Tänkte dela med mig av mina erfarenheter, kanske hjälper det någon.
Jag är inte bara en MC-åkare utan älskar outdoor-livet, uppväxt med utelivet som en naturlig del av livet. Kläder för mig ska vara praktiska och jag har alltid lager på lager, ligger i familjen när du är uppväxt på västkusten. Dvs regn och regn blandat med lite sol och massor av blåst.
Tyvärr verkar MC-åkningen tro att vi lever i en annan värld, i alla fall MC-klädestillverkarna. Mycket galet där i mina ögon. I alla andra sammanhang säger man så här;
Varmast nära kroppen
Lager på lager för att hålla rätt temp, plocka av lager när det blir för varmt.
Vatten och vindskydda yttest.
Så här gör ofast inte folk med mc-åkningen, varför?
Så för att ta det från början vad jag tycker är rätt:
lager 1, det närmast kroppen. Här gäller det att välja ett plagg som antigen håller dig sval, dvs en varm sommardag, eller varm, en kall vinterdag, men ALLTID torr! JAg älskar Craft, inte bara för att det är ett Svenskt företag utan för att de kan sin sak, har varit med sedan 70talet. Jag kör tex med Craft cool på sommaren. Där jag bor, Kiev i Ukraina, blir det ca 40grader varmt i skuggan på sommaren, 30 på natten. Då gäller det att ha ett svalt
underställ. Du ska ALDRIG köra öppet, du bränner dig, blir uttorkat och så vidare. Detta är ett syntettsäll så det skapas dålig lukt, någon jag skiter högaktingsfullt i, säkerheten med mc-körning ligger i komforten. På vintern kör jag Craft Marinoull med > 70% ull, det håller dig torr, varm alltid. Ull är ett naturmatrial som anpassar sig, du kan i teorin ha det inomhus utan att bli jättevarm, lite som ett dunktäcke, det anpassar sig. Dessutom funkar det även om du skulle bli dyblöt, enbart ull som gör det.
Många rekommenderar silke, bambu och bomul, det är inget jag skulle göra, men alla är vi olika. Jag kör ju mycket blandat körning, on och offroad, och dessa naturmatrial torkar aldrig, utan du förblir blöt, något jag inte gillar. Att tvätta och torka dem under en längre resa tar tiiiiid!
Lager två, något jag använder svalare dagar, oftast Craft där med, men kan vara vilket ställ som helst, men det ska vara tunt, lätt och varmt.
Lager tre, MC-jackan, den ska ha alla de skydd du önskar, vara bekväm och sitta bra. Den behöver inte ha vindskydd, det blir nästa lager, och den ska ABSOLUT INTE ha ett vattenskyddande lager UNDER jacktyget som de flesta jackor har. Dvs liner-goretex. Helt galet, jackan blir nu blöt och tung, och får en kylande effekt. Ett annat problem med sådana jackor är att de inte funkar i varmare klimat, att kunna öppna upp lite räcker inte när du går över 30 sträcket.
Lager 4, vind och vattenskyddet. Ett extra ställ som vind och vattenskyddar dig mot alla element, men som du kan ta av när det inte behövs.
Som lager 3 och 4 finns det väldigt få alternativ idag, konstigt nog. Ett sätt är att köpa någon Mesh-jacka, eller Rukkas jacka med Cordura-airtyg och kompletera med någon extra goretexjacka, Klim har sådana tex, eller slå på den stora och dyra trumman å köpa Stadlers Evo system, alt Touratech's Companero. Jag kör touratech's, och det funkar väldigt bra när du kör året runt. Har temperaturer mellan 40 plus och minus 30.
Nu kör ju inte alla som mig, eller för den delen tycker som mig, men jag hoppas det kan hjälpa någon som står i tankarna att köpa nytt.