Skötsel och Köpråd handskar

Skötsel och Köpråd handskar

Inläggav Peter Nordlund » 2018-05-02/16:38

Hej
Jag fortsätter min kunskapsinhämtning av mc utrustning, nu handskar.
Jag har ett par Rukka Vahuti
länk bara för beskrivning
https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/sv_SE/;IC_DeliveryCountry=SE;IC_IP2Location_Locale=sv_SE;IC_TargetCurrency=SEK;IC_TopicWorld=134016375?ObjectPath=/Shops/10207048/Products/Rukka-Vauhti-GORE-TEX-Glove/SubProducts/Rukka-Vauhti-GORE-TEX-Glove-0007

Dessa är inne på fjärde säsongen och föregångarna var ett par enkla Lindstrand.

Dessa Rukka var helt magiskt sköna när jag köpte dom och är fortfarande bra men förra sommaren på väg söderut från Nordkap tidigt i juli sjönk temperaturen pendlade 3-4 dagar mellan 3-4 plus och 0 gradigt och det snöade som fan och regnade, jag körde drygt 30-40 mil/dag och det var det jävligaste jag gjort någonsin, handskarna var genomvåta och torkade aldrig under natten på hotell.

Jag har säkert gjort oräkneliga misstag, inte tvättat och impregnerat handskarna efter varje säsong, inte haft reserv handskar med osv...

Min första fråga hur sköter jag dessa?
på Rukkas sida står inte mycket och inuti ser man inget längre.
Tvätta i vatten för hand och lufttorka utan värme?
Impregnera med?
Nikwax som jag använt till Rukka mc ställ?

Hur gör ni vid regn med Gore tex handskar, jag har förstått det där med handtagsvärmare och att det sätter Gore tex ur spel, köpte i Finland en typ an snöskoter tumvantar förra sommaren men då drog regnet bort och jag använde dom aldrig som överdrag över Rukka handskarna.
Jag var helt oförberedd på att vädret efter årsmötet i Arjeplog mot Nordkap skulle vara så eländigt i början av Juli.

En annan sak med dessa är på sommaren när det är +20 grader varmt och man tar av och på handskarna är det jäkligt tight att få på, jag har ganska små händer och korta fingrar så jag valde denna handske som också var kort vid handleden för det kändes som att det passade just då, misstag?
Skall jag välja en lite större handske än som jag gör på vanliga handskar för ute och promenad på höst och vinter (för MC nu)

Hur skall man tänka med handtagsvärmare och handskar när det är kallt? jag älskar värmaren men då man kör en dagstur krävs ju ingen stor förberedelse, men 2 veckor borta behöver man ju tänka lite på...

Jag köpte på en byggvaruhus sådana handskar man har när man tex gräver diken i gummi som säker gör över ett par mc handskar, fick det rådet här för flera år sedan men provade det aldrig då vädret inte krävde det.

Så ovan, Skötsel?
Förslag på nya handskar för sommarbruk Svenskt klimat?
Kvalitét>Pris

Hur lång livstid får ni ut av ett par mc handskar? mer än 5 år?
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Skötsel och Köpråd handskar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-02/17:16

Först av allt: Vad är det för material i handskarna? Det måste Du kunna få svar på från Rukka eller handlaren, där Du köpte dem. Jag köpte ett par varma Gore-Tex-handskar från Rukka utan att närmare tänka på, vad de var gjorda av - och upptäckte närmast av en slump, att de hade tvättråd i form av vanlig vattentvätt, 40 grader! Det är alltså enbart gjorda av olika slags textilmaterial.
Är även Dina handskar gjorda av enbart textil, borde det gå att sköta dem på samma sätt. (Räkna med, att de tar tid att torka.) Är det skinn plus Gore-Tex, faller sig saken annorlunda, och då har jag inga råd att ge - men även det bör väl Rukka kunna?

EDIT: Jag googlade, och de är gjorda av skinn och Cordura, så vanlig 40 grader textiltvätt är nog inte så bra.
Som sagt - Rukka bör väl kunna ge besked.

I ett helt annat sammanhang läste jag om en kvinna, som tvättat sin sons skinnjeans i badkaret. Hon använde rikligt med SidenSelmas tvål och vanligt vatten - och påstod, att resultatet blev utmärkt. Nämnda tvål är mycket fet och återfettar alltså även skinn. Huruvida detta är lämpligt för Dina handskar, vet jag dock inte.

Jag har haft ett par vanliga skinnhandskar (utan Gore-Tex) i tio år, och de är slitna, men inte utslitna. Gore ger ju livstids garanti ("Guaranteed to keep you dry"), men membranet i handskarna nöts rimligen med tiden, så hur företaget ställer sig till sin egen försäkran, vad gäller handskar, är mer, än jag vet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skötsel och Köpråd handskar

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-05-02/18:05

Handskar tycker jag är en slit-å-släng produkt.

Ungefär som kalsonger.
Efter lång tid och många tvättar så sitter dessa slappt i knävecken utan syfte.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Skötsel och Köpråd handskar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-02/20:16

Fast handskar kan vara som skodon också; allt skönare, ju mer ingångna de blir - så när de till slut ger upp (med utslitna/släppande sulor eller ohjälpliga sprickor i det ömt vårdade lädret etc) slänger man dem med sorg, för då är de bortom räddning.
Ett av mina handskpar är sådant. De ser genomtrista ut, men sitter som en andra hud (trots hårda skydd!) och har den märkliga egenskapen att med hjälp av handtagsvärmen vara användbara ända ner till kring +7 grader, samtidigt som jag aldrig blir överdrivet svettig om händerna, ens när det är rejält varmt. Gissa, om de används flitigt!
Dock är de minst av allt regntäta, så när det blir ordentligt blött, hamnar de i toppboxen, och Rukka-handskarna plockas fram.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skötsel och Köpråd handskar

Inläggav Peter Nordlund » 2018-05-03/15:49

@Bror
Då är det ungefär som jag gissat!
Kan det vara denna tvål som avses? http://www.sidenselma.se/tvatt/almgrens-tvattval jag antar det.

Har skickat ett mejl till Rukka men ännu ej fått svar, vi får se.

@Måns
Säkert är det så.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Skötsel och Köpråd handskar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-03/16:23

Jäpp! De har två varianter, som enligt dem själva är likvärdiga, men den ena är tillverkad i Kina och därför billigare. Själv har jag aldrig tvättat skinn med den utan lämnat det till en fackman (dock aldrig handskar), men siden och ylleplagg verkar må mycket bra av den tvålen.

Enligt dem är den också mycket bra, efter att man mekat - en återkoppling de fått av diverse motorcyklister. Den feta tvålen löser oljesmuts lika bra som såpa, och händerna blir mjuka och fina.
(SidenSelma är vid det här laget väl medvetna om, att motorcyklister är en del av deras kundunderlag.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skötsel och Köpråd handskar

Inläggav Micce1980 » 2022-11-28/18:57

"Vinterhandskar" Richa Nordic gtx

Hittills de bättre handskarna jag ägt, har bara kört med de ca 4-5h och nu idag på andra turen hade man nästan vant sig vid de nya handskarna. Det kan ju ta lite tid att vänja sig ibland tycker jag.

Trevligt med att det är två olika fack i de. Ett för "grepp" och ett för "värme" så kan man enkelt ändra vid ett rödljus när man närmar sig stan igen om man vill ändra värmeskyddet.

Kan kännas som lite som att det drar i de ändå och tycker nog det är en handske för sen höst eller tidig vår, under säg 6+ kanske man kan addera en tunn merinoulls handske om det ryms men för touring då kändes den lite kall. Inga problem idag då man växelkörde på grusvägar mellan varven och temperaturen höll väl sig på ca 7+ men det blåste nära på storm också så det kanske inte rättfärdigade de helt. Lite dyra med men hade inte möjlighet att vänta och leta mer då de gamla inte fungerade längre

Storleken passade mig med den som jag annars oftast köper

.
IMG_4436.jpg


.
IMG_4437.jpg


.
IMG_4438.jpg


.
IMG_4439.jpg
1200GSA 2016 "D15"
Användarvisningsbild
Micce1980
 
Inlägg: 211
Blev medlem: 2020-10-11/18:26
Ort: D15

Re: Skötsel och Köpråd handskar

Inläggav BmwMats » 2022-11-29/13:40

Mycket fiffig konstruktion, Varm eller Grepp :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Skötsel och Köpråd handskar

Inläggav Fredric Fredricson » 2022-11-30/01:05

Handskar på MC fyller två viktiga funktioner:

1. Skydda mot väder och vind
2. Skydda händerna från allvarliga skador när det gått åt pipsvängen

Det första har diskuterats en hel del men tvåan förtjänar kanske en kort kommentar.
Handskarna skyddar bara om dom sitter på händerna och om du går omkull i lite fart är det sannolikt så att du sätter i händerna i backen, 99% av handskarna du hittar i rea-lådan på en hojbutik eller som inte är avsedda för MC kommer då omedelbart lämna handen och så glider du vidare utan skydd.
En MC-handske skall inte gå att dra av med mindre än att man lossar det som håller den på plats. Det vanligaste, och kanske enda, metoden är en rem runt handleden. Remmen får inte fjädra och fästs oftast med kardborreband.

Jag tror att under de senaste 10-15 åren har det blivit allt vanligare med ett handledsband, kan i.o.f.s. vara inbillning men jag vill gärna tro att så är fallet. Tidigare, när jag var lite dummare än vad jag är nu, brukade jag rota runt i realådorna och köpa ett par handskar för en femhundring eller så. Alla dessa har jag nu slängt och mina handskar kostar minst 2500SEK, fast det kan kanske finnas bra handskar billigare än så, men jag köper inte handskar ofta.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst