Var köpa underställ i merinoull eller siden ?

Var köpa underställ i merinoull eller siden ?

Inläggav Max Mad » 2012-03-02/14:29

Frågan är redan ställd i rubriken. Någon som vet ? (självklart !!)
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Var köpa underställ i merinoull eller siden ?

Inläggav Perra_II63 » 2012-03-02/14:36

Vet att det har funnits underställ i merinoerull på Biltema för en ringa peng, vill minnas att de kostade ca 400 kr. Har haft mitt i snart ett år och är kanonnöjd.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Var köpa underställ i merinoull eller siden ?

Inläggav Mats Liifv » 2012-03-02/15:37

Ställ i siden hittar du hos Siden Selma! http://www.sidenselma.se
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Re: Var köpa underställ i merinoull eller siden ?

Inläggav HåkanS » 2012-03-02/17:20

Hej! Jag köpte ett T & P Merino-set (498 kr) ifrån ITAB, går att handla via webben men jag besökte butiken i Surahammar då jag ändå brukar vara i närheten. Har dock bara använt det vid skidåkning och kan bara lovorda det. Kan inte tänka mig annat än att det fungerar minst lika bra till hoj-åkning.
/Håkan Svedberg
http://www.idefixteko.se/open_produkter ... plats=1511
HåkanS
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2008-09-17/18:18

Re: Var köpa underställ i merinoull eller siden ?

Inläggav Mimmi » 2012-03-02/17:27

Hej!

Underställ av merinoull hittarDu här:

http://www.vnp.se/se/hjem.aspx

Jag har handlat flera omgångar där, och de är av mycket bra kvalitet.
Just nu har de förresten rea på vissa modeller...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Var köpa underställ i merinoull eller siden ?

Inläggav Fredrik J » 2012-03-02/18:36

Tack för det tipset Mimmi. Jämfört med de Icebreaker varianter jag köpt tidigare var det minst sagt facila priser.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Var köpa underställ i merinoull eller siden ?

Inläggav Jannegt » 2012-03-02/20:44

Bra underställ:

http://www.ullmax.se

/Janne
Jannegt
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2011-02-20/09:27

Re: Var köpa underställ i merinoull eller siden ?

Inläggav Max Mad » 2012-03-03/00:52

Tackar för alla svar i detta ämnet. Följdfrågan blir då, vilket är att föredra för oss som är hojåkare ? Siden eller Merinoull,eller skall man satsa på att köpa ett ställ av var sort?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Var köpa underställ i merinoull eller siden ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-03-03/10:20

Jag skulle satsa på ett av varje. En del skribenter här på Forum lovordar siden, när det är varmt, medan ull (måhända) är bättre, när det är svalt - även om tunna Merinoullställ fungerar tämligen högt upp i temperaturområdet också. <BR>Om inte annat får man ju på det sättet möjligheten att själv bilda sig en uppfattning om de olika materialens förtjänster. <BR>Hade jag bara råd att köpa ett ställ, skulle det bli tunn Merinoull. <BR><BR>Notera också, att ullfrotté är suveränt under vår och höst - men det blir definitivt för varmt sommartid!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Var köpa underställ i merinoull eller siden ?

Inläggav Magnus von Melen » 2012-03-03/11:08

Jag är lite nyfiken på ytterligare ett material jag sett på senare tid.
Är det någon som testat underställ i bambu?

Själv har jag sedan 2 år ett merinoullställ från Janus som fungerat perfekt på turer från Norra Italien till Bodö i Norge :)
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Var köpa underställ i merinoull eller siden ?

Inläggav Max Mad » 2012-03-03/12:28

Mimmi skrev:Hej!

Underställ av merinoull hittarDu här:

http://www.vnp.se/se/hjem.aspx

Jag har handlat flera omgångar där, och de är av mycket bra kvalitet.
Just nu har de förresten rea på vissa modeller...

Jag tackar dig också för detta tipset Mimmi, du är en klippa !!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Var köpa underställ i merinoull eller siden ?

Inläggav Max Mad » 2012-03-03/12:38

Hur är det med underkläder ? Har läst i senaste numret av bumsen ( är numera nybliven medlem ) att vanliga underkläder i ovan nämnda material är att föredra. Innebär det att man bör komplettera med underkläder i ordinarie utförande under ett ställ, eller är det ok att använda underkläder i bomull under ylle/silkestället, eller tar man bort fördelarna med dessa om man använder bomull undertill ?
Varför jag undrar är därför att underkläder i ovan nämnda material är ganska så kostsamma och jag är en person som gärna byter (under) kläder ofta...
F ö så lutar det åt ett ställ i merinoull, kostar 458:- där Mimmi rekommenderar att man skall handla. Ett par långkalsonger i siden kostar 350:- så priset blir utslagsgivande.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Var köpa underställ i merinoull eller siden ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-03-03/13:30

Försök gärna få tag på det tidigare numret av Bumsen, där jag skriver om kläder. Där har Du ett längre svar. <BR>Det korta svaret är: Vad du gör, använd inte bomull närmast kroppen! Materialet binder fukt mycket effektivt - så effektivt att vätan inte lämnar plagget utan blir kvar i den och kyler! Hela vitsen med de andra materialen försvinner, om Du har bomull närmast kroppen. <BR>Min lösning på problemet - om det nu är ett problem - är att ha två uppsättningar underkläder och dessutom fråga efter tvättmöjligheter under resan. Ett centrifugerat ull- eller syntetställ torkar på någon timma. Siden tar nog lite längre tid, men över natten, så...<BR><BR>Ull och siden kan man också ha på kroppen avsevärt mycket längre än syntetmaterial, utan att det börjar lukta illa - så med ett minimum av planering har Du inga problem ens under en längre resa.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Var köpa underställ i merinoull eller siden ?

Inläggav Dennis Johansson » 2012-03-04/02:56

Jag har hört samma som Bror berättar om. Ull är Anticeptiskt eller var det heter och luktar inte ulmerkott så fort.

Sedan finns en annan klassiker. Att kallingar kan man ha fyra gånger. Först det vanliga hållet, sedan vänder man dem. Efter det vränger man dem och har dem två gånger till. Med två par får man nya varje dag i en vecka :mrgreen: :lol:

Angående bambukläder har jag hört att de är varmare en vanliga i syntet. Så de kanske blir som ull då?!
De andas inte jätteeffektivt vad jag hört.

En annan idé som många har är ju att använda gamla kallingar och t-shirts i bomull och kasta dem efter hand som tiden går på resan.
I normalt vår, sommar och höst klimat i Sverige ser jag inga problem med det. Man slipper dessutom tvätten.
Kanske skulle pröva den varianten själv...
Om det dock är kallare eller varmare, kan det antingen blir kallt eller klibbigt.

En tredje variant är att använda en kombination av funktionskläder av siden / ull och komplettera med syntet t-shirts.
De ser tillräckligt bra ut för att kunna gå med på restaurangen samt att den torkar kvickt efter tvätt och tar liten plats i packningen.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Var köpa underställ i merinoull eller siden ?

Inläggav Max Mad » 2012-03-04/03:25

Bror Gårdelöf skrev:Försök gärna få tag på det tidigare numret av Bumsen, där jag skriver om kläder. Där har Du ett längre svar. <BR>Det korta svaret är: Vad du gör, använd inte bomull närmast kroppen! Materialet binder fukt mycket effektivt - så effektivt att vätan inte lämnar plagget utan blir kvar i den och kyler! Hela vitsen med de andra materialen försvinner, om Du har bomull närmast kroppen. <BR>Min lösning på problemet - om det nu är ett problem - är att ha två uppsättningar underkläder och dessutom fråga efter tvättmöjligheter under resan. Ett centrifugerat ull- eller syntetställ torkar på någon timma. Siden tar nog lite längre tid, men över natten, så...<BR><BR>Ull och siden kan man också ha på kroppen avsevärt mycket längre än syntetmaterial, utan att det börjar lukta illa - så med ett minimum av planering har Du inga problem ens under en längre resa.

Vet du vilket nummer av bumsen som du avser, och hur får man tag på det ?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Var köpa underställ i merinoull eller siden ?

Inläggav Daniel Bonnér » 2012-03-04/18:30

Hej alla!

Någon som kan förklara den praktiska skillnaden mellan Merinoull och Ullfrotté?

Jag har testat underställen i Bambu och ger tummen upp för funktionen, däremot torkar dom jättelångsamt vilket gör att jag överger konceptet. Studsar man mellan hotell till hotell så är det gott med prylar som torkar snabbt och där vet jag inte riktigt hur det är med merinoull, siden eller ullfrotté.

Ha det gott i vårsolen, hoppas vi ses på Teknikträffen i Göteborg imorgon.
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Var köpa underställ i merinoull eller siden ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-03-04/20:35

Till Tony: Nr 2/2009. Kolla gärna, ifall det finns här på hemsidan under "Bumsen".

Till Gandhi: Ullfrotté är gjord av Merinoull, som (tror jag) vävts på en stomme av syntetfibrer. Som namnet anger, innebär det en lite tjockare väv, som binder mer luft och därmed blir varmare, samtidigt som ullens förnämliga fukttransporterande förmåga finns kvar. Kombinationen Ullfrotté (som jag tror är ett varumärke), fiberpäls och skalplagg med Gore-Tex är mycket beprövad bland folk med krävande utomhusjobb. Följaktligen hittar man det i regel i butiker av typ "Arbetarboden". <BR>Min erfarenhet är, att materialet är suveränt i början och slutet av säsongen. (Före hojåkartiden använde jag Ullfrotté som underplagg vid såväl utförs- som turåkning på skidor, och det är suveränt även för det ändamålet.) <BR>Enda nackdelen med Ullfrotté är, att den rätt fort blir ganska nopprig och således inte med bästa vilja i världen kan anses som någon estetisk höjdare. Detta påverkar dock inte funktionen det minsta.

Det vi kallar Merinoullställ är betydligt tunnare trikåvävar, som passar bättre, när temperaturerna stiger. <BR><BR>Merionull kommer alltså från Merinofåret. Den är känd för att vara mindre stickig än många andra ullsorter. Mina två favoritkostymer (och fracken) är således vävda i tunn Merinoull - "cool wool". Det känns nästan som att ha sidenplagg på kroppen; Lent, mycket svalt - och till skillnad från linne dessutom mycket skrynkelhärdigt.<BR><BR>Till Dennis: Jo, det där med att ta med sina utslitna underplagg på resan och kasta dem, vartefter de blir smutsiga, har jag också praktiserat under resor i varmare klimat. Det kan bli nog så svettigt, men under sådana förhållanden fryser man ju mycket sällan. Däremot skulle jag inte tillråda den idén under exempelvis en Norgetur. Då kan man bli blöt och mycket kall.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Var köpa underställ i merinoull eller siden ?

Inläggav Daniel Bonnér » 2012-03-04/21:19

Tack Bror, välformulerat och informativ som alltid.
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Var köpa underställ i merinoull eller siden ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-03-04/22:06

Åh - tack! Nu blev jag en decimeter längre igen! (Kommer att ha krympt tillbaka till ordinarie längd under natten.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Var köpa underställ i merinoull eller siden ?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-03-04/22:09

Jag har ett underställ i Merinoull, köpt från Ullmax.
Det där med att Merinoull inte kliar är nog en sanning med modifikation, men åtminstone Ullmax-ställen har en insida med microfiber just för att det inte ska klia.
Jag använder Merino-stället både för MC-åkning och skidåkning, och det fungerar bra i bägge fallen - så länge det inte är väldigt varmt. Svett har nämligen en förmåga att göra stället genomblött på nolltid, vilket i och för sig inte påverkar isoleringsförmågan nämnvärt, men är nog så obehagligt när man ska av med paltorna.
Detta var väldigt påtagligt på MC-semestern i somras, då vi mestadels hade temperaturer över 30C på dagarna.....
"Dyngsurt" var bara förnamnet. Dessbättre är det lätt att skölja rent, och torkar sanbbt, så stället var alltid torrt när det skulle tas på på morgonen.
Har även ett rent microfiber-ställ från Ullmax - det är visserligen något svalare, och blir inte lika genomsurt av svett, men det luktar vidrigt efter att ha använts ett par-tre dagar. Tvätt hjälper inte, lukten sitter kvar och måste vädras ur vilket tar flera dagar.
Microfiber-stället är inte lika varmt som Merino-stället när det är kallt ute, men det är snudd på att Merino-stället känns svalare när det är "svettväder".
Jag funderar på att skaffa ett siden-underställ för varma dagar, har inte provat men de som har gjort det verkar bara ha lovord - finns hos t ex Sidenselma.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Var köpa underställ i merinoull eller siden ?

Inläggav hebymats » 2012-03-05/08:18

Jag använder oftast bambuunderställ som fungerar bra,
Granngården säljer bambukläder.
hebymats
F800GSA F650GS Dakar R100RT
Varje MC-tur är ett äventyr.
Användarvisningsbild
hebymats
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2009-10-15/21:23

Re: Var köpa underställ i merinoull eller siden ?

Inläggav rogerfolhammar » 2012-03-05/16:52

Jag köpte ett underställ i ullfrotté av Merinoull i Sportaffären HI-Sport i KOM köpcentrum i Sollentuna.
Extrapris 400:-.
Man kan använda det som lager 1 men jag har det oftast som lager 2 med ett tunt Craft-ställ närmast kroppen för att transportera bort fukten från huden.

Även om det skulle bli lite varmt i solen så funkar denna kombination perfekt. Har även testat det i c:a en timme i 120 km/tim i 1+. Utanpå ställen hade jag då en enkel tröja och Lindstrands allväderställ.
/ Roger Folhammar

(f d Sundling)


When too much is not enough!
Användarvisningsbild
rogerfolhammar
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-08-04/16:54

Re: Var köpa underställ i merinoull eller siden ?

Inläggav Bo Rönnbäck » 2012-03-05/20:19

Biltema har dessa ställ just nu i fydkorgen! 300kr komplett. Det är ju ett fynd. Jag köpte medium och byxorna var på tok för små, men tröjan var OK i storlek.
G650X Challenge.
Användarvisningsbild
Bo Rönnbäck
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2008-05-11/20:51

Re: Var köpa underställ i merinoull eller siden ?

Inläggav Bo Rönnbäck » 2012-03-05/20:21

Biltema har dessa ställ just nu i fyndkorgen! 300kr komplett. Det är ju ett fynd. Jag köpte medium och byxorna var på tok för små, men tröjan var i rätt storlek.
G650X Challenge.
Användarvisningsbild
Bo Rönnbäck
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2008-05-11/20:51


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst