Olycka att begrunda

Olycka att begrunda

Inläggav Hasse Gustafsson » 2009-08-19/15:41

Saxat från SMC-forum.
Att ha saker i fickorna är farligt :shock:
http://forum.svmc.se/showthread.php?t=3936
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Olycka att begrunda

Inläggav Eckerberg » 2009-08-19/21:47

Höll själv på att få smaka på diket eller fronten på en engelskreggad bil idag. Har varit ute en vecka och åkt runt nästan 200 mil i södra sverige och hade ca två mil kvar hem till dörren. Inte tillstymelse till incidenter för än jag nästan var hemma. Kommer i ca 70 knyck in mot en avfart som jag ska in på, känner avfarten som i min egen ficka, petar in fyran för att motorbromsa ner till ca 50 knyck släpper upp kopplingen och gör en lätt motstyrning för att lägga ner hojen och gasa på igen när jag precis i kurvan får syn på en liten skylt som varnar för halka( eller om det var stenskott). Då har Vv varit ute och lagt på sånt där förb---at asfaltsklister och täckt skiten med grus och dess utom satt skylten precis i jämnhöjd med början på gruset. Får lite lätt panik när jag konstaterar att jag ligger ner i en doserad kurva med hela min körbana täckt med 4-8 mm småsten, vilket får till följd att jag rätar upp hojen av en ren panikreflex och vips så är jag nästan nere i diket på andra sidansamtidigt som jag får syn på den mötande bilen som dock håller låg hastighet pga att hela vägen är fläckvis täckt med småsten. Det såg iaf ut som att britten fattade varför jag höll på att hamna i hans grill, då han gjorde en vinkande gest och jag försökte nicka tillbaka, att släppa styret med ena handen då var knappast att tänka på.

Tack för det Vägverket! Fast det kanske snarare är väghållaren i detta fall som skyltat helt åt pickolaflöjt.

Vägverket kan ta sin "Nol-Vision" och stoppa upp den tillsammans med vajerräcket i någon anatomisk lämplig öppning enligt mig. Ursäkta ordvalet, men jag är lite smått uppjagad fortfarande, tyvärr var jag inte alls i stånd att stanna och plocka fram kameran, men jag ska se om jag kan åka förbi i morgon och kolla om det stämmer om min uppfattning om skyltens placering stämmer.
Eckerberg
 

Re: Olycka att begrunda

Inläggav Bror Gårdelöf » 2009-08-20/09:33

Skicka Din drapa till Vägverket - eventuellt efter viss redigering. :-)

"Många bäckar små ..." resp. "Droppen urholkar stenen, inte genom sin tyngd utan genom att ständigt falla" - dvs ju fler påstötningar Vägverket får om detta problem, desto svårare har man att ignorera det, såvida man inte aktivt går ut och verifierar, att motorcyklister är undantagfna från nollvisionen - och det vore väl lite väl magstarkt!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Olycka att begrunda

Inläggav Albert » 2009-08-26/19:16

Jag har ringt -så- många gånger om -stora- hål i körbana, döda grävlingar/djur i körfält, dumpade fäljar på körbana, grus, kross, sten, osv etc mm.
Jag har anmält asfalteringar som skapar trafikfara för tvåhjulingar, höga längsgående skarvar, tvära skarvar, bortfräst körbana utan varning om hög asfaltskant, rondeller med kantsten i körbanan, dolda refuger, osv etc mm

Resultat?
Tja... år efter år utan att trafikfarorna åtgärads...

Måste någon skadas eller dödas innan väghållare/polis/rättsväsende åtgärdar så enkla saker som att fylla igen hål, sätta upp varningsskyltar och plana-/slätaut asfalteringsskarvar?...
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Olycka att begrunda

Inläggav andytoothstone » 2009-08-26/19:31

Kanske fotografera skiten och lägga upp bilderna på flickr? eller liknande siter så att alla kan se hur det ser ut. Har tänkt i de banorna själv.
BMW R 1150 GS -01
andytoothstone
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-07-20/11:33

Re: Olycka att begrunda

Inläggav Max Mad » 2013-08-04/10:38

Eckerberg skrev:Vägverket kan ta sin "Nol-Vision" och stoppa upp den tillsammans med vajerräcket i någon anatomisk lämplig öppning enligt mig.

:lol: :lol: :lol:
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Olycka att begrunda

Inläggav Max Mad » 2013-08-04/10:40

Bror Gårdelöf skrev:Skicka Din drapa till Vägverket - eventuellt efter viss redigering. :-)

:lol: :lol: :lol:
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst