Intercom problem (Schuberth SRC system)

Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav Peter Nordlund » 2013-10-27/10:45

Jag tvivlar att många har detta system och för den del läser på detta forum denna årstid men jag försöker innan jag kontaktar Schuberth direkt

Jag har levt lite i en drömvärld och intalat mig själv att mitt dyra SRC system till min Scuberth C3 hjälm fungerar bra, det gör den inte och har inte gjort!

Jag har haft detta i drygt +2år och första säsongen på första hoj semestern tappade hjälmen hela tiden kontakt via blåtand med min GPS (Garmin Zumo 660).
Telefonsamtal via Iphone->GPS->Hjälm lät hemskt beträffande ljudkvalitet och fungerade 50% av gångerna.

Det som har fungerat är musik från Iphone->Hjälm, men när man försöker ringa ett samtal med samma uppkoppling hörs det inte (ljudet går då ut i telefonen)

För några veckor sedan köpte jag en ny mobiltelefon (Sony Xperia Z1, Android) och försökte ansluta den, det gick inte alls.
Tog hem SRC programmet för att via sladd uppdatera hjälmen, la in ver 3.0 som programmet säger är den senaste.
Nu går det att ansluta, ringer ett testsamtal och det fungerar.
När min jag skall ta EMOT ett samtal vid samma test så hör jag inget i hjälmen utan bara i telefonen (samma uppkoppling) och det verkar som telefonen/hjälmen tappat kontakten...

Mina frågor:
-Någon som har någon lösning på detta problem?
-Känner igen samma/liknande problem?
-Har en SRC som fungerar problemfritt?
-Just nu har hjälmen låst sig i PÅKOPPLAT läge och jag kan inte stänga av den..blinkar 2 blå lampor Dubbelblink var 3:e sekund, vad gör jag?

Jag skulle vilken dag som hellt köpa en ny hjälm C3 Pro och då funderar man ju på hur det ny SRC systemet funkar och är det värt det?
Jag vet att Scala har ett "påhängs system" men om jag får välja är ju detta (om det fungerar) smidigare
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav Magnus Brobeck » 2013-10-27/11:22

Hej

Jag kunde lika gärna ha skrivit det där inlägget själv för i princip har du på punkt efter punkt beskrivit exakt min historia. :(

Jag tänkte ta mig en djupdykning med det hela i vinter för att se om jag kan få ordning på torpet, just nu har jag en så kallad work around och kopplar telefonen direkt till hjälmen samtidigt som jag bara kan "se på GPSn". Inte bra men bättre än att få samtal som man sedan inte kan svara på har varit min bedömning.

Bra att du skrev om dina problem för då kan man ju gissa sig till att det är ett mer generellt problem och inte ngt fuffens med mina grejor.

Jag har inte testat med ngn Andorid maskin än, endast iPhone 4 och 5 och 4:an var bättre. Nu under vintermånaderna skall jag kolla med att väcka liv i ngn av mina gamla Nokia, jag är inte i så stort behov av att kunna ringa till allt och alla men det har blivit en deal mellan mig och hustrun att när jag är ute och kör och hon ringer för att kolla om allt är OK eller om jag är hemma i tid för ngt som skall ske att jag svarar ganska omgående. Dom där 10 sekunderna med "Allt OK och hemma vid 1415" kan vara ovärderliga ibland.

Lik förbaskat vill jag ha tillbaka förmågan att lyssna på Rut i lådan.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-10-27/12:15

Nu har jag aldrig haft, eller ens provat, någon Schuberth SRC, men det är ju Cardo som tillverkar prylarna åt Schuberth.
I princip samma komponenter som i Cardo Scala G4, har jag fått för mig, men det skiljer i Firmware och så har SRC betyligt sämre räckvidd, av någon anledning.
Vad jag däremot har provat är framför allt Cardo Scala Q2, som vi nu haft i 5 säsonger - mest anskaffades dom för att prata "hoj-till-hoj" när hustrun övningskörde, men jag har använt min till GPS-ljud och med telefon i olika kombinationer, och det har alltid fungerat som det ska!
De kombinationer som är testade är 4 olika GPS:er och åtminstone 5 olika telefoner.
GPS:erna har varit Garmin Street Pilot 2820, Garmin Zümo 220 (ingen telefonfunktion i den), Garmin Zümo 660 och nu sist nya BMW Motorrad Navigator V. Telefonerna har varit Nokia 6230, Ericsson T630, iPhone 3G, iPhone 4 och iPhone 4S.
Ingen av kombinationerna har ställt till något problem alls, vad gäller ljuduppkoppling till hjälmen.

Har också vid ett par tillfällen testat Cardo Scala G4 och nu senast G9. G4 var strulig, och det blev aldrig att jag ansträngde mig att få ordning på telefonljudet. G9 fungerade klockrent direkt, men den har jag å andra sidan bara testat någon timme.
Skulle jag köpa nya hjälm-headset idag (och det kan nog bli aktuellt till våren) skulle jag definitivt kika på Scala Q3, den verkar vettig och har de funktioner jag vill ha, till ett hyfsat pris (går att få för under 1.500 kr/st).
Schuberth SRC är i mina ögon både dyr (mint 2.500 kr) och dålig - fördelen (och nackdelen, om man ser det så!) är ju att den är integrerad i hjälmen.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav jolo » 2013-10-27/16:38

Jag har haft ett SRC. Nu har det gått sönder igen, 3:e gången på tre år. De två tidigare gångerna har dom bytt ut det på garanti. Nu har garantin gått ut.
Jag köpte det på FC Moto för dom svenska handlarna kunde inte få tag det vid den tidpunkten (stort misstag). FC Moto med flera näthandlare följer inte den Europeiska konsumentlagen. Du får betala frakten till dom även om det finns garanti på prylarna.
Tillbaks till nuläget, efter att ha mailat Schuberth sa dom att skicka det till FC M. Sagt och gjort, skickade. I mitten av maj med felbeskrivning, låter inget ur högtalarna. I början av september får jag ett mail från FCM att jag kan få köpa ett nytt för 170 euro, dom räknar det som goodwill! Jag ställer frågan vad som är fel, får inget svar. I slutet av september kommer systemet i retur med en lapp att dom skickar tillbaks det för dom inte hört av mig!
Jag mailar växlar med Schuberth för att få veta vad som är felet, dom svarar att det inte låter ur högtalarna!!? Jag påpekade att jag talade om det när jag skickade in systemet. Svaret jag fick denna gång var att dom inte vet vad som är orsaken! Dom har haft systemet hela sommaren utan att göra något.
Jag trodde varumärket Schuberth stod för kvalitet, ack vad jag bedrog mig.

Johan
jolo
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2009-05-14/11:58

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav Peter Nordlund » 2013-10-27/19:50

Magnus:
Mycket intressant det du skriver! precis som du vet jag ju nu att chansen att det är mig "trasslet" beror på enbart minskat :oops:
Berätta gärna hur det går, följer det nyfiket.

Gunnar:
Perfekt info, precis vad jag behöver!
Jag vet inte varför jag så gärna vill att mitt SRC system skall fungera....det verkade så bra i teorin :roll:
Och som vanligt väger dina tips och råd tungt!
Kollade lite filmer och recensioner om Q3 och den verkar ju helt ok.

Jolo:
Det känns för mig som ditt inlägg fick bägaren att rinna över mot att inte köpa en ny SRC.
Väldigt intressant det du skrev, du har jy haft det väldans mycket eländigare än jag :cry:

Tack alla för eran input och råd, Mycket uppskattat!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav Sven C » 2013-10-27/22:49

Hej!
Jag köpte min Schuberth C3 med SRC för drygt ett år sedan och har använt det flitigt ihop med min Garmin Zumo 660 och Htc Desire Z och hittills har det fungerat utan anmärkning.
SRC:n och Zumon har aldrig tappat kontakten med varandra vid färd. När jag vid raststopp etc flyttat mig med hjälm och SRC utanför bluetooth räckvidd till Zumon så har SRC och Zumon alltid hittat tillbaka till varann när jag kommit inom räckvidd igen. Däremot så gör inte mobilen det utan den får jag vid de tillfällena para om med Zumon genom att starta om bluetooth i mobilen. Övriga funktioner som att kommunicera med andra kompatibla headset har jag inte provat eftersom tillfälle saknats. Radion har bara provats vid stillastående och det ljudet kunde varit bättre, kanske kan lösas med andra högtalare.

Tidigare använde jag ett Neck-Mike med Bluetooth vilket också fungerade bra med Zumon och Htc:n dock tappade den bluetooth enheten ibland kontakten med Zumon. Det som imponerat på mig med SRC:n är att mitt exemplar iallafall aldrig tappat kontakten med Zumon. Det som är mindre lyckat med SRC:n är att det är svårt att identifiera de olika funktionsknapparna på SRC kragen med handskarna på. Det skulle vara mycket tydligare klackar mellan knapparna för att underlätta identifiering vid färd.

Med vänliga hälsningar /Sven Carlstedt
R1200R
Användarvisningsbild
Sven C
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2011-10-14/00:15

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav Olof Eriksson » 2013-10-27/23:13

Har exakt samarbete fel på min SRC. Men gjort en workaround som funkar 9 av 10 ggr. Telefonen måste funka då jag har beredskap och jag kör ju hoj 7 dagar i veckan [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]

Startar Zumo 660 som då kopplar ihop sig med min iPhone. Kör en stund till Zumon hittar satelliterna och går över automatisk till kartvyn. Tar 2 minuter. Därefter slår jag på SRC. Efter 30 sekunder testar jag att den funkar med att spela mp3.

Skönt att det inte är bara jag som har problem. Flyttade nu över min SRC till min nya Schubert hjälm (PRO modellen). Som är identisk på denna punkt.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav Kapten Stofil » 2013-10-27/23:22

Fungerar det att sätta ett Scala G4 på en Schuberth C3-hjälm? Jag köpte nyligen en C3-hjälm och har sedan tidigare ett G4-headset på min gamla hjälm. Av inläggen ovan låter det som om det vore bättre att flytta över headsetet än att köpa ett SRC-system till hjälmen, vilket jag annars tänkte göra till våren? Kan jag i så fall använda den gamla klämfastsättningen?
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav Olof Eriksson » 2013-10-27/23:37

Kapten Stofil skrev:Fungerar det att sätta ett Scala G4 på en Schuberth C3-hjälm? Jag köpte nyligen en C3-hjälm och har sedan tidigare ett G4-headset på min gamla hjälm. Av inläggen ovan låter det som om det vore bättre att flytta över headsetet än att köpa ett SRC-system till hjälmen, vilket jag annars tänkte göra till våren? Kan jag i så fall använda den gamla klämfastsättningen?
klämfästet till en G4 funkar ej. Provade det innan jag köpte SRC.

SRC är helt suveränt när det funkar. Testa utan att montera den i butiken. Kräv att få synka ihop dom och verifiera att just dina prylar funkar.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav hebymats » 2013-10-28/07:00

Har G9 på min C3 hjälm, det funkar om man monterar med limplattan
hebymats
F800GSA F650GS Dakar R100RT
Varje MC-tur är ett äventyr.
Användarvisningsbild
hebymats
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2009-10-15/21:23

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav Olof Eriksson » 2013-10-28/07:41

hebymats skrev:Har G9 på min C3 hjälm, det funkar om man monterar med limplattan

Synkar du emot Zumo 660?
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav Benny Olofsson » 2013-10-28/10:51

Jag har två Nolanhjälmar där jag har deras N-Com system i båda. Båda hjälmarna kan koppla upp sig mot Zumo 660 utan problem. Lika så kan jag koppla upp telefonen mot Zumon. Men ljudet blir fullständigt kass när jag ska tala i telefon. Detta fungerade en kort tid med en version av Zumons programvara, mins inte vilken version det var. Så numera blir det till att åka utan ljud från Zumon i hjälmen och telefonen kopplad direkt till hjälmen. Jag har provat ett flertal telefoner med samma resultat. Till saken hör att ljudet från Zumo till hjälmen fungerar oklanderligt. Det är bara när Zumo ska vidarebefodra telefonen som ljudet blir kasst.

Min slutsats är att det är Zumo som är det stora problemet och Garmin har ännu inte löst detta problem på en funktion som man gör reklam för och har gjort så under ett antal år nu.
(D7)
R1200GS, R100RT, Suzuki SP370, HD Fat Bob
Benny Olofsson
 
Inlägg: 132
Blev medlem: 2008-12-10/12:26

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav Olof Eriksson » 2013-10-28/10:55

Jag misstänker också ZUMO 660 som boven i dramat. Varför funkar tex det bra om jag låter den ansluta telefonen. Vänta tills sateliterna är funna. Och sen ansluter SRC. Telefonljudet är dåligt men mp3 låtarna är helt ok. Kopplar jag telefonen direkt så är ljudet ok.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav Peter Nordlund » 2013-10-28/12:40

Jag håller helt med, när jag insåg att jag måste koppla telefonen via min Z660 för att både GPS och Telefon skulle kunna vara med blev ljudet hemskt dåligt, kopplar jag hjälmen till telefonen och bara "ser" på GPS som Magnus skrev fungerar det bra,
Jag tror också att problemet ligger hos Garmin i detta fall gällande ljudkvalitén.

Funderade på det Gunnar skrev, man måste ju undra lite varför SRC systemet blir så "kasst" och Cardo Scala funkar så bra när det är samma tillverkare... :roll:
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav wennborg » 2013-10-29/16:59

Har/haft Scuberth C3 kommunikationskrage, SRC. Har varit väldigt nöjd med det (när det har fungerat...).

Kopplar alltid felfritt till iphonen. Har aldrig någonsin missat.
Bra ljud. Kanske inte hundra nöjd med telefonljud kvalitén. Men det kan bero ett satans vindbrus i hjälmen...

Dock - köptes tillsammans med hjälm i mars 2012 och nu i september gick det sönder för fjärde gången. Alltid samma fel. Efter ca tre månaders användning blir det någon glappkontakt som gör att det stänger av sig ca 10-20 sekunder efter det att jag sätter på mig hjälmen. Liggandes på bordet så går det bra - men hjälp på huvudet stängs det av.

Både återförsäljaren, MC-varuhuset i Stockholm och importören har sköt det hela mycket bra! Inget tjafs, fått helt nytt set varje gång.

Senast föreslog jag att importören skulle ta tillbaka det "för gott" och ge MC-varuhuset pengarna tillbaka som jag får i kredit på ett nytt Scala G9+ (eller om det heter G9x). Alla tyckte det var OK.

Nöjd i slutändan.
Bor: Stockholm. Hjärtat i Göteborg
MC 1: R1200C Montauk
MC 2: K1600GTL
Användarvisningsbild
wennborg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 2012-04-09/17:11

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav Peter Nordlund » 2013-10-29/17:32

wennborg skrev:Har/haft Scuberth C3 kommunikationskrage, SRC. Har varit väldigt nöjd med det (när det har fungerat...).

Kopplar alltid felfritt till iphonen. Har aldrig någonsin missat.
Bra ljud. Kanske inte hundra nöjd med telefonljud kvalitén. Men det kan bero ett satans vindbrus i hjälmen...

Dock - köptes tillsammans med hjälm i mars 2012 och nu i september gick det sönder för fjärde gången. Alltid samma fel. Efter ca tre månaders användning blir det någon glappkontakt som gör att det stänger av sig ca 10-20 sekunder efter det att jag sätter på mig hjälmen. Liggandes på bordet så går det bra - men hjälp på huvudet stängs det av.

Både återförsäljaren, MC-varuhuset i Stockholm och importören har sköt det hela mycket bra! Inget tjafs, fått helt nytt set varje gång.

Senast föreslog jag att importören skulle ta tillbaka det "för gott" och ge MC-varuhuset pengarna tillbaka som jag får i kredit på ett nytt Scala G9+ (eller om det heter G9x). Alla tyckte det var OK.

Nöjd i slutändan.


Det var lite roligt skrivet måste jag säga :D
Det verkar ju inte fungerat så bra men du är ändå nöjd "i slutändan"
Nu vill jag inte vara dum, och jag uppskattar mycket att du delar med dig, men kanske har du precis som jag varit lite för "snäll" i ditt omdöme? Att du fick byta tillslut är ju bra men om jag skulle get ett betyg på systemet efter att ha läst det du skrev så skulle det ju bli att SRC var skräp men tillverkare och MC Varuhuset skött detta ganska bra ;)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav Dennis Johansson » 2013-10-30/04:42

Peter Nordlund skrev:
wennborg skrev:Har/haft Scuberth C3 kommunikationskrage, SRC. Har varit väldigt nöjd med det (när det har fungerat...).

Kopplar alltid felfritt till iphonen. Har aldrig någonsin missat.
Bra ljud. Kanske inte hundra nöjd med telefonljud kvalitén. Men det kan bero ett satans vindbrus i hjälmen...

Dock - köptes tillsammans med hjälm i mars 2012 och nu i september gick det sönder för fjärde gången. Alltid samma fel. Efter ca tre månaders användning blir det någon glappkontakt som gör att det stänger av sig ca 10-20 sekunder efter det att jag sätter på mig hjälmen. Liggandes på bordet så går det bra - men hjälp på huvudet stängs det av.

Både återförsäljaren, MC-varuhuset i Stockholm och importören har sköt det hela mycket bra! Inget tjafs, fått helt nytt set varje gång.

Senast föreslog jag att importören skulle ta tillbaka det "för gott" och ge MC-varuhuset pengarna tillbaka som jag får i kredit på ett nytt Scala G9+ (eller om det heter G9x). Alla tyckte det var OK.

Nöjd i slutändan.


Det var lite roligt skrivet måste jag säga :D
Det verkar ju inte fungerat så bra men du är ändå nöjd "i slutändan"
Nu vill jag inte vara dum, och jag uppskattar mycket att du delar med dig, men kanske har du precis som jag varit lite för "snäll" i ditt omdöme? Att du fick byta tillslut är ju bra men om jag skulle get ett betyg på systemet efter att ha läst det du skrev så skulle det ju bli att SRC var skräp men tillverkare och MC Varuhuset skött detta ganska bra ;)


Jag håller med Peter Nordlund.
Dessutom så visst, kan saker gå sönder, men går saker sönder ofta och dessutom samma fel sker hos samma kunder, då är det skräp. Tillverkaren borde verkligen få ta ansvar att fixa grejerna.
Allt på marknaden verkar vara Beta versioner, som de dessutom tar hiskeligt betalt för. För de pengarna som detta kostar, SKALL det funka...
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav wennborg » 2013-11-02/10:17

Det var olyckligt att jag var så otydlig i det jag skrev att jag framstår som en lallande idiot.

"Nöjd i slutändan" är naturligtvis menat att jag är nöjd med MC-varuhusets agerande i ärendet.

Jag var väldigt nöjd med SRC, när den fungerande. Självklart var jag inte nöjd när det inte fungerande.
Bor: Stockholm. Hjärtat i Göteborg
MC 1: R1200C Montauk
MC 2: K1600GTL
Användarvisningsbild
wennborg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 2012-04-09/17:11

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav Benny Olofsson » 2014-05-30/21:50

Väcker denna tråd.
Skällde lite på Garmin. Men nuverkar man ha åtgärdat problemet med att telefonen inte gick att använda genom zumo 660. Fungerar som förväntat nu.
(D7)
R1200GS, R100RT, Suzuki SP370, HD Fat Bob
Benny Olofsson
 
Inlägg: 132
Blev medlem: 2008-12-10/12:26

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav meanjack » 2014-07-28/16:38

Cardo gav i augusti 2013 ut en ny FW, version 3.2 till sin G4.
Schuberth SRC ligger kvar på sin version 3.0

Versionen 3.2. skall ha en massa förbättringar mot ZUMO 660 och Android.
Finns också lite nya features som att ställa in AGC och VOX känslighet.

Någon som testat att flasha om sitt SRC med original Cardo FW 3.2 för G4?
Mjukvaran Cardo Upgrade kan ju läsa allt från min SRC men har inte vågat göra en upgrade.


//Lars
R1250 GS -2019
Användarvisningsbild
meanjack
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2013-06-18/13:16
Ort: Visby

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav Peter Nordlund » 2014-07-28/16:59

Jag är inte till mycket hjälp tyvärr, uppdaterade min SRC för drygt 2 månader sedan och försökte ansluta till min Z660 utan att lyckas ej heller SRC mot Android telefon, jag tror min SRC är mer eller mindre död :|

Hoppas nu på nya Sena 20S http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=151&t=21311 jag beställt till min nya Schuberth C3 pro hjälm.

Berätta gärna hur det går då min gamla hjälm blir reserv hjälm.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav Olof Eriksson » 2014-07-29/09:15

Jag är själv döless på min SRC (av förra modellen). Min fru har en Scala G9. Och hon vill ju pratat ganska ofta om det vi passerar. Så jag kopplar bort min SRC från Navigator V (så den inte stör). Dvs enbart har jag den nu kopplad mot min frus G9 enhet.

Då vi startar våra enheter tar det en liten stund innan allt är uppe och lirar. So far so god. men om vi inte pratar på en stund kopplar den ner. Helt ok då man skall spara på batteri. Men det tar mycket lång tid att få upp förbindelsen igen. Vi kör bägge VOX. Och jag måste skrika till ganska rejält innan jag hör ett pip. Sen tar det minst 20 sekunder innan jag kan prata. Och ofta har jag redan då passerat det jag vill prata om. Detta är oerhört irriterande. Att det tar en halv sekund köper jag. Men detta är ju sjukt lång tid.

Om min fru pratar så får hon höra att min är busy i bland. Fast den inte är kopplad mot vare sig navigator och telefon.

En stor fördel på Scala G9 är ju att du kan ställa VOX känsligheten. Inget som jag sett att man kan på en SRC.

Ni som har enbart Scala G9 och pratar med en annan Scala G9. Hur lång tid tar det att koppla upp igen?
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav BrooklynS » 2014-07-29/09:31

Vi har ställt så den inte kopplar ner, så det är inget problem. Kanalen är öppen hela tiden (men tyst om ingen pratar). Däremot om det ringer i telefonen och bryter så tar det väl en tjugo sekunder att koppla upp igen.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav Lindeberg » 2015-05-15/13:43

Sedan förra säsongen har jag köpt en iPhone 6, som jag kopplar till min Schuberth C3 med SRC.

Har noterat det SRC inte längre kopplar upp automatiskt och säger "phone connected" när jag startar båda enheterna - jag får aktivt välja SRC i bluetoothmenyn och strax efter det ansluts hjälmen.

Att lyssna på musik tycker jag fungerar som innan, men får jag ett inkommande samtal tystnar bara musiken och inga signaler hörs, så jag vet inte att någon ringer. Om jag ringer, ser jag att bluetooth-kopplingen bryts så fort jag ringer någon.

Någon med samma problem? Lösning? Tyvärr har jag ingen PC så jag kan inte uppdatera programvaran i SRC :(






Sent from my iPad using Tapatalk HD
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav Peter Nordlund » 2015-05-15/16:19

Jag har inte längre kvar mitt SRC system utan gick över till Sena, så tyvärr kan jag inte hjälpa till, hoppas det löser sig!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav Kapten Stofil » 2015-05-15/17:29

Lindeberg skrev:Någon med samma problem? Lösning? Tyvärr har jag ingen PC så jag kan inte uppdatera programvaran i SRC :(

PC på jobbet? Känner du ingen i närheten som har en PC som kan hjälpa till? Var bor du?
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav Lindeberg » 2015-05-15/21:00

Jo jag kan nog hitta en PC om jag letar lite, men det vore fint att fö bekräftat att felet avhjälps om man uppdaterar mjukvaran...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav Kapten Stofil » 2015-05-15/21:24

Funkar det som det ska mot något annat än iPhonen? Annars är det väl den som är boven, och då hjälper det inte att uppdatera SRCn...
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav Lindeberg » 2015-05-30/16:36

Testade med frugans iPhone 5S, och med den fungerade det utmärkt. Så det är min iPhone 6 som är boven.

Hjälmen säger heller inte "phone connected" när jag ansluter min 6:a, men det går ändå att lyssna och styra musiken.

Får leta vidare efter lösning
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav Lindeberg » 2015-05-30/17:13

Hittade ett youtubeklipp på hur man gör en "de-pairing" av SRSC. Efter en ny ihopparning funkar det nu som det ska...

Blir lite trött på detta systemet ibland, med alla tryckningar hit och dit. När skapar de en app där man kan sköta alla inställningar?
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav BrooklynS » 2015-07-08/20:21

Hej, den appen finns och heter Cardo Smartset. Där ställer man in allting precis som med Cardo G9x.

SRC fungerar precis lika bra som min G9x och jag är mycket nöjd, även räckvidden är över all förväntan (jag har C3 Pro och nyaste SRC) och det är egentligen bara någon knapptryckningskombination som skiljer mellan dem då SRC saknar en knapp jämfört med G9x.

Det som verkligen är bra är batteritiden. Inte dubbla tiden mot G9x men nästan - uppmätt vid praktisk användning under den gångna veckan. Dessutom går den att köra med laddningssladden inkopplad...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav Olof Eriksson » 2015-07-09/07:23

BrooklynS skrev:Det som verkligen är bra är batteritiden. Inte dubbla tiden mot G9x men nästan - uppmätt vid praktisk användning under den gångna veckan. Dessutom går den att köra med laddningssladden inkopplad...


Hej! Hur lång batteri tid har du då fått per enhet?
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav BrooklynS » 2015-07-09/08:53

Mer än en hel dags körning i varje fall, med SRC drygt en och en halv.

Och som sagt, står man ut med att ha en sladd mellan hjälmen och hojen (som på äldre intercom) så går det ju utmärkt att ladda medan man kör.

Jag har däremot svårt att säga om laddningen fortgår om man har den påslagen.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav Lindeberg » 2015-07-09/08:59

BrooklynS skrev:Hej, den appen finns och heter Cardo Smartset. Där ställer man in allting precis som med Cardo G9x.



Ja, jag har genom forumet förstått att den appen finns. Ska testa den när jag får tillfälle.
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav Kapten Stofil » 2015-07-09/10:13

Hur bär man sig åt om man har både SRC och telefonen ihopparade med GPSen? Fungerar den ändå eller måste man para ihop headsetet med telefonen direkt?
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav BrooklynS » 2015-07-09/12:21

Som jag har förstått det så parar man ihop telefonen med GPS, sedan GPS till Intercomen. Samtalen administreras via GPSen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav Kapten Stofil » 2015-07-09/12:30

Jo så brukar jag göra, men fungerar Cardo-appen med den uppkopplingen?
Den måste ju gå via GPSen i så fall.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav BrooklynS » 2015-07-09/16:57

Nä appen lär behöva direktuppkopplingen. Men den ställer man ju in en gång för alla liksom...


Sent from my iPhone using Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav Olof Eriksson » 2015-07-09/21:19

Funkar appen även till en G9 utan X?
Och lite off topic. Vad är skilnad mellan G9 och G9X?
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav BrooklynS » 2015-07-09/21:22

G9 har blivit G9x i och med senaste uppdateringen har jag fått mig till livs. Dvs det är mjukvaruskillnader och numer inga skillnader...


Sent from my iPhone using Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav Magnus von Melen » 2015-07-09/21:30

Jag har g9 och jag får appen för Android att fungera men inte appen för iPhone.
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav neutral » 2015-07-09/21:56

Magnus von Melen skrev:Jag har g9 och jag får appen för Android att fungera men inte appen för iPhone.

iPhone fungerar bara med G9x.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav neutral » 2015-07-09/21:57

BrooklynS skrev:G9 har blivit G9x i och med senaste uppdateringen har jag fått mig till livs. Dvs det är mjukvaruskillnader och numer inga skillnader...

Tror inte man via mjukvara lyckas få till en 3,5 mm högtalarkontakt. ;)
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav BrooklynS » 2015-07-10/09:44

Nä det blir nog svårt, men funktionerna i övrigt verkar vara desamma. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav Lindeberg » 2015-09-29/21:30

Försöker få appen Cardo Smart Set att koppla upp till min hjälm, men det står "Not connected" i appen, trots att jag är kopplad till hjälmen via blåtand. Har inte så många olika val att göra i appen.

Någon som använder iPhone 6 med sitt SRC-system? När jag testar om helhetsupplevelsen blir bättre med kabel får jag inget ljud i hjälmen, trots att telefonen märker att ett par hörlurar är anslutna.
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav Perra_II63 » 2015-09-30/16:24

@Lindeberg
Det är bara Scala G9 X som stödjer appen i I-phone. Har du däremot en android så går det utmärkt att styra med appen.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav BrooklynS » 2015-09-30/17:00

Jag använder både iPhone och Android till min SRC - inga problem med någon av dem.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav Lindeberg » 2019-06-29/15:19

Jag använder iPhone 7, TFT-skärmen på min R1250GSA och SRCS-systemet i min Schuberth C3.

När jag kopplade upp första gången upplevde jag inget problem direkt, utan nedan beskrivna bekymmer har kommit smygande. Problemet är att musiken jag lyssnar på avbryts, ibland någon sekund och ibland längre. Ibland sällan och ibland oftare, så ofta att det blir störande. Detta gör det omöjligt att lyssna på talbok eller podcast, eftersom man missar så mycket av innehållet.

Alltid när det inträffar fortsätter musikspåret att "ticka" på TFT-skärmen, och hjälmsymbolen på samma skärm syns hela tiden.

Har testat flera gånger att radera och kopla ihop blåtandskopplingarna, men det blir samma resultat. Ibland upplever jag att problemen inte är så frekventa i lägre hastigheter. Likväl upplever jag oftast att musiken tystnar när jag böjer huvudet bakåt, eller fipplar med visiret eller liknande. Kan det ändå vara något hårdvarufel med SRC-systemet? Nån kabel som börjar gå sönder?

Någon som upplevt något liknande och vet vad det kan bero på? Är enda lösningen att slutligen ge upp detta system som faktiskt aldrig varit helt fritt från huvudbry?
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-06-30/20:55

Jag brukar enbart "paira" telefon (Iphone och Android) med hjälm.
Garmin/Navigatorn får leva ett liv i celibat - att få den att fungera som jag vill har jag givit upp för länge sedan av många skäl.
Det har fungerat felfritt oavsett Schubert, Caberg, BMW, eller Shoei med resp. kommunikation.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Intercom problem (Schuberth SRC system)

Inläggav Lindeberg » 2019-07-01/18:11

Ja, innan jag köpte hoj med TFT funkade det skapligt att göra så. Men med TFT är det rekommenderat att koppla telefon till TFT och hjälm till TFT. Inte hjälm till telefon. Om jag bara skulle koppla hjälm till telefon går jag miste om många bra funktioner i TFT-skärmen såsom spola/växla musikspår, se albumomslag, se vem som ringer, den enkla navigationen mm.

Någon som hört talas om mitt problem med SRCS att ljudet klipper?
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst