Varselväst? några förslag

Varselväst? några förslag

Inläggav GSven » 2017-01-06/20:37

Varselväst? Snart är det säsong igen och jag funderar över klädseln. Jag tycker jag syns bättre med varselväst. Är det sant/bevisat? Eller är det hjälmen som ska ha signalfärg?
När man sitter lite hopkrupen är det ju axlar och överarmar som syns mest, Julas väst med korta ärmar passar mig ganska bra men flaxar lite. Rukka Hi Vis väst sitter perfekt men kostar 10 gånger mer. En skidåkar/löparväst passar också bra, vindtät framsida t ex Swix Flash reflektive vest. Haft något liknande tidigare.
Tvärgående blått band behöver jag inte.... ;)
Vad har ni på er i stads- och landsvägstrafik? Varför?

Sven
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Varselväst? några förslag

Inläggav Daniel Bonnér » 2017-01-06/21:04

Jag har valt att köra med fluorescerande gul hjälm i kombination med en varselväst från tyska Held dom senaste sju säsongerna.

Västen har artikelnummer 6648 och finns i nio olika storlekar. Lite stretch, dragkedja som inte repar tanken och en vettig avvägning mellan gult och reflexer. I kombination med den gula hjälmen känner jag mig nöjd. Dessutom tycker jag den är betydligt mycket snyggare än många av sopgubbe-västarna man ser många åka runt i.

Västen är avbildad på sidan 134 i länken nedan:

https://www.held.de/livebook_en_op_2017/
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Varselväst? några förslag

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-01-06/21:18

Gul hjälm och gula reflexer (köpta på Biltema - egentligen avsedda att klistras på barns stövlar, skolväskor etc) framtill på hojen i ett mönster, som är avsett att sticka i ögonen. (Cykeln är helsvart.) Dessutom har jag ett Rukka Armas, men av axelpartiets och ärmarnas en gång mycket klara gula färg återstår inte särskilt mycket, så det räknas inte längre.

Skall Du leta efter någon form av vetenskapligt utprovade grejor, får Du nog leta länge, men en god grundidé är, att mycket gult högt upp är bra. Så även om Du inte behöver blått på bröstet, är den designen - med ärmar - bra.
Åtminstone tidigare har Halvarssons gjort en hel skaljacka i signalgult, men då blir förstås prislappen en annan.

En hojåkande kollega har berättat om en vetenskaplig studie, som gjordes i Australien för rätt många år sedan nu. Försökspersonerna fick se en film, inspelad i trafikmiljö, och tillfrågades därefter, hur många motorcyklar de sett. Alla hade fått se i grunden samma film, men den var datormanipulerad, så att hjälmarnas färg varierade.
Resultatet var, att vita och silverfärgade hjälmar innebar bäst synlighet, medan färgen på hojen inte spelade någon nämnvärd roll. Såvitt jag vet, fanns inga gula hjälmar på marknaden, när studien gjordes.
Hur som helst innebar det resultatet, att när det var dags att köpa ny kruka 2009, blev det en i silver - och nästa blev gul.
Varselgult är vetenskapligt framtestad som den färg, som retar ögat mest.

Under en resa i gråmulet, smådisigt västgötaväder för ett par år sedan ledde en bekant färden. Vid en fikapaus sade han spontant, att min gula hjälm syntes häpnadsväckande bra i hans backspeglar - även när resten av ekipaget inte var störande märkbar.
Till skillnad från Rukkastället har den än så länge - efter tre säsonger - inte visat någon tendens att blekna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Varselväst? några förslag

Inläggav Daniel Bonnér » 2017-01-06/21:42

Bror belyser en viktig punkt när det gäller den signalgula färgen. Den bleks väldigt snabbt vilket gör att jag valt bort att köpa mc-ställ med sydda gula partier utan väljer att komplettera med varselväst då man hela tiden kan hålla mig med bra styrka i det gula genom att byta väst. Jag brukar få ut 2000-4000 mil på en väst innan den blir dassig.

Detsamma gäller för dom gula hjälmarna, även dom bleks i snabbare takt än andra färger. Jag byter hjälm var 5:e år och blir alltid förvånad av färgskillnaden när den gamla och nya ställs bredvid varandra. Hjälmarnas blekhet breder ut sig uppifrån och ned, ungefär som en gubbflint.
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Varselväst? några förslag

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-01-06/22:05

Förutom vad Daniel skriver, är det förstås lätt att tvätta västen, så länge man väljer att ha den.

Däremot är jag - efter tre säsonger och drygt 4 000 mil - inte enig med honom, vad gäller min Schuberth C3. Den har fortfarande samma intensivt gula färg över hela skalet och har inte blekts nämnvärt. Det skall bli spännande att se den eventuella blekningen, när det så småningom blir dags att köpa nytt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Varselväst? några förslag

Inläggav Kovlingen » 2017-01-06/22:15

Daniel Bonnér skrev: Hjälmarnas blekhet breder ut sig uppifrån och ned, ungefär som en gubbflint.

Förstår inte detta sedan jag tittat i spegeln . Vad är en "gubbflint" ? :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Varselväst? några förslag

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-01-06/22:19

Denna från Biltema (finns motsvarande från fler leverantörer) är billig och fungerar utmärkt - med mycket varselyta och reflexer högt upp, tack vare ärmarna (syns ovanför/vid sidan av ev vindruta och packning/toppbox).
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Arbetskla ... 000021469/

Med det låga priset kan man kosta på sig ny väst när den blir solkig, så slipper man ha en urtvättad väst med sämre synbarhet.

Att ha varselfärg och framför allt reflexer på kroppen är oerhört viktigt den gång Du kör omkull och blir liggande en bit från hojen (särskilt i mörker) - då gör inte varseltejp/reflexer på hojen mycket nytta....


*EDIT*
Verkar som Biltema-västen utgått.
Här är en likvärdig:
http://www.jula.se/catalog/klader-och-s ... st-906177/
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Varselväst? några förslag

Inläggav Daniel Bonnér » 2017-01-06/22:26

Bror Gårdelöf skrev:Däremot är jag - efter tre säsonger och drygt 4 000 mil - inte enig med honom, vad gäller min Schuberth C3. Den har fortfarande samma intensivt gula färg över hela skalet och har inte blekts nämnvärt. Det skall bli spännande att se den eventuella blekningen, när det så småningom blir dags att köpa nytt.


Det där blir intressant att följa, kanske finns här en skillnad mellan fabrikat. Jag kör Arai och dom bleknar över tid. Har även sett blekning på HCJ och Nolan. Jag var under flera års tid glad över att min Arai var så "färgäkta" men blev ganska ställd när jag packade upp den nya.
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Varselväst? några förslag

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-01-07/01:14

Tycke och smak är en sak, men detta har man de facto studerat. Tittar Du på "varselvästgult" och därefter på de flesta moderna ambulanser, ser Du, att färgen stämmer rätt bra - och det är ingen tillfällighet.
Hade man idag helt förutsättningslöst tagit fram ett utryckningsljus, baserat på kunskap om synlighet, skulle det ha fått ungefär den färgen, men utryckningsljus har av tradition varit röda (som syns bra) och blå (som syns betydligt sämre!). Därmed blev gult ledigt för långsamt körande tjänstefordon - som sopmaskiner etc - och på den vägen är det.

Men västen på bilden är nog "good enough".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Varselväst? några förslag

Inläggav BmwMats » 2017-01-07/13:03

Använder Biltema's gula reflexväst året om vid MC-körning. Kör mycket på saltade vägar och den blir rejält smutsig efter kort tid, men den går att tvätta (handtvätt i balja med vanligt tvättmedel).
Dropptorkar den och "vips" så är den som ny igen.

Sömmarna för dragkedjan har släppt någon gång, men det avhjälps med lite tråcklande med nål och tråd (jodå - gubben kan sådant fortfarande) :-)

Ett år brukar den hålla för mig, dvs ca 2700-3000 mil.
Är ju inte så fasligt dyr, så det brukar bli ett besök lite då och då i butiken i samband med att något annat skall införskaffas.

Kan rekommenderas !
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Varselväst? några förslag

Inläggav Daumas » 2017-01-07/13:10

Apropå hjälmar, här i Frankrike är det obligatoriskt med reflexer på hjälmen, en fram, en bak och en på vardera sidan. Kan ju vara ett alternativ om man vill behålla sin svarta eller mörka hjälm.
Användarvisningsbild
Daumas
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2008-11-16/10:31
Ort: Pyrénées-Orientales

Re: Varselväst? några förslag

Inläggav Johnny Kinnunen » 2017-01-07/14:11

https://www.athleteshop.se/craft-visibi ... AtjQ8P8HAQ

Skickat från min XT1562 via Tapatalk
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Varselväst? några förslag

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-01-07/14:32

Daumas skrev:Apropå hjälmar, här i Frankrike är det obligatoriskt med reflexer på hjälmen, en fram, en bak och en på vardera sidan. Kan ju vara ett alternativ om man vill behålla sin svarta eller mörka hjälm.

Bra tanke, men det hjälper knappast i dagsljus.
Måste man inte ha reflexer på jackan också i Frankrike, alternativt reflexväst?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Varselväst? några förslag

Inläggav Daumas » 2017-01-07/15:31

Ja, det stämmer gul väst är obligatoriskt från januari förra året. Som jag tolkar saken måste man inte ha den på sig under färd, däremot om man stannar och uppehåller sig på vägkanten. Förrförra året infördes tvång på skyddskläder och nu är obligatoriska handskar på g. Respekten för de här lagarna är väl lite sisådär...
Användarvisningsbild
Daumas
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2008-11-16/10:31
Ort: Pyrénées-Orientales

Re: Varselväst? några förslag

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-01-08/00:03

Daumas skrev:Ja, det stämmer gul väst är obligatoriskt från januari förra året. Som jag tolkar saken måste man inte ha den på sig under färd, däremot om man stannar och uppehåller sig på vägkanten. Förrförra året infördes tvång på skyddskläder och nu är obligatoriska handskar på g. Respekten för de här lagarna är väl lite sisådär...

Gäller dessa lagar även utlänningar på genomresa? Bara nyfiken.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Varselväst? några förslag

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-01-08/00:31

Trafiklagar brukar ju gälla lika för alla, som befinner sig i ett land. Möjligen kan polisen vara mera tolerant mot utlänningar på genomresa(???) - i alla fall så länge de kör som folk. Men det vet man ju inte förrän efteråt - och det är inte alltid klokt att fresta sin lycka.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Varselväst? några förslag

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-01-08/10:42

Bror Gårdelöf skrev:Trafiklagar brukar ju gälla lika för alla, som befinner sig i ett land. Möjligen kan polisen vara mera tolerant mot utlänningar på genomresa(???) - i alla fall så länge de kör som folk. Men det vet man ju inte förrän efteråt - och det är inte alltid klokt att fresta sin lycka.

När det gäller franska polisen, har det vid några tillfällen visat sig vara tvärtom, tyvärr - exempelvis infördes en bestämmelse för några år sedan (2012 tror jag) att alla bil- och MC-förare skulle medföra egen alkotest. Detta för att kunna testa sig själv om man var osäker på om man var i skick att köra.
Polisen fick för sig att stoppa samtliga bilar som körde av tåget genom kanaltunneln från England, och de utlänningar som inte hade någon alkotest fick böter, och fick dessutom inte fortsätta färden förrän alkotest införskaffats och visats upp.
Fransmän släpptes däremot vidare....
Till saken hör, att det i början var nästan omöjligt att få tag på godkända alkotest (de skulle givetvis ha ett franskt godkännande!), och det ingen talat om var att det krävdes två - om man använde den enda man hade, kunde man ju inte tillåtas köra vidare utan!

Den lagen finns kvar, men efter ett par år tog man bort böterna och slutade kontrollera att alkotest finns med.....

Lite info: https://www.theaa.com/motoring_advice/t ... monaco.pdf
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Varselväst? några förslag

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-01-08/15:37

Mot dumhet kämpar gudarna förgäves. Det gäller nog även fransk lagstiftning om medhavd alkotestutrustning.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Varselväst? några förslag

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-01-08/16:12

Fredric Fredricson skrev:Gäller dessa lagar även utlänningar på genomresa? Bara nyfiken.
/Fredric

Ja, det gör de - se denna länk:
https://www.theaa.com/motoring_advice/t ... monaco.pdf
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Varselväst? några förslag

Inläggav Sahlin » 2017-01-13/11:41

Köpte denna: http://www.smxsports.se/reflexvastar/57 ... xvast.html

Inte den billigaste men är förhållandevis snygg och sitter som "en smäck" eftersom den har resårer i sidorna.
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Varselväst? några förslag

Inläggav Grusbus » 2017-01-22/08:54

Att köpa billig reflexväst är att invagga sig i falsk trygghet dom flesta gånger, tror ni mig inte så ta tiden att be någon ta på sig västen eller häng upp den så ni kan lysa på den, sätt er i bilen ex och kör mot den, ni kommer bli förvånad hur lite en sådan väst reflekterar efter bara en kort stunds användade
Så ska ni ha det köp en som är klassad som varselväst, ex i en affär som säljer riktiga yrkeskläder för byggnadsarbetare och vägarbetare, den har rätt gul eller orange, orkar ni inte ta er väst, kolla på dom som är ute o går i ert närområde med ex hunden och har väst, väldigt ofta en billig, men syns dom bra !
Grusbus
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2016-10-01/14:48

Re: Varselväst? några förslag

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-01-22/13:53

Men detta handlar (väl?) om två olika saker.
1. Synlighet dagtid. Då är färgen av betydelse - och att det gula sitter högt upp, så att det inte döljs av kåpglas, tankväska etc. Jag körde tidigare i en väst med svarta axelband och gula fält på rygg och bröst. Döm om min förvåning, när jag fick se ett foto av mig själv framifrån under körning. Tankväskan och halskragen dolde ALLT gult! Så gula skuldror och "kortärmat" är inte alls fel.
2. Synlighet i mörker. Här spelar naturligtvis reflexernas kvalitet in - men jag kan inte minnas, när jag under mörkerkörning senast såg en fotgängare iförd väst, vars reflexer syntes dåligt i skenet av bilens halvljus (vilket förstås kan bero på, att jag inte såg honom/henne alls ;) - men det tror jag knappast varit fallet.) Däremot kan reflexerna ha synts mer eller mindre bra.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Varselväst? några förslag

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-01-22/14:19

Grusbus skrev:Att köpa billig reflexväst är att invagga sig i falsk trygghet dom flesta gånger, tror ni mig inte så ta tiden att be någon ta på sig västen eller häng upp den så ni kan lysa på den, sätt er i bilen ex och kör mot den, ni kommer bli förvånad hur lite en sådan väst reflekterar efter bara en kort stunds användade
Så ska ni ha det köp en som är klassad som varselväst, ex i en affär som säljer riktiga yrkeskläder för byggnadsarbetare och vägarbetare, den har rätt gul eller orange, orkar ni inte ta er väst, kolla på dom som är ute o går i ert närområde med ex hunden och har väst, väldigt ofta en billig, men syns dom bra !

Julas väst för 80 spänn är faktiskt klassad:
Klass 2-väst vars många reflexer ger hög synlighet i mörka miljöer. Kardborreöppning i front och nätmaterial i ärmar. Västen är certifierad enligt EN 471 klass 2 (skyddskläder med hög synbarhet).

http://www.jula.se/catalog/klader-och-s ... st-906177/

Jag vidhåller, att det är bättre att köpa en billig väst och kassera den när den blivit solkig eller blekt, än att köpa en dyr som man kanske tvättar flera gånger per säsong. Är helt övertygad om, att en ny, billig väst funkar bättre än en aldrig så dyr som har ett par-tre år på nacken och tvättats flera gånger!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Varselväst? några förslag

Inläggav Max Mad » 2017-01-22/15:15

Bror Gårdelöf skrev:Trafiklagar brukar ju gälla lika för alla, som befinner sig i ett land. Möjligen kan polisen vara mera tolerant mot utlänningar på genomresa(???) - i alla fall så länge de kör som folk. Men det vet man ju inte förrän efteråt - och det är inte alltid klokt att fresta sin lycka.
Mina herrar, låt mig delge er mina erfarenheter från föregående års Europasväng. Jag spenderade (uppskattningsvis) 10-12 dagar i Frankrike förra året och jag har inte haft någon alkomätare med mig, icke heller några reflexer på hjälmen och inte har jag fått något problem med polisen, detta trots att jag vid ett (1) tillfälle själv sökte kontakt med polis (I Paris) för att få hjälp med vägen.

Men, med det sagt, så kanske jag hade tur och vill på intet sätt uppmana någon att chansa, med risk för obehagliga konsekvenser. Jag kan avslutningsvis nämna att när jag och kollegan åker iväg med destination Marocko senare i år, så kommer jag att köra på precis samma sätt som jag gjorde i fjol, både på resan ner, såväl som på resan hem. Men sedan är ju jag som jag är också...:mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Varselväst? några förslag

Inläggav Grusbus » 2017-01-22/19:11

Som jag skrev Gunnar i dom flesta fall, men köp en klassad, och skillnaden då är inte bara reflexerna utan den är flurocerande gul, och det är väldigt stor skillnad, var själv med i en referensgrupp när skyddskläder för byggnadsarbetare skulle tas fram och det är nog samma förutsättningar som för mc, rätt färg rätt placerat annars är det ju inget annat än falsk trygghet för den som bär dom.
Skrev inte heller för att kritisera utan bara för att dela med mig av fakta som förhoppningsvis tillför något
Grusbus
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2016-10-01/14:48

Re: Varselväst? några förslag

Inläggav Kalle_B » 2017-02-10/13:42

Daniel Bonnér skrev:Bror belyser en viktig punkt när det gäller den signalgula färgen. Den bleks väldigt snabbt vilket gör att jag valt bort att köpa mc-ställ med sydda gula partier utan väljer att komplettera med varselväst då man hela tiden kan hålla mig med bra styrka i det gula genom att byta väst. Jag brukar få ut 2000-4000 mil på en väst innan den blir dassig.

...........


Nåt att tänka på.. Jag har börjat kolla upp ny textiljacka - och har kollat lite på jackor med "signalfärger" på, men då kanske man skulle skippa det och satsa på att fortsätta med västen..

Förövrigt tycker jag att det är trist att 95% av alla textiljackor måste vara svarta.. Fram för ljusare färger som inte suger åt sig värme när solen skiner..
Användarvisningsbild
Kalle_B
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2005-10-27/01:00

Re: Varselväst? några förslag

Inläggav zoddri » 2017-02-13/10:58

Jag tänkte inte så mycket utan gjorde som "alla andra" och köpte en svart hjälm men mfter att ha mött en del med signalgul hjälm så kommer jag definitivt att välja den färgen nästa gång det är dags. Syns ju fruktansvärt bra, speciellt om man har en lite upprätt sittställning. Mötte en kille på sporthoj i regnbågens alla färger en gång och där "drunknade" hjälmen lite. Men den hojen hördes ju desto bättre :lol:
BMW F650 -98
En cylinder räcker väl...?
zoddri
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2016-04-28/13:48
Ort: Umeå

Re: Varselväst? några förslag

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-02-13/21:12

Apropå det där med gul hjälm: Ta en kik på något av HåkanH:s inlägg - för att se hans "byline".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Varselväst? några förslag

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-04-13/12:49

När Sigurd idag fick ny framsvål på Beviks, mötte jag en man, som fått sin R 1200 RT servad. Han jobbade på Trafikverket(?) och hade tydligen cykeln i tjänsten. Den var försedd med väl tilltagna, mycket snygga formskurna gula reflexer framtill på kåpan och på sidoväskorna. De såg ut att vara av samma typ, som sitter på Polisens maskiner, men de var inte arrangerade för att efterlikna en polismotorcykel. Ytterligare två maskiner med samma sorts reflexer fanns i verkstaden. Jag frågade, var man fick tag på sådana. Det visste han inte, men hugade RT-åkare kan vid behov göra egna efterforskningar i ärendet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Varselväst? några förslag

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-04-13/12:55

Bror Gårdelöf skrev:Därmed blev gult ledigt för långsamt körande tjänstefordon - som sopmaskiner etc - och på den vägen är det.

Under en resa i Andalusien nyligen lade jag märke till, att ambulanserna hade gula utryckningsljus. Så det där med blått som Europastandard verkar det vara si och så med.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Varselväst? några förslag

Inläggav Håkan Jarnvall » 2017-04-13/22:03

Jag har köpt mig en Held varselväst. Den är klassad som varselväst enligt tysk standard.
Tillsammans med min signalgula Schubert C3 syns jag bra. Parat med gul och blå utryckningsreflex strategiskt på hojen reagerar folk i närheten alla tider på dygnet.
Bilagor
Held varselväst.JPG
Held varselväst.JPG (30.63 KiB) Visad 19765 gånger
Karlskrona D11
R1200GS - 2007
TomTom 400
Användarvisningsbild
Håkan Jarnvall
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2013-03-14/11:56

Re: Varselväst? några förslag

Inläggav Thomas BT » 2017-04-17/08:25

Jag har en varselväst från Richa som numera används lite mer sporadiskt eftersom jag nu har ett ställ med oranga inslag som lyser rätt bra. Minns att jag hade en billigare variant under tiden jag övningskörde som fladdrade duktigt irriterande i fartvinden, så jag rekommenderar en lite mer slimmad variant med resår för MC-åkning.
Bilagor
69-5470_10.jpg
69-5470_10.jpg (64.3 KiB) Visad 19658 gånger
-----------------
R1200R -08
Användarvisningsbild
Thomas BT
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2013-06-26/20:41

Re: Varselväst? några förslag

Inläggav Håkan Petersson » 2017-06-20/04:56

Håkan Jarnvall skrev:Jag har köpt mig en Held varselväst. Den är klassad som varselväst enligt tysk standard.
Tillsammans med min signalgula Schubert C3 syns jag bra. Parat med gul och blå utryckningsreflex strategiskt på hojen reagerar folk i närheten alla tider på dygnet.


Vart köpte du din Held varselväst?
Varberg
K1600 GT -22
Användarvisningsbild
Håkan Petersson
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2017-06-16/09:34
Ort: Varberg

Re: Varselväst? några förslag

Inläggav Håkan Jarnvall » 2017-06-20/10:43

Jag köpte min hos en lokal handlare i Jämjö straxt utanför Karlskrona.
Men oftast handlar jag via FC Moto och det är i princip samma pris där.

https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/sv ... -Vest-0005
Karlskrona D11
R1200GS - 2007
TomTom 400
Användarvisningsbild
Håkan Jarnvall
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2013-03-14/11:56

Re: Varselväst? några förslag

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-06-20/12:30

För några år sedan tog Länsförsäkringar fram en bra väst, designad av en hojåkare i Norrköping (tror jag). Den fladdrar inte, och dragkedjan repar inte, plus att en flärp håller kläppen stilla under hakan. Dock har den Länsföräkringars logga på ryggen. Huruvida den fortfarande finns att få tag på, vet jag inte, men den är i så fall ett bra alternativ.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst