Bror Gårdelöf skrev:Detta är inte avsett vare sig som reklam eller kritik mot Michelin. Jag kör på deras däck, för att min hojbutik och -verkstad, som jag är nöjd med, säljer dem.
På förra cykeln, Aprilia RST 1000 Futura, hade jag två Pilot Road (alltså den förra versionen med samma gummi över hela slitbanan) framtill efter varandra. Dessa sulor höll 1 500 resp. 1 800(!) mil - med fabrikantens rekommenderade tryck 2,5 bar - innan det var dags för byte.
Nyligen byttes mitt första Pilot Road 2 på nuvarande maskinen - K 1200 RS, -02 - efter bara drygt 1 100 mil! Skulle inte vitsen med tvåkomponentdäck vara längre livslängd? (Det kan också kontrasteras mot, att baksvålen höll 1 500 mil!) Och ett test i någon av våra mc-tidningar för något år sedan gav Pilot Road 2 mycket beröm, eftersom man fick ut 2 200 mil(!) ur framdäcket.
Meken på verkstaden hade noterat, att mönstret hade lite "trappstegsform" (är det det, som kallas för "cuppning"?), och däckskunnigt folk hävdar, att detta beror på för lågt tryck. Självklart har jag haft koll på trycket och hållit det på BMW:s rekommenderade nivå - 2,5 bar.
Även en annan kund i butiken, som tidigare servat cykeln hos annat, synnerligen däckskunnigt folk, hade fått samma besked och rekommenderade 2,9 bar även fram, vilket skulle ge åtskilligt högre miltal.
Jag åker touring och sliter inte frambromsbelägg särskilt mycket - dvs inte framdäck heller av det skälet. Körstilen har inte ändrats sedan jag sålde Aprilian - och den enda objektiva skillnaden är, att Bumsen väger 50 kg mer än Prillan. Men inte sjutton skall det väl innebära SÅ stor skillnad?
Finns någon kunnig, som kan reda ut detta?
noh skrev: Det har givits rekommendationer i inlägg ovan om däckstryck upp mot och över 3 bar. Personligen är jag tveksam till så höga tryck. Påfrestningen på gaffel och sving blir betydande då däcket sämre sväljer ojämnheter och man riskerar också sämre fäste, särskilt vid låga temperaturer och blöt vägbana.
noh
noh skrev:Min 13 GT har nu 11.000 km på mätaren. De Z6 som sitter på är i mycket gott skick fortfarande och jämnt slitna tvärs och längs slitbanan.
Gunnar Elmgren skrev:Mina Pilot Road 2 är också snart mogna för utbyte efter drygt 1100 mil på K1200GT:n.
Mina efterforskningar under vintern gav vid handen, att just Pilot Road 2 inte finns i det extraförstärkta utförande för BMW:s sporttourers, som anges för de däck som har tysk "zulassung" för hojarna ifråga.
Jag misstänker att däckstommen (särskilt fram) helt enkelt är lite för vek för hojens avsevärda tyngd, vilket ju också indikeras av att det faktiskt finns särskilda däckvarianter framtagna.
Jag har ett par nya Metzeler Roadtec Z6 med specialmärkning "C" fram och "K" bak stående i garaget - däcken ska monteras så snart jag kört slut det sista på Pilot Road 2-däcken som sitter på, eller senast till hojsemestern i augusti.
Tyvärr finns varken Pilot Road 2 eller det nyare Metzeler Z6 Interact (som fått bra omdömen) i förstärkt utförande, så det fick bli "gamla" Roadtec Z6 denna gång. Återkommer med omdömen när däcken sitter på hojen och jag fått köra lite!
Bror Gårdelöf skrev:noh skrev: Det har givits rekommendationer i inlägg ovan om däckstryck upp mot och över 3 bar. Personligen är jag tveksam till så höga tryck. Påfrestningen på gaffel och sving blir betydande då däcket sämre sväljer ojämnheter och man riskerar också sämre fäste, särskilt vid låga temperaturer och blöt vägbana.
noh
Det är ju frågan det. Förutsatt, att kunnigt däcksfolk har rätt i påståendet, att trappstegsslitning indikerar för lågt tryck i däcken, verkar den logiska åtgärden vara att höja trycket. Och den enda notabla skillnad jag erfarit är, att cykeln blev betydligt stadigare i turbulensen bakom långtradarna, när jag höjde från 2,5 till 2,9 - en mycket trevlig förbättring. (Som jag skrivit tidigare, var den 50 kg lättare Aprilian bergstadig i sådana situationer med av fabriken rekommenderade 2,5 fram. Tänker man dessutom på, att BMW K 1200 RS alltså dels är 50 kg tyngre och dels har en större andel av vikten på framhjulet, låter det logiskt att höja trycket framtill. Slutligen byggs däck förmodligen inte likadant idag som 1997, när K 1200 RS introducerades.)
Vad gäller ökade påfrestningar på gaffel och sving, ställer jag mig undrande. Det vore egendomligt, ifall dessa byggs med så små marginaler - men här vore information från kunnigt folk intressant.
Högre tryck GER sämre fäste (banåkarna SÄNKER ju trycket, när de kör hårt, just för att få bättre fäste), men huruvida detta är relevant för en (sport)touringåkare är tveksamt. Mina nuvarande svålar har gått på långresa i alla slags väder - ofta på kringliga vägar - och jag har hittills inte upplevt ETT ENDA släpp - inte ens i hällregn. Å andra sidan kör jag förstås lugnare, när det regnar. Som vanligt beror detta på den individuella körstilen, relaterad till omständigheterna.
Gunnar Elmgren skrev: är att framkanten på klackarna är betydligt mer sliten än bakkanterna.
Gnarak skrev:Gunnar Elmgren skrev: Vafför blir det tvärtom i Värmland?
Gunnar Elmgren skrev:noh skrev:Min 13 GT har nu 11.000 km på mätaren. De Z6 som sitter på är i mycket gott skick fortfarande och jämnt slitna tvärs och längs slitbanan.
En fråga: är Dina Z6 av det speciella utförande som rekommenderas för K1200/1300GT? Dvs med märkning "K" resp "C"?
Jag har nämligen fått uppfattningen, att eftersom däck med denna märkning rekommenderas till våra hojar, så är de troligen styvare i stommen och därmed avpassade för hojens avsevärda tyngd och höga effekt. Intressant att Dina däck fortfarande ser bra ut efter 1.100 mil, mina Pilot Road 2 gör det inte.....
Gunnar Elmgren skrev:Gnarak skrev:Gunnar Elmgren skrev: Vafför blir det tvärtom i Värmland?
Du kanske kör baklänges?
Skämt åsido, så kanske jag uttryckt mig "luddigt" beträffande slitagebilden - mitt sågtandsmönster, framför allt fram, är väldigt tydligt med mest slitage på den sida av mönsterklacken som är framåt på däcket sett uppifrån - rent tekniskt blir det väl "bakkanten" av klacken i anliggningsytan mot vägen. Tror slitaget ser likadant ut i Värmland som i resten av världen!
Gnarak skrev:Nej, då förstod jag dig rätt, och mitt slitage är precis tvärtom...
Om man tänker så här: Den kant på klacken som "tar mark" först (när man rullar framåt) är den som är _minst_ sliten...
Roger Gross skrev:Inom kort presenterar Metzeler sitt nya Z8 Interact - ett i alla avseenden ännu bättre däck än Z6 Interact.
noh skrev:Jag lovade att förmedla mitt intryck om PR2 vilket jag uppfyller.
Fästet i vått underlag har jag ännu ej kunnat testa, men det skulle förvåna om inte PR2, åtminstone knappt, vinner den striden, särskilt vid nedlägg. noh
Led skrev: Hur vet jag om det finns specifika däck till R1150RT '03?
Led skrev:Hur vet jag om det finns specifika däck till R1150RT '03?
Bror Gårdelöf skrev:noh skrev:
Högre tryck GER sämre fäste (banåkarna SÄNKER ju trycket, när de kör hårt, just för att få bättre fäste),
Bror Gårdelöf skrev:Precis!<BR><BR> Hade de alltså INTE sänkt trycket före körningen, hade det blivit högre under körningen, vilket skulle ha resulterat i sämre fäste. VSB.
Jörgen I Larsson skrev:Bror Gårdelöf skrev:Precis!<BR><BR> Hade de alltså INTE sänkt trycket före körningen, hade det blivit högre under körningen, vilket skulle ha resulterat i sämre fäste. VSB.
..... Om ni får möjligheten så titta på ett regndäck avsett för tävling. Ytan är mycket mjuk nästan så man undrar hur den kan sitta kvar men väldigt mycket spår i sig, detta enbart för att det skall bli stor rörelse i ytskiktet vilket leder genom friktionen till mycket värme vilket i sin tur gör att att däcket får ett nästan ofattbart fäste även om det är blött. På ett vanligt däck kan man ju inte ställa sig och skära upp mer spår för att få mer värme eftersom den processen är irreversibel utan där sänker man istället trycket i däcket för att få rörelsen som leder till friktionsvärme. ....
Håkan skrev:
Fina länkar tipsade om, Jörgen, nu blir det läsa av...
Och tack för ditt kunniga inlägg i frågan.
noh skrev:Jörgen I Larsson skrev:Bror Gårdelöf skrev:Precis!<BR><BR> Hade de alltså INTE sänkt trycket före körningen, hade det blivit högre under körningen, vilket skulle ha resulterat i sämre fäste. VSB.
..... Om ni får möjligheten så titta på ett regndäck avsett för tävling. Ytan är mycket mjuk nästan så man undrar hur den kan sitta kvar men väldigt mycket spår i sig, detta enbart för att det skall bli stor rörelse i ytskiktet vilket leder genom friktionen till mycket värme vilket i sin tur gör att att däcket får ett nästan ofattbart fäste även om det är blött. På ett vanligt däck kan man ju inte ställa sig och skära upp mer spår för att få mer värme eftersom den processen är irreversibel utan där sänker man istället trycket i däcket för att få rörelsen som leder till friktionsvärme. ....
Jag instämmer med ditt inlägg som visar på stor insikt, tack för att du generöst delar med dig.
Kort komplement och förtydligande till delcitatet ovan är att vid regn, får man en helt avgörande kyleffekt från vattnet på banan. För att i någon mån kompensera för denna kyleffekt, måste man jobba med särskilt mjukt gummi och och kontinuerlig "massage" eller som du säger rörelse i däckets ytskikt. Försvinner vattnet på banan rusar däcktemperaturen upp, gummit blir för mjukt varvid greppet försämras och däcket slits ner på mycket kort tid.
noh
Jörgen I Larsson skrev:Tack!
Men som alltid när det gäller Internet så får man ta saker och ting med en liten nypa salt.
FlashGordon skrev: 1. Hur mycket sämre blir blir egentligen greppet med de bäst moderna toringdäcken.
Jörgen I Larsson skrev: VSB? Vet inte riktigt vad det är som du vill bevisa annat än att du kan lite fina ord.
FlashGordon skrev:Däck är ju en intressant fråga när man bara har två att balansera på.
Jag har ett par som inte direkt gäller däckslitage eller tryck.
FlashGordon skrev:1. Hur mycket sämre blir blir egentligen greppet med de bäst moderna toringdäcken. Då tänker jag på t.e.x Road Pilot 2 och BT023, vid regn? Tror själv att jag fegar ur och inte vågar använda däcken som jag bör. Gillar inte släpp med en tung K1200GT. Nog för jag klarat oljefläckar och snabelbilar men det är nära att få byta kalsonger varje gång.
FlashGordon skrev:Många gånger är det ju bättre att lägga ner mer istället för att börja bromsa om man upptäcker kurvan är skarpare mot slutet än man räknat med.
2. Vad innebär den avkylande effekten av vattnet för däckets arbetstemperatur. Bör man sänka däckstrycket om man kör riktigt kurviga vägar i t.e.x Norge eller alperna när det regnar ordentligt?
FlashGordon skrev:3. Personligen har jag sänkt trycket på mina däck något nu på hösten när det är kallare för att högre arbetstemperatur på dem och förhoppningsvis bättre grepp. Har jag tänkt rätt?
Kör nu på av BMW rekommenderat tryck 2,5/2,9 medan jag på sommaren när det är varmt kör med ett par hekto högre.
Bror Gårdelöf skrev:FlashGordon skrev: 1. Hur mycket sämre blir blir egentligen greppet med de bäst moderna toringdäcken.
Jag antar, att Du menar in förhållande till gatlegala bandäck eller slicks? Det lilla, som jag läst i ämnet, hävdar, att om man inte ägnar sig åt renodlad bankörning (dvs avsiktligt ligger nära gränsen för, vad däcken klarar av) utan åker touring, blir skillnaden inte anmärkningsvärt stor, eftersom däcken då inte blir så varma. (Däremot håller förstås touringdäcken längre.)
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst