av Bror Gårdelöf » 2018-06-10/20:11
Båda tipsen ovan är rimliga. Det beror ju på, hur Du lägger upp resan. ATT Du kommer att behöva ny baksvål för en sådan resa betraktar jag som självklart, men det saknas ju inte möjlighet att byta däck nere i Europa, om Du vill ta ut max ur, vad Du har.
För ett par år sedan upptäckte kompisen, att han slarvat med däckskollen och var i akut behov av ett nytt framdäck. Förfrågan på hotellet vid Lago Maggiore resulterade i tips om en verkstad 15 km därifrån - i Verbania. 40 minuter efter att vi svängt in där, hade han en ny sula monterad och klar.
Man kan nog inte räkna med, att alla akuta byten går så raskt, men verkstäderna vill förstås tjäna pengar, och man kan väl alltid ta en fika, medan man väntar.
En nackdel kan vara, att man inte kan räkna med att få exakt det däck man vill ha. Det kanske inte finns inne just då. Kompisen, som hade haft ett PR 3, fick "nöja sig" med PR 2 - och det gick alldeles utmärkt.
Slutsats av det kan ju vara, att man gör upp en prioriteringslista över tänkbara däck och sedan tar det, som verkstaden har, och man själv har överst på listan.