Beslutsångest !

Beslutsångest !

Inläggav hedberg » 2018-08-04/19:24

Jag har bestämt mig för att byta ut mitt Halvarsson ställ mot något som har bättre ventilation.
Besökte Bike i Trollhättan i går för att prova Klim Latitude och det kändes som ett bra ställ.Fick då även rekommendationen att prova Rukka Roughroad och det var faktiskt lite mjukare och skönare men det har ju membranet löst på insidan. Rukka har en bra lösning på kragen frågan är om kragen på Klim är tillräckligt hög för att hålla regnet ute?och håller det tätt mellan jacka och byxa på Klim stället?
Någon som vet?
Ha det gött! Inge
hedberg
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 2010-04-18/21:05

Re: Beslutsångest !

Inläggav hedberg » 2018-08-06/16:15

Ingen som har en Klim jack som vill kommentera höjden på kragen och hur den fungerar i regn?
Ha det gött! Inge
hedberg
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 2010-04-18/21:05

Re: Beslutsångest !

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-06/17:08

Kan inte hjälpa Dig, avseende Klim - bara intyga, att Rukkas externa krage är mycket bra.
Kan Du inte ta något av Rukkas ställ med membranet laminerat till skaltyget? Eller anser Du ventilationsmöjligheterna i dem för dåliga.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Beslutsångest !

Inläggav hedberg » 2018-08-06/18:08

Jo jag har alldeles nyss upptäck att Rukka 2018 kommit med ett nytt ställ,Rukka R.O.R,som verkar intressant!Ska kolla på det,men det verkar inte som att alla handlare har det än.
Men det är ändå intressant att få ett omdöme om Klim Latitude och dess krage!Generellt verka kragen vara låg på alla Klim jackor.
Ha det gött! Inge
hedberg
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 2010-04-18/21:05

Re: Beslutsångest !

Inläggav Thomas Stadin » 2018-08-07/16:24

hedberg skrev:Jag har bestämt mig för att byta ut mitt Halvarsson ställ mot något som har bättre ventilation.
Besökte Bike i Trollhättan i går för att prova Klim Latitude och det kändes som ett bra ställ.Fick då även rekommendationen att prova Rukka Roughroad och det var faktiskt lite mjukare och skönare men det har ju membranet löst på insidan. Rukka har en bra lösning på kragen frågan är om kragen på Klim är tillräckligt hög för att hålla regnet ute?och håller det tätt mellan jacka och byxa på Klim stället?
Någon som vet?


Om bättre ventilation är prioriterat så titta även på ställ med löstagbara membran.
Jag har kört ca 1.000 mil i år och under de senaste tre månaderna har jag haft membranet i kläderna vid tre tillfällen. Alla andra dagar har varit för varma för att köra runt med membran i kläderna.
Även under en sommar med mer normala temperaturer ligger membranen nedpackade i väskan.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Beslutsångest !

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-07/18:29

TS skriver inget om, hur han kör. Gäller det "grus- och skogsåka", kan jag inte vara till någon hjälp.
Däremot är min - måhända egenartade - erfarenhet, att om man öppnar de båda ventilationsöppningarna vid axlarna på ett så "tätt" ställ som Rukka Armas, tar av den yttre regnkragen och inte använder någon annan buff än som tunn hjälmhuva, samt eventuellt öppnar "påsförslutaren" lite, blir ventilationen häpnadsväckande bra.
Byxorna har ju inga ventilationsöppningar alls, men jag har ärligt talat aldrig känt behov av sådana.
Men då skriver jag om asfaltåka på skandinavisk landsväg, dvs fartvinden letar sig in bra i de öppningar, som finns, och för mig räcker det.

Handlar det om åkning i mycket höga temperaturer etc, lägger jag ner korten (men även några av denna sommars varma dagar har stället funkat bra).
Dock är detta individuellt, så andra kan ha andra åsikter/erfarenheter.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Beslutsångest !

Inläggav Dennis Johansson » 2018-08-16/02:21

Jag har testat flertalet av Jofama / Lindstrands / Halvarssons kläder och har en del åsikter.
Första stället jag köpte var av två olika märken. En Billig Yoko jacka och ett par Lindstrands byxor.
Jackan var tät o bra trots piratmembran och återkommer till den.
Byxorna hade ett löst membran som ej gick att a ut. Varmt som sjutton och ej vattentäta.

Nästa ställ var Lindstrands Capricorn. Blå / grått ställ. Det med bästa ventilationen jag haft.
Där kunde man välja om man ville helt utan membran / foder eller välja både foder och membran eller något av dem. Det var så mycket öppningar att man nästan åkte naken rent ventilationsmässigt.
Dock läckte detta också och nya membran beställdes.

Efter detta Blev det ett ställ som hette Quattra.
Det hade klart sämre ventilation och höll ej heller tätt. Dessutom om jag ej minns fel var membran och foder kombinerat men urtagbart.
Detta läckte också. Dels blev jag blöt om hela magen med även grenen, och löstes in mot ett Qurizo.
Minns ej om det membranet läcker också, men har för mig att det kommer in vatten i det också.

Innan jag går vidare så finn en gemensam nackdel med dessa ställ. När det blir blött så blir de kalla och framförallt tunga då vattnet fastnar i kläderna. Fördelen är att man kan få luftigare kläder oftast, men inte alltid.
En annan nackdel är att om mna åker runt och det är hyggligt varmt så membranet ligger ned packat och det börjar regna, då msåte man inte bara stanna och dra på något, man får ta avsig kläderna och börja mecka i membranen.... Alltså kan man lika väl ha en regnjacka istället.

Så nu på senaste mc mässan vann jag ett mc ställ och tog då Halvarssons med laminerat membran och betydligt sämre med ventialtion.
Vissa som fått sina lagade jag läst om pga läckage har haft en mer läkage efteråt.

Så vad säger detta då då.
Många skulle säga att det beror på att det ej är äkta Gore-tex i. Ja och nej är svaret på det.

Nu återkommer jagtill min första jacka en Yoko som krympt i garderoben ;-)
Efter jag själv ej kunde ha den har den agerat utlåningsjacka till flera som åkt med. Mitt X har haft den och min nuvarande särbo också, båda innan de köpt egna grejer och den har aldrig läckt.
Yoko på den tiden hade olika kollektioner. Billigare med en membran av icke känd tillverkare och så Gore-Tex i de dyrare.
Alla verkade hålla tätt. Det handlar alltså om kunskap och material där skarvarna görs.

Nu har jag ej använt någon Rukka. De anses bra och håller hög kvalitet. Men för mig är ventilationen för tät i dem om jag skulle köpa nytt.
HAde jag haft råd hade jag köpt Klim Badlands. Dyrt som skam, men verkar kombinera laminerat membran med bra ventilation och hög kvalitet
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Beslutsångest !

Inläggav Slammarp » 2018-08-16/11:07

Jag kör med Klim Badlands ställ, jackan som har en hög krage. Jag kan intyga att den fungerar perfekt i regn, det läcker inte, varken i krage eller mellan jacka och byxor. Har kört i fullt ösregn halva dagar med det stället på semester utan att bli blöt alls. Bra med ventilationsmöjligheter också när det är varmt.
Väldigt nöjd med detta ställ, en dyr investering vid inköp, men man kan lita på det i alla väder!
_________________
Slammarp

BMW R1250GS Adventure HP - 2019
Slammarp
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2015-10-17/10:39
Ort: Skåne

Re: Beslutsångest !

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-16/12:45

En generell observation, som jag tycker mig ha gjort på Forum, är, att de, som åker i Klim, Rukka (modellerna med laminerat Gore-Tex-membran) eller Stadler/Touratech, ytterst sällan anger sig missnöjda med sina ställ.
"Smakar det, så kostar det" - eller som det också formulerats: "Glädjen över det låga priset kan i längden aldrig tysta förbannelserna över den usla kvalitén".

Personligen kan jag också konstatera, att min Rukka-jacka efter snart nio säsonger och klart över 10 000 mil inte uppvisat något fel. Inga dragkedjor har krånglat, inga kläppar har gått av, utan allt fungerar som det skall. T o m tygflärparna i kläpparna, som gör det är lättare att få grepp om dem med handskarna på, är samtliga intakta!
Gissningsvis gäller detsamma för övriga toppställ - och det är inte alls dumt, när man ser till helheten. Över huvud taget har jag sällan ångrat inköp av något hojrelaterat, som kostat mycket pengar, för det har också varit bra. Däremot har jag många gånger i andra sammanhang irriterats av någon billig pryl, som inte hållit måttet och därför upplevts som bortkastade pengar. (Det är lite analogt med aforismen, att gamla människor sällan ångrar något de gjort - men ofta ångrar något, som de inte gjorde.)

(I jämförelse är skinnet i mina Halvarssons-/Jofamaplagg fortfarande helt OK, men dragkedjekläppar har gått av och lite andra småfel finns också. Synd - för det borde företaget ha kunnat undvika med inköp av produkter med högre kvalitet. Tillräckligt hög kvalitet på en dragkedja lär inte fördyra ett plagg störande mycket.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Beslutsångest !

Inläggav Sonny » 2018-08-16/15:00

När jag hade rucka med löstagbart membran så minns jag, att ibland blev hela resan förstörd för jag satt och funderade på om jag skulle stanna och sätta i membranet, hade förmodligen inte varit fallet denna sommar. Med Klim badlands, som jag har nu så behöver jag bara stanna och dra upp tio dragkedjor sedan håller jag mig torr. Klim, med öppna dragkjedor, är lika svalt som rucka utan membran.Det ända jag saknar, när det är riktigt kalt eller blött, är Rukkas krage som satt utan på jackan.
R1250GSA 2019
Användarvisningsbild
Sonny
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2013-10-03/19:31

Re: Beslutsångest !

Inläggav Håkan Petersson » 2018-08-16/19:03

Körde 10 timmar i hällregn upp genom Europe i mitt KLIM Badland Pro. Enda stället som inte höll tätt var just vid kragen. Efter ett par timmar så trängde vätan in och överdelen på t-shirten blev våt. I övrigt, ett grymt ställ. Rekommenderas varmt!
Varberg
K1600 GT -22
Användarvisningsbild
Håkan Petersson
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2017-06-16/09:34
Ort: Varberg

Re: Beslutsångest !

Inläggav hedberg » 2018-08-16/21:06

Nu är beslutsångesten över!jag har köpt ett Klim Latitude.Köpte även en Stadler stormkrage som jag tror kommer att komplettera stället bra.Jag var lite sugen på Rukka Roughroad och Bmw Rallye men kände till slut att det inte är helt optimalt med löst membran,då man måste ju ha regnkläder och då kan man lika gärna ha ett billigare ställ helt utan membran.Har inte hunnit pröva det nya stället än men ska i september åka två veckor till Rumänien,efter det hoppas jag kunna återkomma med ett utlåtande.
Ha det gött! Inge
hedberg
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 2010-04-18/21:05

Re: Beslutsångest !

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-08-17/00:20

Har haft rukkas billigaste i 7-8 år. Funkade bra, 20 mil i hällregn och fortfarande torr (förutom vid fötter och kragen där buffen ledde in en del vatten). Tvättade i maskin en gång om året i tvättmedel avsett för plagg med Goretex-membran.

Kör numera med Klim och är lika nöjd, fast Klimstället har vädringshål som man kan öppna, vilket inte billigaste Rukka hade. Men Klimstället kostade ungeför dubbelt vad billigaste rukka gjorde. Även detta ställ prövat i regn, även om inte lika drastiskt. Ännu inte tvättat.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Beslutsångest !

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-17/07:39

Grattis, Hedberg! Jag tror, att Du kommer att bli mycket nöjd med köpet.
(Om inte, lär Du väl skriva något på Forum.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Beslutsångest !

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-17/12:10

Jag kan förstå att GoreTex är bra vid regn, men hur väl har dessa GoreTex-ställ fungerat under sommarens 30-35 graders värme map ventilation/avkylning?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Beslutsångest !

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-17/12:26

Förvånansvärt bra! Inte för att jag kört så rasande mycket, när det varit som hetast, men jag HAR kört.
Ingen tätning i halsen plus ventilationsöppningarna vid axlarna öppna - och eventuellt lite neddraget "blixtlås" i jackan - ger mycket bra ventilation av bålen. Byxorna har inga öppningar, men av någon anledning har det inte varit något problem. Där är vi säkert olika, vi människor.
Men vill man ha öppningar i byxorna, finns ju även sådana att köpa - även med Gore-Tex-membranet laminerat till skaltyget.

Detta är i mycket en smaksak, men jag vill ha Gore-Tex-membranet laminerat till skaltyget, just för att slippa fatta beslut om, huruvida jag skall ta på regnställ, sätta i membran etc. etc.
Tidigare körde jag i skinnställ, och det gick utmärkt - men då var jag alltid tvungen att fatta beslut i tveksamma lägen; regnställ på eller ej. Som bekant gäller Murphy's lag särskilt ofta i de lägena - och just det slipper jag med nuvarande ställ.

Dock: När jag stannar, och det är riktigt varmt, "vill jag helst ta av jackan 50 meter före stopp". När man stannar, blir det fort svettigt, om man inte får av sig jackan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Beslutsångest !

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-17/13:11

Jo, att stå still i 30 graders värme med full utrustning vill ingen göra oavsett vilket mc-ställ man råkar ha på sig.

Jag har kört i allt från 5-35 graders värme denna säsong med samma textilställ utan problem.
Öppen eller stängd ventilation i jacka och byxor.
Regn klarar ett textillställ med fast alternativt avtagbart inre "membran", eller ett externt regnställ bra.
Om det skulle börja regna, vilket inte hände många gånger denna säsong.

Nu råkar jag ha köpt två textilställ som jag ska alternera mellan (fräschare), men var på väg att köpa även ett GoreTex-ställ nyligen - tills jag lugnade mig och insåg att jag redan hade två mc-ställ att slita ut först.
Det fick mig även att börja resonera vad extravärdet är med ett betydligt dyrare GoreTex-ställ.
Just nu hittar jag inget extravärde för mig,
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Beslutsångest !

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-17/15:03

Det där är ju självklart. Är man nöjd med, vad man har, finns inga rimliga skäl att köpa nytt. Däremot kan man roa sig med: "När jag väl skall köpa nytt, blir det nog ..." (Lite som Karl-Oskar i Nybyggarna: "Näste gång ja bygger ...")
Jag var mer än nöjd med att köra i skinn under mina första sju säsonger - även om det blev lite bylsigt, när regnstället skulle på eller av - och så var det ju det där med Murphy's lag. ("Ett säkert sätt att slippa regn är att ta på regnstället.")

Till slut konstaterade jag, att ett antal färdkamrater, som körde i högklassiga textilställ, hade det bekvämare. De tog på ställen på morgonen och tog av dem på kvällen - oberoende av väder. Smärre justeringar i klädseln kunde göras under de pauser, som vi ändå gjorde då och då.
Så jag köpte ett Rukka Armas, och det har jag aldrig ångrat. Skinn är skönare på kroppen - och snyggare! - men har ett avsevärt smalare komfortmässigt temperaturområde. Antingen fryser eller svettas jag mycket tidigare i skinn- än i textilstället.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Beslutsångest !

Inläggav Håkan » 2018-08-17/16:00

Bror Gårdelöf skrev:Skinn är skönare på kroppen - och snyggare! - men har ett avsevärt smalare komfortmässigt temperaturområde...

Jag förstår att du inte provat ett BMW Atlantis skinnställ... :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Beslutsångest !

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-17/16:36

Rätt - och jag ger mig visligen inte in i någon argumentation där. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Beslutsångest !

Inläggav Magnus Mörtling » 2018-08-17/18:52

Verkar som trådstartaren kommit fram till ett beslut.
Stänger tråden.
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst