Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom 410

Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom 410

Inläggav Peter Nordlund » 2016-08-08/15:06

Jag vill säga att detta inte är en recension bara ett första intryck av TomTom 410 Rider GPS, det är inte heller en attack på min föregående GPS Garmin Zumo 660, utan min personliga känsla.

När jag köpte gps var 99% av alla råd (2011) att 660 var bäst och då jag aldrig i varken bil än mindre mc hade använt gps gick jag på dessa råd.

Garmin Zumo 660:
660 fungerade (och fungerar) rent tekniskt felfritt och har alltid så gjort!
Jag tyckte att grafiken och hur snabb/långsam den var när det gällde stadstrafik och att vrida sig/vy var ibland irriterande segt men det är nog det enda.
menyer kändes ålderdomliga.
Det stora kruxet var att skapa rutter var så svårt, jag kom in när Basecamp var på uppgång från föregångaren jag inte minns namnet på, och det är inte bara jag som hade större eller mindre problem att begripa mig på hur man skapade rutter och exporterade osv, rätt kartversioner i dator respektive gps osv osv.
Jag har gått 2 st GPS kurser och det är enda orsaken till att jag har lyckats skapa rutter, så stor tack till dessa!!

Nyligen har jag hört mycket gott om TomToms 400 serie och beslöt att uppgradera till 410 Rider efter flera helt lysande råd och tydliga förklaringar hur allt fungerande från personer i klubben.
Fick hem gps och att ställa in och ladda ner kartor tog 15 min kanske...så otroligt snabbt och enkelt.
Fick hjölp att montera gps på min cykel och har nu kört två turer, Avesta-Stockholm och idag Stockholm-Taxinge Slott- Stockholm

Från Avesta när jag slår på gps utan att kunna mer än vad jag set vid setup blir jag förvånad över hur krispig skärmen är i färger och kontrast, tuchskärmen är väldigt responsiv (dock inte så bra med dom handskar jag har)
Jag har inte parat ihop den med mitt headset så jag får köra på på syn bara och gud vad bra det fungerar, gillar att man till höger har en horisontalt rullande linje med "kommande händelser" tex vägarbeten, bensin, parkering osv.
3D vyn är helt fantastisk!
Just denna tur kör jag snabbaste vägen då jag är trött.

Dagens tur Stockholm-Taxinge Slott-Stockholm
Igår gör jag en rutt som överförs automatiskt via "molnet" när GPS ansluter till min mobil när den startas, jag har valt Spännande väg som mest kurvig och WOW!
Jag kör på vägar jag aldrig någonsin skulle letat mig fram till på egen hand!
På hemvägen väljer jag Hem och kurvig väg och vägen blir nästan likadan men åt andra hållet då...
Om man kan ha ett förtroende för en GPS så har denna resa börjat bra, JISSES vad nöjd jag är!

Slutligen, jag vill inte skapa drama här utan bara säga hur JAG upplever detta, jag uppskattar att jag inte behöver känna mig dum gentemot GPS som jag inte begriper eller mot användare som nästan antyder att det är mig det är fel på som inte lägger ned nog tid på att lära mig Basecamp, det må så vara men denna GPS verkar på denna korta tid ge mig möjligheten att fokusera på att ha kul och köra och mindre på tekniken, det räcker för mig.
Det är ingen annans "fel" att jag inte var fullständigt nöjd med min 660 utom mitt eget, den eller snarare Basecamp var för stort hinder för mig, det är allt.

tack för alla tips och råd dom har varit mycket uppskattade
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav neutral » 2016-08-08/15:24

Även Garmin har ju släppt nya modeller sedan 2009 då 660 kom. T ex finns Zumo 345 som jag tror kostar ungefär lika som TomTom och har den uppdaterade "kurviga vägar"-funktionen. Om du inte har behov av att detaljplanera rutten så skulle du inte behöva använda Basecamp där heller.

Det är kul att ni är nöjda med era TomTom men jämförelserna är lite galna, ungefär som att min nuvarande bil är bättre än min första bil. Ingen sensation där heller. :)
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav Peter Nordlund » 2016-08-08/15:49

neutral skrev:Även Garmin har ju släppt nya modeller sedan 2009 då 660 kom. T ex finns Zumo 345 som jag tror kostar ungefär lika som TomTom och har den uppdaterade "kurviga vägar"-funktionen. Om du inte har behov av att detaljplanera rutten så skulle du inte behöva använda Basecamp där heller.

Det är kul att ni är nöjda med era TomTom men jämförelserna är lite galna, ungefär som att min nuvarande bil är bättre än min första bil. Ingen sensation där heller. :)


Jag tyckte jag ansträngde mig för att vara tydlig men lyckades tydligen inte, vad tråkigt.

Nog begriper jag allt det där du skriver, och i och med att jag skrev året så trodde jag att det var självklart att det gått +5 år och att saker har hänt.

Det som inte hänt i min värld/bubbla är att någon varit helt uppspelt/glad/upphetsad över någon ny Garmin produkt som jag sett, varken på forumet eller webben i övrigt så jag utgår ifrån MIN världsbild, och med lite tur stämmer den överens med någon annan som kan ha nytta av det jag skrev.

Sedan är det inte GPS som sådan som är det stora problemet utan Basecamp, alltså hur man gör rutter som man kan styra i den detaljnivå man önskar, det ÄR möjligt att alternativ finns och har funnits men inga som kommit i MIN väg.

Ovan är min subjektiva upplevelse!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav Peter Nordlund » 2016-08-08/16:00

**Vi glömmer denna tråd, jag känner att jag inte kan formulera det jag ville ha sagt.
ber moderator ta bort den.**

Edit:
Ja mitt känslomässiga inlägg kanske har något litet syfte att vara kvar, vi låter det vara så.
Senast redigerad av Peter Nordlund 2016-08-08/18:44, redigerad totalt 1 gång.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav Kovlingen » 2016-08-08/16:08

Nej då Peter ! Du får väl framföra dina åsikter , även om det är livsfarligt
i detta ämne :D :D
Jag är glad för din skull !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav Magnus von Melen » 2016-08-08/17:20

Jag håller med kovlingen här. Neutral faller i fällan att ryggmärgsförsvara sitt val.
Jag kan lugnt säga att det var vad min mage sa också när jag började läsa här.
Men det är just det som inte leder någonstans alls. Du har äntligen hittat en gps som ger dig det du önskar och det är jäkligt bra. Grattis :) !!
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom 410

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-08-08/19:27

Tycker Din beskrivning är ett lysande exempel på, att det gäller att hitta rätt "pryl" för sina egna behov!
Det som slår mig är, att Du är klarsynt nog att påpeka att det egentligen är Basecamp Du inte kommit överens med, snarare än Zumo 660, och det är en värdefull iakttagelse.
När man läser olika inlägg i ämnet, är det ett genomgående tema - Basecamp är för svårt, om man inte är relativt "datavan" och är intresserad av att lära sig alla finesser och möjligheter.
Nu har ju inte TomTom något motsvarande, så ska man skapa rutter på dator/läsplatta blir det att använda någon tredjepartslösning - t ex Tyre, MyRoute och Google Maps klarar alla den uppgiften, och verkar vara enklare att komma underfund med.
Det jag funderar på är, om inte många Garmin-användare skulle kunna utnyttja något av dessa verktyg, och därmed "slippa" Basecamp. De kräver förvisso Internet-uppkoppling (web-baserade med kartorna på nätet), men kan producera ruttfiler för Garmin likaväl som för TomTom.
Jag ska prova själv, inte för att jag har några särskilda problem att använda Basecamp utan av nyfikenhet, och för att det kan vara ett bra komplement.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav Kapten Stofil » 2016-08-08/19:39

Du borde också egentligen kunnat göra rutter till din Garmin med Tyre, som är programmet TomTom föreslår (som man numera vill migrera över till en molnbaserad variant). Senare versioner av Tyre ska såvitt jag förstår klara av att prata med Garmin-navigatorer. Tyre är annorlunda än Basecamp och kanske skulle passat dig bättre.

Vidare så har BMW valt att associera sig med Garmin och då blir nog Garmin "officiell, enda supportade" navigator i klubben, har jag förstått.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav SuperMek » 2016-08-08/21:42

Prova MyRoute, en dröm i användarvänlighet, vettiga finesser och stabilitet. Fungerar perfekt till Tomtoms GPS:er, men även till Garmins varianter.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav Thomas Stadin » 2016-08-08/23:31

Går det att ställa in en Tomtom så att rutten går på kurviga vägar men undviker samhällen och stadskärnor?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav Tomas Markebo » 2016-08-09/07:11

Just det ja, det hade varit fint att enkelt kunna ändra från Slingriga vägar (kurviga i Garmin) till Snabbaste när man passerar tätorter. Det får ju smått absurda resultat när navigatorn lurar in en på omvägar i industriområden bara för att det ska vara slingrigt/kurvigt. Finns sådan inställning? Det är lite knöligt att bläddra sig in i Inställningar för att tillfälligt ändra från Slingriga vägar till Snabbaste och sedan tillbaka igen om en stund.
En annan fråga från mig som av nyfiken just bytt från Garmin Zumo 390 till Tomtom Rider 410: Jag gillar att ha min navigator i stående läge så när jag hade installerat den på hojen vred jag den till stående läge men inget hände. Provade med att aktivera Riktningslås (det heter så på min enhet, inte Orienteringslås som det står i Användarhandboken. Är det samma sak?) och sedan avaktivera det igen men inget hände, förrän idag när bilden plötsligt la sig på sidan utan att jag hade rört den. Så jag vred enheten och allt blev plötsligt som jag vill ha det. Oavsett hur jag vrider och hur jag gör med Riktningslås är bilden nu stående. Helt okej med mig men varför? Och kan jag räkna med att det förblir på det viset?
Andra reflektioner:
Jag saknar uppgiften om höjd över havet som Garmin gav mig på skärmen, kan Tomtom visa det?
Kartbilden känns lite kontrastfattig men det verkar inte gå att ändra. Är väl en vanesak.
Jag har aldrig lyckats klara Basecamp utan bara lagt in min destination lokalt i navigatorn så jag upplever ännu ingen avgörande skillnad mellan Zumo 390 och Rider 410, utom det där med stående format då. Och så är det trevligt att det finns åtminstone ett enkelt lås på hållaren så att jag vågar lämna Tomtom på hojen kortare stunder.
I utkanten av Kungsbacka
BMW R60/5
Royal Enfield 350
Honda Deauville
Användarvisningsbild
Tomas Markebo
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2012-06-15/08:38

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav SuperMek » 2016-08-09/07:31

Thomas Stadin skrev:Går det att ställa in en Tomtom så att rutten går på kurviga vägar men undviker samhällen och stadskärnor?

Japp
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-08-09/08:06

Tomas Markebo skrev:... det hade varit fint att enkelt kunna ändra från Slingriga vägar (kurviga i Garmin) till Snabbaste när man passerar tätorter. Det får ju smått absurda resultat när navigatorn lurar in en på omvägar i industriområden bara för att det ska vara slingrigt/kurvigt.

Instämmer! Jag glömmer aldrig, när vi skulle ta oss ut ur Bergen från Bryggen 2007. Färdledaren hade sedan tidigare programmerat apparaten till att undvika motorvägar, varför utfärden blev absurdistisk. Många villastadsdelar blev det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav Max Mad » 2016-08-09/10:12

SuperMek skrev:
Thomas Stadin skrev:Går det att ställa in en Tomtom så att rutten går på kurviga vägar men undviker samhällen och stadskärnor?

Japp
Berätta gärna hur, om du vet. Svaret blir mer utvecklat då ;) :mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav Max Mad » 2016-08-09/10:35

Peter Nordlund skrev:**Vi glömmer denna tråd, jag känner att jag inte kan formulera det jag ville ha sagt.
ber moderator ta bort den.**

Edit:
Ja mitt känslomässiga inlägg kanske har något litet syfte att vara kvar, vi låter det vara så.
Kör hårt Peter !

Jag har i dagarna invigt min TomTom 410 riders edition, en första sväng, och jag har inte mycket att komma med i dagsläget, även om jag till stor del delar dina reflektioner.

Skälet till att valet föll på denna var att man får hela världen (i kartmaterialet) med fria livstids uppdateringar, realtidsuppdatering (genom telefonen) om hinder eller olyckor på den planerade rutten, livstids fartkamerauppdatering och spännande vägar (som det heter på TomTom språk). Allt detta dessutom till ett lägre pris än vad ( i mitt fall) en ny Garmin 595 skulle kosta (inkl. låsbar hållare).

Dessutom var det en uppdatering från min Z660, som ju har några år på nacken Har då testat funktionen "spännande vägar" vid det enda tillfälle jag har varit ute med denna nya navigator, och precis som du beskriver, så har jag kört på vägar jag aldrig skulle hittat, om jag inte haft denna nya navigator på hojen.

En sak som jag uppskattar är att man kan vrida på navigatorn till höjdläge, och på så sätt få en bättre överblick på vad som döljer sig längre fram. Även det fält till höger som visar på fartkameror, bensinstation mm ( som du redan beskrivit) är också en detalj som jag uppskattar, och det som Supermek nämnde, att importera rutter till enheten är så enkelt att ett barn skulle klara av det.

Sedan tror jag att Kapten Stofil är väldigt nära sanningen med följande rader;

"Vidare så har BMW valt att associera sig med Garmin och då blir nog Garmin "officiell, enda supportade" navigator i klubben, har jag förstått."
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-08-09/11:17

Kapten Stofil skrev:Vidare så har BMW valt att associera sig med Garmin och då blir nog Garmin "officiell, enda supportade" navigator i klubben, har jag förstått.


Det där är väl inget BMW kan bestämma - vill några klubbmedlemmar hålla utbildningar, publicera information och tips och hjälpa varandra rent allmänt med Tomtom-navigatorer, är det precis lika fritt fram som med Garmin.
Det är ju så det går till - några lägger tid och engagemang på att lära sig något, och då blir det naturligt att man erbjuder sig att bistå sina klubbkamrater. Eftersom BMW valt Garmin som leverantör av GPS:er, och dessutom byggt ganska snygga integrerade lösningar, har det blivit så att många klubbmedlemmar valt Garmin och att det därmed funnits både en stor kunskapsbas, och en stor efterfrågan på hjälp och kunskap.

Nu har Tomtom seglat upp som en värdig konkurrent till Garmin på MC-navigatorer, och allt fler klubbmedlemmar väljer Tomtom. Det skulle väl vara utmärkt, om några av ""Tomtom-specialisterna" i klubben tog initiativ och t ex ordnade motsvarande kurser som funnits i klubbens regi för Garmin?
Jag lovar - BMW Motorrad kommer inte att ha några som helst synpunkter på det, tvärtom - allt som hjälper BMW-ägare att använda sina hojar är positivt för BMW!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-08-09/12:47

Nu har jag registrerat mig för MyRoute, och börjat testa lite.
Setup för tillfället är MacBook Air med OS X 10.10.5 (Yosemite), samt BMW Navigator V med Firmware 3.30 och CN NTU 2017.10 karta.

Jag provade att hämta upp en färdig ruttfil i GPX 1.1-format (det format som används i Basecamp för Nav V), och det såg bra ut i MyRoute. Jag lade till lite i rutten, och exporterade den sen till Nav V via "Export"-funktionen (fick installera "Connector" först, och för att kunna göra det var jag tvungen att registrera mig för Gold-versionen - 30 dagars gratis utvärdering, sen 49€/år eller 99€ lifetime).

När jag sen kikade på rutten i Nav V var den helt förvrängd - bara raka streck mellan waypoints'en!
När jag sen startar rutten, beräknas den om i GPS:en enligt de inställningar jag har (snabbaste väg), och definitivt inte på de vägar rutten är dragen. Blir förvisso olika beroende på inställning i Nav V (snabbaste väg/kortaste väg/kurviga vägar), men det hamnar aldrig på de vägar ursprungsrutten är dragen. Här avgör GPS:en rutten mellan waypoints, jag får den alltså inte att gå på de vägar jag vill.
Kvittar om jag använder GoogleMaps eller HERE Gold-kartan i MyRoute.

(Samma om jag importerar till Basecamp - det blir bara raka streck mellan waypoints, tills jag låter Basecamp räkna om rutten. Och då hamnar den där Basecamp vill, inte där jag vill.)

Provade också att istället spara ruttfilen till datorn i GPX 1.1-format, kopiera över den till minneskortet i Nav V och importera den i GPS:en. Samma sak här - GPS:en beräknar rutten mellan waypoints.
När jag jämför GPX-filerna - den ursprungliga som jag importerade till MyRoute, och den jag sparade från MyRoute - saknas alla viapunkter i rutten, dvs MyRoute verkar ha skalat bort all information om rutten utom waypoints, och då blir det inte lätt för GPS:en att räkna ut var man vill ha rutten.....

Dessutom provade jag att importera ett gäng spår till MyRoute (också i GPX 1.1-format). Dessa ser korrekta ut vad jag kan bedöma, men det enda jag kan hitta att det går att göra är att omvandla dom till rutter. Exportera spår till GPS:en hittar jag ingen funktion för, och inte heller något sätt att omvandla en rutt till ett spår (att importera spår är enda sättet att vara säker på att inte GPS:en får för sig att ändra något vid importen).

Jag ska forska lite vidare på detta, men första intrycket är att MyRoute inte är särskilt flexibelt, och att det inte ger någon bra möjlighet att "spika fast" en rutt på exakt de vägar man önskar. Det gör det svårt att hantera rutter som man rekar i förväg och vill ha på exakt de vägar man avsett.

Är man däremot bara ute efter att ta sig "från A till B" utan att nödvändigtvis åka en exakt planerad rutt, fungerar det bra. Fast då kan man lika gärna skippa MyRoute, och lägga upp start/mål/waypoints direkt i GPS:en. Fördelen med MyRoute i det sammanhanget är, att man får bättre överblick.

Vill någon annan komplettera och hjälpa till att testa vore det bra - jag har som sagt bara lagt ett par timmar på detta, så det finns säkert en massa finesser och sätt att lösa problemen som jag inte hittat.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav Max Mad » 2016-08-09/12:59

Tror (utan att veta !!) att du skall använda dig av Tyre för att skapa rutter efter eget huvud, omvandla dom till lämpligt filformat (för din GPS-alternativt skicka dom till din Garmin (alternativet finns i meny-raden).

På så sätt kanske du får rutterna att skrivas så som du vill ha dom, till din GPS. (Tyre är TomTom:s motsvarighet till Basecamp, men det kände du säkert redan till.)

Men som sagt, säker är jag inte, är ju själv nybörjare i detta.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-08-09/13:08

Max Mad skrev:Tror (utan att veta !!) att du skall använda dig av Tyre för att skapa rutter efter eget huvud, omvandla dom till lämpligt filformat (för din GPS- alternativt skicka dom till din Garmin (alternativet finns i meny-raden). På så sätt kanske du får rutterna att skrivas så som du vill ha dom, till din GPS. (Tyre är TomTom:s motsvarighet till Basecamp, men det kände du säkert redan till.)

Men som sagt, säker är jag inte.


Tyre är såvitt jag vet inte alls något Tomtom står bakom, utan en fristående produkt som TomTom rekommenderar. MyRoute verkar vara en "spinn-off" eller något slags samarbete med Tyre, exakt hur dom hänger ihop blir jag inte klar över. Kan vara så, att MyRoute helt enkelt är ett slags webb-version av Tyre.
Tyvärr funkar Tyre vad jag kan hitta bara för Windows, så för oss som använder Mac är det inte ett alternativ.
Vet inte om de nyare versionerna av Tyre klarar att skapa och exportera spår, men när jag provade för något år sedan var det inte möjligt. Liksom MyRoute använder Tyre online-kartor, dvs den behöver en hyggligt snabb uppkoppling till Internet för att kunna användas.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav Kapten Stofil » 2016-08-09/13:11

Tyre använder sig avni det waypoints, några viapunkter har jag aldrig stött på. För att åka den väg man vill behöver man alltså lägga ut strategiskt belägna waypoints. Det upplever jag inte som särskilt jobbigt.
MyRoute kommer väl från samma folk som Tyre på något sätt, så det är nog inte så konstigt att den fungerar likadant.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav Kapten Stofil » 2016-08-09/13:17

Gunnar Elmgren skrev:Tyvärr funkar Tyre vad jag kan hitta bara för Windows, så för oss som använder Mac är det inte ett alternativ.

Det där är ingen ursäkt :) Du har väl hört talas om Parallels Desktop och andra liknande hjälpmedel?
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-08-09/13:21

Kapten Stofil skrev:Tyre använder sig avni det waypoints, några viapunkter har jag aldrig stött på. För att åka den väg man vill behöver man alltså lägga ut strategiskt belägna waypoints. Det upplever jag inte som särskilt jobbigt.
MyRoute kommer väl från samma folk som Tyre på något sätt, så det är nog inte så konstigt att den fungerar likadant.

Att bara kunna "styra" rutten med waypoints fungerar om man kör på större vägar eller har väldigt korta rutter, men det finns begränsningar som snabbt gör det oanvändbart. Dels visas en "flagga" på GPS:ens display vid varje waypoint (i Basecamp kan flagg-visningen slås av, har (ännu) inte hittat den möjligheten i MyRoute), så det blir ganska klyddigt på skärmen. Dels, vilket är värre, finns det en begränsning hur många waypoints som kan finnas i en rutt (olika för olika GPS:er, men det är oftast 50 eller 100 - viapunkter kan man däremot ha många, det rör sig om flera tusen).
Jag vet inte hur TomTom hanterar detta, min kunskap i det avseendet begränsar sig till Garmin-enheter, men jag kan tänka mig att även TomTom har en övre gräns för hur många waypoints som kan hanteras i en rutt.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-08-09/13:24

Kapten Stofil skrev:
Gunnar Elmgren skrev:Tyvärr funkar Tyre vad jag kan hitta bara för Windows, så för oss som använder Mac är det inte ett alternativ.

Det där är ingen ursäkt :) Du har väl hört talas om Parallels Desktop och andra liknande hjälpmedel?


Det är inte menat som en ursäkt - ska man köra Tyre måste man köra Windows, punkt slut. Det finns förvisso massor av möjligheter att göra det på en Mac, men det är lika förbannat Windows, med allt det innebär av underhåll och uppdateringar och annat krångel. Det är för att slippa det jag valt Mac.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav Kapten Stofil » 2016-08-09/14:01

TomTom visar inga flaggor vid waypoints, så den störningen slipper man. Jag tror det är max 100 waypoints och det har ännu inte varit ett problem för mig, men jag har mest gjort rutter på normala vägar.

Kör man inte Windows 10 behöver man inte uppdatera om man inte vill, och håller man sig till normala ställen på Internet behövs det nog inte så mycket heller. Och kör man i en virtuell maskin typ Parallels är det väl rätt enkelt att ha en backupmaskin så man kan slänga den aktiva om den blir infiltrerad.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav Thomas Stadin » 2016-08-09/14:11

SuperMek skrev:
Thomas Stadin skrev:Går det att ställa in en Tomtom så att rutten går på kurviga vägar men undviker samhällen och stadskärnor?

Japp


...och fungerar det även i praktiken? :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-08-09/14:14

Kapten Stofil skrev:TomTom visar inga flaggor vid waypoints, så den störningen slipper man. Jag tror det är max 100 waypoints och det har ännu inte varit ett problem för mig, men jag har mest gjort rutter på normala vägar.

Se där! Bra information, då är det alltså så att man kan göra en rutt på upp till 100 waypoints om man har Tomtom. Synd att MyRoute inte verkar ha någon funktion att stänga av "flaggor" för waypoints.
Tyvärr räcker dock inte heller 100 waypoints långt, när man ska dra en rutt på små, omöjliga vägar för att kunna vägleda sina klubbkompisar på trevliga turer....
Det börjar klarna lite, detta; för "turistkörning" är kombon Tomtom + MyRoute fullt användbar, och vad det verkar enklare (än Garmin + Basecamp) att lära sig för många.
För mer avancerad/detaljerad ruttdragning, är fortfarande Basecamp ett mer flexibelt och kraftfullt verktyg, fast svårare att komma underfund med.
Gott så, och framförallt bra att det finns flera väl fungerande alternativ numera - produktutveckling och priser brukar må bra av konkurrens!

Kapten Stofil skrev:Kör man inte Windows 10 behöver man inte uppdatera om man inte vill, och håller man sig till normala ställen på Internet behövs det nog inte så mycket heller. Och kör man i en virtuell maskin typ Parallels är det väl rätt enkelt att ha en backupmaskin så man kan slänga den aktiva om den blir infiltrerad.

Det är fortfarande ett extra operativsystem att hålla reda på, lära sig, underhålla och (tyvärr) riskera få "smittat" med diverse virus och annat otyg. En massa jobb och huvudbry alldeles i onödan.
I min värld är det enklare att helt enkelt köra Basecamp under Mac OS X - eller, för den delen, det webb-baserade MyRoute, om man nu väljer en Tomtom-GPS.

*EDIT*
Se nedan inlägg - MyRoute är fullt användbart även för Garmin-användare, i de flesta fall.

Att använda Tyre verkar rätt meningslöst - dels måste det installeras/underhållas, och det funkar som sagt bara på Windows. Eftersom även Tyre använder online-kartor, krävs ändå en Internet-uppkoppling - då kan man lika gärna köra det webb-baserade MyRoute, som är mer flexibelt och inte behöver vare sig installeras eller underhållas.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom 410

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-08-09/14:48

Nu har jag grävt lite mer, och testat fram och tillbaka.

Det visar sig, att MyRoute kanske är rätt användbart trots allt, även för Garmin-GPS:er!

När man exporterar en rutt som GPX-fil, eller direkt till GPS:en (BMW Nav V är det jag testar med) kommer det faktiskt med både en rutt (oanvändbar) och ett spår!
Spåret ser helt korrekt ut, och det går fint att skapa en helt korrekt rutt från spåret ("Konvertera till resa" i Nav V, i Z660 är det först "Importera spår för fågelvägen" för att få in spåret, följt av "Importera tripploggar" för att göra rutt av spåret).
Så - framgång! MyRoute är ett användbart ruttnigsverktyg, vilket är mycket bra nyheter för den som har en Garmin-GPS men inte kommer överens med Basecamp men gillar enkelheten i MyRoute.

Slutsatser:

1) För enkla rutter, typ "A till B", är det bara att skapa rutten i MyRoute och sätta waypoints där man vill passera. Begränsningen är att Nav V och några andra Garmin-enheter stöder max 50 waypoints på en rutt, är det fler så delas rutten upp vid import. Rutten måste räknas om i GPS:en, annars blir det bara raka streck mellan waypoints.

2) Vill man göra en mer avancerad rutt, använder man spåret som skapas av MyRoute. Efter import kan man använda GPS:ens funktion att omvandla spår till rutt ("Konvertera till resa" i Nav V, "Importera tripplogg" i Z660) och få en helt korrekt rutt, utan en massa waypoints (det är så jag vill ha det).

Sen visar det sig, att i alla fall Nav V faktiskt inte visar Waypoints från MyRoute som "flaggor", utan som ljusblå punkter på ruttlinjen. Stör inte visningen på displayen, så det är ett icke-problem!

Klarar man sig med de kartor som finns i MyRoute (Google Maps, Tomtom, HERE (Garmin) och OpenStreetMap), och har tillgång till Internet med hyfsad bandbredd, är MyRoute ett fullt användbart ruttningsverktyg även för Garmin-GPS:er.
Känns som det är goda nyheter för alla som sliter sitt hår med Basecamp, och inte har överdrivet stora krav på finesser och "finlir".

En annan bra grej med MyRoute är, att det är ett enkelt verktyg för att dela rutter och hjälpas åt med planeringen, om man är flera som ska ut och åka. MyRoute har stöd för grupper, så man kan ha ett gemensamt "ruttbibliotek". Kanske något för BMW-klubben att utnyttja, både på "riksnivå", i distrikten och i mindre grupper (typ funktionärerna/turledarna i ett distrikt eller en region)?

Ska försöka knåpa ihop en "tutorial" (enkel vägledning) hur man kan använda MyRoute för Garmin-GPS:er - bra om någon kan komplettera med motsvarande för Tomtom!

Nästa steg blir att testa på iPad (och eventuellt iPhone)- begriper fortfarande inte hur det ska gå till att föra över en rutt till GPS:en, men det kanske finns något bra sätt. Vore toppen, om det gick!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav wennborg » 2016-08-09/19:52

Gunnar Elmgren skrev:Nästa steg blir att testa på iPad (och eventuellt iPhone)- begriper fortfarande inte hur det ska gå till att föra över en rutt till GPS:en, men det kanske finns något bra sätt. Vore toppen, om det gick!


Jag kan inte se hur det skall gå att föra över rutt/spår från Ipad till en Garmin enhet. Till TomTom 410 går det via molnet om TomTom 410 är parad med din mobil.

Verkar grymt bekvämt och var det som fick mig att köpa en TomTom 410 igår. Har en plan på att nästa Europa äventyr åter endast ha med iPad på resan!
Bor: Stockholm. Hjärtat i Göteborg
MC 1: R1200C Montauk
MC 2: K1600GTL
Användarvisningsbild
wennborg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 2012-04-09/17:11

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav Peter Nordlund » 2016-08-23/18:50

Lite mer intryck:

För en vecka sedan var jag i Västerås, det var slutmålet på min egen "Mälaren runt" och jag skulle bara hem men E18 är så rak och tråkig DÅ passar ju Tokig-väg eller var det Krokig-väg den heter på min TomTom, nåja jag slår in min hemadress som mål och Mest krokig och mellan i Höjdnivå eller vad det är, den planerade rutten kommer ta om jag mins rätt över 2,5 timmar (motorvägen är det drygt 10 mil) mins inte avståndet....jisses tänkte jag men det blir kul :)

Efter 1,5 timme på riktiga landsbyggsvägar är jag lite mör efter en hel dag i sadeln och väljer snabbaste vägen, kommer ut vid Enköping.
Det var absolut inget fel på rutten men jäklar vad lång den blev, bra vägar absolut.

Så idag åker jag en kort sväng, Kungsholmen till Rosenhill samma val som ovan och första 45 min kör jag inne på mer eller mindre bostads/villa områden och är framme efter drygt 70-80 min.
På hemvägen fri-kör jag väg 225 söderut och hamnar till slut utan GPS i Tungelsta DÄR slår jag på GPS och väljer HEM (Kungsholmen) och Mellan nivån på krokig väg och samma på elevation.

Jag får åka tillbaka 4.5km och in på en nästan ko-stig, enorma kälskottshål, smal skogsväg som är asfalterad men så trasig att det är 30% grus, sly växer in på vägen så det är rackarns trångt om det blir möte (vilket det inte blir då ingen kör där...)
Vägen blir bättre efter 5 km kanske och resten av resan går bra, tar straxt över 1 timme från Tungelsta och hem.

Så vad har jag märkt? jo så klart begriper jag att gps inte kan konstruera vägar utan använder vad som finns så beroende på var man lägger in önskan blir vägarna där efter, jag kommer undvika att använda denna funktion med kurvigt i stora städer.

Så hur upplever jag den nu då? jo fortfarande mycket bra, jag upplever navigeringen som lättare för mig att använda/ta till mig och mindre stress, föredömligt enkel att följa.

P.s jag är en klåpare på inställningar så detta är min subjektiva upplevelse av denna mackanick och jag kan ha missat någon inställning ;) :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav SwedBrr » 2016-09-14/23:29

Eftersom det har pratats mycket om "kurviga vägar" funktioner (använder en Navigator V) ville jag bara instämma att den ofta leder in mig på "grusvägar som övergår i gärden och skogsstigar". Kul med GS'n, men med GTL'n lägre markfrigång/högre tyngdpunkt och med tanten bakpå något mindre kul. Sen kan en normal 2 timmars färd på asfalt bli 5 timmar eller med om man följer GPS förslag blint. Kolla ankomsttiden på föreslagen rutt och fundera på om du har den tiden, men har du tiden och fika och macka med dig så kommer du garanterat hitta nya platser.

Har börjat slå av grusvägar när tanten är med på GTL'n för att inte skapa "obehag" på våra utflykter. Hon gillar inte alls grus på samma sätt som jag ;)
Mvh Björn Brander
R1100GS-94, R1150GS-99, K1600GTL-13
SwedBrr
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2016-09-14/19:53
Ort: Merlänna utanför Strängnäs

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav PeterOlausson » 2017-02-16/17:55

Hejsan!

Har en TomTom 400. Den är väldigt bra, tycker jag. En sak är dock dålig, trots att jag valt alternativet att undvika grusvägar, så väljer den detta för ofta. Funderar på om det är navigatorns fel eller kan det bero på nån databas över vägar som TomTom köper in? Vem förser navigatortillverkarna med vägarna?
PeterOlausson
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2014-05-09/20:38

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav Olof Eriksson » 2017-02-16/21:29

PeterOlausson skrev:Hejsan!

Har en TomTom 400. Den är väldigt bra, tycker jag. En sak är dock dålig, trots att jag valt alternativet att undvika grusvägar, så väljer den detta för ofta. Funderar på om det är navigatorns fel eller kan det bero på nån databas över vägar som TomTom köper in? Vem förser navigatortillverkarna med vägarna?

Tror inte det är GPSEN som gör fel. Min teori är att vägarna i kartdatabasen saknar vilken typ av beläggning vägen har.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav BigFootPat » 2017-02-19/13:30

Olof Eriksson skrev:
PeterOlausson skrev:Hejsan!

Har en TomTom 400. Den är väldigt bra, tycker jag. En sak är dock dålig, trots att jag valt alternativet att undvika grusvägar, så väljer den detta för ofta. Funderar på om det är navigatorns fel eller kan det bero på nån databas över vägar som TomTom köper in? Vem förser navigatortillverkarna med vägarna?

Tror inte det är GPSEN som gör fel. Min teori är att vägarna i kartdatabasen saknar vilken typ av beläggning vägen har.

Jag har för mig att jag hört/läst (här?) att det är Lantmäteriet eller Transportstyrelsen som knappt registrerar om det är grus eller asfalt, och det är de data som de som gör GPS-kartorna använder. Därför leder GPS:er en ofta in på grusvägar i Sverige. :x
Patrik
BMW R1200R 2007
Användarvisningsbild
BigFootPat
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2015-10-01/08:12
Ort: Värmland

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav Kapten Stofil » 2017-02-19/19:12

BigFootPat skrev:
Olof Eriksson skrev:
PeterOlausson skrev:Hejsan!

Har en TomTom 400. Den är väldigt bra, tycker jag. En sak är dock dålig, trots att jag valt alternativet att undvika grusvägar, så väljer den detta för ofta. Funderar på om det är navigatorns fel eller kan det bero på nån databas över vägar som TomTom köper in? Vem förser navigatortillverkarna med vägarna?

Tror inte det är GPSEN som gör fel. Min teori är att vägarna i kartdatabasen saknar vilken typ av beläggning vägen har.

Jag har för mig att jag hört/läst (här?) att det är Lantmäteriet eller Transportstyrelsen som knappt registrerar om det är grus eller asfalt, och det är de data som de som gör GPS-kartorna använder. Därför leder GPS:er en ofta in på grusvägar i Sverige. :x


Gissningsvis använder sig tillverkarna av Trafikverkets Nationell Vägdatabas, NVDB. Du kan själv kolla om vägen du inte gillar finns med, och vad där står att det är för beläggning. Den finns här: http://www.nvdb.se/sv/
Det är inte säkert att den innehåller så mycket, eller aktuell, information om privata vägar, eftersom det förutsätter att väghållaren levererar data, vilket de kanske inte alltid (oftast inte?) har lust eller tid eller råd eller möjlighet till.

TomTom har ju möjlighet att skicka in egna kartuppdateringar, jag kommer inte ihåg om det även innefattar beläggning. I så fall kan man ju dra sitt strå till stacken och rapportera in grusvägar som man stör sig på :)
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav boeric » 2017-03-17/16:19

Tänkte byta från Zumo till Tomtom. Men en fråga har jag. Kan man utläsa koordinator? I Zumo finns funktionen - Var är jag. Finns den i TomTom och kan man konvertera till olika koordinatsystem - inte bara WGS utan t ex Rikets nät

BoJ
boeric
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2015-12-08/15:56

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-03-17/18:23

Kapten Stofil skrev:Gissningsvis använder sig tillverkarna av Trafikverkets Nationell Vägdatabas, NVDB. Du kan själv kolla om vägen du inte gillar finns med, och vad där står att det är för beläggning. Den finns här: http://www.nvdb.se/sv/

Nej, tillverkarna använder sig inte av NVDB eftersom Trafikverket inte verkar ha som affärsidé (eller kanske snarare i uppdrag) att sälja kartdata. "Råkartorna" kommer från Lantmäteriverket, som troligen inte är ett skvatt intresserade av vilket slags beläggning en väg har - bara var den finns!


Kapten Stofil skrev:Det är inte säkert att den innehåller så mycket, eller aktuell, information om privata vägar, eftersom det förutsätter att väghållaren levererar data, vilket de kanske inte alltid (oftast inte?) har lust eller tid eller råd eller möjlighet till.

Jodå, NVDB är faktiskt hyfsat up-to-date, med undantag för att vissa vägavsnitt verkar vara felrapporterade - av de jag kollat är det i huvudsak vägar med oljegrus-beläggning, som står som grusväg i databasen. Vet inte om det beror på att vissa uppfattar oljegrus som grus, eller om det helt enkelt är så att man missat att rapportera in när en grusväg blivit "uppgraderad" till oljegrus.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav Kapten Stofil » 2017-03-18/20:47

Märkligt, eftersom flera myndigheter har som mål att tillhandahålla öppna data. Bl a Trafikverket. Data är dessutom gratis.

http://www.trafikverket.se/tjanster/Oppna_data/vag--och-jarnvagsdata/

http://www.trafikverket.se/tjanster/Oppna_data/vag--och-jarnvagsdata/Vilken-typ-av-information-kan-du-fa-tillgang-till/

Gräver man sig ned i dataproduktspecifikationen ser det ut som om man får reda på *allt* som är registrerat om vägarna.

Det måste vara ren försumlighet av GPS-tillverkarna att inte använda sig av denna tjänst. :(
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-03-19/00:27

Nja, det handlar gissningsvis om vilket format som levereras.
Lantmäteriet levererar kartor/GIS-data i vektoriserat format och med vägar OCH annat kartdata (sjöar/vattendrag, höjdinformation mm) i samma "paket".
Trafikverkets kartor verkar inte vara vektoriserade, men framför allt innehåller de enbart vägar och inget annat - och man kan dessutom misstänka, att precisionen är "sådär", i bästa fall.
För många länder har GPS-kartorna hyggligt korrekt info om beläggning, gissningsvis för att de nationella kartleverantörerna skickar med den informationen.
För Sverige verkar inte så vara fallet, och kart-leverantörerna tycks inte göra sig besväret att "samköra" sina kartor med NVDB. Fråga mig inte varför....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav BrooklynS » 2017-03-19/07:04

Och gissa nu varför karta i tankväskan är så praktiskt... :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-03-19/10:14

BrooklynS skrev:Och gissa nu varför karta i tankväskan är så praktiskt... :)

Nä.. varför? Står det på den om det är grusväg eller asfalterat?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav BrooklynS » 2017-03-19/10:26

I allmänhet framgår det av kartan, ja.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav DaK » 2017-03-19/10:28

Gunnar Elmgren skrev:
BrooklynS skrev:Och gissa nu varför karta i tankväskan är så praktiskt... :)

Nä.. varför? Står det på den om det är grusväg eller asfalterat?


Är det ljusbrun beläggning på kartan är det grusväg, om inte är det asfalterad väg :!:
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav HåkanH » 2017-03-19/11:10

DaK skrev:Är det ljusbrun beläggning på kartan är det grusväg, om inte är det asfalterad väg

????? :o
Jag använder Bil & turiskaror 1:250000 inköpta i bokhandeln och där finns bara två färger på vägar!
Grön färg på Europavägar och röd färg på ALLA andra vägar oavsett beläggning!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav DaK » 2017-03-19/13:16

HåkanH skrev:
DaK skrev:Är det ljusbrun beläggning på kartan är det grusväg, om inte är det asfalterad väg

????? :o
Jag använder Bil & turistkaror 1:250000 inköpta i bokhandeln och där finns bara två färger på vägar!
Grön färg på Europavägar och röd färg på ALLA andra vägar oavsett beläggning!


Du missförstod mig. Jag menade att blir det ett ljusbrunt damm på kartfodralet är det grusväg :!:
Det finns dock kartor som skiljer på grusvägar och asfaltvägar på det allmänna vägnätet http://www.adlibris.com/se/sok?q=MC-kartan dock verkar de inte uppdateras, så vägar som asfalterats de senaste åren kan visas som grusvägar.
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-03-19/17:27

DaK skrev:Du missförstod mig. Jag menade att blir det ett ljusbrunt damm på kartfodralet är det grusväg
Det finns dock kartor som skiljer på grusvägar och asfaltvägar på det allmänna vägnätet http://www.adlibris.com/se/sok?q=MC-kartan dock verkar de inte uppdateras, så vägar som asfalterats de senaste åren kan visas som grusvägar.

:mrgreen:
De kartor som skiljer på olika vägtyper är nog Lantmäteriets vägkarta 1:100.000, eller kartor baserade på denna.
Såvitt jag förstår, är det dessa kartor som också utgör underlag för GPS-kartor från Here (f.d Navteq) resp. TeleAtlas.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav HåkanH » 2017-03-19/17:45

DaK skrev:Du missförstod mig. Jag menade att blir det ett ljusbrunt damm på kartfodralet är det grusväg

Ahaa! Du behagar skämta till det lite.
Det förstod inte jag....lite segare i kolan än vanligt på förmiddagen idag! ;)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav boeric » 2017-03-24/13:25

Dustin hade extrapris så jag föll för köptrycket och köpte . Kom på posten efter ett par dagar. Packade upp förväntansfull. Vilka grejor. Både bilfäste och låsbart mc fäste. Installerade och det var kanske inte helt enkelt men till sist gick det. Provkörde i bilen. Nä jag tycker faktiskt att min 660 är bättre. Retur till Dustin. trevlig kundtjänst har dom. Är jag gammaldags?

BoJ
boeric
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2015-12-08/15:56

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav Hasse Gustafsson » 2017-03-24/14:26

boeric skrev:Dustin hade extrapris så jag föll för köptrycket och köpte . Kom på posten efter ett par dagar. Packade upp förväntansfull. Vilka grejor. Både bilfäste och låsbart mc fäste. Installerade och det var kanske inte helt enkelt men till sist gick det. Provkörde i bilen. Nä jag tycker faktiskt att min 660 är bättre. Retur till Dustin. trevlig kundtjänst har dom. Är jag gammaldags?

BoJ

Om du jämför antalet problemtrådar som finns för Garmin kontra TomTom på forumet
så är väl det ett tydligt svar?
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav Olof Eriksson » 2017-03-24/21:19

Hasse Gustafsson skrev:Om du jämför antalet problemtrådar som finns för Garmin kontra TomTom på forumet
så är väl det ett tydligt svar?

På att fler använder Garmin! ;)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Första intrycken efter byte av GPS Zumo 660 till Tomtom

Inläggav Kovlingen » 2017-03-24/21:32

Olof Eriksson skrev:
Hasse Gustafsson skrev:Om du jämför antalet problemtrådar som finns för Garmin kontra TomTom på forumet
så är väl det ett tydligt svar?

På att fler använder Garmin! ;)

Det är väl det som liknar Grus gentemot Asfalt .
Bara för att det skrivs mer om Grus betyder nog inte detta att flertalet
åker grusvägar :? Mycket tveksam :shock:
Bara några få av dom jag känner som harvar i skogen .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Nästa

Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst