Köpa ny hjälm! Vilken?

Köpa ny hjälm! Vilken?

Inläggav Rustare » 2017-02-27/11:58

Äntligen fick hojen komma ut i morse! Härlig tur till jobb. Dock i min gamla nolanhjälm. Inge bra alls. Tänker köpa ny! Schuberths nya C4 hjälm?, shoie? eller BMW? Vill ha med högtalare och mick! Köpa senaste modellen eller mer för pengarna att ta förra årets? Andra märke??
TANKAR??
Rustare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2016-09-13/10:51

Re: Köpa ny hjälm! Vilken?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-02-27/13:09

Söker Du på hjälm här på Forum, finns att läsa.
Kort svar i övrigt: Hjälmar är som skor och handskar - måste passa bäraren. Annars blir det inte bra, oavsett testresultat.
Arai, BMW, Schuberth och Shoei är kända för att göra högklassiga och tysta hjälmar. Men det finns fler.

I övrigt kan det vara värt att citera tidigare BMW-representanten i Linköping, Claes Karlén. När jag för drygt tio år sedan provade en BMW (System 5?) hos honom och förklarade mig vara på jakt efter en tyst hjälm, kom det lika direkta som överraskande svaret: "Sådana finns inte."

Han hade rätt såtillvida, att just den hjälmen inte funkade bra för mig (bullerburk!), vilket däremot en Lazer Fibertech gjorde. Därefter har det blivit två Schuberth C3 i rad, och med dem är jag nöjd. Likaså har ett knippe färdkamrater köpt C3, och hittills har ingen sagt, att deras tidigare krukor varit bättre.
Så C4 kanske kan vara något även för Dig?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Köpa ny hjälm! Vilken?

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2017-02-27/17:48

Jag har kört med Shoeis öppningsbara ett antal år och gillar dom. Köpte en silverfärgad senast istället för svart som jag haft tidigare. Jag vet inte om det är inbillning men den känns lite svalare när solen bränner som värst.
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Köpa ny hjälm! Vilken?

Inläggav Ola Arvidsson » 2017-02-27/18:12

Tja, på den frågan finns det MÅNGA svar.... Beror på "komfortkrav", hur man är byggd och vilken typ av mc och kåpa som man har. Själv har jag kört BMW:s systemhjälmar (5 och 6) sedan 2005. Har även provat Schubert, passar dock inte lika bra på mitt huvud. Min erfarenhet är dock att man bör/skall prova när man kör sin mc. Att bara prova hjälmen i en butik ger bara en liten del av den information som jag behöver när jag skall välja hjälm. En annan erfarenhet är också att man ofta får vad man betalar för när man köper hjälm (och annan skyddsutrustning). Slutligen så måste jag medge att jag inte har provat de kommunikationssystem som är "inbyggda" i vissa hjälmar. Kör med själv med Scala Rider G9. Detta kan självklart påverka valet av hjälm.
R1200 GS 2015
Distriktsombud D1
Ola Arvidsson
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Re: Köpa ny hjälm! Vilken?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-02-27/18:25

Ta dig iväg till din regions mest välsorterade hjälmbutik och be en säljare om hjälp att prova ut en passande hjälm.
Därefter vet du vilken modell och storlek du vill ha.
Gör inte på något annat sätt.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Köpa ny hjälm! Vilken?

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-02-27/18:53

Vilken hjälm som passar beror även på vilken hoj du har, eller egentligen vilken körställning du har. De flesta (alla?) öppningsbara hjälmar har öppningen lågt ner och passar väldigt bra på en GS men väldigt illa på en S1000RR. På en sporthoj vill du ha öppningen högt. Skillnaden kanske inte märks så mycket i trafik men märks väldigt väl på Knix-bana när du vill titta in i kurvan mot nästa kurva.
(sen beror det givetvis på hur rörilg du är i nacken).

Jag har haft ett antal Schuberthjälmar, C3 och S2, med deras eget interkom. Det passar bra i hjälmen och går att manövrera med handskar efter lite träning (kan vara svårt att känna knapparna). Dock har jag haft lite "otur" och en del problem med glapp och så i deras system. Kvaliteten känns inte på topp.
Har även Sena 10U i min Arai RX7. Det är modellen med en "fjärrkontroll" som man klämmer fast på styret. Jag vet inte riktigt vad jag tycker där, det är två prylar att hålla reda på och som båda skall vara laddade och fjärrkontrollern är svår att få plats med (på min S1000R) och den är dessuom nedlusad med knappar som man inte kan hantera med handskar. Den viktigaste kontrollen (volym, svara och byta låt/station) är en joystick som man kan manvövrera med handskar men det är inte lätt att få det rätt på en hoj i rörelse. Men det fungerar, för nån definition på "fungerar".

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Köpa ny hjälm! Vilken?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-02-27/18:54

Bengt-Åke Vestman skrev:Köpte en silverfärgad senast istället för svart som jag haft tidigare. Jag vet inte om det är inbillning men den känns lite svalare när solen bränner som värst.

Med största sannolikhet inte inbillning. Ljusa, blanka ytor reflekterar bort värme. Mörka, matta ytor tar upp värme - och mörka, blanka ytor ligger mitt emellan. Du är långt ifrån den ende, som rapporterat skillnad med ljus hjälm - och jag har personligen samma erfarenhet. På köpet syns man bättre än med mörk kruka.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Köpa ny hjälm! Vilken?

Inläggav Buster » 2017-02-27/20:24

Nu vet jag inte vilken cykel du har men när jag i höstas råkade prova Touratechs öppningsbara integralmodell var jag såld.
Åkte direkt därefter till Bike i Trollhättan och provade "samma" hjälm där, fast i Schuberth-utförande... men nänä, kändes som två olika hjälmar.
I mitt fall till TT:s fördel.

Googla "aventuro mod" om du är nyfiken.
Skärmen går för övrigt att ta rätt enkelt att ta bort.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Köpa ny hjälm! Vilken?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-02-27/20:35

Fredric Fredricson skrev:Vilken hjälm som passar beror även på vilken hoj du har, eller egentligen vilken körställning du har. De flesta (alla?) öppningsbara hjälmar har öppningen lågt ner och passar väldigt bra på en GS men väldigt illa på en S1000RR. På en sporthoj vill du ha öppningen högt. Skillnaden kanske inte märks så mycket i trafik men märks väldigt väl på Knix-bana när du vill titta in i kurvan mot nästa kurva.


Sporthjälmarna är ofta högre skurna i nacken samt att ventilationen verkar vara annorlunda då den fungerar bra även då man ligger över tanken.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Köpa ny hjälm! Vilken?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-02-27/20:48

Fredric Fredricson skrev:
Jag har haft ett antal Schuberthjälmar, C3 och S2, med deras eget interkom. Det passar bra i hjälmen och går att manövrera med handskar efter lite träning (kan vara svårt att känna knapparna). Dock har jag haft lite "otur" och en del problem med glapp och så i deras system. Kvaliteten känns inte på topp.
Har även Sena 10U i min Arai RX7. Det är modellen med en "fjärrkontroll" som man klämmer fast på styret. Jag vet inte riktigt vad jag tycker där, det är två prylar att hålla reda på och som båda skall vara laddade och fjärrkontrollern är svår att få plats med (på min S1000R) och den är dessuom nedlusad med knappar som man inte kan hantera med handskar. Den viktigaste kontrollen (volym, svara och byta låt/station) är en joystick som man kan manvövrera med handskar men det är inte lätt att få det rätt på en hoj i rörelse. Men det fungerar, för nån definition på "fungerar".

/Fredric


I höstas blev det dags att uppdatera våra gamla headset (Cardo Scala från 2007 resp 2010) och vi valde Cardo Packtalk främst pga att vi varit nöjda med Cardo senaste decenniet men även pga att de går att röststyra i stort sett helt och hållet. När vi fick monterat dem på hjälmarna visade det sig att knapparna var lättmanövrerade även med handskar.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Köpa ny hjälm! Vilken?

Inläggav Lennart Jansson » 2017-03-16/22:23

Thomas Stadin skrev:
Fredric Fredricson skrev:Vilken hjälm som passar beror även på vilken hoj du har, eller egentligen vilken körställning du har. De flesta (alla?) öppningsbara hjälmar har öppningen lågt ner och passar väldigt bra på en GS men väldigt illa på en S1000RR. På en sporthoj vill du ha öppningen högt. Skillnaden kanske inte märks så mycket i trafik men märks väldigt väl på Knix-bana när du vill titta in i kurvan mot nästa kurva.


Sporthjälmarna är ofta högre skurna i nacken samt att ventilationen verkar vara annorlunda då den fungerar bra även då man ligger över tanken.


BMW:s nya System 7-hjälm tillverkas av dem själva och har utvecklats grundligt. Mer kolfiber tillåter större siktöppning åt sidorna. Avtagbar hakdel, solvisir, interkom som tillbehör, uttagbar undre polstring för heta dagar etc. Det är inte helt lätt att hitta info, men på tyska sidan hittade jag https://www.bmw-motorrad.de/de/wear/ride.html#/filter-helme
Lennart Jansson R 1250 RS-20, D10, SMC-instruktör
Användarvisningsbild
Lennart Jansson
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Köpa ny hjälm! Vilken?

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-03-17/01:04

Lennart Jansson skrev:BMW:s nya System 7-hjälm tillverkas av dem själva och har utvecklats grundligt. Mer kolfiber tillåter större siktöppning åt sidorna. Avtagbar hakdel, solvisir, interkom som tillbehör, uttagbar undre polstring för heta dagar etc. Det är inte helt lätt att hitta info, men på tyska sidan hittade jag https://www.bmw-motorrad.de/de/wear/ride.html#/filter-helme


Info på ett begripligt språk: http://www.bmw-motorrad.com/com/en/equi ... /main.html
;)

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst