Adventure boots/stövlar

Adventure boots/stövlar

Inläggav Göran Lundell » 2024-04-13/08:52

Hej, jag har hört, att om man skall köra grus "på riktigt" så duger det inte med touring Boots/stövlar!? Jag har ingen egen erfarenhet som bekräftar eller motsäger påståendet!

Om påståendet stämmer, finns det säkert massor med erfarenhet i gruppen om vilka märken man absolut INTE skall välja.

Vissa går bort direkt pga av att jag behöver storlek 47(absolut inte mindre) till kanske 48,5? OBS detta är enkom baserat på erfarenhet från andra skodon och alltså inte adventure boots/stövlar!

MVH Göran
Göran Lundell
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2023-07-25/10:06

Re: Adventure boots/stövlar

Inläggav Micce1980 » 2024-04-13/14:26

Går bra ändå men jag köpte en i mellansegmentet när jag skulle byta, Sidi Adventure 2. Stabilare sula och sko samt bättre grepp på löst underlag. Även fått nytta av de på grusig asfalt där mina förra gled lättare. La även in en lädersula "ECCO Support Everyday" för bättre stöd för foten, skorna är ju lite som en alpin pjäxa och där mår min fot och jag bättre med en bra sula i. Har väl haft de i 4 år och iaf över 1250mil och de håller som de ska ännu vilket de så klart bör. Vet en som har ett par Alpinestars Toucan som använts bra mycket mer än mina som håller ihop bra och han gillar de

Men behöver du nya skor så kanske köpa något liknande men hade inte bytt till det för att köra lite grus
1200GSA 2016 "D15"
Användarvisningsbild
Micce1980
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2020-10-11/18:26
Ort: D15

Adventure boots/stövlar

Inläggav enhjuling » 2024-04-13/16:14

Vad du behöver ha på fötterna beror nog på vad du menar med "köra grus "på riktigt""

Ska man ut och busa på små grusvägar och kanske stigar så ökar nog risken för missöden och det är då man behöver det bästa skyddet.
Den här videon förklarar ganska bra vad som skiljer mellan olika typer av kängor och stövlar.
https://youtu.be/_E5iwSL0NA8?si=XuT_891I3OxZWA1N

Jag har använt Alpinestars Toucan länge och tyckt de var bekväma och bra, efter en liten vurpa i höstas som ledde till lång tids haltande har jag investerat i ett par Alpinestars Tech7 som jag hoppas skyddar bättre om det blir en vurpa till.
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Adventure boots/stövlar

Inläggav Göran Lundell » 2024-04-14/08:53

Hej, tack för era värdefulla inlägg.
MVH Göran
Göran Lundell
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2023-07-25/10:06

Re: Adventure boots/stövlar

Inläggav Ecklesiastik » 2024-04-14/18:30

Kan lägga till som en punkt. Jag har tre uppsättningsr stövlar. 1 sidi adventure 1 crossstövel (tror det är oneal) och ett par danaise touringstövlar.

Adventure stövlarna använder jag mest för att de fotpinnar jag har på skogshojjen hadde käkat upp vanliga stövlar och mina crossstövlar är för obekväma för långturer. Däremot använder jag touringstövlarna på mitt landsvägslok då de är mycket bekvämare än Crossstövlarna. Och Crossstövlarna används mycket när jag åker i endurospår eller lite mer komplicerade skogsspår jag känner till.

Med andra ord om du endast åker korta turer i skogen och åker då relativt hårt och i mycket bos där risken att åka ikull är relativt hög
Skaffa ett par cross/endurosulor till det tillfället. Och åk i dina vanliga touringstövlar övrig tid.

Om du åker blandat och kanske till och med relativt långt och har ett par riktigt taggiga fotpinnar. Kan adventurestövlar vara bra.

I alla andra fall suger vanliga touringstövlar bra
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Adventure boots/stövlar

Inläggav Göran Lundell » 2024-04-15/07:15

Som sagt, tack för era inlägg. MVH Göran
Göran Lundell
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2023-07-25/10:06

Re: Adventure boots/stövlar

Inläggav BrooklynS » 2024-04-22/19:08

Hej!

Det finns bra Adventurestövlar som både är bekväma, vattentäta och ger ett bättre skydd än vanliga touringstövlar.

Många adventurehojar har också aggressiva fotpinnar som förstör sulorna fort på touringstövlar.

Jag skulle absolut välja Adventurestövlar då mycket talar för dem när man kör den typen av hoj; både underlag, hållbarhet och säkerhet.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst