Hög vindruta till GSA LC

Hög vindruta till GSA LC

Inläggav P-O. Gunnar » 2019-02-28/17:56

Till min förra hoj, R1200GS -10 köpte jag en Givi Airflow. En bra investering. Jag är lång, 194 cm, och originalrutan på förra hojen var inget annat än ett stort skämt (som många konstaterade). Då jag lider av tinnitus, vill jag försöka minimera vindbruset så långt det är möjligt. Airflow verkar inte, så långt jag sett, finnas för min nuvarande hoj, R1200GSA -14. Dessutom har jag sadeln i högsta positionen, samt en komfortsadel från Touratech.
Jag testade i Tyskland diverse varianter med "flärpar" och även förhöjd ruta, men det gav ingen skillnad.
Min fråga är om någon har erfarenhet av andra fabrikat, typ Puig? Eller något annat alternativ?
Only a Rider knows why a dog sticks his head out of a car window.
R1250GSA
Användarvisningsbild
P-O. Gunnar
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2010-12-29/17:17

Re: Hög vindruta till GSA LC

Inläggav Thomas Stadin » 2019-02-28/21:11

Hoppas att mina erfarenheter kan hjälpa dig.
Jag är 190 cm och har fyra olika rutor till GS/LC. Alla har blivit testade. Tyvärr är inte någon av dem perfekt:

1. GS Original - den absolut sämsta rutan av de jag testat. Huvudet skakar av turbulensen.

2. Puig Sportscreen - en liten och låg ruta. Tack vare att den är liten blir turbulensen mindre. Tyvärr ökar även vindtrycket mot huvudet och det känns i nacken efter några dagar i sadeln. Underbar i värmen, men inte på långresan.

3. MRA Vario Touring Screen - är en ruta med vinklingsbar spoiler. Denna ruta är nog den bästa utav de jag testat, om än med liten marginal. Jag vill minnas att det finns en högre variant av denna och den skulle också vara intressant att prova.

4. Wunderlich Marathon II inkl stabilisator - en bred och stor jätteruta. Böjer man ned huvudet några centimeter blir det helt tyst. Jag gissar att denna jätterutan i kombination med en spoiler skulle minska vindbruset.
Tyvärr blir det VÄLDIGT varmt bakom denna rutan i värmen.
Finns en på blocket men den verkar sakna stabiliseringsstaget som jag tycker behövs om man kör med denna jätteruta.
https://www.blocket.se/varmland/BMW_R1200GS_LC_Vindruta_83982415.htm?aw=1

Många verkar enbart fokusera på rutornas höjd, men efter att ha laborerat fram och tillbaks kan jag konstatera att höjd är en parameter, och bredd samt avstånd till huvudet är två viktigare parametrar.
En bred ruta som är monterad nära huvudet behöver inte vara hög för att det ska bli helt tyst.
Tyvärr verkar det inte finnas några sådana rutor till våra GS.

För Långtouring väljer jag 3 eller 4.
Hittar jag någon annan intressant ruta kommer jag att testa även den, kanske nr 4 med en bred spoiler.
Vet du förresten om någon bred spoiler?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Hög vindruta till GSA LC

Inläggav P-O. Gunnar » 2019-03-01/22:50

Tack för tips!
Nej, de spoilers jag sett hsr varit mer sv typen ”flärp” dessvärre. Men jag ska kolla på Wunderlich-rutan du nämner, det är kanske den som kommer närmast det jag ör ute efter.
Only a Rider knows why a dog sticks his head out of a car window.
R1250GSA
Användarvisningsbild
P-O. Gunnar
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2010-12-29/17:17

Re: Hög vindruta till GSA LC

Inläggav Thomas Stadin » 2019-03-01/23:44

PoG skrev:Tack för tips!
Nej, de spoilers jag sett hsr varit mer sv typen ”flärp” dessvärre. Men jag ska kolla på Wunderlich-rutan du nämner, det är kanske den som kommer närmast det jag ör ute efter.


Då jag skrev mitt svar var jag inne på MRA's hemsida och såg deras lösa spoiler, MRA X-Creen, 11x35 cm.
Jag beställde en sådan för att testa på min Wunderlich Marathon.

Tidigare tänkte jag sälja av de rutor som inte fungerar för mig, men nu tänker jag mera att jag kanske kan hyra ut mitt "rut-paket" för den som vill testa olika koncept, tex per helg eller vecka.
Senast redigerad av Thomas Stadin 2019-03-02/21:42, redigerad totalt 1 gång.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Hög vindruta till GSA LC

Inläggav Magne » 2019-03-02/12:30

Till min GSA 2017 har jag köpt PUIG touring-screen. Med den i lägsta läge kör jag med visiret öppet även i hastigheter som är tillåtna på autobahn.

https://puig.tv/en/tuning-motos/windscr ... bike=12233
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Re: Hög vindruta till GSA LC

Inläggav BrooklynS » 2019-03-02/17:53

Jag monterade en billig Wish-flärp och skillnaden blev gigantisk...

Från svår ”buffeting” till knäpp tyst och ingen turbulens alls.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Hög vindruta till GSA LC

Inläggav Roger Gross » 2019-03-02/19:31

Efter att likt Thomas Stadin ha testat flertalet kåpglaskonstruktioner anser jag det vara värt titta på MRA:s senaste konstruktion

MRA X-Creen

//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Hög vindruta till GSA LC

Inläggav Olof Eriksson » 2019-03-03/14:59

BrooklynS skrev:Jag monterade en billig Wish-flärp och skillnaden blev gigantisk...

Från svår ”buffeting” till knäpp tyst och ingen turbulens alls.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
I ditt fall var den extremt billig...
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Hög vindruta till GSA LC

Inläggav Olof Eriksson » 2019-03-03/15:04

Roger Gross skrev:Efter att likt Thomas Stadin ha testat flertalet kåpglaskonstruktioner anser jag det vara värt titta på MRA:s senaste konstruktion

MRA X-Creen

//Roger G
Och här håller jag helt med dig. MRA skärmen jag köpte av fig finner jag som mindre smäckrare och definitivt snyggare. Men men det viktigaste den är ju så mycket bättre för mej. Dvs tystare.

Rekommenderar den!
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Hög vindruta till GSA LC

Inläggav BrooklynS » 2019-03-03/16:10

Olof Eriksson skrev:
BrooklynS skrev:Jag monterade en billig Wish-flärp och skillnaden blev gigantisk...

Från svår ”buffeting” till knäpp tyst och ingen turbulens alls.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
I ditt fall var den extremt billig...


Ja jag har ju inte ens fått betala de korvören den kostade...


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Hög vindruta till GSA LC

Inläggav P-O. Gunnar » 2019-03-04/12:16

Tack för alla tips! MRA X_Creen verkar också väldigt intressant då den bygger på samma princip som Airflow-rutan (Venturi-effekten tror jag den kallas), där man styr luftströmmen lite mer distinkt. Turbulens uppstår alltid mer eller mindre så snart luftströmmen passerar kanten på rutan, men med den här konstruktionen minskar man den samtidigt som luftströmmen styrs lite bättre. Faktum är att jag grunnade lite på att skaffa en bit plexi och göra någon liknande konstruktion, men att börja borra och dona med originalrutan i experimentsyfte kändes lite tveksamt :-)
Only a Rider knows why a dog sticks his head out of a car window.
R1250GSA
Användarvisningsbild
P-O. Gunnar
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2010-12-29/17:17

Re: Hög vindruta till GSA LC

Inläggav Roger Gross » 2019-03-04/13:00

Thomas Stadin skriver högre upp i tråden att det varma dagar kan bli för varmt bakom ett effektivt kåpglas.
Här har MRA X-Creen den stora fördelen att plastvinkeln kan ställas i ett läge så att extra mycket luft blåser in bakom glaset.
För den som inte vill borra i original kåpglas finns MRA X-Creen med klämfäste.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Hög vindruta till GSA LC

Inläggav Thomas Stadin » 2019-03-04/13:47

Roger Gross skrev:Thomas Stadin skriver högre upp i tråden att det varma dagar kan bli för varmt bakom ett effektivt kåpglas.
Här har MRA X-Creen den stora fördelen att plastvinkeln kan ställas i ett läge så att extra mycket luft blåser in bakom glaset.
För den som inte vill borra i original kåpglas finns MRA X-Creen med klämfäste.
//Roger G


Jag skickade iväg en beställning på MRA X-Creen med klämfästena och det ska bli intressant att testa och utvärdera.
Genom åren har jag haft ett antal rutor från MRA och trots sina förhållandevis låga priser har rutorna alltid haft bra kvalitet. MRA har förresten levererat rutor till MotoGP-team vilket i sig är en bra kvalitetsstämpel.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Hög vindruta till GSA LC

Inläggav P-O. Gunnar » 2019-03-04/16:46

Håll oss uppdaterade Thomas! :-)
Only a Rider knows why a dog sticks his head out of a car window.
R1250GSA
Användarvisningsbild
P-O. Gunnar
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2010-12-29/17:17

Re: Hög vindruta till GSA LC

Inläggav Thomas Stadin » 2019-03-04/17:55

PoG skrev:Håll oss uppdaterade Thomas! :-)


Ja, det ska jag göra och börjar med en rättelse.
Det är XCTA som jag beställt, dvs touringversionen.
Den är 360mm x 163mm, dvs något högre än sportversionen XCSA

XCTA: https://www.bikehps.com/acatalog/MRA_X-creen_Tour_Motorcycle_Windshield_Spoiler_Defelctor.html
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Hög vindruta till GSA LC

Inläggav Thomas Stadin » 2019-03-08/00:06

I veckan landade paketet med MRA-skärmen och utan att ha provkört tror jag att den kan bli riktigt bra.
Eftersom jag valde till ett klämfäste kan jag flytta runt den bland mina olika rutor och det visade sig att den även passar på GS-originalruta.
På jätterutan, Wunderlich Marathon, satt den "som en smäck". För premiärturen, nu i det svalare vårvädret, kommer det att bli denna kombo som blir förstahandsvalet.

Vågar man hoppas på att man äntligen har hittat rätt?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Hög vindruta till GSA LC

Inläggav P-O. Gunnar » 2019-03-21/16:36

Jag fick erbjudande om att köpa en MRA-skärm av en användare här på forumet, och slog till. Har testat den igår och idag, och även om jämförelsen blir lite skev då jag i samband med detta även köpte ny hjälm (Neotec 2) så känns det här som ett steg i rätt riktning! Jag tror iofs att Puig-skärmen som Magne föreslog kan vara snäppet ännu bättre, men jag upplever betydligt mindre vindbrus med denna add-on. Mina tinnitus-öron gillar den definitivt! :-)
Det jag reagerar på är att den är VÄLDIGT trög att ställa om! Man tror man ska slita isär vindruta eller MRA-skärm när man ändrar höjd! Men det kanske behövs för att den inte ska ställa om sig själv om man gasar på lite...
Only a Rider knows why a dog sticks his head out of a car window.
R1250GSA
Användarvisningsbild
P-O. Gunnar
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2010-12-29/17:17

Re: Hög vindruta till GSA LC

Inläggav Thomas Stadin » 2019-03-22/00:40

Har du testat att lossa låsmekanismerna?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Hög vindruta till GSA LC

Inläggav P-O. Gunnar » 2019-03-22/09:01

Det visar sig nu att det jag köpt (begagnat alltså) inte är en MRA! Det är tydligen Puig:s motsvarande! Och den har tydligen ingen låsmekanism.
Only a Rider knows why a dog sticks his head out of a car window.
R1250GSA
Användarvisningsbild
P-O. Gunnar
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2010-12-29/17:17

Re: Hög vindruta till GSA LC

Inläggav Thomas Stadin » 2019-03-22/12:11

Igår monterade jag Marathonrutan från Wunderlich och spoilern X-creen XCTA från MRA på MC:n. För att slippa att borra i rutan använde jag initialt klämfästena och kan konstatera att det hela blev väldigt högt.
Jag är 1,9m och med rutan och spoilern i lägsta läget är det precis så att jag ser över utan att anstränga mig.

Om och när jag bestämmer mig för att borra i rutan och montera spoilern permanent med skruv har jag frihetsgrader att montera spoilern ca 1 till 4cm längre ner på rutan.
Men innan dess ska jag se till att testa den på mina andra rutor.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Hög vindruta till GSA LC

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2019-03-22/13:57

Jag har monterat "sportvarianten" av spoilern X-creen XCTA på min maratonruta, och det ser bra ut. Jag behövde bara höja rutan 2-3 cm, då är den spoilern perfekt. När jag sedan kör offroad sänker jag hela rutan, utan att röra spoilern.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Hög vindruta till GSA LC

Inläggav Thomas Stadin » 2019-03-24/22:15

Idag blev det en provtur med Wunderlich Marathon samt MRA-spoilern X-creen Touring. Som väntat fungerade denna kombination väldigt bra redan i lägsta lägena både för rutan och spoilern.
Färden blev helt fri från turbulens och det var inga problem att köra med öppet visir i motorvägsfart trots en stabil motvind och störd luft från medtrafikanterna.

Jag gissar att det kommer att bli väldigt varmt bakom den stora rutan i sommarvärmen och kommer därför att testa spoilern även på lägre rutor.

To be cont'd
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Hög vindruta till GSA LC

Inläggav Niclas Elneus » 2019-03-26/21:09

Även jag är lite lång (1,95) och har den höga PUIG rutan som Magne tipsar om.
Ingen turbulens och kan köra med visiret uppe. Dock kanske inte världens vackraste ruta men
ger god komfort. Tänker skaffa en mindre för sommar/offroad ändamål. Misstänker dock att jag aldrig
orkar byta skärm hela tiden. :)

//n
Användarvisningsbild
Niclas Elneus
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2009-09-08/12:39
Ort: Kalmar

Re: Hög vindruta till GSA LC

Inläggav Trigger » 2019-06-23/12:41

Thomas Stadin skrev:I veckan landade paketet med MRA-skärmen och utan att ha provkört tror jag att den kan bli riktigt bra.
Eftersom jag valde till ett klämfäste kan jag flytta runt den bland mina olika rutor och det visade sig att den även passar på GS-originalruta.
På jätterutan, Wunderlich Marathon, satt den "som en smäck". För premiärturen, nu i det svalare vårvädret, kommer det att bli denna kombo som blir förstahandsvalet.

Vågar man hoppas på att man äntligen har hittat rätt?


Har du provkört MRA-skärmen på GS-originalrutan? O i så fall hur funkar det?
F 800 GS -08
R1200GS Rallye -17
Trigger
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2009-07-26/22:29

Re: Hög vindruta till GSA LC

Inläggav Trigger » 2019-06-23/12:48

Niclas Elneus skrev:Även jag är lite lång (1,95) och har den höga PUIG rutan som Magne tipsar om.
Ingen turbulens och kan köra med visiret uppe. Dock kanske inte världens vackraste ruta men
ger god komfort. Tänker skaffa en mindre för sommar/offroad ändamål. Misstänker dock att jag aldrig
orkar byta skärm hela tiden. :)

//n


Behöver du stabiliseringsstag till PUIG-rutan eller vibrerar den inte så mkt?
Funkar den med styrhöjare, tänker att du sannolikt har det på din hoj?

// Andreas
F 800 GS -08
R1200GS Rallye -17
Trigger
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2009-07-26/22:29


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst