Byta visir och pinlock eller byta hjälm?

Byta visir och pinlock eller byta hjälm?

Inläggav Peter Nordlund » 2018-05-22/10:06

Hej

Långa delen:
Jag är inne på min andra nya hjälm och denna en Schuberth C3 pro köpt juli 2014 är hur bra som helst.
Idag rengjorde jag ventiler och visir och ser att pinlock skivan är "flammig" den ser lite ut som att den bubblig, bara lite och inget jag tänkt på när jag kört.
har någon repa på visiret men inget direkt störande.
Jag tänkte köpa en av varje och ha som reserv för byte under denna säsong eller nästa, hade inte tänkt på att hjälmen är 4 år, i mitt huvud var jag nog inne på kanske 2 år till.

Då hjälmen i sig inte är ett problem skall man byta den ändå just på grund av att den mjuka skydds delen i hjälmen hårdnar och/eller töjer sig och blir för stor?



Korta delen:
Hjälm som är sedan 2014 är det dax att detta är eller nästa köpa en ny pga tidsmåttet om 3-5 års livslängd i mc pressen (Bike.se från 2012 feb)
eller köpa nytt visir och pinlock för nästan 1000 kr? (350kr pinlock + 620 kr visir)


Bonus fråga:
Förra sommaren hamnade jag utanför Alta i Norge i ett jävlig oväder i Juli, det var 4 grader på morgonen och innan lunch på fjället söderut i finland blev det nollgradigt och snöstorm, det regnade och snöade och jag var fan rädd, helt ensam och visiret immande igen hela tiden, har aldrig varit ute i sådant väder och var helt oförberedd på regnblandad snö.
Jag försökte med att kör med lite öppet visir för att få luftström och det blev lite bättre (var enda möjligheten att se något alls) och jag tog bort pinlock för att kunna torka av med handen i farten.
Blir det så här normalt i detta väder och man kan bara stanna och vänta eller blev något fel med mitt visir?

Som jag förstår skall det vara en luftspalt mellan pinlock och visir och det hjälper till att få bort imma, är jag fel ute?
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Byta visir och pinlock eller byta hjälm?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-22/11:07

Som Du skriver, är den rekommenderade nyttjandetiden för en hjälm sådär fem år. Orsaken sägs vara, att det stötupptagande skiktet innanför det hårda skalet blir sprödare med åren och alltså inte klarar smällar lika bra.
Lite vid sidan av kan jag nämna, att för mig håller yttervisiret i två år. Därefter är det klart besvärligare i motljus, förmodligen för att plasten med tiden blir full med "mikrosprickor", som diffunderar de strålar, som faller in mot visiret. (Plastens yta kan vara helt repfri, men visiret är ändå mjölkigare, än när det var nytt.) Det blir särskilt märkbart, när man kör i motljus på en väg med ömsom klart solljus och ömsom skugga. Då blir de skuggiga partierna "svarta", och det är näst intill omöjligt att se något där utan att skugga för visiret med vänsterhanden. (Ett alternativ är att köpa hjälm med skärm, vilket några färdkamrater har och är mycket nöjda med.)
Pinlockvisiret kan med rätt, skonsam skötsel (det är mjukt och påtagligt repkänsligt) klara ytterligare något år, men även det blir med tiden mindre klart att se igenom och behöver bytas.

Jäpp: Hela pinlock-visirets idé bygger på, att det finns en luftspalt mellan ytter- och innervisiret. Denna luftspalt gör, att visirets insida inte blir lika kall, som om man bara har yttervisir, dvs risken för imbildning på insidan reduceras avsevärt. Men det finns gränser för allt, och kör man i snöoväder strax över noll grader, kanske inte ens ett pinlock klarar det. Dock borde resultatet inte bli bättre, om Du tar bort det!
(Enda sätter att eliminera imbildning vore någon sorts konstruktion, som effektivt leder bort utandningsluften ut ur hjälmen, utan att den kommer i kontakt med visiret. Huruvida något sådant finns, vet jag inte.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Byta visir och pinlock eller byta hjälm?

Inläggav enhjuling » 2018-05-22/11:52

Om man googlar på regnmask eller utandningsskydd så hittar man diverse masker för att leda bort utandningsluften.
Många hjälmar har ju också en liten flärp som man kan forma efter näsan som gör åtminstone lite nytta.
Dragskyddet under hakan kan man kanske demontera eller öppna för att få lite bättre luftväxling där.
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Byta visir och pinlock eller byta hjälm?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-05-22/12:02

Ut och kolla på nya hjälmar.
Hittar du någon du vill ha så köp den annars behåll din nuvarande ett år till.
Repetera ovanstående nästa år.

Vad det gäller visir och pinlock så har jag inget att klaga på gällande visiret efter ett år, men jag är inne på mitt andra pinlock.
Eftersom pinlock inte är direkt reptåliga så anser jag pinlock vara mer en slit å släng produkt.

I Norge hade jag problem med imma på visiret under ösregn, jag fick lyfta upp visiret något då och då för att ventilera, men det fixades senare genom att byta pinlock efter resan.
Jag gissar på att det var jag som slarvade när pinlock fästes i visiret första gången.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Byta visir och pinlock eller byta hjälm?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-22/14:50

Jäpp! DET är viktigt - dvs att Pinlock-visiret sätts i rätt. Det har ju en liten silikonkant, som skall täta mot visiret och försegla luftspalten. Efter att jag rengjort visiret händer någon gång, att jag inte fått Pinlock-visiret riktigt på plats. Det brukar avslöja sig, genom att det under kyliga dagar blir lite imma nedtill, där utandningsluften från näsan hamnar - dvs det blir kondens inne i luftspalten, som inte är korrekt isolerad.
Ett bra trick för att få Pinlock-visiret att täta är att "böja isär" det vanliga visiret en bit och trycka Pinlock-visiret lite uppåt - efter att det monterats i piggarna på sidorna. När visiret sedan flexar tillbaka, brukar Pinlocket sitta rätt.

Och så en självklarhet - att Pinlock-visiret monteras med silikonkanten mot det vanliga visiret, så att man faktiskt FÅR en luftspalt. Råkar man montera det med silikonkanten åt fel håll, uteblir effekten helt. Det enda, som då sannolikt händer, är, att Pinlock-visiret gnuggas i direktkontakt med insidan på visiret, varvid det löper risk att bli repigt ännu snabbare än annars.

(De, som är i min ålder, vet, att före 1970-talet hade bilarna inga elslingor i bakrutan. I bästa fall fanns en rudimentär defrosterfunktion, men ofta inget alls. På vintrarna blev det därför inte bara kondens på bakrutan, utan den kunde t o m frosta igen. Lösningen på den tiden var i princip ett stort Pinlock-visir - en "imbakruta", som fungerade riktigt bra enligt samma princip och kunde köpas på de flesta mackar. Dess kanter var självhäftande mot bakrutans glas. Tyvärr var klistret ofta inte så bra, utan rutan började släppa efter ett tag. Då fick man köpa en ny.
Redan Saabs tvåtaktare hade i bruksanvisningen, att man kalla dagar skulle ha solskydden uppfällda och framrutdefrostern på max, för då fortsatte defrosterluften under taket och började med tiden ge effekt även på bakrutan, som hade luftutsläpp vid sidorna för att underlätta luftgenomströmning. Det funkade väl sisådär och tog sin rundliga tid, men de flesta samtida bilmärken hade ingen motsvarighet alls.
Min första bil var en Saab 99, 1973. Den hade konventionell defroster på bakrutan, dvs med en spak på "kardantunneln" mellan sätena öppnade eller stängde man ett spjäll till bakrutedefrostern. Det fungerade inte SÅ illa, men det tog ju en märkbar stund, innan hela den långa kanalen blivit så varm, att systemet kunde börja blåsa varmluft på bakrutan.
Sedan kom alltså elbakrutorna, och då var det adjöss med imbakrutan och bakrutedefrosterkanalen.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Byta visir och pinlock eller byta hjälm?

Inläggav gorbra » 2018-05-22/16:27

Bästa sättet att undvika imma vid regn är att se till att ha ett fungerande pinlockvisir och att se till att ha visiret stängt. Det gäller att tätningen fungerar mellan hjälm och visir. Har man det och inte får in något vatten så fungerar det. Gäller att ha disciplin att inte lockas att öppna, så fukten kommer in.
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Byta visir och pinlock eller byta hjälm?

Inläggav Magnus Mörtling » 2018-05-22/20:49

Köp visir.
Klart!
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Byta visir och pinlock eller byta hjälm?

Inläggav BigFootPat » 2018-05-23/21:15

Det är värt att köpa nytt visir och pinlock. Och hjälmen livslängd beror på hur mycket solljus den har utsatts för, så om du inte har kört så mycket, håller den längre än den skulle ha gjort annars, oavsett hur många år som anges som livslängd.
Patrik
BMW R1200R 2007
Användarvisningsbild
BigFootPat
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2015-10-01/08:12
Ort: Värmland

Re: Byta visir och pinlock eller byta hjälm?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-24/08:19

Åtminstone en del sakkunnigt folk hävdar, att antalet användningstimmar är av betydelse, eftersom utsöndringar från håret bidrar till att göra det inre, stötupptagande "frigolit"skiktet sprödare. Hur stor inverkan detta faktiskt har, vet jag inte.
Skiktet ifråga lär även bli sprödare "bara med tiden", så även en aldrig använd gammal hjälm är inte lika bra som en ny, likadan.
I senaste MOTORRAD finns ett reportaget från Arais fabrik. Uppenbarligen har det företaget en klart genomtänkt policy, när det gäller hjälmar. (Själv åker jag i Schuberth C3. Min egen slutsats är, att enligt artikeln skulle den hjälmen inte klara Arais höga krav - men jag trivs bra med den, och den brukar få höga betyg i jämförande tester. Jag VET! Det är ingen integralhjälm, så den diskussionen kan vi skippa här.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst