkar självklart, när man tänker efter. (Det har ju gått mode i breda baksvålar, samtidigt som hojskribenterna verkar helt eniga om, att smalare däck ger en mera lättkörd cykel. Slutsatsen är alltså även av det skälet självklar: Kör på rekommenderad dimension.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-08-04/10:20

Led skrev:Hur vet jag om det finns specifika däck till R1150RT '03?

Däckfabrikanterna har speciella listor, avsedda för Tyskland där endast däck med godkännande ("Feigabe") för MC-modellen får monteras. Du kan prova att Googla på t ex "R1150RT reifen freigabe" så bör Du få upp en del. Däcktillverkarnas hemsidor har också en del information om godkännanden, och på några av de större däck-webshopparna finns information om vilka hojmodeller resp. däckutförande är avsett för - t ex kommer dessa upp då man söker på däck för R11550RT hos http://www.mynetmoto.com/.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav FlashGordon » 2010-09-01/19:59

Jag har nu avverkat 5000 km på Bridgestone BT023 med min K1200GT SE. Hälften på större vägar och hälften på riktigt kurviga vägar i Alperna, Toscana och på Sardinien.
Däcken har ett fantastiskt grepp vått och torrt. Ännu aldrig fått släpp trots ordentliga nedlägg också i regn i alperna.
De går också stadigt i höga fastigheter på Autobahn.
BT023 har en väldigt djup profil både fram och bak som nya. OM jag minns rätt var det 5 mm fram och 6 mm bak.
Efter nu avverkade 5000 km har de fortfarande 4 mm mönster kvar både fram och bak på de mest slitna ställena i mitten. Inget sågtandsmönster fram men en lätt tendens bak på sidorna men inte i mitten.
De förra däcken som var BT020 fram och Z6 bak höll 9000 km inan de var slut.
Jag kör med 2,6 kg fram och 3.0 bak enligt däcksgivarna som ökar till 2,7 och 3.1 med varma däck.
Däcken är av GT modell och har Zulassung/Freigabe för K1200GT och K1300GT i Tyskland.
NU spelar detta ingen roll i Sverige men det innebär att tillverkaren har tvingats göra en mägnd tester för att kunna garantera att däcken är tillförlitliga under alla förhållanden.
Till exempel Michelin tagit tillbaka sin Freigabe för Pilot Road 2 för K1200 GT och K1300GT på grund av stablitetsproblem (Wobbel) i höga farter
På min tidigare K1200RS kom jag heller aldrig längre än 10 000 km på några däck oavsett fabrikat. Körde med ungefär samma tryck på den.
Jag är riktigt nöjd med mina BT023 så här långt. Något som delas av en mängd personer på k1200GT.de forumet för den som är intresserad.
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Jörgen I Larsson » 2010-09-29/19:05

Bror Gårdelöf skrev:
noh skrev:
Högre tryck GER sämre fäste (banåkarna SÄNKER ju trycket, när de kör hårt, just för att få bättre fäste),


Det där är inte riktigt sant, banåkarna sänker trycket i däckek för att få större rörelse i däcket vilket leder till högre temperatur vilket i sin tur leder till att man snabbare når arbetstemp och något högre arbetstemp vilket i sin tur leder till att trycket ökar i däcket på grund av temperaturen.
#2660964 Spiff
Användarvisningsbild
Jörgen I Larsson
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-09-29/19:55

Precis!<BR><BR> Hade de alltså INTE sänkt trycket före körningen, hade det blivit högre under körningen, vilket skulle ha resulterat i sämre fäste. VSB.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Jörgen I Larsson » 2010-09-30/03:42

Bror Gårdelöf skrev:Precis!<BR><BR> Hade de alltså INTE sänkt trycket före körningen, hade det blivit högre under körningen, vilket skulle ha resulterat i sämre fäste. VSB.


Njaeä, Högt tryck från början hade gett lite rörelse i gummit vilket inte hade lett till någon större värmeutveckling vilket i sig leder till att det tar längre tid att nå arbetstemperatur (dåligt, eftersom man vill komma upp i drifttemp så fort som möjligt eftersom i SMCs fall man bara har ett visst antal minuter på banan till förfogande för utbildning och i roadracingens fall leder till kallavrivning, dvs förhöjt slitage pga kalla däck) och man landar i den högre delen av däckets arbetstemperaturintervall vilket leder till högre fäste men också högre slitage. Man måste dock vara uppmärksam så att man inte kommer utanför detta intervall eftersom däcket då börjar bli halt istället. Antagligen är detta vad som har hänt med CT 2 däcken, mitten har varit inom intervallet men värmen har gjort att de mjukare skuldrorna har kommit utanför arbetstemperaturintervallet och då blivit hala och pga det lett till några avåkningar. Allt är naturligtvis mina egna funderingar och det finns lite vetenskapliga studier som antingen stödjer eller förkastar dessa teorier.

VSB? Vet inte riktigt vad det är som du vill bevisa annat än att du kan lite fina ord. Men i min värld dog allt sådant översitteri iom Google. Kunskap är inte längre makt. Eller som Cisco sa i en slogan "empowering people" och det är verkligen något som Internet har gjort. Alla har tillgång till allt. Nästan.

Det finns rätt lite studier kring hur motorcyklar fungerar generellt och däck i synnerhet. Den forskning som bedrivs finansieras av tillverkarna själva och de är väldigt ovilliga att släppa ut dessa resultat till allmänheten. Men en intressant sak kring däck och motorcyklar kan man säga och det är att en motorcykel mycket väl klarar sig utan fjädring/stötdämpning men aldrig utan däcken och dess fjädrande egenskaper.
Det vetenskapliga som jag har hittat kring motorcyklar är det som Vittore Cossalter och hans adepter har skrivit. Det finns mycket matnyttigt på deras websida men jag kan även rekommendera att köpa boken "Motorcycle Dynamics" som är mycket läsvärd, så läsvärd att jag ännu inte har fått tillbaka den från den personen som lånade den av mig :) http://www.dinamoto.it/
Det finns en författare till som har skrivit lite om motorcyklar och hans böcker är kanske lite mer lättillgängliga än Cossalters och han heter Tony Foale. Jag kan varmt rekommendera att börja med att läsa hans bok och är det sedan något man vill gå djupar in i så hittar man med stor sannolikhet svaren i Cossalters alster. Tonys alster hittar man på http://www.tonyfoale.com/
Cossalters bok är relativt tung att läsa, det känns som om man skulle vilja gå på föreläsningarna som den säkert är skriven för.
Det lilla jag har lärt mig om däck har jag snappat upp i dessa böcker men också genom att lyssna på de som ändå har hållt på ett tag i Sverige dvs Ståhlis, Niklas i norr, Owe Granqvist, Bengt Allevad och några till. Alla missförstånd och felaktigheter har jag dock kommit fram till alldeles själv.

Det här blev ju ett lite väl långt inlägg... men summa summarum så är det inte trycket i däcket som ger mer eller mindre fäste, det värmen som gör skillnaden. Om ni får möjligheten så titta på ett regndäck avsett för tävling. Ytan är mycket mjuk nästan så man undrar hur den kan sitta kvar men väldigt mycket spår i sig, detta enbart för att det skall bli stor rörelse i ytskiktet vilket leder genom friktionen till mycket värme vilket i sin tur gör att att däcket får ett nästan ofattbart fäste även om det är blött. På ett vanligt däck kan man ju inte ställa sig och skära upp mer spår för att få mer värme eftersom den processen är irreversibel utan där sänker man istället trycket i däcket för att få rörelsen som leder till friktionsvärme. Ett tydligt exempel på det är de nya däcken som Michelin har kommit med som skall köras på löjligt låga däckstryck att de känns som om man har punka men som efter något/några varv har fått upp tempen (och därigenom trycket) att de känns helt normala. Tricket är hur de har byggt upp stommen i däcket så att det tål den omilda behandlingen däcket får under uppvärmningen.
#2660964 Spiff
Användarvisningsbild
Jörgen I Larsson
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Håkan » 2010-09-30/05:13



Fina länkar tipsade om, Jörgen, nu blir det läsa av...
Och tack för ditt kunniga inlägg i frågan. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav noh » 2010-09-30/09:21

Jörgen I Larsson skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Precis!<BR><BR> Hade de alltså INTE sänkt trycket före körningen, hade det blivit högre under körningen, vilket skulle ha resulterat i sämre fäste. VSB.


..... Om ni får möjligheten så titta på ett regndäck avsett för tävling. Ytan är mycket mjuk nästan så man undrar hur den kan sitta kvar men väldigt mycket spår i sig, detta enbart för att det skall bli stor rörelse i ytskiktet vilket leder genom friktionen till mycket värme vilket i sin tur gör att att däcket får ett nästan ofattbart fäste även om det är blött. På ett vanligt däck kan man ju inte ställa sig och skära upp mer spår för att få mer värme eftersom den processen är irreversibel utan där sänker man istället trycket i däcket för att få rörelsen som leder till friktionsvärme. ....


Jag instämmer med ditt inlägg som visar på stor insikt, tack för att du generöst delar med dig.

Kort komplement och förtydligande till delcitatet ovan är att vid regn, får man en helt avgörande kyleffekt från vattnet på banan. För att i någon mån kompensera för denna kyleffekt, måste man jobba med särskilt mjukt gummi och och kontinuerlig "massage" eller som du säger rörelse i däckets ytskikt. Försvinner vattnet på banan rusar däcktemperaturen upp, gummit blir för mjukt varvid greppet försämras och däcket slits ner på mycket kort tid.
noh
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Jörgen I Larsson » 2010-09-30/14:02

Håkan skrev:


Fina länkar tipsade om, Jörgen, nu blir det läsa av...
Och tack för ditt kunniga inlägg i frågan. :D


Tack!
Men som alltid när det gäller Internet så får man ta saker och ting med en liten nypa salt. Det kan vara saker som jag har missuppfattat.
Nu när vintern och den mindre farbara årstiden kommer så kan det ju vara kul med lite lästips tänk dock på att Vittore Cossalters bok är mycket akademiskt och fylld med ekvationer. Med andra ord svårläst. Foales är däremot relativt lättläst och fungerar bra som uppslagsverk tycker jag.
#2660964 Spiff
Användarvisningsbild
Jörgen I Larsson
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Jörgen I Larsson » 2010-09-30/14:08

noh skrev:
Jörgen I Larsson skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Precis!<BR><BR> Hade de alltså INTE sänkt trycket före körningen, hade det blivit högre under körningen, vilket skulle ha resulterat i sämre fäste. VSB.


..... Om ni får möjligheten så titta på ett regndäck avsett för tävling. Ytan är mycket mjuk nästan så man undrar hur den kan sitta kvar men väldigt mycket spår i sig, detta enbart för att det skall bli stor rörelse i ytskiktet vilket leder genom friktionen till mycket värme vilket i sin tur gör att att däcket får ett nästan ofattbart fäste även om det är blött. På ett vanligt däck kan man ju inte ställa sig och skära upp mer spår för att få mer värme eftersom den processen är irreversibel utan där sänker man istället trycket i däcket för att få rörelsen som leder till friktionsvärme. ....


Jag instämmer med ditt inlägg som visar på stor insikt, tack för att du generöst delar med dig.

Kort komplement och förtydligande till delcitatet ovan är att vid regn, får man en helt avgörande kyleffekt från vattnet på banan. För att i någon mån kompensera för denna kyleffekt, måste man jobba med särskilt mjukt gummi och och kontinuerlig "massage" eller som du säger rörelse i däckets ytskikt. Försvinner vattnet på banan rusar däcktemperaturen upp, gummit blir för mjukt varvid greppet försämras och däcket slits ner på mycket kort tid.
noh


"Delad kunskap är dubbel kunskap"? :D

Japp, regndäcken "brinner upp" väldigt fort om de inte får kylningen från vattnet. Har man förmånen att få pilla på ett regndäck så förstår man varför, ytan känns väldigt mjuk, nästan som tuggummi som har slutat klibba på ytan =)
Att de kan bygga upp ett sådant enormt fäste att det bara skiljer någon sekund för de bästa med regndäck eller med vanliga däck är nästan ofattbart. Jag måste också säga att det verkligen kräver mod att våga köra så intensivt i regn. Mycket imponerande.
#2660964 Spiff
Användarvisningsbild
Jörgen I Larsson
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Håkan » 2010-09-30/14:25

Jörgen I Larsson skrev:Tack!
Men som alltid när det gäller Internet så får man ta saker och ting med en liten nypa salt.


Jag vet...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Jörgen I Larsson » 2010-09-30/14:42

Glömde en sak till.
Tyvärr verkar det vara total torka när det gäller litteratur när det gäller däck och däckslitage. Där får man helt enkelt bygga upp sin egen kompetens vilket ju är lite slöseri och ger utrymme för mycket hokus pokus och magi....
#2660964 Spiff
Användarvisningsbild
Jörgen I Larsson
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav FlashGordon » 2010-09-30/16:55

Däck är ju en intressant fråga när man bara har två att balansera på.
Jag har ett par som inte direkt gäller däckslitage eller tryck.
1. Hur mycket sämre blir blir egentligen greppet med de bäst moderna toringdäcken. Då tänker jag på t.e.x Road Pilot 2 och BT023, vid regn? Tror själv att jag fegar ur och inte vågar använda däcken som jag bör. Gillar inte släpp med en tung K1200GT. Nog för jag klarat oljefläckar och snabelbilar men det är nära att få byta kalsonger varje gång.
Många gånger är det ju bättre att lägga ner mer istället för att börja bromsa om man upptäcker kurvan är skarpare mot slutet än man räknat med.
2. Vad innebär den avkylande effekten av vattnet för däckets arbetstemperatur. Bör man sänka däckstrycket om man kör riktigt kurviga vägar i t.e.x Norge eller alperna när det regnar ordentligt?
3. Personligen har jag sänkt trycket på mina däck något nu på hösten när det är kallare för att högre arbetstemperatur på dem och förhoppningsvis bättre grepp. Har jag tänkt rätt?
Kör nu på av BMW rekommenderat tryck 2,5/2,9 medan jag på sommaren när det är varmt kör med ett par hekto högre.
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-09-30/18:41

FlashGordon skrev: 1. Hur mycket sämre blir blir egentligen greppet med de bäst moderna toringdäcken.


Jag antar, att Du menar in förhållande till gatlegala bandäck eller slicks? Det lilla, som jag läst i ämnet, hävdar, att om man inte ägnar sig åt renodlad bankörning (dvs avsiktligt ligger nära gränsen för, vad däcken klarar av) utan åker touring, blir skillnaden inte anmärkningsvärt stor, eftersom däcken då inte blir så varma. (Däremot håller förstås touringdäcken längre.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-09-30/18:48

Jörgen I Larsson skrev: VSB? Vet inte riktigt vad det är som du vill bevisa annat än att du kan lite fina ord.

VSB lärde jag mig i realskolan - alltså det som senare blev högstadiet. Anser Du det vara översitteri och fina ord, så var så god.<BR><BR>Sedan brukar det vara en god idé att ta med HELA det relevanta stycket, när man skall citera - inte klippa ut valfri del, som Du gjort. Jag skriver ju, att micklande med däcktrycket knappast gör någon skillnad för (sport)touringåkare! Banåkandets finesser lämnar jag åt dem, som är intresserade av det. <BR><BR>Naturligtvis är kunskap makt! Skillnaden är bara, att nätet gjort enorma mängder kunskap tillgängliga för alla med nätuppkoppling - dvs fler kan ta till sig kunskapen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Jörgen I Larsson » 2010-10-01/04:17

FlashGordon skrev:Däck är ju en intressant fråga när man bara har två att balansera på.
Jag har ett par som inte direkt gäller däckslitage eller tryck.

Jo däck är ju väldigt mycket centralare för oss motorcyklister än för bilisterna, även de som kör aktivt på ett eller annat sätt så det är faktiskt märkligt att det finns så lite skrivet om det.
FlashGordon skrev:1. Hur mycket sämre blir blir egentligen greppet med de bäst moderna toringdäcken. Då tänker jag på t.e.x Road Pilot 2 och BT023, vid regn? Tror själv att jag fegar ur och inte vågar använda däcken som jag bör. Gillar inte släpp med en tung K1200GT. Nog för jag klarat oljefläckar och snabelbilar men det är nära att få byta kalsonger varje gång.

Pilot Road 2 CT har mycket bra våtegenskaper men det på grund av andra orsaker än racingdäcken (nu är kanske inte Pilot Road 2 CT ett riktigt touringdäck utan ett gatdäck som tål lite högre tempo någon gång emellanåt). Pilot Road 2 CT har bindämnen i sig som har mycket bra våtegenskaper och klarar sig på så sätt. Racingdäcken (regnvarianten) får bra regnegenskaper på grund av att de genom sin utformning genererar värme så som vi har beskrivit tidigare. Men då skall man komma ihåg att racingsnubbarna har två olika däck för att täcka sitt behov medan vanligt folk får hålla tillgodo med ett däck för båda extremfallen.
Att slippa byta kalsonger handlar mycket om att träna och då träna bort de överlevnadsreflexer som vi alla har. Ett litet släpp bak är inte farligt men det tar lång tid att väja sig vid så att det inte lämna spår i brallorna =)

FlashGordon skrev:Många gånger är det ju bättre att lägga ner mer istället för att börja bromsa om man upptäcker kurvan är skarpare mot slutet än man räknat med.
2. Vad innebär den avkylande effekten av vattnet för däckets arbetstemperatur. Bör man sänka däckstrycket om man kör riktigt kurviga vägar i t.e.x Norge eller alperna när det regnar ordentligt?

Gatdäck har ju en helt annan arbetstemperatur än vad racingdäck har. Att hålla på och mixtra med trycket i vanliga gatdäck är inget jag skulle uppmuntra vid körning på allmän väg. Hitta ett tryck som stämmer med däckstillverkarens rekommendationer och som ger ett vettigt slitage (se tidigare i den här tråden) och kör på det. Går man tex en utbildning hos SMC så ser man hur däcket reagerar och kan justera lite efter det men det känns lite som överkurs här. Fråga någon av instruktörerna på kursen så hjälper de dig mer än gärna. Är det kallt, regnigt osv så ska man kanske inte ligga så på marginalen att lite mer fäste pga lufttrycket gör skillnad. Ett brunnslock eller något annat som drastiskt kan försämrar fästet kan ju få allvarliga konsekvenser under sådana förhållanden med så små marginaler.


FlashGordon skrev:3. Personligen har jag sänkt trycket på mina däck något nu på hösten när det är kallare för att högre arbetstemperatur på dem och förhoppningsvis bättre grepp. Har jag tänkt rätt?
Kör nu på av BMW rekommenderat tryck 2,5/2,9 medan jag på sommaren när det är varmt kör med ett par hekto högre.

Om jag förstår rätt så är det många som gör på det viset nu på hösten. Det fungerar säkert och ger kanske ett lite ökat fäste eftersom däcket kommer upp i sin arbetstemp lite fortare men vill man verkligen ligga så nära gränsen för vad däcken kan hålla? När däcket väl har kommit upp i sin arbetstemp så gör inte det lägre trycket någon nytta längre. Däremot så finns det lömska brunnslocket, vita färgen vid övergångstället osv kvar. Kör med stora marginaler. Här finns mycket att läsa http://hojdack.se/wpage.aspx?pageno=36 Har ni möjlighet att gå på någon av de dragningar som Ståhlis håller så gör det, han är en otrolig kunskapskälla och har också en gång i tiden kört BMW (R1100S).
#2660964 Spiff
Användarvisningsbild
Jörgen I Larsson
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Jörgen I Larsson » 2010-10-01/04:31

Bror Gårdelöf skrev:
FlashGordon skrev: 1. Hur mycket sämre blir blir egentligen greppet med de bäst moderna toringdäcken.


Jag antar, att Du menar in förhållande till gatlegala bandäck eller slicks? Det lilla, som jag läst i ämnet, hävdar, att om man inte ägnar sig åt renodlad bankörning (dvs avsiktligt ligger nära gränsen för, vad däcken klarar av) utan åker touring, blir skillnaden inte anmärkningsvärt stor, eftersom däcken då inte blir så varma. (Däremot håller förstås touringdäcken längre.)


Gatlegala bandäck och slicks har egentligen inget på gatan att göra, de kommer aldrig upp i sin rätta arbetstemperatur läs http://hojdack.se/wpage.aspx?pageno=36 vilket innebär att slitaget blir mycket högre än normalt och fästet mycket sämre än normalt. Tar vi tex ett slicks så är det såphalt tills det kommer upp i sin rätta arbetstemperatur. Det har vi sett tydliga exempel på i sommar där en instruktör har gått in i depån för att ge en deltagare lite instruktioner och den korta stunden räckte för att kyla ner däcket såpass att när instruktören sedan gick ut på banan igen så var däcket såpass kallt att fästet var borta och ole-dol-lyckan var framme, och nu pratar vi om en av de absolut bästa instruktörerna som SMC har.

Anledningen till att SMCs instruktörer använder slicks är att det ger en mycket bättre ekonomi. MEN då måste man vara medveten om dess egenskaper, dessa däck används aldrig på gatan, står hojen stilla så är däcksvärmarna på för att hålla däcken kvar i sin arbetstemperatur (temperaturcyklerna är det som dödar dessa däck). Nackdelen är att blir det regn så måste man byta till regndäck och då krävs dubbla fälgar osv.
#2660964 Spiff
Användarvisningsbild
Jörgen I Larsson
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-10-02/18:48

Utifrån Jörgens notater ovan OCH Motorrad 9/2010 ber jag att få korrigera mig själv. Inledningstexten till tidningens test av racedäck, godkända för gata, avslutas: "För vanlig landsvägskörning av vilket slag det vara må, trivs även en motorcykel av samma kaliber som BMW S 1000 RR bäst när den rullar på 'vanliga' sportdäck och alltså inte de racedäck som sitter standardmonterade."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Nästa

Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst