Däcksslitage och -tryck?

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Jörgen I Larsson » 2010-10-04/18:13

Bror Gårdelöf skrev:Utifrån Jörgens notater ovan OCH Motorrad 9/2010 ber jag att få korrigera mig själv. Inledningstexten till tidningens test av racedäck, godkända för gata, avslutas: "För vanlig landsvägskörning av vilket slag det vara må, trivs även en motorcykel av samma kaliber som BMW S 1000 RR bäst när den rullar på 'vanliga' sportdäck och alltså inte de racedäck som sitter standardmonterade."

Fattar tyvärr inte ett ord men det är väl inte meningen.
#2660964 Spiff
Användarvisningsbild
Jörgen I Larsson
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Håkan » 2010-10-04/19:26

Jörgen I Larsson skrev: det är väl inte meningen.


Jag tror det var meningen.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-10-04/20:03

Till Jörgen: Vad är det Du inte fattar? Att jag ger Dig rätt? Eller det ordagranna citatet ur artikeln i Motorrad? (Eller möjligen hur Motorrad har kommit fram till, vad de skriver?)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Jörgen I Larsson » 2010-10-05/08:58

Bror Gårdelöf skrev:Till Jörgen: Vad är det Du inte fattar? Att jag ger Dig rätt? Eller det ordagranna citatet ur artikeln i Motorrad? (Eller möjligen hur Motorrad har kommit fram till, vad de skriver?)

Det jag inte fattar är att du helt enkelt inte kan säga "jag har fel och du har rätt", ordet "notater" och att det skall vara så svårt att inse att du inom det här området inte har en blekaste aning men att jag faktiskt vet något så när vad jag pratar om MEN du måste läsa om det i en tidning (som på intent sätt behöver ha någon koll) för att inse det. Som någon sa "tala är silver men tiga är guld om man ingen aning har". Det fanns och till viss del finns folk på det här forumet som besitter en enorm kompetens. Låt dem komma till tals istället .

Tjingeling!
/jorgen
#2660964 Spiff
Användarvisningsbild
Jörgen I Larsson
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-10-05/09:40

Jörgen I Larsson skrev:Det jag inte fattar är att du helt enkelt inte kan säga "jag har fel och du har rätt", ordet "notater"

Bristande fattningsförmåga är förstås svår att göra något åt, men ett tips är, att med vänlighet kommer man långt - även om man inte förstår. <BR><BR>Återvänder vi sedan för ett ögonblick till denna tråds början, ställde jag där en fråga om slitage på touringdäck - och fick några i mitt tycke vettiga svar (dock inte från Dig. Du dök upp betydligt senare på denna tråd). Därefter har tråden - som så ofta - spretat åt lite olika håll, varpå Du hängt upp Dig på en detalj, som ligger utanför trådens egentliga ämne, vilket jag tidigare poängterat. När jag sedan ger Dig rätt i sak, nöjer Du Dig inte med det utan blir ovettig.<BR><BR>Över spelarentrén till Wimbledons centercourt står (ungefär - sakkunniga får gärna rätta mig): "Triumph or disaster - meet it all the same." Det är ingen dum devis - även utanför nämnda tennisplan. <BR><BR>Vad gäller möjligheten att komma till tals här på Forum, lär varken Dina eller mina skriverier hindra någon.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav FlashGordon » 2010-10-05/19:08

Gunnar Elmgren skrev:
Led skrev:Hur vet jag om det finns specifika däck till R1150RT '03?

Däckfabrikanterna har speciella listor, avsedda för Tyskland där endast däck med godkännande ("Feigabe") för MC-modellen får monteras. Du kan prova att Googla på t ex "R1150RT reifen freigabe" så bör Du få upp en del. Däcktillverkarnas hemsidor har också en del information om godkännanden, och på några av de större däck-webshopparna finns information om vilka hojmodeller resp. däckutförande är avsett för - t ex kommer dessa upp då man söker på däck för R11550RT hos http://www.mynetmoto.com/.


Ni får ursäkta men jag ser inte mycket mening i att ni dunkar varandra i huvudet. Det ger ingen av oss andra särskilt mycket ytterligare kunskap eller del av er erfarenhet.
Jag tycker ni båda har gett mig en hel del i tråden tidigare men gnabbet ger tyvärr inget nytt.
Tycker vi skall försöka få tillbaka diskussion till touringdäck och erfarenheter kring dem på nya och gamla RS-GT modellen.
De är enligt min erfarenhet ganska lika när det gäller krav på däck och hur de uppför sig med olika sådana.
Erfarenhet och teori kring däck från bana och gata som är applicerbara är givetvis lika välkomna. Misstänker att det också kommer gälla K1600GT som har ungefär samma tyngd och förmodligen viktfördelning.
Så jag återknyter till Gunnars fina inlägg och där vi hade fortfarande hade fokus. Därmed vill jag inte fördöma de inlägg som kom senare.



1. Däckstillverkarna tvingas göra en hel del tester för att för att kunna skicka in de nödvändiga dokumenten för en Freigabe/Zulassung. Detta gäller för varje modell. En freigabe för K1200GT/ny gäller inte för K1300GT.
Eftersom det kräver så mycket för att söka Freigabe för en modell struntar ofta tillverkarna i modeller med färre sålda MC. Nya K12/13GT hör hit.
Systemet med Freigabe har sina fördelar eftersom det kräver att tillverkaren går i god för att däcken fungerar säkert på just den MC-modellen.
Michelins återkallande av sin Freigabe för K1200GT är ett exempel. De hade konstaterat lite kryptiskt att kvalitetsupplevelsen i högre farter på K1200GT inte stod i samklang med deras kvalitetspolicy. I verkligheten var det problem med stabiliteten i högre farter där den började gunga/Wobbla. Förmodligen är däcksuppbyggnaden för klen för dessa framtunga modeller. Personligen kör jag ganska snabbt ibland på Autobahn och vill inte ha däck som gör hojen instabil.
Nu ser det ut som om Freigabe för olika MC försvinner och man får köra på vad som är rätt dimension och typ för varje modell. Precis som i resten av EU.
Är detta negativt? Jag är inte så säker. Z6 Interactive var aldrig godkända i Tyskland för K1200RS men var samtidigt det bästa däck jag någonsin haft på den motorcykeln. Bra grepp i kurvorna, lättsvängd och inget gung på motorvägen i turbulensen efter långtradarna.
Z8 Interactive är heller inte godkänt men lär vara ändå bättre. Det har heller ingen Freigabe fast har det för den tyngre FJR och gamla K1200GT. Flera på k1200GT.de forumet provkör dem för tillfället och debatterar för nu om de är lika bra eller sämre än BT023.

2. För den som kör på bana är ju grepp förmodligen den viktigaste egenskapen och då i ett visst väderförhållande. Däck för torrt väglag eller blött.
För oss som kör på vanliga vägar är måste vi ha ett däck vi kan lita på i båda lägena. Det skall helst släppa bak på ett kontrollerat sätt så vi får en varning innan vi är på den kritiska gränsen oavsett om det är torr eller vått. Varmt eller kallt.
Jag skulle nog vilja påstå att de de flesta kvalitetsdäck på marknaden uppfyller detta idag.

3. De flesta av oss som kör en K-modell kör förmodligen inte på gränsen utan har alltid en marginal både för oljefläckar och brunnar samt vita linjer. Å andra sidan vill vi gärna ha bra däck som både ger en lättsvängd MC samt bra grepp, lång livslängd och bra stabilitet i höga farter.
Dessa däck finns redan på marknaden och vad som är bäst kan nog bara vår samlade erfarenhet avgöra.
Jag skulle föreslå att vi skapar en speciell däckstråd för K-modellerna.
Tyska k12/13 forumet har en speciell tråd för däck. Verkar vettigt eftersom dessa framtunga monster kräver något annat än T.e.x. R1200RT
Senast redigerad av FlashGordon 2010-10-06/08:57, redigerad totalt 1 gång.
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-10-05/20:17

FlashGordon skrev: Ni får ursäkta men jag ser inte mycket mening i att ni dunkar varandra i huvudet. Tycker vi skall försöka få tillbaka diskussion till touringdäck och erfarenheter kring dem på nya och gamla RS-GT modellen.

För oss som kör på vanliga vägar är måste vi ha ett däck vi kan lita på i båda lägena.

De flesta av oss som kör en K-modell kör förmodligen inte på gränsen utan har alltid en marginal både för oljefläckar och brunnar samt vita linjer.

Först blev jag lite konfunderad, eftersom Ditt inlägg citerade Gunnar, medan kommentaren rimligtvis gäller Jörgens och mitt meningsutbyte. Som mitt inlägg omedelbart ovanför Ditt anger, är Du och jag helt eniga om, vad denna tråd rimligen bör handla om; egenskaperna hos touringdäck under de skiftande förhållanden, som sådana är tänkta att klara av - och jag delar helt Din uppfattning om, hur de flesta av oss, som åker på sådana hojar, kör.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav FlashGordon » 2010-10-06/14:12

Bror,
Du har så rätt. Jag började med att besvara Gunnars inlägg men sedan blev det några stickspår och därmed lite rörigt.
Skall försöka sammanfatta helt kort.

Tyska systemet med Freigabe har sin för och nackdelar. Om man köper ett däck godkänt för hojen man kör så kan man vara ganska säker på att det fungerar bra och är säkert både i högfart och på kurviga vägar samt i vått och torrt.
Däremot kan det mycket väl finnas ännu bättre däck där tillverkaren inte tyckt att det är värt besväret att investera kostnaden som krävs för att just din MC skall skall bli godkänd för däcken.

Budskap nummer 2 var att vi väl alla vill byta till det bästa däck som finns att tillgå när det är dags.
För min del händer det ungefär en gång per år.
I somras höjde man BT 023 i GT utförande till skyarna på tyska k1200GT.de. Jag följde rådet och bad Kenneths lägga på sådana. Kan bara säga att jag är mer än nöjd. De har fungerat suveränt både i 35 gradig värme på Sardinien på de krokigaste vägar jag någonsin kört och samtidigt fungerar bra nu i svenskt höstväder och blöta vägar. Dessutom ser de efter dryga 600 mil bättre ut än mina däck brukar vid det laget. Skall nog kunna bli över 1000 mil för första gången på en omgång däck. En annan egenskap jag gillar med de här däcken är att jag inte märker någon skillnad i köregenskaper om jag håller 2,5/2,9 i däcken eller höjer till 2,8/3,1.
På tyska tyska k-forumet har man alltid en däckstråd kopplat till varje modell. Tycker det är ganska smart och den tråden brukar också vara väldigt aktiv. Här finns en mängd erfarenhet att hämta.
Nu är det ju inte alla av oss som förstår tyska och speciellt inte det vardagliga forumspråk som härjar på k-forumet med en hel del sydtyska inslag och förkortningar.
Så därför tycker jag vi borde ha vår egen samlade däckstråd eller eller ändå hellre forumavdelning.
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-10-06/14:24

No argument. Och sett så här i backspegeln är det ju rätt intressant, att den fråga, som jag en gång i tiden lade ut, vid det här laget har genererat sex sidor på Forum. vi får väl se, om tråden fortsätter att växa med eget liv.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav FlashGordon » 2010-10-06/15:07

Tycker det är ganska naturligt. Att ha bra däck är väl den bästa säkerhetsutrustningen man kan ha för att slippa hamna under din mask och donera väsentliga delar av sin kropp.
Dessutom är en omgång däck ju en stor del av kostnaden per mil. Uppskattar att min kostnad ligger runt 4kr/mil.
Så om jag kan hitta däck som är lika bra och håller 1500 mil istället för 1000 eller lika bra däck som kostar hälften så var det ju inte fel.
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-10-06/16:15

Vi kan inte vara mer överens (och om Du någon gång hamnar under min mask, skall jag göra, vad jag kan, för att Du kommer därifrån med samtliga organ i behåll).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däcksslitage och -tryck?

Inläggav FlashGordon » 2010-10-06/16:31

Tackar för det. Nu gäller det bara att hålla sig i rätt landsända och köra när du har skiftet:-)
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Föregående

Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst