Src, sena eller vad?

Src, sena eller vad?

Inläggav Björnen77 » 2018-10-02/22:09

Står i valet och kvalet att skaffa mig någon form av comsystem. Men jag är osäker på vilket.
Jag undrar om ni här har erfarenhet av de olika systemen och vad de har för nackdelar och fördelar jämfört med varandra.

I dagsläget har jag en schuberth hjälm och således möjligheten att koppla in en Src. Smidigt, men är den bra jämfört med tex Sena? Jag har inget behov av att koppla ihop mig med flera olika åkare utan det handlar om enstaka.
Det hela handlar väl mest om ljudkvalité antar jag :)

Hur är ers upplevelser av de olika systemen? Ni som provat.
Björnen77
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2016-11-29/13:56

Re: Src, sena eller vad?

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-10-03/00:04

Har inte Shuberth numer sena som standard?

Hur som helst så har jag Sena i min Arai och den funkar bra. Jag använder den bara för musik och telefon så jag vet inte hur den funkar för kommunikation med andra.

Jag har haft (och har) en del Shuberthjälmar med det som var Schuberth SRC (Cardo?) förr i världen och när dom funkar har dom funkat bra men jag har haft en hel del trassel med dom med glapp och så. Har bytt en del på garantin men det har inte hjälpt. Men kanske jag bara haft otur.

Jag har numera slutat med interkom dels för jag inte hittat nåt bra till min Shoei och dels eftersom jag kör så lite på allmänna vägar numera men jag såg på mässan i vintras att det kommer en hel del nya varianter och fabrikat med konkurrenskraftiga priser.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Src, sena eller vad?

Inläggav BrooklynS » 2018-10-03/05:42

Jag har provat Cardo, SRC och SHO-1 (det sista är Shoeis inbyggda). Alla har samma grund, dvs Cardo. Jag har själv 2 st Schuberth SRC och en Cardo G9X.

Förutsatt att installationen är korrekt gjord funkar det klockrent och den största fördelen är att alla jag känner också har någon typ av Cardo då den är klart störst på marknaden och får anses vara något av en standard.

Någon gång kan den eminenta brusreduceringen hamna i loopläge men då är det bara att starta om. Har inte hänt nu i sommar och har säkerligen varit mjukvarurelaterat.

Alla intercom har i princip samma funktioner. Några med Sena har klagat på vattenläckage och glapp och alla utom Cardo har problem med att kunna prata med kompisarna (då de flesta som sagt använder Cardo).

Det är verkligen uselt att inte tillverkare kan enas om en standard.

Schuberth SRC är Cardo utom i absolut senaste utförandet; 2018 bytte de till Sena som leverantör vilket betyder att kompabiliteten till äldre Schuberth försvinner. Hål i huvudet.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Src, sena eller vad?

Inläggav Taurus » 2018-10-03/17:58

Hej,

Har en Schuberth C3 Pro med den senaste (sista) versionen av SRC som har stabilare Blåtandsmottagning än tidigare SRC-versioner.

Hade en kortare tid SENA SC10U monterat men bytte pga konstruktionens montering tillbaka till SRC.
Upptäckte då att SRCns ljud var mycket bättre än SENAs.
Kanske att SENAn var ett dåligt exemplar men det lät otydligt både med tal och musik.

Med SRCn, och med hörselskydd med ljudkanal i öronen, hör jag enkelt både tal och musik i hastigheter över 140 km/h.
SRCn är dessutom lättare att hantera, främst vid volymändring.

// Stefan
<p>// Taurus</p>
K 1600 GT
Användarvisningsbild
Taurus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-03-04/01:00

Re: Src, sena eller vad?

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-10-03/20:37

Det enkla svaret.

Kolla vad de som du skall prata med har för sort och köp samma.

Är det bara för att koppla upp mot telefonen och navigatorn? Då kan du ta från alla de stora, Cardo och Sena framförallt. Välj gärna en variant som har något år på nacken så är det mesta avlusat.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Src, sena eller vad?

Inläggav Björnen77 » 2018-10-04/13:30

Har förstått att src-PRO är ”baserat” på Sena som tidigare version var på Cardo. Innebär det att src PRO kan prata med andra Sena? Eller är det att begära för mycket?
Björnen77
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2016-11-29/13:56

Re: Src, sena eller vad?

Inläggav BrooklynS » 2018-10-04/14:37

Björnen77 skrev:Har förstått att src-PRO är ”baserat” på Sena som tidigare version var på Cardo. Innebär det att src PRO kan prata med andra Sena? Eller är det att begära för mycket?


Om du har senaste versionen (Schuberth C4) så är det Sena. Rimligen kan den prata med andra Sena. Vilka som nu använder dem...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Src, sena eller vad?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2018-10-04/15:44

Magnus Brobeck skrev:Välj gärna en variant som har något år på nacken så är det mesta avlusat.



Men da får man heller ingen software update tydeligvis. Sho-1 er fortsatt i salg men tydeligvis already discontinued.

Så dårlig kundeservice at jeg har nok kjøpt mitt siste Cardo.
viewtopic.php?f=151&t=27738
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Src, sena eller vad?

Inläggav gorbra » 2018-10-04/20:25

Shoei Neotec II har Sena SRL, integreras snyggt i hjälmen. Efter ca 1500 mil i sommar kan jag inte vara annat än helnöjd. Hade tidigare Schubert SRC, som jag då tyckte fungerade bra men det var innan vi köpte Neotec II med SRL . Går inte att jämföra på samma dag.
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Src, sena eller vad?

Inläggav Björnen77 » 2018-10-09/20:30

Inser att jag varit fel ute. Sena har inget med src att göra. Däremot Sc10u. Någon som testat den och har kommentar?
Björnen77
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2016-11-29/13:56

Re: Src, sena eller vad?

Inläggav Taurus » 2018-10-10/09:55

Björnen77 skrev:Inser att jag varit fel ute. Sena har inget med src att göra. Däremot Sc10u. Någon som testat den och har kommentar?


Hej,

Se även mitt svar längre upp.

Ljudmässigt tycker jag alltså att SRCn är mycket bättre än SC10U, mer distinkt och klarare ljud.
Men det upptäckte jag alltså först när jag bytte tillbaka till SRCn och kunde jämföra.
Varför jag bytte tillbaka till SRC var dock främst att blåtandsmodulen på SENA SC10U var placerad innanför hjälmskalet i nacken.
I mitt fall irriterade placeringen när jag körde flera timmar.
Om det irriterar eller inte beror nog på olika huvudformer.
Min hjälm är en 56-57 vilket också kanske påverkar nacken mer än i en större hjälm.
SRCn känns inte av alls tack vare placeringen.

SC10U har sina knappar placerade innanför visiret. Det är lite bökigt när man ska ändra volym eller andra inställningar då visiret måste öppnas. Visserligen kan SC10U köpas med fjärrkontroll men det kan vara knepigt med placering beroende på hoj.

Vet inte om du kör med hörselskydd, men om man gör det, speciellt skydd med ljudkanal i, så blir det mkt enklare att höra än om man kör utan.

// Stefan
<p>// Taurus</p>
K 1600 GT
Användarvisningsbild
Taurus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-03-04/01:00

Re: Src, sena eller vad?

Inläggav CG Arvidsson » 2018-10-10/11:23

Sedan många har jag kört med Baehr-system. Dessa är kabelbundna via en centralenhet. Nu har jag börjat tänka om därför att det börja bli trångt att installera i dagens hojar. Man måste även ha en speciell blåtandsadapter för att prata i telefon via GPS-en. Intercomsystemen med klumpar som sitter monterade på sidan av hjälmen faller bort direkt för min del. Nu har jag börjat titta på ett tyskt system som heter BlueBike. Enhet och accumulator sitter inbyggda i hjälmen, och får skickas iväg för montage. Utanpå hjälmen sitter bara fyra knappar som har en rad olika funktioner. Bl.a snabbuppringning till 112. Kör man då RT med audiopaket och stänger av högtalarna börjar den sända bluetooth som kan paras till intercomen. Man lämnar 3 års garanti på enheten och 5 års fri mjukvaruuppdatering. Smakar det så brukar det ju också kosta en del, 550€ inklusive montage.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Src, sena eller vad?

Inläggav Beerduck » 2018-10-10/13:26

Efter att förr kört med kabelbundet Intercom så gick det bort när frun började köra egen hoj, ja ni förstår varför... Nu köpte vi en hoj för att kunna köra/åka som vi vill på den och då blev det Midland NextPro. Det är riktigt bra ljud, vi är helnöjda! Brusfritt vill jag säga. Och vill vi åka på var sin hoj, ja då går det ju bra också.
Jag har inget modernt att jämföra med, men här kommer i alla fall ytterligare ett gångbart alternativ. Med en app kan man även med knapp på styret koppla upp sig emot en kompis ute i världen (som använder med samma system) medan man kör, typ Skype-samtal mellan Midlandanvändare.
R1200RS -18
KLE 500
FZ 750
Användarvisningsbild
Beerduck
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2018-08-13/20:16
Ort: Färjestaden

Re: Src, sena eller vad?

Inläggav Björnen77 » 2018-10-10/19:29

Sorry Taurus. Hade ju läst det, men det försvann ur minnet :roll:

Tack för era inlägg! Det har blivit en src-beställning idag. Blir spännande att se om jag hör nåt i allt vindbrus.
Björnen77
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2016-11-29/13:56


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst