Utökad garanti från KLIM

Utökad garanti från KLIM

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-11/10:56

I senaste Allt om MC, som kom idag, finns en notis om, att Klim utökar sitt garantiåtagande.
"- Om du är inblandad i en olycka inom fem år efter att du köpt dina Gore-Tex-försedda Klim-kläder, kan du, om du skickar in de skadade kläderna, få helt nya från oss i retur, säger Joakim Kostet som säljer Klim i Sverige.

Anledningen? Företaget ser det som ett sätt att utvärdera sina kläder. Att se hur slitaget blir vid en olycka och hur de kan förbättra plaggen framgent. Och så är så klart garantin ett försäljningsargument."

Det är bara att hålla med. Hatten av för Klim. Som jag brukar skriva: Man får som regel, vad man betalar för. Ibland har man alltså chans att få mer!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Utökad garanti från KLIM

Inläggav Thomas Stadin » 2019-01-11/21:57

Uttrycket "kan du" ger jag inte mycket för.
Om det skulle ha varit värt något skulle det ha stått "får du".
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Utökad garanti från KLIM

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-12/08:12

Du har rätt i det - men om en massa missnöjda kunder med tiden sprider budskapet på sociala medier, att "kan du" inte är värt något alls, kommer det rimligen att slå tillbaka på företaget. Och sådan information sprids ju snabbt nuförtiden.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Utökad garanti från KLIM

Inläggav GSven » 2019-01-12/10:20

"kan du få" eller "får du" är kanske inte så lätt beskriva i ett referat av tidningsartikel som hänvisar till intervju eller marknadsföringsmaterial. "om du uppfyller alla våra villkor och kan bevisa det så får du nya kläder" är inte lika lätt att skriva i en rubrik och får inte så många "likes".
Gå till källan! KLIM skriver på sin amerikanska sida om 5-års-garantin:
https://www.klim.com/gear-protection-guarantee
en av meningarna: * KLIM® reserves the right to evaluate each accident on a case-by-case basis, establish whether the program rules were followed and approve or deny each request accordingly.
Svenska versionen har jag inte hittat. Men det verkar väl rimligt att man inte bara kan skicka in trasiga kläder och få nya i retur.
Sven
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Utökad garanti från KLIM

Inläggav Thomas Stadin » 2019-01-12/13:09

Ja det ser ju bättre ut :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Utökad garanti från KLIM

Inläggav BrooklynS » 2019-01-12/13:12

Eftersom de allra flesta har försäkring som täcker den saken spelar det rimligen mindre roll.

Mer intressant är nog att GoreTex lämnar livstidsgaranti på tätheten och jag har vänner som skickat in en läckande friluftsjacka från början av 1990-talet. Och fått en ny i retur!


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Utökad garanti från KLIM

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-12/13:27

Här måste jag ha missat något. Jag har klubbförsäkringen "Säkrast, XL", och när jag läser den pappersutskrift, som jag gjorde för några år sedan, kan jag inte hitta något alls om ersättning för skadade kläder/handskar/stövlar/hjälm etc - däremot om skadad utrustning på motorcykeln.
Likaså finns info om ersättning vid personskada.
På nätet finns förmodligen mer att läsa, men det känns konstigt, att jag inte kan hitta en rad om ersättning för klädsel etc i de papper jag skrev ut, när försäkringen tecknades.

Dock blir jag förstås bara glad, om det går att få ersättning för förstörda kläder mm. Skingra gärna min okunskap på den punkten.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Utökad garanti från KLIM

Inläggav GSven » 2019-01-12/13:49

Trafikförsäkringen!
För att inte bryta moderators julgransplundring så startar jag ny tråd. Kläder, skada, försäkring!
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Utökad garanti från KLIM

Inläggav Thomas Stadin » 2019-01-12/16:51

Bror Gårdelöf skrev:Här måste jag ha missat något. Jag har klubbförsäkringen "Säkrast, XL", och när jag läser den pappersutskrift, som jag gjorde för några år sedan, kan jag inte hitta något alls om ersättning för skadade kläder/handskar/stövlar/hjälm etc - däremot om skadad utrustning på motorcykeln.
Likaså finns info om ersättning vid personskada.
På nätet finns förmodligen mer att läsa, men det känns konstigt, att jag inte kan hitta en rad om ersättning för klädsel etc i de papper jag skrev ut, när försäkringen tecknades.

Dock blir jag förstås bara glad, om det går att få ersättning för förstörda kläder mm. Skingra gärna min okunskap på den punkten.


Så här skriver Svedea i villkorssammanfattningen ang trafikförsäkringen:

TRAFIKFÖRSÄKRING
Trafikförsäkringen gäller enligt reglerna i Trafikskadelagen (TSL) för person- och sakskada som upp- kommer i följd av trafik med motorcykeln. Skada utanför Sverige som inte omfattas av TSL regleras enligt det landets lagstiftning där skadan inträffade.
Utöver bestämmelserna i TSL ersätts även skadad skyddsutrustning som förare eller passagerare bar när skadan inträffade. Vi ersätter dock inte skador på eller förlust av värdeföremål som till exempel kameror, ringar och smycken och inte heller pengar eller värdehandlingar. Högsta ersättningsbelopp är 50 % av prisbasbeloppet per person.
Trafikförsäkringen gäller inte för skada
• Som uppstått vid tävling, träning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde.
• På din egen motorcykel och heller inte för skada på egendom som transporteras i eller på den egna
motorcykeln.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Utökad garanti från KLIM

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-12/18:11

Som jag redan konstaterat på annan tråd, har jag lärt mig något nytt idag. Bara att tacka och bocka.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst