Ett eller fler mc-ställ?

Ett eller fler mc-ställ?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-10-12/10:44

Hur gör folket?
Ett mc-ställ som används tills det sönderfaller i molekyler, eller fler då omväxling förnöjer?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Ett eller fler mc-ställ?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-10-12/11:06

MC-ställ är dyrt och man kan spara mycket genom att handla när priset är gynnsamt. Att vänta tills läget är akut är ingen bra lösning.
Det finns heller inga universalställ och därför krävs olika ställ för olika ändamål. Det blir jäkligt dyrt att köpa alla på en gång. Om man istället skaffar ett nytt ställ av annan typ några år innan nuvarande är utslitet så "växer garderoben" så sakta.
Har samma strategi då det gäller annan utrustning som skydd, handskar, stövlar, hjälmar mm.

För egen del har jag tex börjat titta efter ett riktigt svalt sommarställ nu innan det jag har är utslitet.
Senast redigerad av Thomas Stadin 2017-10-12/15:19, redigerad totalt 1 gång.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Ett eller fler mc-ställ?

Inläggav BrooklynS » 2017-10-12/11:28

Flera beg kvalitetsställ.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Ett eller fler mc-ställ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-10-12/12:36

Jag körde i skinnställ de första sju åren = c:a 10 000 mil - alltid med mitt gamla ambulansställ i bra Gore-Tex-kvalitet i toppboxen. Det funkade utmärkt, och skinn är skönt.
Men det kom en dag, då jag dels fick en läcka i byxorna och dels hade insett, att reskompisarna i högkvalitativa textilställ verkade ha det mycket bra, oavsett väder. De behövde ju dessutom aldrig fatta beslut om "regnställ på eller ej" - där man ju irriterande ofta fattar fel beslut åt båda hållen.

Så det blev ett Rukka Armas - toppmodellen från den tillverkaren just då. Fördelar:
1. Man slipper fatta beslut om "regnställ på eller ej".
2. Stället har ett vidare temperaturspann än skinnstället, eftersom det dels har urtagbart foder, och detta dessutom har Outlastfunktion. När jag åkte i skinnställ, krävdes en extra ylletröja under jackan och fiberpälsbrallor plus långkalsingar under byxorna vår och höst. Så är inte längre fallet (och de får inte heller plats, när fodret är isatt). Nu är det Ullfrotté vår och höst, alternativt siden under sommaren. Mer behövs inte. De urtagna fodren väger "inget" och finns alltid i toppboxen.
3. Jackans externa krage/"inbyggda buff" är det bästa jag hittills upplevt, vad gäller att hindra vatten från att med tiden tränga in i halslinningen. Det lönar sig verkligen att ägna lite omsorg åt tätningen mellan den externa kragen och hjälmen! I vackert väder är nämnda krage mycket lätt att ta av, så får man det luftigare kring halsen.
4. Man kan tvätta stället hemma. Skinn bör tvättas av fackman, och det kostar.

Nackdelar:
1. Skinn är snyggare, skönare att ha på kroppen (när temperaturen är rätt), sitter tightare och ger veterligen det allra bästa skyddet vid kana på asfalt.
2. Mitt ställ är gjort för skandinaviska förhållanden. Att använda det i sydeuropeiskt sommarväder vore nog ingen höjdare. Det blir för varmt. Men det finns ju andra ställ, som är bättre för varmare förhållanden (men då förmodligen inte lika bra här hemma). Men skinnställ i Sydeuropa kan nog bli rätt svettigt också.
Halvarssons har ju t o m reklamdevisen "If it works in Scandinavia".

Notera, att detta inte är avsett som specifik reklam för just Rukka. Väljer man ett ställ med Gore-Tex-membranet laminerat till ytterskalet, får man som regel bra grejor, oavsett om det kommer från BMW, Halvarssons, Klim, Rukka eller Stadler - och det finns nog fler.
Som alltid gäller, att man får, vad man betalar för - och idealstället, som är optimalt både för ett regnigt Nordkap och en sommarresa i Sydeuropa eller Afrika, finns nog inte.

Ett alternativ, om Du gillar skinn, är förstås en konventionell regnoverall (utan Gore-Tex). Den är betydligt billigare och håller vätan ute alldeles utmärkt, men den håller förstås kroppsfukten inne också. Och Du har kvar beslutet "Regnställ på eller ej".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ett eller fler mc-ställ?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-10-12/13:15

När jag räknar efter har jag 7 olika ställ, varav det är 3 st jag frekvent använder.
Tänker ungefär som Thomas - köper man när man kan göra ett "klipp" har man alltid något som är fräscht, och så är det såklart olika sorters ställ för olika förhållanden. 5 av mina ställ är textil, 2 är skinn.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ett eller fler mc-ställ?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-10-12/15:03

Nackdelen med att göra som Gunnar och jag är att alla mc-ställ, hjälmar, stövlar och handskar mm tar en jäkla plats i gardeoben.
Vår filosofi är även tillämpbar då det gäller mc och de tar också en jäkla plats, men i garaget :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Ett eller fler mc-ställ?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-10-12/15:55

Jo, jag upptäckte att det var "billigt" vid denna tidpunkt att köpa in årets utgående mode :mrgreen:

Jag köpte nyligen ett andra mc-ställ (textil årsmodell 2017) som ett komplement till mitt första (textil årsmodell 2016) så nu har jag två fräscha uppsättningar att variera med.
Mina "inbyggda" extra skydd (CE-nivå 2) kan fritt flyttas mellan mc-ställen då allt är Alpinestars, vilket jag tyckte blev en bra lösning.

PS
Att Gunnar var värst med ett mc-ställ per veckodag var föga förvånande :D
Storbritanniens BNP kommer att hoppa upp ett par % efter Gunnars senaste besök.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Ett eller fler mc-ställ?

Inläggav Magnus Mörtling » 2017-10-12/16:22

I vår klädkammare hänger 9 kompletta ställ... Hmm... 10 kanske det är. Eller fler. Det är iallafall 4 textilställ och resten skinn.
Personligen har jag "bara" tre.
Övriga är till fru och barn.
Finns otroliga fördelar med att ha flera barn i samma storlek om man skall ha med dem på hoj. Alla måste inte ha eget ställ då bara en åt gången åker med.
Klim Badlands är bra men jag får väl knö på mig skinnet igen om man skall köra Bagger med stil! 8-)
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Ett eller fler mc-ställ?

Inläggav Kovlingen » 2017-10-12/16:32

Glöm inte skinnvästen med fransar Magnus ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ett eller fler mc-ställ?

Inläggav BigFootPat » 2017-10-12/20:41

Jag har ett textilställ i GoreTex (Rukka Cosmic) som fungerar precis som Brors, med urtagbart foder, krage m.m. Cosmic har dessutom ventiler på bröst, rygg och lår för att få in mer luft när det är en varm sommardag här i nord. Rör sig temperaturen över ca 25, har jag ett textilställ som släpper genom luft genom hela materialet – Rukka AiRider. Det var mycket behagligt i alperna och Sydeuropa i fjol somras när det var värmebölja. Men det är förstås inte vattentätt.

Sedan har jag kevlarjeans och skinnjacka för de gånger man vill ta en tur på stan och kanske gå ärenden.

Mycket nöjd med den här uppsättningen.
Patrik
BMW R1200R 2007
Användarvisningsbild
BigFootPat
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2015-10-01/08:12
Ort: Värmland

Re: Ett eller fler mc-ställ?

Inläggav Assar » 2017-10-12/21:01

Min garderob ...

För långtouring: Ett Klim goretex som gör att jag slipper släpa på regnställ och alla beslut om av/på.
För kortare (dags)turer där jag har hyfsad koll på vädret: En skinnjacka och skinnbyxor, alternativt mc-jeans. Svalt och skönt när det är varmt, men skinnet kan även användas med lite varmare under. När det är varmt är det underbart med bara en långärmad funktionströja under skinnjackan.
För pendling till jobbet: Ett lösare textilställ som kan dras utanpå kontorskläderna utan att skrynkla dem alltför mycket.
På fötterna: Ett par goretex-boots samt ett par mc-sneakers för kortare turer i varmare väder.
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Ett eller fler mc-ställ?

Inläggav Kovlingen » 2017-10-12/21:10

Måns Ulveståhl skrev:Hur gör folket?

Jag funderar på om efter att ha läst inläggen i tråden kan vara representativt .
Ser mer ut att bli en tävling om vem som har flest antal .
Att ha 10 ställ och ny hoj är ju något som en del kan bli impad av :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ett eller fler mc-ställ?

Inläggav DustRat » 2017-10-31/17:38

Jag köper sällan nya mc-ställ, dock när behovet kommer försöker jag pricka in en bra "deal" lite "off season". Prylarna köps vi olika tillfällen och används gärna nästan ända fram tills dessa kasseras.

Men även jag har genom åren lyckats få till en garderob, dock inte så stor som andras här på tråden. Då kan jag välja efter behov och tycke. Exempelvis har jag tre (ganska slitna vid det här laget) uppsättningar stövlar, vilka det ena paret klarar tjockare strumpor nu när det är något kallare väder.

Vidare kan jag alternera ett av mina ställ genom att ersätta originalskydden med lös skyddsväst, hårda knä- och höftskydd lämpliga vid exempelvis en grusåkarträff.

När det gäller hjälm, behöver jag bara en "all round-funktionell" kruka åt gången. Så den byts ut vid behov och helst då när en bra "deal" dyker upp.

Väljer man prylar av god kvalitet, tror jag mig veta att dessa håller längre.
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst