Gore-tex handskar och värmehandtag

Gore-tex handskar och värmehandtag

Inläggav SteffenH » 2018-11-22/13:07

Letar efter nya handskar som fungerar även runt nollan. När jag i dag kom in i en butik med MC-kläder som specialitet möttes jag av frågan: Har du värmehandtag? När jag då svarade ja så sa försäljaren att "då brukar vi inte rekommendera Gore-tex". Skulle tydligen innebära att effekten av handtagen skulle bli sämre. Någon här som hört det och i så fall kan förklara varför? Mina gamla handskar är Gore-tex och har aldrig funderat på att det funkar dåligt men kanske det kan bli ännu bättre?

/Steffen
SteffenH
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2018-06-12/14:17

Re: Gore-tex handskar och värmehandtag

Inläggav Falken » 2018-11-22/13:58

Hej Steffen,

Teorin bakom detta tror jag är att vid regn kan värmen från handtaget (högre temperatur än på insidan av handsken) driva fukt in i handsken, istället för att fukten drivs ut från kroppen såsom tanken är med membran som andas, likt Gore-Tex. Dock kan man på samma sätt resonera att fukten som då kommit in i handsken borde transporteras ut på handskens "ovansida", alltså från handryggen, där värmen på insidan av handsken är högre än utanför. Vart balansen hamnar beror nog mycket på kvaliteten på handsken, regnmängd, osv. Jag gissar alltså att säljaren inte menar att effekten av värmehandtagen blir sämre med Gore-Tex handskar, utan att effekten av Gore-Tex handskar kan bli sämre med värmehandtag. ;)

Mvh,
Falken
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Gore-tex handskar och värmehandtag

Inläggav SteffenH » 2018-11-22/15:18

OK, tack för svaret!

Så m a o gäller detta alla typ av membran, inte bara Gore-tex. Vill man ha en skinnhandske som funkar i regn så får man ta "risken" att värmehandtaget gör att fukt kommer in i handsken.

Mvh
Steffen
SteffenH
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2018-06-12/14:17

Re: Gore-tex handskar och värmehandtag

Inläggav BmwMats » 2018-11-22/15:51

Varför använder inte fler dessa typ av vind och regnskydd ???
Fungerar suveränt och man åker tryggt med både torra och varma händer. Vintertid slår jag bara på lite värme i handtagsvärmarna och åker med vanliga bomullsvantar inuti dessa handtagsmuffar:
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/till ... 2000020295

129:- är definitivt välinvesterade pengar.

Åker året runt med dessa på hojen, skyddar mot plötsliga regnskurar och vinddrag även sommartid.
Vintertid är dessa fantastiskt sköna.

Mvh BmwMats
Bilagor
IMG_5655.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Gore-tex handskar och värmehandtag

Inläggav enhjuling » 2018-11-22/16:36

SteffenH skrev:OK, tack för svaret!

Så m a o gäller detta alla typ av membran, inte bara Gore-tex. Vill man ha en skinnhandske som funkar i regn så får man ta "risken" att värmehandtaget gör att fukt kommer in i handsken.

Mvh
Steffen


Jag har aldrig upplevt det som ett problem att jag blivit blöt på det sättet och förstår heller inte riktigt varför det skulle bli så.
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Gore-tex handskar och värmehandtag

Inläggav Thomas Stadin » 2018-11-22/17:39

BmwMats skrev:...åker med vanliga bomullsvantar inuti dessa handtagsmuffar...

Du har inga tankar på vad en ev olycka skulle kunna innebära för dina bomullsvantar och händer?

Jag kraschade under sensommaren och hade ordentliga skinnhandskar med hårda skydd, men trots det knäcktes både lillfinger och underarm. Nu är det mesta läkt, men rörligheten är långt ifrån vad den var :(

Använd riktiga handskar!
Senast redigerad av Thomas Stadin 2018-11-22/23:03, redigerad totalt 1 gång.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Gore-tex handskar och värmehandtag

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-11-22/21:01

Falkens inslag ovan stämmer bra. Fukten = vattenångan, inte vätskan, transporteras genom membranet från den varmare sidan till den kallare. Är alltså handskens insida blöt, och handtaget är varmare än handen, sker en fukttransport inåt i handsken.
Det är också en rimlig idé, att åtminstone en del av den fukten kan transporteras ut genom handskens ryggsida, som är varmare på in- än utsidan.

Men detta är av någon anledning inte hela sanningen. Under årsträffen i Visby i somras köpte jag ett par Stadler/Held Gore-Tex-handskar, som första veckan i september verkligen fick bekänna färg under en färd i hällregn ovan trädgränsen mellan Laerdal och Gol. Jag hade handtagsvärmen på för fullt, och händerna förblev torra!
När jag skrev om detta till Micke på Event MC, som sålde handskarna till mig, filosoferade han över, om detta kunde bero på, att dessa handskar har laminerat Gore-Tex-membran, precis som dyrare mc-ställ - men ingen av oss vet, varför de fungerade så bra.

En annan egenskap, som många inte tänker på men i stället upptäcker som mycket irriterande, är, att om man kommer in i en varm lokal och tar av sin blöta, Gore-Tex-försedda jacka, upphör temperaturskillnaden mellan dess in- och utsida. När man sedan tar på den igen, kan den vara fuktig på insidan, trots att denna var torr, när jackan togs av! När temperaturskillnaden upphör, "vet fukten inte, vart den skall ta vägen", vilket gör, att en del av den hamnar på insidan.
På samma sätt kan Gore-Tex-handskar, som är blöta på utsidan och torra inuti, bli fuktiga, när de tas av inne i värme. Av egen erfarenhet vet jag, att modeller med icke laminerade membran kan vara ett elände att dra på händerna i sådana lägen! Men ovan nämnda handskar visade inga sådana tendenser.

Och ja: Detta gäller alla membran, som fungerar enligt principen, att de släpper igenom vatten i ångfas men inte i vätskefas.

Vill man köra i påtaglig kyla och regn, är en gammal, beprövad modell styrmuffar, som BMWMats skriver om ovan (men som påpekas, bör man ha ordentliga mc-handskar, ifall olyckan skulle vara framme). Alternativt kan man dra vattentäta "diskhandskar" ovanpå de ordinarie, varma mc-handskarna. I båda fallen kan man ha värmen på för fullt, och handskarna förblir torra.

Åtminstone GS-åkarna kan lösa en stor del av problemet med större handtagsskydd, som kan köpas från exempelvis Wunderlich - eller tillverkas själv, om man är lagd åt det hållet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Gore-tex handskar och värmehandtag

Inläggav BmwMats » 2018-11-22/21:24

Thomas Stadin skrev:Du har inga tankar på vad en ev olycka skulle kunna innebära för dina bomullsvantar och händer?

Jag kraschade under sensommaren och hade ordentliga skinnhandskar med hårda skydd, men trots det knäcktes både lillfinger och underarm. Nu är det mesta läkt, men rörligheten är långt ifrån vad den var :(

Använd riktiga handskar!


Tack för din omtanke Thomas ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Gore-tex handskar och värmehandtag

Inläggav SteffenH » 2018-11-22/22:49

Tack för alla svar!

Har själv kört med muffar från Nippy Normans på min F800gs och kan bara hålla med BmwMats att goare än så blir det inte för händerna tillsammans med handtagsvärmare. Tyckte dock att jag förlorade lite kontroll i tät Göteborgstrafik. Lite jobbigare med reglagen under muffarna.

Annars låter det lite som att man får det man betalar för. Laminerat, lite dyrare, lite bättre..?
SteffenH
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2018-06-12/14:17

Re: Gore-tex handskar och värmehandtag

Inläggav Assar » 2018-11-23/12:38

Jag förstår teorin bakom varför GoreTex och värmehandtag inte skulle vara en bra kombination.
Men för några år sen var vi några stycken ute på en regnig långtur. Polaren och jag bestämde oss då för att testa, vi hade båda GoreTex-handskar.

Den ena av oss körde med värmen på, den andra inte. Sen bytte vi. Båda upplevde vi att händerna var torrare med värmen på.

Det kan ju vara så att det i praktiken är skillnad mellan teori och praktik, inte vet jag ...
:?
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Gore-tex handskar och värmehandtag

Inläggav BmwMats » 2018-11-23/12:49

SteffenH skrev:Har själv kört med muffar från Nippy Normans på min F800gs och kan bara hålla med BmwMats att goare än så blir det inte för händerna tillsammans med handtagsvärmare. Tyckte dock att jag förlorade lite kontroll i tät Göteborgstrafik. Lite jobbigare med reglagen under muffarna.


Det är nog en vanesak... Dessa jag använder är relativt stora och det finns gott om utrymme för alla reglage, åtminstone på en K75'a. Hur det är på nyare knarrar med fler reglage vågar jag inte spekulera i dessvärre.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Gore-tex handskar och värmehandtag

Inläggav kjellivarsson » 2018-11-23/15:53

I princip så är inte värmehandtag och membram en bra kombination men...

...när jag kör så är ju bara en liten del av handskens yta i kontakt med själva värmehandtaget, och just där är det begränsat med vatten. Övriga ytor, som t.ex. översidan funkar som avsett, dvs vattenånga ut ur handsken.

Stoppar du handen i ett utrymme som är varmare än handen blir det en fuktvandring inåt, t.ex när man kör i en temp av mer än 37 grader.
kjellivarsson
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2012-03-21/21:40

Re: Gore-tex handskar och värmehandtag

Inläggav gorbra » 2018-11-23/16:59

Lägger man sen blöta handskar på cylindrarna för att torka dem så är de blöta när man tar på dem igen. Även om de är varma och sköna för stunden.
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Gore-tex handskar och värmehandtag

Inläggav Dennis Johansson » 2019-02-19/20:03

Jag har liknande muffar, men från Nippy Norman butiken.
Fungerar utmärkt.
Dock slipper jag gärna dem sommartid.
Att köpa billigt brukar bli dyrt i slutändan. Det har man lärt sig.
Och jag har testat flera vättentäta handskar, som oftast verkar va täta när man skall torka dem.
Så köpte nya härom säsongen för mycket pengar. Tror det var Helt.
Där kunde man väljer om man ville ha goretex mot handflatan eller ej.

Det skulle ju göra att det borde funka när man har värme på handtagen
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst