Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Thomas Stadin » 2012-04-09/15:10

Det har blivit dags att skaffa tankväska till min 1200GSA. Jag vill gärna ha en rymlig väska som rymmer dator mm under långfärden, men den får absolut inte vara i vägen för mig som förare.
Det verkar finnas (minst) tre fabrikat att välja mellan och jag undrar om någon kan dela med sig av sina erfarenheter:

1) BMW originalväska 16-22 liter


2) Touratechs olika modeller

3) Bagster tanköverdrag + väska
Bild


I mitt tidigare liv (innan BMWn) körde jag med Bagster överdrag + väska under flera år. Systemet är genomtänkt med bra finesser och fungerar bra, iaf på en Honda.

Överdraget har tre fördelar som man ej får del av då man åker med traditionella tankväskor:
- skyddar tanken mot repor/slitage hela året runt
- halkskydd, inte lika bra som Stompgrips men bättre än inget alls
- snabbfäste för en eller flera olika tankväskor/kartfodral

GSA:ns tank är ju både välvd och sluttande vilket gör att jag blir osäker på om Bagster fungerar bra på en 1200GSA. Jag har en nästan oanvänd Bagster Medea liggande som jag funderar på att återanvända. Är det någon som testat Medea el likn från Bagster på en 1200GSA? Erfarenheter? Bilder?

Hur är det med 1) och 2)

Finns det fler alternativ?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Magnus Brobeck » 2012-04-09/18:17

Mina erfarenheter inom området.

I princip har jag haft BMW original tankväska till de flesta av mina maskiner och utan undantag har jag varit mycket nöjd med dessa. Det som har varit bra har varit smarta fastsättningskonstruktioner och inte minst att dom har varit vattentäta vilket är mycket viktigt för mig eftersom jag har mina värdesaker i väskan. Det gör att jag vill skydda plånbok, kameror och mobiler t.ex. från väta samtidigt som det skall vara enkelt att ta av väskan vid ett stopp där jag måste lämna cykeln obevakad en kort stund.

Detta "endast BMW" bröts med förra maskinen (K1300GT) där det blev en Touratech väska och enda skälet var att den hittades som begagnad "och så vaknade smålänningen i mig" när jag kunde köpa den för halva priset. I stort funkade den bra så när som att jag aldrig litade på den som vattentät så det var alltid plastpåsar och annat som skulle till för det allra känsligaste. :(

När jag bytte hoj förra året till en GSA - 11 så var det ganska självklart att det skulle bli en BMW original igen. Av "outgrundliga" anledningar så blev jag tveksam när en god vän med en GSA påtalade att originalväskan var ganska stor och otymplig på tanken och sedan gick jag runt och kunde inte bestämma mig. När jag sedan i maj förra året passerade Touratech i Hamburg så visade dom en TT väska och så passade dom på att lära mig hur väder/vattenskyddet funkade. Man köper helt enkelt deras insatspåse i en lämplig storlek och den är helt vattentät. Plötsligt så är det precis så som det skall vara - vattentätt och det tar 10 sekunder att ta med sig värdesakerna från hojen.

Idag skulle jag inte byta bort min TT väska om någon erbjöd mig en ny BMW väska i utbyte, smidigheten PÅ tanken är för bra. Nackdelen är att det tar en liten stund första gången att installera den (en halvtimma kanske mot ett par minuter för BMW) och själva av o på knäppandet är något mer fippligt/hemsnickrat. Det är inte helt min perfekt att behöva klistra på kardborreband på tanken tycker jag. Men som sagt - byta till BMW - nix inte på GSA.

Min 25öresanalys

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Thomas Stadin » 2012-04-10/15:49

Tack för bra svar.

Det verkar som om man helt enkelt får ta sig tid att åka runt bland handlarna och testa de olika alternativen.

Jag hoppades nästan på BMW-väskan, men om den är otymplig så är den inget för mig. Jag störs lätt i min körning och om någon del av väskan ligger an mot bröstkorgen om än alldeles så lite så kommer det att störa körupplevelsen.
Jag måste också ha spelrum för att kunna hänga ut något med överkroppen i kurvorna utan att armarna tar i sidorna eller överdelen på tankväskan.

Touratech verkar intressant, men som du skriver - kardborreband på tanken... Det får man nog fundera igenom en extra gång innan man slår till.

Bagster återstår. Har man väl skaffat överdraget så har man ett 15-tal olika modeller att välja mellan. De är inte vattentäta, men det har aldrig vållat mig några problem under de tusentals mil jag kört runt med sådana - och då brukar jag ändå ha datorer, telefoner mm i tankväskan. Så länge man har farten uppe skyddas väskan mot regn av kåpglaset. Vid första bästa stopp kränger man enkelt på regnskyddet. Det enda jobbiga med det är att plånboken som oftast ligger i tankväskan då även hamnar under regnskyddet.

Priolistan ser väl ungefär ut så här:
1. Smidighet under körning
2. Volym
3. Smidighet vid tankning
4. Vattentät
5. Priset - spannet mellan de olika alternativen är inte så stort, ca 2.400:- till 3.300:-
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Julton » 2012-04-10/20:11

Magnus.

Du skriver at TT tankbag ikke er vanntett. Kommer det vann inn gjennom tekstilet eller "bare" glidelåsen? Og i så fall, mye eller lite?

Kommer det vann inn, hvordan dreneres det ut?
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Re: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Magnus Brobeck » 2012-04-10/22:21

Julton skrev:Magnus.

Du skriver at TT tankbag ikke er vanntett. Kommer det vann inn gjennom tekstilet eller "bare" glidelåsen? Og i så fall, mye eller lite?

Kommer det vann inn, hvordan dreneres det ut?


I de BMW väskor som jag har haft (som exempel original för BMW R1200RT) så finns där en innersäck som gör väskan i princip 100% vattentät, i TT väskor saknas motsvarande i "vattenpåse" i grundkonstruktionen. Min erfarenhet av detta är att det tränger in små mängder vatten ( vi talar om centilitrar) genom i första hand blixtlås/glidelås och som KAN ställa till saker. Råkar mobiltelefonen ligga i 3 matskedar vatten i tre timmar så är det inte bra. :(

Tt lösning är den "lösa innerpåsen" som gör att eventuella centilitrar hamnar i botten av väskan men utanför påsen och detta funkar lika bra som BMW mer integrerade variant. Dräneringen sker genom tre metoder:

1. Väskan självtorkar i fartvinden och värmen EFTER regnet
2. Vattnet sugs upp av reservhandskarna som man lagt utanför vattenpåsen för att de skall vara extra lättåtkomliga ;-)
3. Man tar ur vattenpåsen, tar loss väskan, vänder den upp och ner och skakar i 4 - 10 sekunder - klart. ;-)

Precis som det sagts i texten, har man innerpåsen är problemet ett icke problem!

@tstadin - "kardborrebandsproblemet" var mer en sak att fundera på när det gällde K1300GT, på en GSA är det alltid funktion före utseende ;-) och det funkar helt OK.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Dennis Johansson » 2012-04-11/01:12

Jag har också Touratec väska på min 1200 GS. Och är väldigt nöjd med den.
Tycker inte den är i vägen.

Själv har jag en VP45. och har inte haft problem med väta i den. Men jag använder regnskyddet och inte en vattentät påse i den som Magnus gör.

Följande länk har en utvecklad variant: http://shop.touratech.se/SE/Catalog/bmw ... 136-0.html
Som skall vara i princip vattentät. Undrar om det inte är den som Lars Levén har.
Touratech verkar ha gjort om sitt sortiment, men de hade en väska som var helt vattentät tror jag.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Mattias Eriksson » 2012-04-11/19:52

Jag har TT's tankväska som benämns som vattentät, de hade då jag köpte den även en tankväska som såg likadan ut men som benämndes som vattenavstötande. Till den vattentäta följde det med en vattentät innerpåse då jag köpte den, fast den har jag aldrig använt. Väskan har varit tätt även under körning i heldags hällregn, men jag kan tänka mig att tätfunktion i dragkedjor blir sämre med tiden så påsen kan ju vara bra att använda.

Jag upplever väskan som smidig vid körning och tankning. Försöker dock inte packa mer i den än att jag klarar mig utan att expandera den. Gillar det löstagbara kartfodralet och att den kan göras till ryggsäck med remmarna som medföljer (faktiskt rätt skön rygga).
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Dennis Johansson » 2012-04-14/03:05

Nog bör man ha regnskyddet om man använder VP45 väskan som jag har från Touratech, men visst oväder klarar den ändå.

Men i ditt inlägg i början av tråden står att du vill ha en laptop i tankväskan.
Och det får inte jag ned i min tror jag.
Kanske min laptop med 11,6" skärm får plats, men det är tveksamt. Men om du vill kan jag testa det sedan.
Jag fick med en original väska till min GS som hade rullanslutning. Den klarar kanske en normal laptop, Men den väskan var väl stor. Den var lite i vägen för mig tycker jag. Om jag finner den kan jag kolla om den passar i den också.

Men i en Bagster som visserligen finns i olika format, men en är ganska stor, där får ju en laptop plats.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Thomas Stadin » 2012-05-11/00:52

Efter att ha benchmarkat ett tag föll valet slutligen på en Bagster Cross'r och ett färganpassat gul/svart tanköverdrag. Orsaken till att det blev en Bagster är främst enkelheten att ta av/på eller byta väska. Dessutom är de ingående komponenter i ett utbyggbart system. Tanköverdraget är modellspecifikt, men man kan köpa till olika väskor för olika ändamål. Tanköverdraget skyddar tanken på ett bra sätt.

Bagster Cross'r är stor och rymmer 16/25 liter och är väl främst tänkt som en semesterväska.
Det finns även mindre väskor för de kortare turerna.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Dennis Johansson » 2012-05-17/02:10

JAg tror nog du gjort ett bra val.
Många va de jag känner använder Bagster och de är som du skriver lätta att montera av och på samt att om de dessutom har olika typ av väskor för olika val av tur, är det nog aldrig fel.

En fråga då. De flesta bagster jag sett är ju kanska rektangulära på hojar som Fazer, VFR m.fl. hur ser de ut till en GS?
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Thomas Stadin » 2012-05-18/22:50

Dennis Johansson skrev:JAg tror nog du gjort ett bra val.
Många va de jag känner använder Bagster och de är som du skriver lätta att montera av och på samt att om de dessutom har olika typ av väskor för olika val av tur, är det nog aldrig fel.

En fråga då. De flesta bagster jag sett är ju kanska rektangulära på hojar som Fazer, VFR m.fl. hur ser de ut till en GS?


Bagsters väska Cross'r är ganska kort och rekommenderas därför till äventyrsmaskiner. Den är alltså mer åt det kvadratiska hållet. Fästena på Cross'r är justerbara och det går att justera väskan framåt/bakåt ett par centimeter. Återkommer med en recension då prylarna landat och jag hunnit provköra ordentligt.

Hittade en bild på Cross'r monterad på en GS:
Bild
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2012-07-17/23:49

tstadin skrev:Bagsters väska Cross'r är ganska kort och rekommenderas därför till äventyrsmaskiner. Den är alltså mer åt det kvadratiska hållet. Fästena på Cross'r är justerbara och det går att justera väskan framåt/bakåt ett par centimeter. Återkommer med en recension då prylarna landat och jag hunnit provköra ordentligt.

Hittade en bild på Cross'r monterad på en GS:
Bild


Har du hunnit testa Cross´r ännu? :)
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Max Mad » 2012-10-10/23:04

Går själv i funderingar till att skaffa Bagster tankskydd, enkom för att skydda tanken mot repor o dyl. Har förstått att det endast går att använda Bagster original tankväskor till detta tankskydd. Frågan man då ställer sig blir; Hur vattentäta är dessa.

Någon ?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Roger Gross » 2012-10-11/04:46

Ett annat i mitt tycke bra alternativ är S W Motech med sitt system Quicklock Evo. Väskan är lätt att ta bort o sätta dit samt skaver inte lacken. Använder systemet på både K1300S och R1200GSA.
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Max Mad » 2012-10-11/19:58

Är inne på ett skydd för tanken, så Bagster verkar vara det alternativ som fungerar bäst i det sammanhanget.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Thomas Stadin » 2012-10-11/22:31

Väskan har regnskydd och blir då helt tät. Tyvärr hade ej Bagsters konstruktörer tänkt till ordentligt då de placerat ut fästöglorna till väskan på tanköverdraget till GSAn. Väskan hamnade nästan i knät vilket innebär att jag fick bygga om innan resan. Jag flyttadef de främre öglorna ca fem cm framåt. Då blev allt enligt mina önskemål. Se till att köpa en kort Bagsterväska om det blir aktuellt.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Sv: Re: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2012-11-23/22:22

Roger Gross skrev:Ett annat i mitt tycke bra alternativ är S W Motech med sitt system Quicklock Evo. Väskan är lätt att ta bort o sätta dit samt skaver inte lacken. Använder systemet på både K1300S och R1200GSA.
//Roger

Vilken modell har du? Kan du länka?

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Roger Gross » 2012-11-23/22:50

Hej Johnny,
Googla på quick-lock evo och S W Motech så hittar du sortimentet...
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Sv: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2012-11-23/23:51

Ah..hittade 5st modeller för R1200GSA. .
Tycker du att det är smidigt ta loss och tanka?

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-11-24/10:30

Jag har haft en Quick-lock tankväska till K1600GT, men gillade den tyvärr inget vidare.
Bytte till BMW:s egen, när den väl blev tillgänglig ett halvår efter att jag fått hojen.... BMW-väskan är rymligare, smidigare att använda (även vid tankning) och dessutom regntät "på riktigt".
Quick-lock Evo kan visserligen fås med inbyggd 12V elanslutning, t ex för laddning av mobiltelefon, men det fick jag aldrig att fungera tillförlitligt.
På andra hojar har jag testat flera andra fabrikat - Bagster, Touratech och Wunderlich exempelvis - men det har nästan alltid slutat med att jag bytt till BMW "original". Nästan - på F800GS:en har jag faktiskt en Touratech-väska jag är nöjd med. De senaste Touratech-tankväskorna (tillverkade av Kahedo, som även gör många BMW-väskor) har äntligen fått samma regntäta blixtlås som BMW-väskorna, så man slipper böka med regnöverdrag.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Roger Gross » 2012-11-24/11:12

Hej Johnny,
Jag har Quick-lock Evo på både GS:en och 1300S:en. Efter att provat både Wunderlichs väskor och BMW:s originalväsor anser jag Quick-Lockväskorna vara överlägsna. Vid tankning är de mycket smidiga. Den enda lösning som jag anser vara på samma höga nivå är den på R1200RT tack vare relingen över tanken. Quick-Lockväskorna har ännu bättre detaljutförande än BMW:s originalväskor.
Enligt min uppfattning...
En annan jättefördel med Quick-Locksystemet är att väskan inte vilar mot lacken - alltså inget skavande.
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Sv: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2012-11-24/19:33

Gunnar, har du testat .Quick lock Evo på 1200gsa? ( har för mig du har/haft ensån? )

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Sv: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2012-11-24/19:50

Roger, är det lika lätt som det verkar på instruktionerna att sätta ihop delarna med väskan?
Tänkte skaffa mig en mindre tankväska denna gång jämfört med 1200GSA orginal jag hade tidigare. .dock tycker jag att den är bra men lite för stor.. Detta gör att det återstår 3st modeller av Quicklock Evo, egentligen 2st då den minsta nog är alldeles för liten?
Vad är det för skillnad mellan Quicklock och Quicklock Evo förutom fästet? Är den förra mindre smidig? Är modellerna vattentåliga?
:smile:

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Roger Gross » 2012-11-24/19:57

Johnny - väskorna är som jag förstår det samma för EVO som den andra varianten. Det är EVO du ska titta på! Jaa, det är precis så enkelt att sätta väskan på plats - bara att trycka fast. Till väskorna finns ett regnöverdrag eller om man vill, en vattentät innerpåse så som BMW löst det hela. Jag ser inte regn som något problem så länge man kör - vattnet träffar då aldrig väskan.
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-11-24/20:29

Johnny Kinnunen skrev:Gunnar, har du testat .Quick lock Evo på 1200gsa? ( har för mig du har/haft ensån? )

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2

Hej!
Nej, jag har aldrig haft någon 1200GS så jag vet inte något om hur någon tankväska funkar på den i praktiken.
Mina invändningar mot SW-Motech Quick Lock, och alla andra väskor som har regnöverdrag, är att det är så pass bökigt att hålla på med regnöverdraget att man struntar i det. Och då blir det förr eller senare vått inuti väskan när det regnar ordentligt.
Den andra invändningen jag har mot Quick Lock är, att det inte alltid är så enkelt att montera på och av väskan. Vanesak, måhända, men jag tycker BMW:s remmar och Touratechs enkla kardborrelösning är smidigare.
På K1600GT kom väskan dessutom för långt fram, och var ivägen vid fulla styrutslag - irriterande när det tutar vid full vänstersväng.....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Roger Gross » 2012-11-24/20:55

Var i längsled en Quick-Lock placerar avgörs när fästplattan monteras i väskbotten.
Regnöverdrag slipper man om man vill - finns en tät påse a la BMW.
Att trycka fast väskan är en vanesak.
Smaken är olika - jag ser S W Motechs Quick-Lock Evo som alldeles utmärkt. Och ingen skavd lack!!
Vänliga hälsningar,
Roger
PS Håller på att skaffa en Quick-Lockväska till min nya mc som snart är på ingång...;)
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-11-24/22:52

Roger Gross skrev:Var i längsled en Quick-Lock placerar avgörs när fästplattan monteras i väskbotten.
Regnöverdrag slipper man om man vill - finns en tät påse a la BMW.

Visst kan man till viss del bestämma var väskan ska hamna i längsled, men på K1600GT sitter tanklocket så långt fram att det inte hjälper - även om man sätter fästet dikt i framkant under väskan hamnar den för långt fram.
Det BMW-väskorna har, och numera även de Kahedo-tillverkade från Touratech, är ett speciellt blixtlås med "tätningsläpp" - det ser till att inget vatten sipprar in.
Den stora fördelen med Quick Lock-väskorna är väl snarast, att de inte nöter på lacken. Fästet är stabilt och bra, men jag tycker det är aningen bökigt att manövrera. Och så får man ta loss väskan helt och lägga den nånstans medan man tankar - BMW-och Touratech-väskorna kan "fällas upp" och hänga kvar i en eller ett par remmar.
På F-modellerna finns för övrigt inget att skruva Quick Lock-fästet i, eftersom tanken finns under sadeln och tanklocket därmed sitter baktill på sidan.....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Roger Gross » 2012-11-24/23:23

Till F-modellerna finns ett adapterkit att monteras i befintliga skruvhål där tanken sitter på andra hojar men inte på F-serien... Med detta adapterkit kan alltså väskan monteras som en "tankväska" bakom styret men framför sadeln.
Fungerar utmärkt.
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Sv: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2012-11-25/00:23

Roger, du har möjligtvis inte någon bild på hur det ser ut med väskan monterad på Adventuren? :smile:

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Max Mad » 2016-10-13/12:38

Efter min tur till de sydligare breddgraderna nyligen, så la mitt Bagster tanköverdrag av, så tillvida att den ena infästningen lossnade och på själva väskan (Cross`r) släppte låsningen, den som låser i själva tanköverdraget. Med det sagt, så sitter väskan numer fast med endast de två övre fästöglorna, och så vill jag inte ha det.

Jag la upp en blänkare om att jag önskade köpa en BMW-original tankväska begagnad (framförallt för att den är vattentät i sitt grundutförande så man slipper velet med regnöverdrag), och jag fick hugg nästan med en gång.

Efter att ha läst den här tråden, så kan jag dock inte låta bli att fråga mig om just BMW-original är det bästa alternativet. Jag vill inte ha en tankväska som inte är vattentät från början, så är det bara.

Ur det perspektivet förefaller BMW-original vara det bästa alternativet, men går det att montera en BMW-original tankväska med Bagster tankskyddet bibehållet på tanken, det är frågan jag ställer mig. Jag vill inte behöva limma på några kardborreband på tanken eller andra konstigheter, utan jag önskar ha det som det är.

Sedan tycker jag att det är konstigt att TT inte tillverkar sina väskor i vattentätt utförande. Jag har en TT-väska som går att sätta fast där passagerarsadeln sitter, men inte är det vattentät den heller inte, men det är en annan diskussion.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Thomas Stadin » 2016-10-14/12:48

Max Mad skrev:Efter min tur till de sydligare breddgraderna nyligen, så la mitt Bagster tanköverdrag av, så tillvida att den ena infästningen lossnade och på själva väskan (Cross`r) släppte låsningen, den som låser i själva tanköverdraget. Med det sagt, så sitter väskan numer fast med endast de två övre fästöglorna, och så vill jag inte ha det.


Jag har också en Cross'r och undrar mer i detalj hur felet visat sig. Har du möjlighet att förklara med text och/eller bild?

Tack på förhand.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Max Mad » 2016-10-14/13:31

Thomas Stadin skrev:
Max Mad skrev:Efter min tur till de sydligare breddgraderna nyligen, så la mitt Bagster tanköverdrag av, så tillvida att den ena infästningen lossnade och på själva väskan (Cross`r) släppte låsningen, den som låser i själva tanköverdraget. Med det sagt, så sitter väskan numer fast med endast de två övre fästöglorna, och så vill jag inte ha det.


Jag har också en Cross'r och undrar mer i detalj hur felet visat sig. Har du möjlighet att förklara med text och/eller bild?

Tack på förhand.
Det får bli i text, har inte tankväska/överdrag i närheten i skrivandets stund. Där man häktar i väskan i tankskyddet, på vä. nedre sida, den låsringen (om man så vill) har släppt. På väskan, i flärpen har själva låsningen (på hö.sida), själva tryckkknappen, som man pressar in, för att få loss väskan från tankskyddet, släppt.

Hoppas detta gjorde det tydligare, i annat fall får jag (vid lämpligt tillfälle) återkomma med bilder. Bilder säger som bekant mer än tusen ord.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Thomas Stadin » 2016-10-14/14:42

Max Mad skrev:
Thomas Stadin skrev:
Max Mad skrev:Efter min tur till de sydligare breddgraderna nyligen, så la mitt Bagster tanköverdrag av, så tillvida att den ena infästningen lossnade och på själva väskan (Cross`r) släppte låsningen, den som låser i själva tanköverdraget. Med det sagt, så sitter väskan numer fast med endast de två övre fästöglorna, och så vill jag inte ha det.


Jag har också en Cross'r och undrar mer i detalj hur felet visat sig. Har du möjlighet att förklara med text och/eller bild?

Tack på förhand.
Det får bli i text, har inte tankväska/överdrag i närheten i skrivandets stund. Där man häktar i väskan i tankskyddet, på vä. nedre sida, den låsringen (om man så vill) har släppt. På väskan, i flärpen har själva låsningen (på hö.sida), själva tryckkknappen, som man pressar in, för att få loss väskan från tankskyddet, släppt.

Hoppas detta gjorde det tydligare, i annat fall får jag (vid lämpligt tillfälle) återkomma med bilder. Bilder säger som bekant mer än tusen ord.


Tack för info.
Då tolkar jag det som om det är själva fästet som givit med sig. Ska undesöka fästena på min Cross'r.

Bagster.PNG
Bagster.PNG (77.01 KiB) Visad 25177 gånger

Du vet väl att fästet sitter med kardborreband mot väskan?

Bagster Cross'r anser jag vara en optimal tankväska.
Den är tillräckligt liten för att inte störa alltför mycket och samtidigt tillräckligt stor för att få plats med verktyg, dator, kameror och all annan nödvändig elektronik för mc-resan.

Tyvärr visade det sig att regnskyddet inte var av lika hög kvalitet som övriga väskan.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Max Mad » 2016-10-14/15:17

Exakt den detaljen är det som har släppt, på väskan.

Men det räcker inte med det, utan den "öglan" som den skall sitta i, på tankskyddet, har släppt och är borta, med vinden.

Jag kan dra mig till minnes att det är kardborre baktill, nu när du nämner det, men det hjälper mig föga, då infästningen i själva tankskyddet är borta.

Därför söker jag nu en alternativ lösning på tankväska, där jag kan behålla tankskyddet.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Thomas Stadin » 2016-10-14/15:43

Max Mad skrev:Exakt den detaljen är det som har släppt, på väskan.

Men det räcker inte med det, utan den "öglan" som den skall sitta i, på tankskyddet, har släppt och är borta, med vinden.

Jag kan dra mig till minnes att det är kardborre baktill, nu när du nämner det, men det hjälper mig föga, då infästningen i själva tankskyddet är borta.

Därför söker jag nu en alternativ lösning på tankväska, där jag kan behålla tankskyddet.


Synd att de inte är mer vattentätade. Hade sömmar och dragkejor tätats bättre hade de varit helt suveräna.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Thotem » 2017-04-21/20:49

Riktigt spännande läsning om tankväskor då även jag går i köptankar.
Därmed har även jag en undran om det är någon som har erfarenhet av Touratechs tankväska Companero Edition till 1200GS? Följdfrågan är oxå om man ska satsa på en tankväska med adapter till tanklocket eller infästning med remmar?

/Thomas
__________________
Thomas Forsberg
1200GS
-The adventure is never far away-
Thotem
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2015-08-10/07:24
Ort: Lekeryd/Jönköping

Re: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Håkan » 2017-04-22/08:06

En, i mitt tycke, övervägande fördel med BMW´s väskor är att man slipper ett extra regnskydd och trassla med.
BMW tankväska är 100% vattentät.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2017-04-22/15:46

Trevlig tråd som verkar väckts till liv i flera omgångar. Och helt on topic.

Jag har köpt en Touratech Streetline modell Daytrip som väntar på att bli monterad. När jag köpte den rekommenderades att man skulle montera skyddsfilm under väskan. Först tänkte jag strunta i det men nu börjar jag bli osäker. Har ni skyddsfilm under era tankväskor?
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Max Mad » 2017-04-22/16:16

Håkan skrev:En, i mitt tycke, övervägande fördel med BMW´s väskor är att man slipper ett extra regnskydd och trassla med.
BMW tankväska är 100% vattentät.
Har ingen erfarenhet av BMW:s tankväskor, men köpte en begagnad här på forumet som skall med nu i slutet på månaden. Precis som du skriver, upplever jag att just regntätheten gör att det blir betydligt enklare och förmedlar en känsla av säkerhet, jämfört med de modeller som har separat regnskydd, och vilket måste krängas på (i förebyggande syfte :?) vid risk för regn. Skall bli intressant att se om den håller måttet, vid ev. förekomst av regn (framöver).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Max Mad » 2017-04-22/16:21

Bengt-Åke Vestman skrev:Har ni skyddsfilm under era tankväskor?
Jag har (sedan tidigare) ett Bagster tankskydd på min hoj. Tyvärr gick infästningarna för Bagster tankväska sönder (både på väska och tankskydd), men tankskyddet sitter kvar i alla fall. Jag skulle nog inte sätta på en väska utan någon typ av skydd på tanken, för att fint damm (från vägen) kommer lika säkert som amen i kyrkan, orsaka små fina repor i lacken, om tankväska används.

Så aslutsatsen (och min rekommendation) blir att sätt på ett skydd (film/tankskydd) om du ämnar använda tankväska, och då innan du börjar köra med tankväska monterat.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Perra_II63 » 2017-04-22/17:25

Det jag tycker är lite synd med BMW orginaltankväska till GS/A är att det inte går att ha ett gummisnöre på utsidan. Det är perfekt när man vill ta av handskarna för att betala biljetter eller annat.

Jag har en sådan väska och gjorde själv fästpunkter utan att förstöra vattentåligheten så att jag kan ha ett gummisnöre för att fästa handskar och annat. Det är perfekt att ha tycker jag i alla fall.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav BrooklynS » 2017-04-22/17:54

Går det inte att fästa gummisnören runt remmarna som väskan sitter med?
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Perra_II63 » 2017-04-22/18:05

BrooklynS skrev:Går det inte att fästa gummisnören runt remmarna som väskan sitter med?

BMW orginalväskan fästs ju med en hake fram under skylten som anger chassienumret. sedan fästs det i en dragkedja vid tankanslutningen mot sadeln. Jag bockade av 2 mm koppartråd öglor som fäste runt fästet till den lilla extra väskan som följer med orginaltankväskan. Sedan bockade jag av samma tråd ett fäste som passade fram så att man får ett några fästpunkter för gummitråden. Funkar riktigt bra.

Ska se om jag kan få till någon bilder så kan jag lägga upp här.

Edit: bild

Bild
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav BrooklynS » 2017-04-22/19:07

Precis vad jag tänkte!
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Tankväska till R1200GSA - erfarenheter?

Inläggav Thotem » 2017-05-13/20:34

Kollar runt på olika förslag och tittar i nuläget på Givi xs307. De har ju ett himla fiffigt adapeyrsystem till sina tankväskor. Men en fråga som infinner sig är, jag saknar skruvar att fästa adapterring i. Hur löser man detta, någon som har erfarenhet av Givis system och tanklock utan skruvar att fästa ringen i?
__________________
Thomas Forsberg
1200GS
-The adventure is never far away-
Thotem
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2015-08-10/07:24
Ort: Lekeryd/Jönköping


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst