Rekommendation: Caberg Drift Evo med Just Speak

Rekommendation: Caberg Drift Evo med Just Speak

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-05-22/17:08

Ny slit-å-släng hjälm.

Nya Caberg Drift Evo (glasfiber/kevlar/kolfiber) med Cabergs Just Speak-kommunikation.
Just Speak Bluetooth-kopplas med Android/Iphone och Navigator.
Sitter som en smäck på knoppen.
Enkel montering. Enkla funktioner. Allt fungerar!
Även jag med tummen mitt i handen lyckades.
Totalt: Ca 4000 Kr :D

Caberg Drift Evo.jpg


https://www.caberg.it/en/helmets/full-face/drift-evo
https://www.caberg.it/en/just-speak-bluetooth/

Svårslaget. Oerhört mycket för pengarna.
Köp rekommenderas!



(Min finhjälm nya BMW System 7 (kolfiber) med kommunikation som kostar ca 20000 Kr är på service då kommunikationen inte fungerade trots montering av återförsäljare... )
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Rekommendation: Caberg Drift Evo med Just Speak

Inläggav BrooklynS » 2018-05-22/17:37

Återkom HJärna med erfarenheter efter en tids användning under olika förhållanden. Alla saker är bra köp på väg hem från handlaren... ;)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Rekommendation: Caberg Drift Evo med Just Speak

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-05-22/17:59

Återkommer om tre veckor efter en veckas körning i Norge.
Är det något man får i Norge så är det "olika förhållanden" ;)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Rekommendation: Caberg Drift Evo med Just Speak

Inläggav F800åkare » 2018-05-22/21:59

Jag funderar på Caberg när jag kikar på hjälmar nu, letar efter någon som har deras modell Konda på hyllan så jag får se om den passar min huvudform.
Ska bli systemhjälm denna gång och den har mycket bra betyg i Sharp testet, är en av totalt 5 (4 caberg och en Bmw system 5) systemhjälmar som klarar 5 stjärnor i deras test.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Rekommendation: Caberg Drift Evo med Just Speak

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-05-22/22:24

Caberg Konda: 567 Kr på FC Moto.
Det är en utgången modell så det blir svårt att hitta någon att prova.

Caberg Duke (flip-up) ersatte Konda år 2012 och finns fortfarande
Även den fick fem stjärnor av Sharp om det nu är ditt kritera.
Kostar ca 2000 Kr.
Min gamla slit-å-släng är en Caberg Duke.
En bekväm hjälm med allt du behöver, väl värd priset, och anses vara en tystare hjälm än genomsnittet.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Rekommendation: Caberg Drift Evo med Just Speak

Inläggav F800åkare » 2018-05-22/23:41

Visste inte att den i te fanns längre. Duke har ju kommit med en andra generation men den är ej testad hos sharp.

Du verkar avigt inställd till sharp tester, någon orsak?

Är ju ett vanligt ece test fast de lägger även till en högre nivå än ece minimikrav är. Så ett bra betyg hos dom väger ju tyngre än standard ece godkännamde.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Rekommendation: Caberg Drift Evo med Just Speak

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-05-22/23:54

Jag är inte alls avig till tester, men Sharp värderar enbart en sak: slag mot hjälmen (fem förvalda ställen med varierande kraft). Bra att sådana tester finns.
Fast ett ECE-typgodkännande är ett typgodkännande. Mer än ECE finns inte.
Visst kan det vara bra att sparka till något två gånger även om ECE typgodkänner en spark, men någonstans bestäms den rimliga gränsen annars måste ju tre sparkar vara ännu bättre än två med samma resonemang, eller?
Inget fel att Sharp-testet finns, men det är ett trubbigt urvalsverktyg för oss hjälmkonsumenter om enbart Sharp är kriteriat.
Att hjälmen sitter bra/rätt, att visiret tillåter bra sikt, att det finns bra ventilation, att hjälmen har låg vikt plus fler mer individuellt nödvändiga variabler ingår inte i Sharp-testet.
Bästa köpet blir oftast en kompromiss av allt. Inklusive priset givetvis.

Oavsett vad (något off-topic med sensmoralknorr i slutet):
Till syvende och sist så är det ändå den som trycker in knoppen i hjälmen som har sista ordet.
Någon hänvisade till en filmsnutt med några förare som körde roadracing.
En krock mellan ett par av dessa hojar på banan, och vips blev den ena föraren en projektil i luften - utan sin hjälm. Hjälmen flög motsatt riktning.
Projektilen hade nämligen inte fäst hjälmen innan han gav sig ut på banan.
Sharp kunde ha testat hans hjälm med dynamit. Resultatet hade ändå varit det samma.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Rekommendation: Caberg Drift Evo med Just Speak

Inläggav F800åkare » 2018-05-23/01:06

Måns Ulveståhl skrev:Jag är inte alls avig till tester, men Sharp värderar enbart en sak: slag mot hjälmen (fem förvalda ställen med varierande kraft). Bra att sådana tester finns.
Fast ett ECE-typgodkännande är ett typgodkännande. Mer än ECE finns inte.
Visst kan det vara bra att sparka till något två gånger även om ECE typgodkänner en spark, men någonstans bestäms den rimliga gränsen annars måste ju tre sparkar vara ännu bättre än två med samma resonemang, eller?
Inget fel att Sharp-testet finns, men det är ett trubbigt urvalsverktyg för oss hjälmkonsumenter om enbart Sharp är kriteriat.
Att hjälmen sitter bra/rätt, att visiret tillåter bra sikt, att det finns bra ventilation, att hjälmen har låg vikt plus fler mer individuellt nödvändiga variabler ingår inte i Sharp-testet.
Bästa köpet blir oftast en kompromiss av allt. Inklusive priset givetvis.

Oavsett vad (något off-topic med sensmoralknorr i slutet):
Till syvende och sist så är det ändå den som trycker in knoppen i hjälmen som har sista ordet.
Någon hänvisade till en filmsnutt med några förare som körde roadracing.
En krock mellan ett par av dessa hojar på banan, och vips blev den ena föraren en projektil i luften - utan sin hjälm. Hjälmen flög motsatt riktning.
Projektilen hade nämligen inte fäst hjälmen innan han gav sig ut på banan.
Sharp kunde ha testat hans hjälm med dynamit. Resultatet hade ändå varit det samma.


Fast nu missar du ju målet med några galaxer.

Tester som visar hur hjälmen klarar smällar är ju vad som skiljer en bra från en dålig hjälm. Resten att den sitter bra och passar ens huvud, att den har de funktioner man söker, är ju det man själv kan och skall kolla upp genom att sätta den på huvudet, ie prova.

Annars är det ju som att säga att alla hjälmar är lika bra om de är ece 22.05 godkända. (Vilket vi vet att de inte är just pga tester)

Sen att någon inte knäppt hjälmen har ju inget med saken att göra, oavsett om det var en agv från 72 eller en ny bmw system 7 . Är ju inte hjälmens fel.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Rekommendation: Caberg Drift Evo med Just Speak

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-05-23/01:33

Galaxer? Bara en sådan liten miss? :mrgreen:
ECE är ett typgodkännande - inte en ranking.
Vilken hjälm som har högre ranking än en annan hjälm beror på vad man önskar påvisa med sin ranking.
Sharp vill påvisa vilken hjälm som tåler slag med variande kraft på fem olika ställen bäst enligt sin mätspecifikation. Inget annat.
En konsument vill troligen har fler parametrar än så i sin ranking över bäst lämplig hjälm vid ett hjälmköp.
Off-topic med knorr skrev jag. Inget annat.

Du verkar köra stenhårt på Sharp i ditt urval, och det är ditt fria val.
Inget jag tänker försöka ändra på.
Mina personliga hjälmval har dock varit baserade på mer än tonvikt på Sharp.
All min övriga personliga mc-utrustning är också ECE typgodkänd, och även den har inhandlats baserat på mer än någon enskild ranking.

Avrundning från min sida då klockan har passerat mitt varvstopp.
Lycka till med ditt sökande efter ny hjälm.
Caberg tycker jag ger mycket för en liten penning så förhoppningvis kan du hitta en av deras nyare modeller med ditt önskade Sharp-betyg.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Rekommendation: Caberg Drift Evo med Just Speak

Inläggav F800åkare » 2018-05-23/06:36

Måns Ulveståhl skrev:Galaxer? Bara en sådan liten miss? :mrgreen:
ECE är ett typgodkännande - inte en ranking.
Vilken hjälm som har högre ranking än en annan hjälm beror på vad man önskar påvisa med sin ranking.
Sharp vill påvisa vilken hjälm som tåler slag med variande kraft på fem olika ställen bäst enligt sin mätspecifikation. Inget annat.
En konsument vill troligen har fler parametrar än så i sin ranking över bäst lämplig hjälm vid ett hjälmköp.
Off-topic med knorr skrev jag. Inget annat.

Du verkar köra stenhårt på Sharp i ditt urval, och det är ditt fria val.
Inget jag tänker försöka ändra på.
Mina personliga hjälmval har dock varit baserade på mer än tonvikt på Sharp.
All min övriga personliga mc-utrustning är också ECE typgodkänd, och även den har inhandlats baserat på mer än någon enskild ranking.

Avrundning från min sida då klockan har passerat mitt varvstopp.
Lycka till med ditt sökande efter ny hjälm.
Caberg tycker jag ger mycket för en liten penning så förhoppningvis kan du hitta en av deras nyare modeller med ditt önskade Sharp-betyg.


Ja ja, du missar vad jag skriver totalt. :roll:
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst