Stövlar

Stövlar

Inläggav Bosse#3617 » 2019-01-31/14:41

Behöver nya stövlar. Har höga vrister och fotvalv och har svårt att hitta bra prisvärda touringstövlar som man kommer i. Har någon något tips?
/Bosse
K1200RS
Bosse#3617
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 2011-07-16/16:16

Re: Stövlar

Inläggav BrooklynS » 2019-01-31/14:55

Bosse#3617 skrev:Behöver nya stövlar. Har höga vrister och fotvalv och har svårt att hitta bra prisvärda touringstövlar som man kommer i. Har någon något tips?
/Bosse
K1200RS


"Bra", "prisvärd" och "speciella fötter" ryms sällan inom samma spec.

Men prisvärda är de väl om de sitter bra, håller länge och ger bra skydd samtidigt som skorna hålls i lagom temperatur och i torrt skick?

Jag skulle skippa de billiga varianterna och höra med Micke på Event-MC om Daytonas stövlar. Inte de billigaste men de kan göras efter dina mått och alla jag pratat med är mycket nöjda under lång tid med deras skodon.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Stövlar

Inläggav Fredrik J » 2019-01-31/17:25

Daytona Highway II funkar fint om man har höga fotvalv ;)
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 733
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Stövlar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-01/13:52

"Endast den, som har skon på sig, vet, var den klämmer", är ett uttryck, som, enligt vad jag läst någonstans, går tillbaka till Sokrates(!). ERGO: Jag känner inte till någon annan metod att hitta bra, väl passande skodon än att prova dem på de egna fötterna.
I övrigt instämmer jag i de positiva omdömena om såväl Micke på Event MC som om Daytonas stövlar. Åker man till Årsträffen, kan man träffa Micke och dryfta ämnet.

Innan jag köpte Daytonastövlarna, åkte jag 15 år i ett par utmärkta Oxtar (numera TCX), som alltjämt gör god tjänst under fina dagsturer. (De är lindrigt uttryckt väl ingångna, och komforten är utmärkt, men numera klarar de inte ihållande väta.)
Blir det längre än en dagstur, gäller Daytona.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Stövlar

Inläggav gorbra » 2019-02-01/17:45

Har kört ett par år nu med BMW:s Gravel boots. Passar mina breda och höga fötter bra. Smidiga att ta av och på och har varit helt vattentäta även efter heldagskörning i regn. Känns kanske lite styva och stela i början så man får justera till växelspaken så det passar. Mjuknar efter ett tag.
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Stövlar

Inläggav Taurus » 2019-02-01/20:50

Detta kommer låta som en kampanj för Daytona...

Håller med Bror och med erfarenheten från mina egna stövlar, Travel Star GTX, så tror jag inte andra tillverkare matchar Daytonas kvalitet.
Å andra siden skiljer det i pris också. Men utslaget på antal mil och år är de prisvärda tycker jag.
Stövelns stabilitet med inbyggda skydd och detaljarbetet (de görs för hand i Tyskland) utmärker stöveln.

Mina stövlar, med Gore-Tex, har varit med om ca 12000 mil under tio år.
De har alltid hållt tätt, oberoende hur mycket och hur länge det regnat. Och även oberoende av fart i regn.
Jag kör dock helkåpsmaskiner så det skyddar stövlarna en del.

Med smörjning ca 2 ggr/år och lite skokräm då och då (båda anpassat för membranet) är de fortfarande i riktigt bra skick.

Så ifall du kör en heldel per år lär det regna ibland längs vägen och då "levererar" de.

En sak till, min modell (och flera andra) har en sula som funkar bra att gå i.
Oberoende av vad du väljer bör du ha provat Daytona innan du tar beslut.

Kolla med Micke på Event-MC.
// Stefan
<p>// Taurus</p>
K 1600 GT
Användarvisningsbild
Taurus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-03-04/01:00

Re: Stövlar

Inläggav J-E Johansson » 2019-02-02/10:03

Jag sitter med problemet att mina fötter svullnar.
Jag köpte TCX 9536/WI
De har korta skaft så de har funkat för mig.
/ JEJ
JEJ
J-E Johansson
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2010-09-05/07:23

Re: Stövlar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-02/10:46

Taurus skrev: Å andra siden skiljer det i pris också. Men utslaget på antal mil och år är de prisvärda tycker jag.
Stövelns stabilitet med inbyggda skydd och detaljarbetet (de görs för hand i Tyskland) utmärker stöveln.

Instämmer. Sett till "life cycle cost" är de nog inte dyrare totalt sett än andra stövlar.
Ett gammalt talesätt säger, att man på ålderns dagar sällan ångrar, vad man gjorde - men ofta vad man inte gjorde.
Översatt till inköp av hojgrejor upplever i alla fall jag, att jag snart "glömt", vad grejorna kostade, medan jag njuter av, att de fungerar bra och länge.
Omvänt har jag - både vad gäller hojåkande och i andra sammanhang - ibland förbannat, att jag köpt billiga och dåliga grejor.

För åtskilliga år sedan läste jag rådet, att man bör köpa så dyra skor (= vanliga skor), som man har råd med. Det blir billigast och skönast på sikt. Erfarenhetsmässigt stämmer detta. Billiga skor kan vara sköna på foten - men efter ett tag upptäcker man exempelvis, att sulan är rena skräpet, och de måste kasseras i förtid.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Stövlar

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2019-02-02/14:55

Kjøpte Daytona hos Louis i Kiel,D for 4 år siden. Veldig fornøyd! Gode å ha på, lett å ta på, gode å gå med og 100% vattentett (så langt).

Men en liten varning; når man prøver dem nye i butikken, og de første gangene man har dem på, er de veldig stive, og man begynner å tro at man kanskje har gjort et dårlig kjøp.

Men når de er «innkjørt» er det de beste støvlene jeg noengang har hatt. Louis selger flere forskjellige Daytona, men de jeg kjøpte heter Touring Star GTX, og er «exclusive by Louis» som vel betyr at det er bare Louis som selger den spesifikke modellen.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Stövlar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-02/15:25

Med tanke på Taurus' Travel Star GTX, mina Road Star GTX och Dina Touring Star GTX "exclusive by Louis" kan man onekligen fundera på "same, same but different" - alternativt i stort sett samma stövel men med olika etiketter(?). Om det vet jag emellertid intet. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Stövlar

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2019-02-02/17:18

Bror Gårdelöf skrev:Med tanke på Taurus' Travel Star GTX, mina Road Star GTX och Dina Touring Star GTX "exclusive by Louis" kan man onekligen fundera på "same, same but different" - alternativt i stort sett samma stövel men med olika etiketter(?). Om det vet jag emellertid intet. ;)

Aner ikke. Men dere kan jo gå til Louis.de og se bilder av dem og se om de ser like ut. De er ihvertfall gode til mine føtter, uansett. Louis selger flere forskjellige Daytona med navn som du skriver. De er litt forskjellige, noen litt høyere, og noen mer offroad.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Stövlar

Inläggav Mimmi » 2019-02-05/22:57

Hej!

I denna tråden passar väl det som Bror har skrivit några gånger:
En herrekipering med tillhörande skrädderi i Linköping hade länge en mycket bra skylt i fönstret: "Glädjen över det låga priset kan i längden aldrig tysta förbannelserna över den låga kvalitén."

För övrigt kan jag säga att när jag skall köpa nya mc-stövlar nu i år kommer det troligen att bli Daytona, (jag har ännu inte sett någon som inte gett det fabrikatet toppbetyg) kanske Trans Open GTX. Jag har Oxtar Infinity nu, och gillar den typen av kraftiga stövlar. Jag har ännu inte provat några, men jag hoppas de är vida i skaften så att jag kan ha byxorna innanför stövelskaften, det trivs jag bäst med. Kanske någon här vet svaret på min undran?
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Stövlar

Inläggav Thomas Stadin » 2019-02-06/00:35

Mimmi skrev:Hej!

I denna tråden passar väl det som Bror har skrivit några gånger:
En herrekipering med tillhörande skrädderi i Linköping hade länge en mycket bra skylt i fönstret: "Glädjen över det låga priset kan i längden aldrig tysta förbannelserna över den låga kvalitén."

För övrigt kan jag säga att när jag skall köpa nya mc-stövlar nu i år kommer det troligen att bli Daytona, (jag har ännu inte sett någon som inte gett det fabrikatet toppbetyg) kanske Trans Open GTX. Jag har Oxtar Infinity nu, och gillar den typen av kraftiga stövlar. Jag har ännu inte provat några, men jag hoppas de är vida i skaften så att jag kan ha byxorna innanför stövelskaften, det trivs jag bäst med. Kanske någon här vet svaret på min undran?


Jag har gubbvader som brukar fylla ut de flesta stövelskaft, men i mina Trans Open GTX får de gott och väl plats.
För några år sedan kostade Trans Open GTX ca 5.000:- i Sverige, medan tyskarna nöjde sig med endast ca 3.000:- för samma stövel. Det tyska företaget där jag köpte dem brukar dessutom skicka ut "vouchers" till stamkunderna vilket kan ge ytterligare 50-75€ lägre pris.
Vidden över vaderna är förresten justerbar på stöveln i fråga.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Stövlar

Inläggav Thomas Stadin » 2019-02-06/00:41

Jag spinner vidare på Bosses fråga. Söker också touringstövlar enl Bosses spec men med tilläggen extremt välventilerade och utan Gore-Tex (eller andra typer av membran).

Frågan är om en kort stövel som Daytona Shorty ger tillräcklig säkerhet.
https://www.daytona.de/en/index.php?section=mediadir&cmd=detail&lid=2&eid=38

De senaste åren har jag kört med perforerade stövlar, Daytona Burdit, med välventilerat Gore-Tex XCR membran. Tyvärr är de inte längre så svala som jag önskar.
https://www.fc-moto.de/sv/Daytona-Burdit-XCR-GORE-TEX
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Stövlar

Inläggav Sonny » 2019-02-06/08:56

Jag har nu Daytona Touring star GTX. De är mycket mjuka och behagliga att ha på sig eller gå med. Jag är förvånad över att jag inte har problem med värme på sommaren eller kyla när det är kallt. Fötterna är alltid lagom varma. Stövlarna lätta att ta på och ta av. Jag hade tidigare TCX Dessert. Inte alls lika sköna, bökiga att ta på och ta, av med alla spänne. Dessutom lossade ett läderskydd och när jag bad en skomakare att laga så började de läcka. Naturligtvis så använder jag Sidi cross-stövlar när jag kör offroad. Mimmi byxorna i stövlarna hur blir det när det regnar? Dessutom känner du inte det sköna och mjuka fodret i Daytona om du stoppar ner byxorna.
R1250GSA 2019
Användarvisningsbild
Sonny
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2013-10-03/19:31

Re: Stövlar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-06/09:24

Det där är rimligen den resandes ensak. Den omvända taktegelprincipen har veterligen aldrig varit någon höjdare i regn, men kör man inte i regn, spelar det ju ingen roll.
Själv har jag alltid dragit byxorna utanpå stövelskaften - egentligen främst för att de två par stövlar, som jag kört i hittills, är just så sköna mot vaden, som beskrivs ovan, samtidigt som det aldrig varit något problem att dra byxorna utanpå.
Och det har onekligen sina fördelar i regn! ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Stövlar

Inläggav Bosse#3617 » 2019-02-06/15:14

Daytona Highway verkar ju vara ett rekommenderat alternativ. Vad jag förstår säljs dessa inte överallt och som vissa framhåller behöver man ju prova. Mc boden på Lindhagensplan i Sockholm har Daytona men inte just Highway. Har även hittat ett annat fabrikat som verkar passa mig, finns i butik i Stockholm för provning, Alpinestars Patrol. Någon som har erfarenhet av dessa?
/Bosse
D9
Norrköping
Bosse#3617
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 2011-07-16/16:16

Re: Stövlar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-06/17:24

Nej - men Alpinestars gör veterligen inte dåliga grejor. När jag köpte stövlar senast, gick jag omkring i butiken i mer än en halvtimma, under vilken jag gång på gång provade två olika storlekar av Alpinestars touringstövlar plus ett par Daytona, som kostade c:a tusenlappen mer. Valet var alltså varken lätt eller självklart, men till slut konstaterade jag, att Daytona satt bäst på mina fötter - och jag hade råd.
Kommentaren från killen i butiken var: "Nu behöver Du inte fundera på stövlar under de närmaste 15 åren." När dessa år har gått, är jag 75, och då är väl frågan, om det blir aktuellt med ytterligare köp.

Annorlunda uttryckt: Om Alpinestarsstövlarna sitter bra på Dina fötter (vilket är en synnerligen väsentlig egenskap hos skodon), gör Du knappast ett dåligt köp - men de har ett eller ett par snäpp upp till Daytona. Man får som regel, vad man betalar för.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Stövlar

Inläggav Lindeberg » 2019-02-06/20:25

Stämmer in i hyllningskören om Daytona. Jag hade roligt när jag köpte mina, eftersom jag körde till Koblenz. Det var på en Louis-affär. Fick bra hjälp och utbudet är ju enormt. De gamla stövlarna (TCX) fick hänga med på hojen ”omutifallatt”, men på en Schellmack i Schwarzwald fick de åka ner i en sopbinge. Hade kanske kunnat spara på de gamla för att använda nån gång ibland, men de hade hängt med ett tag och jag var supernöjd med mina nya...

Så, om ni har vägarna förbi, köp i Tyskland.
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Stövlar

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-02-06/20:38

Jag och hustrun har sedan 5-6 år varsitt par Daytona GTX Trans Open (”polis-stöveln”).
Har hittills aldrig blivit våt om fötterna eller frusit i dem. Efter ett tags användning blev de riktigt sköna att gå i också.
Med stor marginal den bästa MC-känga jag haft för touring- och landsvägsbruk!
Har bara upplevt två små nackdelar - dels kan de bli lite väl varma i temperaturer över 25C eller så, och så har de en stålförstärkning framtill på sulan som gärna repar packväskor och annat baktill på hojen, om man (som jag) slarvar med att lyfta benet ordentligt när man stiger på och av.
Köpa utomlands känns lite onödigt, när de går att köpa i Sverige till ungefär samma pris (vi köpte våra av Micke på Event-MC).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Stövlar

Inläggav Mimmi » 2019-02-06/23:47

Hej Gunnar!

Gunnar Elmgren skrev://Daytona GTX Trans Open (”polis-stöveln”).
//Med stor marginal den bästa MC-känga jag haft för touring- och landsvägsbruk!
//har de en stålförstärkning framtill på sulan som gärna repar packväskor och annat baktill på hojen, om man (som jag) slarvar med att lyfta benet ordentligt när man stiger på och av.
//




Det är just de stövlarna jag funderar på att köpa. Att Du nämner tåjärnen var bra, med stigande ålder och därmed ökande osmidighet händer det att väskorna får sig en törn av foten ibland :( .
Så jag skall nog titta på några andra modeller också.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Stövlar

Inläggav Roger Gross » 2019-02-07/06:28

Hej Mimmi,
Du har väl en hovtång och fem minuter till en snabb operation...
Gissar att tåförstärkningen sitter med några spik eller skruv!?
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Stövlar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-07/07:15

Eller också kan man köpa exempelvis Road Star GTX, som saknar metallbeslag, och komma ifrån problemet på det viset.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Stövlar

Inläggav BrooklynS » 2019-02-07/07:18

...eller sätta en bit tejp på dem.


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Stövlar

Inläggav Håkan » 2019-02-07/16:30

Gunnar Elmgren skrev:Med stor marginal den bästa MC-känga jag haft för touring- och landsvägsbruk!
och så har de en stålförstärkning framtill på sulan som gärna repar packväskor och annat baktill på hojen, om man (som jag) slarvar med att lyfta benet ordentligt när man stiger på och av.


Mimmi skrev: Att Du nämner tåjärnen var bra, med stigande ålder och därmed ökande osmidighet händer det att väskorna får sig en törn av foten ibland :( .

Kan bara understryka hur bra stöveln är.
På mina två första par Trans open tog ja bort tåjärnen direkt. På mitt senaste par behöll jag tåjärnen en stund - tills jag gjort nån repa i packfickslocken - innan dom åkte väck.

Och ja, jag har haft tre par Daytona Trans Open, de brukar hålla 10000-15000 mil per par.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Stövlar

Inläggav Bosse#3617 » 2019-04-01/14:40

Trots alla vackra ord om Daytona, blev det till slut i alla fall ett par Alpinestars Patron, köpte även en skyddsjacka, Alpinestars Bionich Tech, ska bli spännande att prova.
/Bosse
D9
Bosse#3617
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 2011-07-16/16:16

Re: Stövlar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-01/15:34

Jag håller en slant på, att Du inte blir besviken.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Stövlar

Inläggav Mimmi » 2019-09-30/21:27

Hej!

Så har jag då i somras äntligen köpt nya mc-stövlar, men det blev inte Daytona som jag hade inriktat mig på.
Eftersom vi har nära till Louis i Villach, och dessutom goda erfarenheter av den filialen styrdes kosan dit.
Eftersom de har stor sortering av Daytona, och dessutom numera bra luftkonditionering i lokalen var det ett enkelt val.

Jag provade den ena modellen efter den andra, i olika storlekar, men ingen satt bra och bekvämt. Daytonas läst är helt enkelt inte kompatibel med mina fötter! Exempelvis satt inte utrymmet för anklarna där mina anklar sitter. Den så omskrivna justerbara skaftvidden var inte heller så mycket att tala om, jag har inga telefonstolpar till ben, kraftiga ja, men välformade.

Därefter provade jag olika modeller av de andra fabrikaten, men resultatet var nedslående, inga var bekväma. Till saken hör att priset var ointressant, jag betalar vad det kostar.
Nu var goda råd dyra, var skall jag få tag på något att ha på fötterna?

När vi gick ut kom jag på att tvärs över gatan ligger ju MegaBike, BMW mcfirman.
Sagt och gjort, vi traskade rakt över Maria-Gailer Straße och gick dit. Och det blev en mycket positiv upplevelse!
De hade en stor sortering av BMW mc samt tillbehör, även kläder av andra fabrikat.
Jag tittade på två modeller av BMWstövlar, Gravel samt Pro Touring. Tyvärr var min storlek slut i de modellerna, men efter att han tittat i hyllorna så beställde han hem flera par av varje. Det tar några dagar var beskedet.
Nåväl, efter några dagar var vi i sta´n i ett annat ärende och då körde vi dit igen. Stövlarna hade kommit, och jag provade båda modellerna.
Gravel passade mina fötter som om de varit måttbeställda, så det blev omedelbart affär!

Jag har bara gott att säga om den firman, oerhört serviceinriktade, och trevliga. Herr Perkounig som hjälpte mig var ytterst hjälpsam och trevlig på alla sätt.
För Er som har vägarna ditåt kan jag rekommendera ett besök, de har även verkstad om sådan skulle behövas.

Stövlarna då?
Jo tack, jag är fortfarande lika nöjd med dem som jag blev när jag upptäckte att de passade. De är verkligt bekväma, lätta att ta av och på, inte alls dumma att gå omkring med, och dessutom mycket smidigare att köra med än vad jag trodde de skulle vara. K11 LT har ju ingen stor kraftig växelspak och inte jättestort fotutrymme, men jag har inte haft minsta problem med varken växling eller broms.
De verkade ganska styva i början, men jag gjorde en inkörning på så sätt att jag använde stövlarna som skor vid tre tillfällen och mellan två och tre timmar åt gången. De blev märkbart uppmjukade och smidigare av att användas som promenadskor den tiden.
Sist men inte minst, skaften har justermån så att jag utan problem kan ha byxorna i stövlarna!


20190705_125009.jpg
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Stövlar

Inläggav Thomas Stadin » 2019-09-30/21:55

Här har det också blivit affär.

Som semesterstövel för asfaltstouring valde jag den "låga" och luftiga Daytona AC4 UTAN MEMBRAN
Den ser ut som en 20 cm hög gympasko men har ändå ankelskydd och en förstärkt sula.
Stövlarna är ju tänkta för långresor i sydeuropa och då vill jag inte ha membran i dem. Tar hellre med regngaloscher att ta på vid behov.

Som offroadstövel hade jag tänkt mig Sidi Adventure GTX men då jag provade och jämförde med Alpinestars Toucan GTX gillade jag Toucan bättre. Sidistöveln kändes tunnare och mer oskyddad.
Efter första dagen i sadeln tryckte Toucanstövlarna över smalbenen men redan från start dagen efter satt de helt perfekt.

Jag som också har höga valv och vrister samt gubbvader har valt TCX fyra gånger, Daytona tre gånger och Alpinestars en gång.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst