Sida 1 av 1

CTEK CT5 Powersport - nu för BMW CANBUS

InläggPostat: 2018-02-16/18:57
av Bror Gårdelöf
Detta är kanske gamla nyheter, men för mig var det nytt. Enligt en notis i senaste Allt om MC, som kom i brevlådan idag, kan man köpa CTEK CT5 Powersport med ett kontaktdon, som passar BMW:s CANBUS-uttag.
Enda orsaken till, att den "bara" får 9 poäng av 10 möjliga av tidningen är, att man tycker, att den är dyr. 999:- är riktpriset.
Själv skulle jag inte ge poängavdrag för det priset. En absolut toppladdare under tusenlappen känns inte som något att gnöla över, när man lagt det mångdubbla på hoj och tillbehör.

Re: CTEK CT5 Powersport - nu för BMW CANBUS

InläggPostat: 2018-02-16/22:47
av SuperMek
Jag testade den tidigare, och fann att laddaren inte stänger CANBUS efter slutförd laddning, utan står och pulserar 15V medan den öppnar och stänger CANBUS-porten. Jag tog upp frågan med CTEK som omgående böt laddaren till en helt annan modell. Det verkar som att det kvarstår lite produktutveckling innan det är köpläge.

Re: CTEK CT5 Powersport - nu för BMW CANBUS

InläggPostat: 2018-02-17/09:06
av Bror Gårdelöf
Det är tydligen inte bara BMW, som släpper ut produkter, som inte är riktigt färdigutvecklade. ;)

Re: CTEK CT5 Powersport - nu för BMW CANBUS

InläggPostat: 2018-02-17/13:44
av SuperMek
Nä! Jag testade faktiskt två laddare, då jag först fick en utbytesenhet, men det var lika illa med den, dvs felet är inbyggt i konstruktionen.

Re: CTEK CT5 Powersport - nu för BMW CANBUS

InläggPostat: 2018-02-17/15:19
av Bror Gårdelöf
"Säg den glädje, som varar beständigt." Fast i detta fall verkar den inte ha funnits över huvud taget - i alla fall inte än så länge.
Nå - att koppla en CTEK med snabbkoppling över batteripolerna kräver ingen proffsmek, och den möjligheten har funnits länge. Själv kör jag vidare med min gamla BMW originalladdare. Har man så nära till garaget som jag, är det liksom inget problem.

Re: CTEK CT5 Powersport - nu för BMW CANBUS

InläggPostat: 2018-02-26/19:50
av hegu999
SuperMek skrev:Jag testade den tidigare, och fann att laddaren inte stänger CANBUS efter slutförd laddning, utan står och pulserar 15V medan den öppnar och stänger CANBUS-porten. Jag tog upp frågan med CTEK som omgående böt laddaren till en helt annan modell. Det verkar som att det kvarstår lite produktutveckling innan det är köpläge.


Halloj.
Kan det vara så att för att inte Canbusen inte ska stänga av sig om laddaren ska kunna underhållsladda batteriet en lång tid? Då kanske det som det ska, att man låter den där 15v pulsera för att hålla den "öppen"?

Re: CTEK CT5 Powersport - nu för BMW CANBUS

InläggPostat: 2018-02-28/19:53
av SuperMek
För att enkelt sammanfatta:
Nej!
Pulseringen som cyklar med öppna, skicka på för hög spänning, stänga, pågår i hög hastighet på ett uppenbart felaktigt sätt. Vilket även har bekräftats av CTEK.

Re: CTEK CT5 Powersport - nu för BMW CANBUS

InläggPostat: 2018-07-29/19:43
av Redice
Hej.
Har det skett någon uppdatering på området? CTECK annonserar fortfarande denna modell som kompatibel med BMW Canbus och laddning via cigguttaget. Har någon provat på senare tid?

Mvh

Johan

Re: CTEK CT5 Powersport - nu för BMW CANBUS

InläggPostat: 2018-08-14/13:53
av Redice
Då kan jag nu svara själv att det fungerar utmärkt med CTEK CT5 via cigguttag canbus på min 1200GS -15.
:-)