Tvättråd för Goretex Mc-ställ och övrigt

Tvättråd för Goretex Mc-ställ och övrigt

Inläggav Peter Nordlund » 2017-03-29/08:52

Denna fråga gäller primärt ett Cykel/gång Goretexställ som jag skall ha med för fritidsaktiviteter under mc semestern, men det är också mycket intressant för mitt Rukka ställ till mc.

Jag har läst trådarna som redan finns här och fastnat för Nikwax så det kommer jag köra på båda ovan.
min fråga är mer HUR man bäst använder det?

Till mitt nyköpta icke-mc ställ fick jag en provpåse "Nikwax techwash" http://www.nikwax.com/en-gb/products/productdetail.php?productid=4&itemid=-1&fabricid=-1

Tolkar jag det rätt som att detta "bara" är ett tvättmedel och inte för att impregnera?

vad använder man för impregneringen? TX Direct Wash-in är detta bara för impregnering? http://www.nikwax.com/en-gb/products/productdetail.php?productid=3&itemid=-1&fabricid=-1

Om jag skall använda detta skall jag då maskintvätta 2 ggr med denna sist? eller skall man köpa denna som spray?


och slutligen mitt Rukka Armaxion, antar att man kan göra på samma sätt som ovan?
Instruktioner http://www.rukka.com/motorsport/product-care
Just torktumling behövs den? eller är det bara ett val? hos Nikwax behöbs det inte för deras medel?

Mycket frågor men jag blir lite rådvill som vanligt :?
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Tvättråd för Goretex Mc-ställ och övrigt

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2017-03-29/09:19

Jeg vasker med Nikwax techwash på 40 grader med full sentrifugering. Så, uten å ta tøyet ut av maskinen "vasker" jeg med TX Direct Wash-In på 30 grader og lite sentrifugering.

Deretter lar jeg det drypp/lufttørke, da det står i tøyet at det ikke skal i tørketrommel.

Nå går det sikkert bare noen minutter før noen her kommer og sier at dette er en idiotisk måte å gjøre dette på. Men jeg har gjort dette nå med samme stället i fire år, og det holder meg fortsatt tørr i regnvær.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Tvättråd för Goretex Mc-ställ och övrigt

Inläggav Georg » 2017-03-29/10:46

Nikwax rekommenderar inte att man har för högt varvtal vid centrifugering. Trycket som vattnet utövar på goretex membranet kan tydligen var skadligt för det.
Jag brukar göra som Odd Arne men med centrifugering på lägsta hastigheten.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
#2686312, Stockholm
R1200 GSA -14
Användarvisningsbild
Georg
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2013-10-06/16:44

Re: Tvättråd för Goretex Mc-ställ och övrigt

Inläggav Peter Nordlund » 2017-03-29/14:12

@Odd
Det där var en bra beskrivning och det låter rimligt!

@Georg
Det var en nyhet för mig, bra poäng skall komma ihåg det!

Jag fick svar ifrån tillverkaren av av mitt regnställ:
Morning Peter, glad you like. As for cleaning, I pour my Tech Wash into the washing machine dispenser draw, though I do make sure that there is no old detergent & powder etc in the draw from previous washing. I have never used one of the ball things you describe, though I know what you are talking about. The only thing about using ball, you need to confident that the ball will not rub and agrivate the fabrics. I imagine your own personal experience will enable you to make that judgement.

Don't forget to fasten up the zippers before washing.

As for the DWR, I prefer to use the Nikwax TX direct spray on. The reason I prefer this option is it means you can place the DWR exactly where you want it, ideally on the outside of the fabric and give the fabric a generous coating.

Nikwax also offer the TX direct wash in, which I guess is a little quicker and more convenient for some customers, but then the DWR ends up being both on the inside and outside of the fabric. Nikwax will say that it makes no difference to the performance of the DWR, but for me I prefer to have the control of spraying the DWR on the outside only.

I guess it's personal preference and choice. There are other manufactures which you might wish to consider, but I have generally found Nikwax pretty good.

The new improved version. To be honest I am not sure what the "new improved" is about. I understand that some of the processes in the manufacturing has changed on the environmental front but I would not wish to suggest I am an expert on the matter.


Jag ställde frågan om "tvättbollen" som jag använder till min vanliga tvätt, då jag tvättar i en allmän tvättstuga i min BRF.
Också det där med Spray (TX Direct) låter också rimligt att man kan kontrollera vara man vill ha skyddet, i och för sig överallt...

Kommer troligen beställa Techwash och TX Direct spray och testa både på MC ställ och friluftstället.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Tvättråd för Goretex Mc-ställ och övrigt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-03-29/18:41

Det där med centrifugering och andasmembran har, som jag förstått det, en helt annan vinkel. Andasmembraner släpper definitionsmässigt inte igenom vatten i vätskefas. Dvs det vatten, som befinner sig på "fel" sida om membranet, blir kvar där, såvida det inte finner en väg ut "vid sidan" om membranet (eller om membranet är trasigt). Därför brukar jag bara centrifugera på lägsta möjliga hastighet för att slippa en liten sjö på golvet i tvättstugan, när stället tas ur tvättmaskinen - men det blir ändå en liten sådan under plaggen, när de hänger på tork (vilket får ta sin tid).

Jag skulle inte tumla plagg med andasmembran - helt enkelt för att tumling sliter på textilier. Har jag lagt sådär 15 000:- på ett bra ställ, vill jag förstås, att det skall hålla så länge som möjligt.

Men som alltid finns en utmärkt grundregel: Läs tvättråden.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tvättråd för Goretex Mc-ställ och övrigt

Inläggav gorbra » 2017-04-01/20:16

Lite OT kanske, men det där med att tumling sliter på kläderna är väl inte helt korrekt. Den sliter inte mer än vad tvättmaskinen gör. Det som sliter på kläderna både i tvätt och tumlare är om man inte stänger dragkedjor osv. Att det ser ut som om tumlaren sliter på kläderna är ju att frånluften filtreras för att inte sätta igen element och kondensor. Filtret fångar fibrerna som slitits loss från textilen.
Dra igen alla dragkedjor ,töm alla fickor och kräng plaggen ut och in så minimeras slitaget.
/Göran
gorbra
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Tvättråd för Goretex Mc-ställ och övrigt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-04-01/21:41

Har Du inte levererat en kontradiktion nu? Om filter fångar fibrer, som slitits loss från textilmaterialet, har ju bevisligen något nött på detsamma, så att fibrerna lossnat. Mest nöter förmodligen vanlig användning - och tvätt måhända minst, eftersom vattnet borde dämpa nötningen. Dessutom borde väl en hel del fibrer följa med tvätt- och sköljvatten ut?
Men tumling nöter rimligen mer, än om plaggen hängs upp för att torka i lugn och ro.
I övrigt köper jag det där med att stänga dragkedjor - men farao vet, om jag ens har lust att vränga mitt Rukka Armas ut och in!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tvättråd för Goretex Mc-ställ och övrigt

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-04-01/22:26

Vissa textilställ, bl a mina BMW Streetguard och Klim Badlands, har en impregnering i yttertyget.
I tvättinstruktionerna står det uttryckligen, att stället ska torktumlas (på medelhög värme, om jag minns rätt) efter tvätt, för att återaktivera impregneringen.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tvättråd för Goretex Mc-ställ och övrigt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-04-02/00:59

Som jag skrivit ovan: Följ tvättråden. Det brukar vara en bra idé.
Men viss borde väl impregneringen i Ditt ställ reaktiveras även i ett torkskåp med samma temperatur?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tvättråd för Goretex Mc-ställ och övrigt

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-04-02/10:08

Bror Gårdelöf skrev:Som jag skrivit ovan: Följ tvättråden. Det brukar vara en bra idé.
Men viss borde väl impregneringen i Ditt ställ reaktiveras även i ett torkskåp med samma temperatur?

Absolut, men det står det inget om.
Det står däremot i tvättråden, att man i avsaknad av torktumlare kan återaktivera impregneringen genom att stryka plagget med svag värme.

goretex_dryer.JPG
goretex_dryer.JPG (103.66 KiB) Visad 10289 gånger
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tvättråd för Goretex Mc-ställ och övrigt

Inläggav Peter Nordlund » 2017-04-06/14:02

Uppdatering:

Då har jag köpt och tvättat med Nikwax för första gången.

Jag köpte Nikwax Tech Wash som tvättmedel (1L, 213 kr)
Och Nikwax TX Direct Wash-In för själva impregneringen (1L, 283 kr)
jag valde bort sprayen i sista stund, får se hur detta fungerar.

Det går åt ganska mycket medel 100-150ml/1-2 plagg
jag använde min cykeljacka som prov då den är dyr men billigare än Rukka MC ställ ;)
och på den andra tvättcykeln med impregnering märktes det direkt inuti maskinen att på insidan av luckan att vattnet/fukten i maskinen rann som små droppar (funderar lite på hur mycket medel som stannar kvar i maskinen efter tvätten då detta är en Bostadsrättsförening?)

När jag tar ut jackan känns den bara fuktig och torkar otroligt snabbt i torkrummet som mest blåser luft och väldigt lite värme.

Igår hoppades jag nästan på regn på väg hem ifrån jobbet för att testa men det kom bara en droppe eller två så ännu vet jag inte.
Dragkedjorna gick extremt lätt efter tvätten.

Min gissning är att impregneringen lägger sig som ett lager och försvinner vid nötning så vi får se hur länge en sådan impregnering håller, känner mig dock rätt trygg med att använda detta på MC stället när det blir dax.

Tack för alla råd, lärde mig en hel del.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Tvättråd för Goretex Mc-ställ och övrigt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-04-06/15:01

När jag skulle köpa impregneringsmedel på Naturkompaniet i Linköping (det var slutsålt i mc-butikerna!) för ett antal år sedan, och expediten fick veta, att det skulle användas i något så komplicerat uppbyggt som ett mc-ställ, fällde han kommentaren, att sprayimpregnering nog vore att föredra. Impregnering i tvättmaskin var enligt honom mera avsett för enklare, "enlagers" skalplagg. Huruvida detta var ett gott råd eller ej, vet jag inte, men jag köpte i alla fall spray och har fortsatt med det - hittills med bra resultat.

Därför är jag intresserad av Dina långsiktiga erfarenheter av impregnering via tvättmaskinen. Återkom (mer än) gärna här på Forum i ämnet.

(Sedan är ju en helt annan sak, att tvättråden för exempelvis mitt Rukka Armas (laminerad Gore-Tex) inte innehåller något alls om impregnering! Jag frågade Rukkas svenska representant på mässan för några år sedan. "40 graders maskintvätt", var hans korta svar - inte en bokstav om impregnering. Och fungerar membranet, som tillverkaren utlovar, skall det ju räcka. Däremot kan ytimpregnering rimligen göra ytterskalet mindre blött.
Huruvida mina sprayningar över huvud taget behövts, har jag ingen aning om!)

EDIT: Efter att ha kikat på tidigare inlägg en gång till, noterade jag, att Odd Arne redan redovisat mera långsiktiga erfarenheter av impregnering i maskin - men Dina är förstås lika välkomna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tvättråd för Goretex Mc-ställ och övrigt

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2017-04-08/09:53

Bror Gårdelöf skrev:EDIT: Efter att ha kikat på tidigare inlägg en gång till, noterade jag, att Odd Arne redan redovisat mera långsiktiga erfarenheter av impregnering i maskin - men Dina är förstås lika välkomna.


Update: I går tok jeg på meg stället for første gangen denne sesongen. Det kan se ut som om min tvättmetod har fått stället til krympe.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Tvättråd för Goretex Mc-ställ och övrigt

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-04-08/10:39

Eller också får Du installera avfuktare i garderoberna!
Problemet lär inte vara ovanligt. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst