Öppningsbar hjälm med större siktöppning ??

Öppningsbar hjälm med större siktöppning ??

Inläggav Haavee » 2018-05-28/12:14

Hej !
Jag har en Shoei neotec1 hjälm med ett siktfält där särskilt vidvinkeln och även sikten neråt är för dålig, i tidningen Mc folket 04/2018 finns ett uppslag med olika hjälmnyheter bla Nolan 100-5 och Caberg Levante som har betydligt större öppningar. Cabergs hjälm ser ju intressant ut med sitt panoramavisir men den finns inte att få tag på i Sverige än, finns det någon som har tips på en hjälm med större öppning.??
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Öppningsbar hjälm med större siktöppning ??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-05-28/14:26

BMW System 7 och Schubert C4 för att bara nämna två.
Sedan tycker jag nya Caberg Drift Evo som jag köpte nyligen har bra sikt upp/ned.
Prova den om du är intresserad av Caberg.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Öppningsbar hjälm med större siktöppning ??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-28/19:55

Tänk också på, att siktöppningen inte är allt. Min - synnerligen begränsade - erfarenhet är, att italienska hjälmar oftare verkar vara gjorda för lite rundare huvuden, medan exempelvis just Shoei, Schuberth och BMW passar bättre på lite mera "långsmala" skallar - som min. (Måhända har sydeuropéer rundare skallar än nord- och västeuropéer? Jag vet inte.) Den Caberg-hjälm, som jag provade för ett antal år sedan, föreföll välgjord, men den satt inte bra på skallen, och bullernivån var HÖG!
Att - den givetvis godkända - krukan sitter bra på skallen är viktigare än något annat, eftersom det i längden har effekt på såväl komfort som bullernivå.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Öppningsbar hjälm med större siktöppning ??

Inläggav gorbra » 2018-05-28/20:35

Jag har precis varit ute på premiärturen med min Neotec II, och jag tycker den har precis lika stort synfält, om inte större, än min gamla C3. Inget som skymmer åt sidorna, inga problem med att se styrkronan när jag sitter normalt på min R12R. Dessutom en helt annan komfort än C3:an, även efter bytet till C3 Pro´s inredning. Frugan tyckte precis likadant. Vi har kanske inga" Schuberthuvud". Dessutom så är premiumkänslan något helt annat i Shoei´n än i C3:an. C3:an känns mer som en Stiga gräsklippare, den fungerar år efter år men det är lite lirkigt och sladdrigt både här och där. ;) Om ni förstår vad jag menar som jämförelse. Ljudmässigt väl i nivå med C3:an. C4:an har jag ingen erfarenhet av, mer än provning på MC-mässan, men den föll bort direkt i jämförelse med Neotec II:an. Jag hittade en jämförelse på "tuben" mellan dessa hjälmar och där fick C4:an bättre betyg avseende siktöppningen om jag kommer ihåg rätt. http://www.youtube.com/watch?v=8QgPIn-c32A
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Öppningsbar hjälm med större siktöppning ??

Inläggav Haavee » 2018-05-28/22:03

Provade flera hjälmar innan jag köpte Neotec'n, det här var 2014-15 och Schubert passade sämst på mig.
Den enda av de hjälmar jag provade i helgen som jag märkte skillnad i vidvinkeln på var Nolan 100-5 men då testade jag inte Schubert, i youtube klippet ser man tydligt att den har större öppning men sitter den lika illa som den gamla går den bort direkt, finns även ett klipp där samma kille visar Caberg Levante med panorama visir men den hjälmen kommer till Sverige först 2019 tyvärr.
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Öppningsbar hjälm med större siktöppning ??

Inläggav Fredde71 » 2018-05-28/22:15

Jag kör med en Schuberth E1 och är otroligt nöjd med sikt, ljuddämpning och komfort!
Rekomenderas starkt!
Fredde71
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2018-05-19/22:37

Re: Öppningsbar hjälm med större siktöppning ??

Inläggav Thomas Stadin » 2018-05-28/22:37

Ta på dig hjälmen och titta dig i spegeln.
Är ögonen mitt i hålet i höjdled?
Om inte så passar inte hjälmen ditt huvud.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Öppningsbar hjälm med större siktöppning ??

Inläggav mumkas » 2018-05-29/17:37

Köpte en Nolan N100-5 i år och tycker att den är bra för mig. Har en Araiskalle och körde tidigare med en Tour-X4 men började mer och mer känna mig instängd i den över åren, trots att även den har stor visiröppning. Kanske i takt med att kindvalkarna har växt över åren och trots att jag bytte till mindre kindkuddar (i hjälmen alltså). Tänk äldre orangutanhanne..

Körde därför förra säsongen med en Nolan N21 visor, men det känns inte alltid ok med en öppen hjälm och valet föll på N100-5. Den är inte tyst men funkar för mig utan öronproppar som kör hoj utan kåpa. Kanske blir det värre med kåpa. Ventilationen är ok testad nu i värmeböljan. Visiröppningen är stor, hjälmen känns luftig och jag gillar att den är öppningsbar då det är lättare att spotta ut snuset utan att behöva stanna och ta av sig hjälmen. En viktig egenskap för mig. Den ser bra ut och känns gedigen men inte riktigt i samma division som Arai/Schubert/Shoei vilket återspeglas på priset.

Att valet inte föll på en Arai igen berodde på att de inte har någon hjälm med inbyggt solvisir innanför det vanliga visiret för att jag vill kunna köra med öppet visir och solvisir nere, samt att jag ville ha en öppningsbar hjälm.

Mitt tips är att testa N100-5.
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Öppningsbar hjälm med större siktöppning ??

Inläggav Haavee » 2018-06-09/19:43

Hej
Har provat Schubert's C4 och E1 idag och konstaterade att de inte passar bra på mig då båda var för trånga runt hakan, en bred och stor siktöppning annars. Bmw's hjälmar blev jag avrådd från att köpa då handlar'n tydigen fått tillbaka mycket reklamationer på dessa. Det blev en Nolan 100-5 istället,den sitter lika bra på skallen som min gamla Shoei Neotec men har en större siktöppning. Nu återstår bara provkörning för att kolla ljudnivån.

En förklaring av grund problemet med min Neotec är att när man som jag har glasögon så försvinner alldeles för mycket av sidosikten dels av glasögonbågarna men framför allt av pinlockskivans ram, något som Nolan löst genom att pinlockskivan är lika stor som visiret en självklarhet kan man tycka.
Detta bör nog alla som kör med glasögon kolla upp innan man köper hjälm.
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Öppningsbar hjälm med större siktöppning ??

Inläggav Haavee » 2018-06-10/20:33

testar
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Öppningsbar hjälm med större siktöppning ??

Inläggav Haavee » 2018-06-24/18:49

Har provkört nya Nolan 100-5 hjälmen nu 2-3ggr och det är både + och - jämfört med min gamla Shoei Neotec, en klar förbättring är sikten som är bättre både upp/ner och åt sidorna extra plus är att man inte märker av pinlockskivan alls, ljudnivån är ungefär densamma. Det som inte håller samma klass som Neotec'n är luftinsläppen både takluckan och luckan under visiret är svårare och trögare att öppna särskilt med handskar, det är inte samma finlir på det mekaniska (rörliga) som Shoei har men visiröppningen är större och det var det jag ville ha. Visiret/framdelen på hjälmen ligger också närmare ansiktet så det är visir upp direkt i värme och låg hastighet, detta kan säkert också bero på att jag gått från large till medium i storlek.
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Öppningsbar hjälm med större siktöppning ??

Inläggav mumkas » 2018-06-25/16:22

Hej,

Enig med att luftinsläppen är tröga att manövrera, men då jag oftast inte öppnar eller stänger dem under körning funkar det bra ändå. Däremot tycker jag med att visirmekanismen känns grovt tillyxad med ett rejält brak när man öppnar och stänger visiret med hjälmen på. Plus för det inbyggda solvisiret som gör det möjligt att köra med det vanliga visiret öppet soliga och varma dagar. För priset tycker jag verkligen att Nolan N100-5 levererar mer än jag väntat mig.
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Öppningsbar hjälm med större siktöppning ??

Inläggav Dennis Johansson » 2018-08-16/02:46

Nu blir jag förvånad.
Att en Shoie Neotec passar lika bra som en Nolan N100-5
Förr var iaf Nolan hjälmar för runda skallar och Shoie för ovala.

Tdigare har det var så att Arai påminde om Shoie men någon liten skillnad i passform, kanske åt rundare hållet, sedan kom Schubert som är något rundare ändå och sedan Caberg och Nolan för en mer runda huvuden.

MEn Nolan kanske har ändrat sin passsform?
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Öppningsbar hjälm med större siktöppning ??

Inläggav Haavee » 2018-08-18/12:01

Förvånad blev jag också för Nolan har förr om åren kännts tyngre och med en dålig passform på mig men den här är faktiskt annorlunda,när jag provade hjälmen så kände jag direkt att visiröppningen var större och det finns inte heller någon störande pinlockram.
Sen så är det en del annat som inte håller Shoei klass och det är alla rörliga delar som ventilationsöppningar, visir. Ljudnivån är det ingen större skillnad på heller så den här hjälmen får hänga med till Neotec 3 kommer med förhoppningsvis ett panorama visir i klass med Schuberth,Bmw's hjälmar.
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst