Julton skrev:Magnus.
Du skriver at TT tankbag ikke er vanntett. Kommer det vann inn gjennom tekstilet eller "bare" glidelåsen? Og i så fall, mye eller lite?
Kommer det vann inn, hvordan dreneres det ut?
Dennis Johansson skrev:JAg tror nog du gjort ett bra val.
Många va de jag känner använder Bagster och de är som du skriver lätta att montera av och på samt att om de dessutom har olika typ av väskor för olika val av tur, är det nog aldrig fel.
En fråga då. De flesta bagster jag sett är ju kanska rektangulära på hojar som Fazer, VFR m.fl. hur ser de ut till en GS?
tstadin skrev:Bagsters väska Cross'r är ganska kort och rekommenderas därför till äventyrsmaskiner. Den är alltså mer åt det kvadratiska hållet. Fästena på Cross'r är justerbara och det går att justera väskan framåt/bakåt ett par centimeter. Återkommer med en recension då prylarna landat och jag hunnit provköra ordentligt.
Hittade en bild på Cross'r monterad på en GS:
Roger Gross skrev:Ett annat i mitt tycke bra alternativ är S W Motech med sitt system Quicklock Evo. Väskan är lätt att ta bort o sätta dit samt skaver inte lacken. Använder systemet på både K1300S och R1200GSA.
//Roger
Johnny Kinnunen skrev:Gunnar, har du testat .Quick lock Evo på 1200gsa? ( har för mig du har/haft ensån? )
Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
Roger Gross skrev:Var i längsled en Quick-Lock placerar avgörs när fästplattan monteras i väskbotten.
Regnöverdrag slipper man om man vill - finns en tät påse a la BMW.
Max Mad skrev:Efter min tur till de sydligare breddgraderna nyligen, så la mitt Bagster tanköverdrag av, så tillvida att den ena infästningen lossnade och på själva väskan (Cross`r) släppte låsningen, den som låser i själva tanköverdraget. Med det sagt, så sitter väskan numer fast med endast de två övre fästöglorna, och så vill jag inte ha det.
Det får bli i text, har inte tankväska/överdrag i närheten i skrivandets stund. Där man häktar i väskan i tankskyddet, på vä. nedre sida, den låsringen (om man så vill) har släppt. På väskan, i flärpen har själva låsningen (på hö.sida), själva tryckkknappen, som man pressar in, för att få loss väskan från tankskyddet, släppt.Thomas Stadin skrev:Max Mad skrev:Efter min tur till de sydligare breddgraderna nyligen, så la mitt Bagster tanköverdrag av, så tillvida att den ena infästningen lossnade och på själva väskan (Cross`r) släppte låsningen, den som låser i själva tanköverdraget. Med det sagt, så sitter väskan numer fast med endast de två övre fästöglorna, och så vill jag inte ha det.
Jag har också en Cross'r och undrar mer i detalj hur felet visat sig. Har du möjlighet att förklara med text och/eller bild?
Tack på förhand.
Max Mad skrev:Det får bli i text, har inte tankväska/överdrag i närheten i skrivandets stund. Där man häktar i väskan i tankskyddet, på vä. nedre sida, den låsringen (om man så vill) har släppt. På väskan, i flärpen har själva låsningen (på hö.sida), själva tryckkknappen, som man pressar in, för att få loss väskan från tankskyddet, släppt.Thomas Stadin skrev:Max Mad skrev:Efter min tur till de sydligare breddgraderna nyligen, så la mitt Bagster tanköverdrag av, så tillvida att den ena infästningen lossnade och på själva väskan (Cross`r) släppte låsningen, den som låser i själva tanköverdraget. Med det sagt, så sitter väskan numer fast med endast de två övre fästöglorna, och så vill jag inte ha det.
Jag har också en Cross'r och undrar mer i detalj hur felet visat sig. Har du möjlighet att förklara med text och/eller bild?
Tack på förhand.
Hoppas detta gjorde det tydligare, i annat fall får jag (vid lämpligt tillfälle) återkomma med bilder. Bilder säger som bekant mer än tusen ord.
Max Mad skrev:Exakt den detaljen är det som har släppt, på väskan.
Men det räcker inte med det, utan den "öglan" som den skall sitta i, på tankskyddet, har släppt och är borta, med vinden.
Jag kan dra mig till minnes att det är kardborre baktill, nu när du nämner det, men det hjälper mig föga, då infästningen i själva tankskyddet är borta.
Därför söker jag nu en alternativ lösning på tankväska, där jag kan behålla tankskyddet.
Har ingen erfarenhet av BMW:s tankväskor, men köpte en begagnad här på forumet som skall med nu i slutet på månaden. Precis som du skriver, upplever jag att just regntätheten gör att det blir betydligt enklare och förmedlar en känsla av säkerhet, jämfört med de modeller som har separat regnskydd, och vilket måste krängas på (i förebyggande syfte ) vid risk för regn. Skall bli intressant att se om den håller måttet, vid ev. förekomst av regn (framöver).Håkan skrev:En, i mitt tycke, övervägande fördel med BMW´s väskor är att man slipper ett extra regnskydd och trassla med.
BMW tankväska är 100% vattentät.
Jag har (sedan tidigare) ett Bagster tankskydd på min hoj. Tyvärr gick infästningarna för Bagster tankväska sönder (både på väska och tankskydd), men tankskyddet sitter kvar i alla fall. Jag skulle nog inte sätta på en väska utan någon typ av skydd på tanken, för att fint damm (från vägen) kommer lika säkert som amen i kyrkan, orsaka små fina repor i lacken, om tankväska används.Bengt-Åke Vestman skrev:Har ni skyddsfilm under era tankväskor?
BrooklynS skrev:Går det inte att fästa gummisnören runt remmarna som väskan sitter med?
Återgå till Kläder och utrustning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst