Luftkonditionering för hjälm (snap-on)

Luftkonditionering för hjälm (snap-on)

Inläggav Peter Nordlund » 2018-01-30/19:49

Det känns nästan som trams men detta verkar vara ett försök att vara seriös och bygga en löstagbart manick för att kyla luften in i en hjälm. (finns ju något munstycke för tex skidåkning i kyla som värmer inandningsluften)

Från Bluearmor - Blusnap
https://bluarmorhelmets.com/products/blusnap

Reklam film:
https://www.youtube.com/watch?v=LqwTVSyv644&t=13s

c.a pris om du förbeställer 200 kr

Det som gör mig fundersam är inte så mycket om det fungerar utan mer hur stabilt den sitter (inte)
och om den lossnar så kan den fastna runt halsen eller träffa andra trafikanter.

Edit: och att jag inte upplevt temperaturen i hjälmen som det mest jobbiga, då snarare i mc stället...
Senast redigerad av Peter Nordlund 2018-01-30/20:35, redigerad totalt 1 gång.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Luftkonditionering för hjälm (snap-on)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-01-30/20:12

En sådan skulle jag inte köpa, förrän jag läst ett vederhäftigt test, utfört av någon oberoende instans - som Statens Provningsanstalt (som kanske inte heter så numera?). MOTORRAD skulle måhända också - med hjälp av något tyskt lab - kunna åstadkomma något?

Jag skulle nog inte köpa den hur som helst, för jag undviker att köra i SÅ varma miljöer. Dessutom infinner sig en intressant fråga: En vit/silverfärgad, någorlunda blank hjälm är klart svalare än en mörkare - framför allt om den är matt - så med rätt kruka på skallen blir behovet ändå mindre.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Luftkonditionering för hjälm (snap-on)

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-01-30/20:13

R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst