av Bror Gårdelöf » 2018-03-08/21:43
Fast även här gäller nog, att lagom är bäst. Det går ju att föreställa sig ett företag, som ofta levererar undermåliga varor/tjänster men sköter reklamationerna bra. Till slut blir nog kunderna trötta på att alltför ofta reklamera. Det stjäl ju tid och resurser, som kan användas till annat.
Och skriver vi om företag av typen hojbutiker/-verkstäder, sprider sig informationen - både positiv och negativ - rätt kvickt. Samma sak gäller ett märkes kvalitetsnivå. De, som vill åka bekymmersfritt, väljer märken med bra kvalitetsrykte, medan de, som vill sticka ut åt något håll, väljer entusiastmaskiner - och är beredda på att dessas kvalitet (eller deras reservdelsleveranser) inte alltid är på toppen. En kollega, som för flera år sedan gillade sin Ducati, konstaterade ändå, att "ibland har de tagit semester nere i Bologna" - och då kunde man få vänta länge på reservdelar. (Jag tror, att han åker Triumph idag.)
Min April RST 1000 Futura jävade på det hela taget fördomarna om dålig italiensk kvalitet - men när man någon gång behövde en reservdel, överträffades alla tänkbara fördomar om italiensk administration. Man kunde få vänta i månader - vilket är skälet till, att jag åker BMW sedan drygt 10 år tillbaka. Dels har cykeln gått som ett urverk, och när man någon gång behövt något, har det funnits i verkstaden efter något dygn.
Så butiker som har få reklamationer att sköta, behöver nog inte oroa sig. För att travestera mitt citat ovan är det - paradoxalt nog! - den näst bästa reklam man kan få.