Öppna toppbox

Öppna toppbox

Inläggav Vendelius » 2017-03-29/16:15

Tror jag gjort bort mej...

Kan man öppna upp toppboxen om mekanismen inte fungerar?
Jag köpte en begagnad toppbox, bmw's stora. Fanns ingen nyckel, så jag demonterade väskan, monterade bort låscylindern, monterade ihop väskan och, håll i er nu, stänger locket innan jag kollat att mekanismen fungerar. Vilket den alltså inte gör! Så nu får jag inte upp väskan. Går det att öppna upp utan att förstöra något. Funderade på att såga sönder locket och köpa ett nytt. Kollade med Beviks i Linköping och locket kostar ungefär lika mycket som en helt ny box! Så det var inte en bra tanke...
Tips någon?

Med vänlig hälsning,
Stefan
Vendelius
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2015-07-24/10:15

Re: Öppna toppbox

Inläggav Timmervikaren » 2017-03-29/20:35

Går det att demontera gångjärnen utifrån?

Annars är nog din chans att komma åt mekanismen via hålet där låscylindern suttit.
Lys med lampa, och försök klura ut hur den fungerar.
Vanligtvis så är det låscylinderns rörelse, när du vrider nyckeln, som påverkar en annan del av låsmekanismen.

Lycka till!
Mats Hermansson
D10
Kungälv

R1250RS -22
Användarvisningsbild
Timmervikaren
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2015-12-25/10:02

Re: Öppna toppbox

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-03-29/21:18

Min första tanke var: "Låssmed". Sedan insåg jag, att det inte längre finns något lås - men Timmervikaren har nog en poäng ändå.
Lyckas Du inte själv, borde det vara värt ett försök. Det kostar inget att fråga - och det borde gå att få ett kostnadsförslag. Eller också löser de det, medan Du väntar, och bjuder på det hela. Konstigare saker har hänt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Öppna toppbox

Inläggav Vendelius » 2017-04-17/17:47

Tack för tips!
På nyare topboxar sitter cylindern i ett slutet system! Man ser inte och kommer inte åt något den vägen. Att ta av gånggärnen hjälper inte heller. Locket sitter fastlåst på fyra ställen. Två på framsidan och en på vardera kortsida! BMW har mao gjort en väldigt stöldsäker topbox! ;)
Försäkringsbolaget täcker inte såna här grejer heller, så nu har jag beställt en ny från BMW direkt. De hade påskrabatt så lite plåster på såren...
Vendelius
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2015-07-24/10:15


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst