Däck är imponerande stryktåliga!

Däck är imponerande stryktåliga!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-04-07/08:55

Förra veckan åkte jag hyrhoj med Ericsson's Motorcycle Tours i Andalusien. Lite mer om det i kommande Bumsen.
Man skall ju hålla blicken långt fram - vilket gjorde, att jag vid ett tillfälle inte såg en sten i utgången av en kurva. Det blev en rejäl stöt i styret, och jag började genast känna efter, om cykeln började bete sig konstigt. Så var inte fallet. En kik på fälgen gav inte heller något anmärkningsvärt, och däcktrycksmätarna visade oförändrade tryck under hela resan.
Vid återlämningen noterades inget från firmans sida - men härom dagen fick jag en e-pistel. När deras mekaniker tvättade hojen och kikade på den gjutna fälgen rakt framifrån, hade den på ett ställe en tydlig krökning utåt (fotodokumenterad). Så de drar 350 euro i självrisk från mitt kontokort. (Skönt att ha tecknat självrisksänkning. Annars hade det blivit 768 euro.)

Men reflektionen är, att moderna däck tål ofantligt med stryk - i alla fall trubbigt sådant. Det är inte svårt att föreställa sig den momentana deformering av däcket, som krävdes, för att fälgen skulle skadas - men svålen höll!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck är imponerande stryktåliga!

Inläggav Thomas Stadin » 2017-04-07/09:39

Bror Gårdelöf skrev:Vid återlämningen noterades inget från firmans sida - men härom dagen fick jag en e-pistel. När deras mekaniker tvättade hojen och kikade på den gjutna fälgen rakt framifrån, hade den på ett ställe en tydlig krökning utåt (fotodokumenterad). Så de drar 350 euro i självrisk från mitt kontokort. (Skönt att ha tecknat självrisksänkning. Annars hade det blivit 768 euro.)


Oj, kan uthyrningsfirman göra så? Jag trodde att man var "safe" iom att de kvitterat återlämnandet.

Bror Gårdelöf skrev:Men reflektionen är, att moderna däck tål ofantligt med stryk - i alla fall trubbigt sådant. Det är inte svårt att föreställa sig den momentana deformering av däcket, som krävdes, för att fälgen skulle skadas - men svålen höll!


Jag har liknande erfarenheter men på egen hoj.
Körde på en tegelsten i 110 km/h. Den kom rullande underifrån framförvarande bil (jag vet - avståndet) och det slog till riktigt ordentligt.
Direkt därefter började styret att skaka. Jag stannade och såg att framfälgen var ordentligt slagen, men däcket höll luften och såg oskadat ut.
Fälgfixar'n återställde min framfälg för någon tusenlapp.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däck är imponerande stryktåliga!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-04-07/10:25

Thomas Stadin skrev:Oj, kan uthyrningsfirman göra så? Jag trodde att man var "safe" iom att de kvitterat återlämnandet.

Jag vet inte, om någon jurist hade kunnat ändra på detta, men i förevarande fall såg jag ingen anledning. Smällen i styret och deras foto räcker för slutsatsen, att jag åstadkom skadan. Det krävdes ju, att man såg fälgen från rätt vinkel för att kunna se, vad som hänt. Med hjulet lite annorlunda roterat, syntes den inte, och från sidan syntes den definitivt inte.

Fälgen ifråga var alltså det gjutna (lättmetall?)originalet till en ny R 1200 RT, och jag har snarast tagit för givet, att en sådan inte kan återställas till oskadat skick(?).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck är imponerande stryktåliga!

Inläggav Thomas Stadin » 2017-04-07/11:13

Bror Gårdelöf skrev:
Thomas Stadin skrev:Oj, kan uthyrningsfirman göra så? Jag trodde att man var "safe" iom att de kvitterat återlämnandet.

Jag vet inte, om någon jurist hade kunnat ändra på detta, men i förevarande fall såg jag ingen anledning. Smällen i styret och deras foto räcker för slutsatsen, att jag åstadkom skadan. Det krävdes ju, att man såg fälgen från rätt vinkel för att kunna se, vad som hänt. Med hjulet lite annorlunda roterat, syntes den inte, och från sidan syntes den definitivt inte.

Fälgen ifråga var alltså det gjutna (lättmetall?)originalet till en ny R 1200 RT, och jag har snarast tagit för givet, att en sådan inte kan återställas till oskadat skick(?).


I det här fallet råder det ingen tvekan om att du känner dig skyldig och vill göra rätt för dig, men vad hade hänt om du inte kännt att du kört på hindret? Då hade du givetvis varit helt oförstående till företagets begäran.
Skulle de ändå ha belastat ditt kontokort?

Min skadade fälg var också en gjuten alufälg och den känns iaf bra efter reparationen. Hade jag uppsökt en märkesverkstad kanske de hellre hade sålt mig en ny fälg än att rikta den gamla.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Däck är imponerande stryktåliga!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-04-07/11:40

Det skulle de förmodligen ha gjort. Däremot hade jag i så fall bestridit skadan och kostnaden. Om jag visste, att jag inte dunsat i något, skulle jag ha tolkat det, som att de levererade hojen med denna skada. (Den var ju som sagt inte helt lätt att upptäcka.) Sedan är det en annan sak, hur en sådan tvist hade lösts - med en part i Spanien och den andra i Sverige. Som tur är, behöver jag inte fundera på det.

Men man ligger nog illa till hur som helst. Det går ju att tänka sig vandalisering, dvs att någon utomstående av någon skruvad anledning skadar det hyrda fordonet. Då är det nog rätt svårt för kunden att bevisa, att man själv är oskyldig.
Två medresenärer råkade vid ett tillfälle under denna resa ställa hojarna så nära varandra, att den enes packväska tog i den andres och åstadkom en skada. (De kanske inte kör så bredbakade maskiner hemma?) Hyrfirman avkrävde naturligtvis den, som hyrde hojen, ersättning - men eftersom båda var överens om, vem som orsakat skadan, reglerade de detta inbördes.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck är imponerande stryktåliga!

Inläggav Thomas Stadin » 2017-04-07/11:57

Vid ett par tillfällen har jag fått en dålig känsla i samband med att jag har lämnat ut kortuppgifter till företag där det varit krångel med fakturor, betalning eller annat. Det känns givetvis inte bra men de få gånger det inträffat har jag helt enkelt spärrat kortet ifråga. Kostar inget och man får ett nytt efter några dagar.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron