Airbag jackor/västar?

Airbag jackor/västar?

Inläggav RickardW » 2017-02-16/12:33

Startar en tråd som förhoppningsvis växer sig lång i detta ämne. Det verkar hända lite på marknaden just nu, BMW har tagit fram en modell i samarbete med Alpinestars, den kommer enl uppgift att finnas i butik i Sverige inom kort, men kan redan nu beställas på nätet. Den fungerar autonomt, dvs har inbyggda sensorer som gör den oberoende av utrustning på mc:n.
https://www.press.bmwgroup.com/global/a ... anguage=en

Dainese lanserar ett annat koncept med jacka/väst i kombination med mc-monterade sensorer.
http://corporate.dainese.com/eu_en/d-air/stree

De nya systemen ger ju upphov en rad intressanta frågeställningar som t ex;
Hur mycket förbättras säkerheten jmf med bästa traditionella systemen, dvs jacka i komb med skyddsväst/ryggskydd och nackskydd?
Hur påverkas bekvämligheten, de traditionella systemen har ju i takt med utvecklingen blivit mer och mer otympliga och tidskrävande att ta av och på, blir det smidigare med airbagsystem?
De nämnda exemplen är ju båda batteri/laddningsberoende, inte så kul kanske om man glömt ladda över natten på semesterturen?

Finns alldeles säkert en massa ytterligare aspekter, och ser fram emot utbyte av funderingar och erfarenheter, tips om tester som förhoppningsvis kommer etc etc.
RickardW
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2015-01-24/11:14

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-02-16/13:37

Dina frågor är nog omöjliga att besvara idag. Eftersom jämförande olycksstatistik saknas (med/utan halskrage/airbagjacka respektive eventuella skillnader mellan å ena sidan halskrage och å andra sidan airbagjacka), VET vi inte. Vi kan bara anta, att jackan är bättre.

(Detta är inget nytt. Det tog sin rundliga tid att leda i bevis, att säkerhetsbälten faktiskt leder till färre allvarliga skador/dödsfall i trafiken, och det tog lång tid att bevisa, att rökning orsakar lungcancer - och så vidare.)

Ännu besvärligare blir det, utifrån att olyckorna totalt sett är relativt få, dvs det kommer att ta LÅNG tid att få fram statistiska material värda namnet.

Själv köpte jag en BMW Neck Brace, så snart den kommit ut på marknaden - utifrån antagandet att den skyddar nacken bättre än inget alls, men jag VET inte.

En principiell aspekt, som Du belyser, är, att en nackkrage - och andra konventionella skydd - är oberoende av elektronik, sensorer etc. De sitter, där de sitter.
Airbagjackan är beroende av sofistikerad elektronik - och det räliga är, att man inte har en aning om, huruvida elektroniken kommer att fungera som tänkt, när det bli skarpt läge.
Den fungerar uppenbarligen inom roadracing - men där kan ju förarna i princip ta på en ny jacka till varje race. Det skulle bli rätt dyrt för en vanlig hojåkare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-02-16/14:48

Vi får hoppas att dessa airbags inte tillverkats av Takata.... :twisted:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav wennborg » 2017-02-16/23:15

Med BMWs airbag i jacka får man inte ha nackskydd.
Bor: Stockholm. Hjärtat i Göteborg
MC 1: R1200C Montauk
MC 2: K1600GTL
Användarvisningsbild
wennborg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 2012-04-09/17:11

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav MichaelWa » 2017-02-17/01:01

Under sommar semestern 2016 stod jag i Nice och titta på Dainese skinnstället med airbag, i produkt katalogen för D-air produkterna stod det om Italienska mc polisen. De hade minskat skadorna med många % efter det börjat köra i D-air Gortex jackan.
Jag var själv mest intresserad av helstället men var några frågetecken, står att det endast är för racing och inte väg och ekektroniken hur tål den åsk skuren som överraskar dig....
Dessutom skulle det kontrolleras vart annat år och vad kostar det....
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Izvor » 2017-02-17/07:56

God morgon

Tack før att du startar den hær tråden!

Jag står också i valet lite hær.. Jag har snøat in mig på att køpa ny MC utrustning nu till våren. Det skulle då vara den nya System 7 hjælmen om den passar bra sen ett nytt Atlantis stæll.

Sen børjade jag uppmærksamma skyddsvæstar. Tyværr verkar det som om man kan inte få Atlantis stællet med Airbag væsten utan det var bara 1-2 syntetiska stæll som man kunde få till det med. Visst hadde det varit smidigare med innbyggd Airbag men då førsvinner funktionen att man kan flytta øver den den till tex. min BMW Club jacket.

Jag undrar om inte en ovanpåliggande væst med snøre ær lite mer andvændbart i den synpunkten att man kan flytta øver. Samt att funktionen med snørutløsningen, japp den kræver ingen elektronik. Man kan sjælv byta patron och testa ibland att det funkar.

Tycker att utløsningstiden ær ganka likt på snørfunktionen och på de elektroniska. Sen tillkommer också priset med i bilden. Det blir rætt så dyrt att køpa två elektroniska. Till mig och grabben då.

Men otroligt smidigt att ha det innbygd och utan snøre.. Svårt att bestæmma.

Ska bli spænnade hur fler resonerar.. Føljer tråden med spænning.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-02-17/10:50

Hur är komforten i airbagställen?
Jag tänker att ventilationen/andningsfunktionen i mc-stället måste bli lidande då materialet i själva airbagen verkar vara någon tätare plast och det är ju den typen av material med sådana egenskaper som man absolut vill undvika i alla mc-ställ.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-04-01/06:33

Izvor skrev:Jag undrar om inte en ovanpåliggande væst med snøre ær lite mer andvændbart i den synpunkten att man kan flytta øver. Samt att funktionen med snørutløsningen, japp den kræver ingen elektronik. Man kan sjælv byta patron och testa ibland att det funkar.

Tycker att utløsningstiden ær ganka likt på snørfunktionen och på de elektroniska.

Du har förstås rätt i, att snörutlösningen inte kräver elektronik, och det är möjligt, att moderna "snörvästar" fått ner utlösningstiden för själva patronen till acceptabelt korta tider(?). Men till det kommer den tid, som det tar att vid en olycka sträcka snöret och starta utlösningen. Den tiden beror förstås framför allt på, hur långt snöret är, dvs hur stor rörelsefrihet föraren vill ha, när hen sitter på hojen. Hur som helst pratar vi korta tidsintervall här - men de kan i sammanhanget visa sig vara för långa.
Långt snöre = större frihet men längre utlösningstid.
Kort snöre = mindre frihet ger kortare utlösningstid - men större risk att oavsiktligt blåsa upp västen, om man glömmer att koppla bort sig från hojen, när man kliver av.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-04-01/11:46

Thomas Stadin skrev:Hur är komforten i airbagställen?
Jag tänker att ventilationen/andningsfunktionen i mc-stället måste bli lidande då materialet i själva airbagen verkar vara någon tätare plast och det är ju den typen av material med sådana egenskaper som man absolut vill undvika i alla mc-ställ.

Det, plus att airbagen är "låst" titt ett ställ (eller i alla fall särskida ställ av samma fabrikat), gör att jag tror mer på utanpåliggande airbag-väst.
Dock är det där med vajer-utlösning en avgjord nackdel - man måste komma igår att fästa/lossa vajern när man kliver på och av, och - än mer hindrande - det går knappast att ha en vajer mellan väst och hoj, om man vill kunna stå upp och köra.
(Kanske skulle funka med något slags "rullvajer", typ rullbälte, som håller vajern sträckt men där rullen låser vid snabb utrullning?)
Allra bäst vore det med en utanpåliggande väst, med elektronisk utlösning - hittar dock ingen sådan, någon som vet om det finns?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Sonny » 2017-04-01/14:57

Jag har en Helite väst Den går bra att stå med. Jag glömmer ofta att koppla loss mig, men den kraften räcker inte för att utlösa patronen. Jag använder den inte när jag kör i skogen för då är risken större att jag behöver lägga ner moppen, farten är ju heller inte lika avskräckande. Jag har aldrig testat om den fungerar i skarpt läge och det hoppas jag att jag slipper. Den är gul och syns bra och stör inte när jag kör.
R1250GSA 2019
Användarvisningsbild
Sonny
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2013-10-03/19:31

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Izvor » 2017-04-10/21:34

God kväll

Jag kan tänka mig att utlösningsmeksnismen kräver en kraft av ci. 30 kg för att öppna patronen. Visst vore det smidigare utan ett snöre. Men säg att man har ett fäste vid sadeln på 40 cm så hinner västen att fullt utlösas innan man åker av hojen.

Jag blir nog att satsa på väst. Just för att kunna ta med mig den på andra jackor. En annan sak som är svår är att jag hittar ingen väst som enligt mig skyddar optimalt. Vissa blåses upp enbart ryggen andra har som korv runt kroppen men den den som enbart blåser upp vid ryggen den täcker liksom bäst, ryggen då. Den med korven runt om den verkar inte skydda ryggen optimalt. Problemet kan vara förhållande mellan en patron och uppblåsta utrymmet.

En annan sak när det gäller elektroniska så bör det vara en årlig kostnad som tillkommer. Misstänker att man bör en gång om året eller vartannat lämna in den för att testa accerelationsgivsrna och utlösningsmeksnismen.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Peter Björkdahl » 2017-04-12/20:42

Jag valde en Hitair då den även skyddar sidorna och går ner över svanken.

https://www.joytime.se/mlv-c

Peter Björkdahl
Peter Björkdahl
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2006-06-03/21:10

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Håkan Jarnvall » 2017-04-13/19:21

Jag var och provade en Held väst häromdagen och löste även ut den på i affären. Blev helt fixerad i höft, midja och nacke. Skall utan tvekan gå över till denna västen modell "turtle" denna eller nästa säsong.
Karlskrona D11
R1200GS - 2007
TomTom 400
Användarvisningsbild
Håkan Jarnvall
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2013-03-14/11:56

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Peter Björkdahl » 2017-04-14/07:44

Menar du den franska västen Helite? De har en modell där ryggskyddet sitter på utsidan som de kallar Turtle.
Jag har inte sett att Held har någon väst men jag har inte letat i år så den kanske är helt ny?

Peter Björkdahl
Peter Björkdahl
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2006-06-03/21:10

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Håkan Jarnvall » 2017-04-14/13:11

Held västen tillverkas av Helite upptäckte jag idag :)
Bilagor
held_airbag_vest_by_helite_fluo_yellow_zoom.jpg
held_airbag_vest_by_helite_fluo_yellow_zoom.jpg (26.47 KiB) Visad 34676 gånger
Karlskrona D11
R1200GS - 2007
TomTom 400
Användarvisningsbild
Håkan Jarnvall
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2013-03-14/11:56

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Magnus Brobeck » 2017-04-15/09:52

Hej

Jag var på besök hos min lokala handlare och fick testa "med en utlösning" (det blir fel hur man än skriver det) och blev en (än mer) uppblåst figur.

Video från experimentet.

Ljudet var ok, jag trodde det skulle "smälla av bara h-e" men det var en ganska modest knall. Känslan är att hamna i ett skruvstäd och första sekunderna var det på gränsen till svårt att andas för västen trycker verkligen till och stabiliserar kroppen. Det hörs ett svagt pysande efter smällen och det är när västen långsamt släpper trycket vilket tog en minut eller två. Jag knäppte som ni ser upp västen efter ca 20 sekunder och det var inget problem.

Det är precis som Bror skriver ovan svårt att uttala sig om funktionen när det verkligen gäller men jag tror att detta är framtiden - se rök- och säkerhetsbältesanalogin. Det är inte osannolikt att det blir en sådan vid tillfälle, måste bara hitta en spargris att samla i först. Västen en är inte helt billig (6500 om jag inte fattade fel).

Jag var med under själva apteringen av en ny patron och det tog ca 2 minuter så den är ju återanvändbar, vad en gaspatron kostar har jag däremot ingen aning om.
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Assar » 2017-04-15/10:53

Jag kan tycka det är okej att ladda västen med ny patron och lita på att den fungerar bra nästa gång också, om den inte slagit emot någonting. Men hur är det om man faktiskt gått omkull och slagit i nåt? Skulle ni lita på att västen inte skadats på något sätt och kommer fungera nästa gång? Man behöver ju inte ha gått omkull allvarligt och är tveksam om ny väst behövs eller inte ...
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Magnus Brobeck » 2017-04-15/11:19

Antar att det blir dom med hjälmar. Det byts efter minsta olycka. Försäkringsbolagen brukar vara villiga/angelägna att få det gjort. En utebliven allvarlig skallskada betalar för många hjälmar enligt deras logik.

Mv h Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Izvor » 2017-04-15/12:41

Bra tråd det hær.

Tack før din videsnutt Magnus! Tittat nærmare på Helite och Hit Air. Helite verka ha snabbare utløsningstid. Det tror jag ær vældigt viktigt. Den Turtle modellen som du har væl prøvat magnus verkar tæcka vældigt bra både ryggen, sidor och brøstet. Samt lagom kanske før att hjælpa till och styva upp hjælmen. Det finns en væst, Clover den skyddar liksom bakom huvudet och længre ner øver svanken men saknar då skydd øver brøstet och sidor.

Det verkar att Den som du har provat Magnus ær vettigast i mina øgon.

Nær det gæller att återandvænda så skulle jag inte dra mig før återandvænda. Det ær bara att testa. Blåsa upp och se att den någorlunda håller trycket.

Bra produkt, tror också att framtida skydd kommer att bygga på den hær tekniken. Lite synd att de ær enligt mig "før dyra" Tekniken ær typ samma som upplåsbara flytvæstar bara lite mer mtrl. Hadde de hær kostat 2-3000 så hadde nog fler andvænt de.

Har en førslag till våran klubbførsækring men det tar jag i rætt tråd.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-04-15/13:00

Västen i Magnus' film har den givna fördelen, att den inte är beroende av avancerad elektronik för att lösa ut - och fort går det, så den verkar vara något.
Priset kan komma att sjunka(?), om den säljer i större kvantiteter. Dock kan det vara bra att veta, att när jag köpte min BMW Neck Brace - så snart den kommit ut på marknaden - kostade den 4 995:-, om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-04-15/13:46

En liten fundering - hur pass kompatibla är airbag-västar med nackkrage (Neck Brace)?
Jag har hört diskussioner om, att de inte kan/ska användas tillsammans, men det kan ju vara olika beroende på västens (och nackkragens) konstruktion.
Jag tänker här, att en airbag-väst med uppblåsbar nackkrage vore de bästa - dels eliminerar det eventuell konflikt mellan de bägge, men framför allt blir det ju bara en "pryl" att skaffa/hålla rätt på/använda. Har västen så varselfärg och reflexer, löser den ju även den detaljen.
Denna Spidi har ju uppblåsbar nackkrage, men det är bara själva kragen, inte resten. Någon som sett en kombinerad?
http://www.spidi.com/ww_en/neck-dps-tex-vest-14.html
Bild
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Izvor » 2017-04-15/14:06

Hej

Jag tycker att både Turtle och Hitair blåses upp under hælmen och på så sætt kanske har samma funktion som en nackkrage.

Jag skulle vilja testa en sån væst med hjælmen på. Tyværr finner jag ingen som sæljer i GBG.

Vart kan man testa tex. Turtle?
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-04-15/16:07

Förhoppningsvis anger tillverkaren, om västen är kompatibel med en Neck Brace etc. (BMW:s egen modell har specifikt i anvisningen, att nackkrage INTE får användas.)
I övrigt gjorde jag samma reflektion som Izvor - att det vore intressant att se västen blåsas upp, när bäraren också har hjälm på huvudet. När jag tittade på Magnus' film första gången, tedde sig nacken relativt oskyddad - men när jag körde en repris, fanns skäl att ompröva den bedömningen. En integralhjälm (eller flip-up med bogvisiret nere) tar måhända i västens överkant på ungefär samma sätt, som om det satt en Neck Brace där(?).

OM det över huvud taget går att använda en Neck Brace tillsammans med Magnus' väst, måste ett krav vara, att västen ligger utanför kragen. Annars går det nog illa.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Magnus Brobeck » 2017-04-15/18:23

Jag skulle bli mycket förvånad om den är kompatibel med en Neckbrace eller motsvarande. Västen omsluter nacken och "låser" i viss mån huvudet när den löser ut. Om ni tittar på filmen så kan jag knappt röra på huvudet de första sekunderna efter utlösning.

Jag skulle gissa att kanten på västen sluter an mot hjälmen och låser den i sin tur, om än inte på samma sätt som en Neckbrace.

Eftersom jag inte kör med NB så är det ett lyft för mig, för en som kör NB bör väl studera saken noga och jämföra de olika alternativen.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-04-15/18:28

Det Du skriver - att västen inskränkte rörligheten i nacken, räcker bra för mig.
Hade jag haft valet idag, skulle det måhända/nog ha blivit en väst - men de fanns knappt, när jag köpte kragen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Magnus Brobeck » 2017-04-15/18:31

Det syns tydligast när jag vänder mig, i vanliga fall vrider man på huvudet och kollar i riktningen dit man är på väg. När jag vänder mig så är det Robocop hela dagen ;-)

/M
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-04-15/19:40

Ny karriärmöjlighet!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Kovlingen » 2017-04-15/20:00

Bror Gårdelöf skrev:Ny karriärmöjlighet!

"Robomaster" ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Håkan Jarnvall » 2017-04-15/20:06

Held/Helite västen får INTE användas med krage. Västen har "krage" och begränsar hjälmens rörlighet när den är uppblåst. En nackkrage kommer tryckas upp och trycka hjälmen uppåt!
https://www.youtube.com/watch?v=H1kA8TL4vxc

En IRL krasch med Helite väst på, lite undrande till att västen ligger på marken efter smällen.
Hann inte se att han tog av sig den men det måste han gjort för efter att ha provat den i affären kan jag definitivt säga att den inte kan flyga av med mer än att armarna går ur led.
https://www.youtube.com/watch?v=jdH8e22x74Q

En annan recension
https://www.youtube.com/watch?v=MWQbMfx8rOU
Karlskrona D11
R1200GS - 2007
TomTom 400
Användarvisningsbild
Håkan Jarnvall
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2013-03-14/11:56

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Izvor » 2017-04-22/20:27

Nu har det handlats.

Hit Air Eggparka till mig samt Helite Turtle till grabben.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav MichaelWa » 2017-04-26/17:31

Jag såg att Alpinestar lösning på airbag i skinnstället var en lös "innerväst" som placerades in i stället.

Dainese hade nu även D-air skinnställ för gata och inte bara bana, såg att Lelles i Uppsala hade hemma.
Lite nyfiken åka titta/prov/känna och testa produkten........
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Vertice » 2017-07-26/09:59

Izvor skrev:Nu har det handlats.

Hit Air Eggparka till mig samt Helite Turtle till grabben.


Hur har det gått för alla som köpt västar?
Funderar allvarligt på en väst nu när man opererat bröstbenet och det tar 12 månader innan full styrka.

Denna typ av väst måste väl vara framtiden?
R1250GS -23, F750GS -22, KTM 1290 SAS -21,
R1200GS -11, K1200GT -06, G310R
Vertice
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2014-07-31/21:30
Ort: Umeå

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav BigFootPat » 2017-08-01/20:03

Vertice skrev:
Izvor skrev:Nu har det handlats.

Hit Air Eggparka till mig samt Helite Turtle till grabben.


Hur har det gått för alla som köpt västar?
Funderar allvarligt på en väst nu när man opererat bröstbenet och det tar 12 månader innan full styrka.

Denna typ av väst måste väl vara framtiden?

Jag har just kört en tur på 300+ mil med Helite Turtle. Den blockerar till stor del främre ventilationen på min jacka, och det gör nog alla västar, men det kan jag leva med. Jag har den helsvarta, och tycker att den passar till min helsvarta jacka, det ser ganska bra ut. Inga problem att köra med den. Hur väl den fungerar vid en olycka vet jag inte ännu, annat än de lovord som de, som har varit med om olyckor med västen på, har berättat om på internet.

Spidi har en väst som ser ut att ha betydligt större luftkuddar runt nacken/huvudet, det kan vara värt att spana in den som ett alternativ, även om jag tror att Helite Turtle gör nacken tillräckligt orörlig.
Patrik
BMW R1200R 2007
Användarvisningsbild
BigFootPat
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2015-10-01/08:12
Ort: Värmland

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Håkan Jarnvall » 2018-05-04/09:06

Jag köpte en Helite Turtle Hi Vis för ett par veckor sedan.
Är mycket nöjd än så länge, den blockerar som nämnt lite ventilation i jackan men det får jag leva med.
Västen ersatte ryggskyddet i min kroppsväst men övriga skydd är kvar. Provade att lösa ut den med min egen utrustning på i affären och huvudet och kroppen blir rejält låst.

Har provat att "glömma" dragutlösningen och gå bort från cykeln hastigt och den löser inte ut, det behövs ett rejält ryck.

Jag är 175 cm lång och valde en Large som räcker 170-185 cm.

Man ska inte lösa ut den i onödan. Den skall skickas för service efter 6:e utlösningen!
Karlskrona D11
R1200GS - 2007
TomTom 400
Användarvisningsbild
Håkan Jarnvall
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2013-03-14/11:56

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav MichaelWa » 2020-08-04/16:50

Till denna sommar (2020) blev det en airbag väst inköpt, valet blev en Dainese D-air Smart jacket.
Jag tycker att västarna man har utanpå kläderna inte riktigt faller mig i smaken, denna kan man ha även utanpå men dock inte med skinnställ med "puckel" vilket jag kör i.

Da.jpg
D-air västen.


Dessutom ska det finnas plats i skinnstället för västen att "blåsa" upp sig, detta fixade Järnbergs upp i Malung som jag skickade stället till. Dainese rekommenderar 5cm runt om så Järnbergs gjorde så att de la till skinnstretch i sidorna, från midjan upp till armhålorna så stället sitter perfekt som innan men finns utrymme för "blåsningen"
Jag kör dessutom med både hängslen & livrem då jag även har kvar ryggskyddet, tänk om tekniken inte fungerar vid eventuell olycka då har jag inte sämre skydd än innan.

dan.jpg
Väst & skinnställ


Skinnstället med stretchen insydd i sidan gör att det sitter som innan men kan expandera vid olycka.

danne.jpg
Stretch


Varför blev det just en Dainese D-air då:
Bra pris
Ingen prenumeration som många andra västar hade
Lång service intervall (3-år) mellan översynen

Ja det känns jobbigt att klä på sig och lite bylsigt men när ja är på mc:n upplever ja den inte alls.
Jag upplever även mig mindre svettig än med ryggskyddet så den verkar andas bra.
Jobbigt vid fikapauser då den är jobbig under helstället.
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav CG Arvidsson » 2020-08-05/07:35

Både Held och Helite har mcjackor med airbagvästen insydd i själva jackan. Det enda som syns är kopplingen för utlösningsbandet till hojen. Optimalt tycker jag. tourenfahrer.de har gjort krocktester med tre olika system. Alla bedömdes som tillfredsställande.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Sonny » 2020-08-05/08:50

Som jag skrev 2017 så har jag en Helite väst. Nu har jag prövat den in real life. Jag skulle parkera min Mc på en grusplan och fällde ut sidostället slarvigt, vilket gjorde att stället åkte bak, motorcykeln välte och den knuffade omkull mig. Jag landade på ryggen och det kändes som jag landade i en mjuk säng. Kände mig enbart lite förvånad. Bilden visar mig med motorcykeln upprest och en del luft kvar i västen.
Bilagor
ab3a199f-0b5a-4027-8a98-21e0a27031ff.jpeg
R1250GSA 2019
Användarvisningsbild
Sonny
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2013-10-03/19:31

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav CG Arvidsson » 2020-08-19/21:30

Nu har Held precis kommit med en ny variant av den "elektroniska" västen. Man har helt enkelt satt dit en dragkedja, så att den ska gå att ha på sig under vanliga mcjackor. Innan skulle man sy fast fästen i jackan så att den hängde med jackan när man tog av den.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Erik Nilsson » 2020-08-20/10:11

CG Arvidsson skrev:Nu har Held precis kommit med en ny variant av den "elektroniska" västen. Man har helt enkelt satt dit en dragkedja, så att den ska gå att ha på sig under vanliga mcjackor. Innan skulle man sy fast fästen i jackan så att den hängde med jackan när man tog av den.

Var har du hittat den?

Personligen väntar jag på att Ixon U03 eller Klim AI-1 ska komma till Sverige så man kan klämma och känna lite, sen är det nog bara att slå till känner jag. Men har Held en motsvarande (med dragkedja) så är det klart intressant! :)
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav CG Arvidsson » 2020-08-20/11:40

Gå in på tourenfahrer.de så finns det ett par bilder på den. Sen är det nog inte tänkt att man ska ha ett tajt skinnställ ovanpå.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2020-08-23/10:11

Jag har nu fått testa Helite Turtle-västens funktion i "skarpt" läge! Den 16 aug kolliderade jag med en älg i 69 km/tim på en grusväg norr om Jokkfall i Norrbotten.
Eftersom jag har dash camkamera på ekipaget kan man i detalj se hela händelsen. Filmen finns publicerad på min fb-sida och är delbar.
Man kan konstatera att när en älg dyker upp framför mc på en skogsbilväg, han man egentligen ingen chans att avvärja situationen. Allt går så fort. Jag körde 69 km/tim, vilket innebär drygt 19 meter/sekund och jag bedömer att älgen kom upp på vägen 15-20 meter framför mig. Innan man över huvud taget hinner reagera är kollisionen ett faktum.
Jag träffade älgen, en fjolårstjur på ca 300 kg levande vikt, på vänster lår. Älgen flög framåt i diket och jag snett åt vänster tillsammans med mc.
Sannolikt räddade Helite turtle-västen mitt liv denna gång! När jag landade på marken var jag omsluten som av en järnhand av de uppblåsta luftkanalerna. Jag hade svårt att andas och ryckte därför frenetiskt upp låsen för att få av mig västen.
Att jag hade svårt att andas berodde nog till största delen på att jag hade punkterat lungsäcken och brutit ett revben på vänster sida, den som träffade marken först. Egendomligt har jag inga blåmärken på kroppen där våldet mot revbenen skedde. Intressant är också att inga skador på hjälmen annat än en krossad solskärm (Klim Krios Pro). Luftkanalerna stabiliserar huvudet ungefär som ett nackskydd. Röntgen kunde också bekräfta att det inte uppkommit skador i huvudet!
Älgen spårades sedan upp och avlivades, eftersom den brutit vänster lårben. Motorcykeln, 1250 GSA; 2020, klarade sig ganska bra. Krossade sidopaneler/skärmar, vindruta, vindavvisare och handtagsskydd. Den var körbar, så jag kunde köra hem 14 mil innan jag uppsökte läkare och direkt hamnade under vård.
Sammanfattningsvis är jag nu fullständigt övertygad om att den skyddsväst av den här typen räddar liv och förhindrar att allvarliga skador uppstår.
Jag köpte denna skyddsväst för drygt ett år sedan och har använt den i en mängd olika situationer (alltid). Det är inga problem vid gruskörning, när man skall stå och köra. Den hindrar inte rörligheten rent allmänt och är lätt att ta av och på. Faktiskt så glömmer man heller inte att koppla västen till utlösningslinan vid start och det motsatta vid stopp!
Under vår resa till Azerbaijan förra våren fick jag testa den i stark värme. Faktiskt när temp började överstiga 37-38 grader, då blev det för varmt, trots att jag tagit bort ryggskyddet ur mcjackan. Jag kör med Stadlers tvådelade ställ, där huvudjackan är mycket väl ventilerad. Kan väl misstänka att en sådan här skyddsväst känns het vid temperaturer över 30 grader om man har ett "varmare" ställ.
Med dessa erfarenheter i "ryggen" rekommenderar jag alla mcförare att skaffa en liknande typ av skyddsjacka/väst. Här skulle ju försäkringsbolagen kunna bidraga med något. Varför inte reducera självrisken/premien vid kollisioner om man bär skyddsväst?
Bilagor
IMG_0299.JPG
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-08-23/11:18

Vilken historia!

Vilken lycka att läsa att du är åter vid tangentbordet. Jag hoppas att det inte är allt för lång konvalescens på detta.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2020-08-23/12:21

Nej, ont krut förgås inte så lätt!
Men några veckor på bänken blir det nog ...
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Kovlingen » 2020-08-24/15:21

Skönt att höra att det gick såå bra . Kunnat gå mycket värre :o
Kompisens son krockade med Älg och det blev ett lite sämre resultat .
Minnen för resten av livet :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2020-08-25/09:30

SMC kommer att använda sig av filmen vid sina kurser, för att visa hur fort det går vid en viltolycka. Och inte minst betydelsen av kommunikation och skyddsutrustning. Jag för min del lutar också åt att man alltid skall vara minst två personer tillsammans när man kör på skogsbilvägar i viltrika områden!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-08-27/08:14

Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Magnus Mörtling » 2020-08-27/08:40

Lars-Erik Holmberg skrev:SMC kommer att använda sig av filmen vid sina kurser, för att visa hur fort det går vid en viltolycka. Och inte minst betydelsen av kommunikation och skyddsutrustning. Jag för min del lutar också åt att man alltid skall vara minst två personer tillsammans när man kör på skogsbilvägar i viltrika områden!


Har du SOS grejen på din 1250?
Den ska ju ringa upp SOS automatiskt och delge position för olyckan.
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Peter Nordlund » 2020-08-27/18:40

Jag är glad att du är hyfsat ok Lars Erik, det är skönt att höra!
Men också din berättelse och upplevelse!

krya på dig!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2020-08-27/20:20

Magnus Mörtling skrev:
Lars-Erik Holmberg skrev:SMC kommer att använda sig av filmen vid sina kurser, för att visa hur fort det går vid en viltolycka. Och inte minst betydelsen av kommunikation och skyddsutrustning. Jag för min del lutar också åt att man alltid skall vara minst två personer tillsammans när man kör på skogsbilvägar i viltrika områden!


Har du SOS grejen på din 1250?
Den ska ju ringa upp SOS automatiskt och delge position för olyckan.


Den försökte göra det, men det fanns ingen täckning! Så stod det i en dialogruta!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Airbag jackor/västar?

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2020-08-27/20:22

Peter Nordlund skrev:Jag är glad att du är hyfsat ok Lars Erik, det är skönt att höra!
Men också din berättelse och upplevelse!

krya på dig!


Jo, idag fick jag besked om att skadan läker bra, så jag är nog på banan om ett par veckor om verkstaden gör sitt jobb. Det var också kul i all bedrövelse att både Aftonbladet och Norska Dagbladet fille köpa filmen och göra artiklar kring händelsen!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Nästa

Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst