Airbag väst

Airbag väst

Inläggav Martin Bokman » 2016-07-02/22:31

Jag såg en demonstration av Alpinestars airbag väst idag. Den verkade helt fanstastisk! Tunn som en vanlig varsel väst i ouppblåst "läge". Jag har varit tveksam till airbag pga oavsiktig utlösning, klumpighet mm men har helt ändrat uppfattning. Det krävs tex ett dragmoment på 30 kg för att lösa ut den. ingen risk med andra ord att glömma koppla bort den när man kliver av hojen.
Nån som har köpt och använder?
Martin Bokman
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2014-10-15/21:41

Re: Airbag väst

Inläggav MichaelWa » 2016-07-12/16:29

Är oxå nyfiken på om någon kör med airbag kläder?

Har idag kollat in Dainese D-air produkter både som bara väst, insydda i Gortex jackan och i helställ.
D-air helställ racing är det som tilltalar mig mest vid ev.köp men är det någon som kör med någon av produkterna?
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: Airbag väst

Inläggav Arnes påg » 2016-07-12/19:36

Hallå ja!

Jag kör med HitAir´s väst och har gjort det i snart 3 år. Jag tycker inte det ger mig några begränsningar i
min körning (kör dagligen året om). Kabeln som kopplas ihop med MC´n blir man fort van vid så den vållar inte något problem den i heller (som bilbältet). När det blir dags för nytt, kommer jag att köpa en jacka istället för väst. Har inte haft oturen att västen löst ut, men jag känner mig rätt så säker på att den funkar när det behövs. I jackan har jag ett level-1 ryggskydd, som en liten förstärkning av skyddet. Inom ridsporten har man använt airbags-västar ganska länge, kolla på YouTube och bli övertygade.

Ha dé
Mats
Arnes påg
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2009-01-11/23:00

Re: Airbag väst

Inläggav Peter Björkdahl » 2016-07-12/20:15

Jag använder också en Hit Air-väst.
https://www.joytime.se/mlv-c

Jag förstår att det är enklare med en jacka men tycker att fördelen att kunna använda västen över flera jackor överväger.



Peter Björkdahl
Peter Björkdahl
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2006-06-03/21:10

Re: Airbag väst

Inläggav Sonny » 2016-07-14/08:17

Jag använder en Helite Airnest. Jag glömmer konstant att lossa västen när jag kliver av motorcykeln, men känner då att jag sitter fast. Hittills har den inte utlöst. Jag använder både ryggskyddet som är inbyggt i jackan och det som är inbyggt i västen. Om den är bra vid en olycka hoppas jag aldrig få veta.
När jag kör i skogen så använder jag inte västen. Jag plockar då också ur ryggskyddet i jacka och ersätter det med riktigt rygg, bröst och armskydd. Min tanke är att det är större risk för att ramla av motorcykeln men vid lägre fart.
R1250GSA 2019
Användarvisningsbild
Sonny
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2013-10-03/19:31


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst