Surfplatta som översikt vid körning

Surfplatta som översikt vid körning

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2019-02-03/22:36

Jag har alltid irriterat mig över navigatorernas dåliga kartöversikt när man kör. Det vore perfekt att ha en större skärm, som visade aktuell position på kartan. Är det någon som testat att montera en liten surfplatta med 4G-stöd som komplement till navigatorn?
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Surfplatta som översikt vid körning

Inläggav Benny Hansson » 2019-02-03/22:41

Jag provade med min genom att sätta fast den på tankväskan, men det gick inte att se skärmen pga sol och ljus.
Jag skall prova annan placering/vinkel. Det är en 10,1 tums, så det är lite knivigt att placera den. Men det funkar utmärkt, om man kan se skärmen vill säga. :mrgreen:
BMW K1600 GT 2015- 2015-09-02--
BMW K1600 GT 2014 -2014-04-04--2015-09-02
Användarvisningsbild
Benny Hansson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-12-10/19:47

Re: Surfplatta som översikt vid körning

Inläggav BrooklynS » 2019-02-04/09:11

Hej!

Håller med om den obefintliga överblicken när det gäller GPS-en.

Det finns nog några mer eller mindre allvarliga problem med surfplatta i kartfacket. Ett är att de inte syns särskilt väl i solljus och heller inte är avsedda för användning utomhus vad gäller kontrast, spegling etc.
Ett annat är att de blir fruktansvärt varma när de ligger skyddade för väder osv. Bara mobiltelefonen blir så het ibland att den stänger av sig om den ligger i kartfacket till tankväskan.

Än så länge har jag inte haft någon anledning att frångå papperskartan just för överblickens skull. Oslagbart.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Surfplatta som översikt vid körning

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2019-02-04/11:06

BrooklynS skrev:Hej!

Håller med om den obefintliga överblicken när det gäller GPS-en.

Det finns nog några mer eller mindre allvarliga problem med surfplatta i kartfacket. Ett är att de inte syns särskilt väl i solljus och heller inte är avsedda för användning utomhus vad gäller kontrast, spegling etc.
Ett annat är att de blir fruktansvärt varma när de ligger skyddade för väder osv. Bara mobiltelefonen blir så het ibland att den stänger av sig om den ligger i kartfacket till tankväskan.

Än så länge har jag inte haft någon anledning att frångå papperskartan just för överblickens skull. Oslagbart.


Ok. Jag hade tänkt mig en liten platta som man monterar i ett "luftigt" fäste på styret. Kartan är oumbärlig, men en surfplatta skulle snabbt kunna ge en exakt position. Det finns tydligen en del som kör med två navigatorer. Hur funkar det?
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Surfplatta som översikt vid körning

Inläggav Joergny » 2019-02-04/11:15

Jag har använt en iPad som navigator på min segelbåt i rätt många år nu. iPad är inte väderskyddad och har inte optimal ljusstyrka vid solljus, särskilt inte med solglasögon! Men i övrigt är den helt suverän när det gäller att få en snabb överblick och framförallt - när det gäller att lägga in nya rutter.

Har läst i olika forum (segling) om diverse invändningar, men det mesta är rent hittepå som det brukar vara i såna sammanhang.

Jag har en vanlig navigator fast monterad, men den får tjäna som reserv och vid regn.

Jag skulle rekommendera att man kollar på en mer väderskyddad modell av surfplatta.

//jörgen
Joergny
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2016-08-10/21:41

Re: Surfplatta som översikt vid körning

Inläggav Kovlingen » 2019-02-04/11:17

Ta kontakt med "SuperMek" på forumet . Han brukar köra med både TomTom och Garmin .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Surfplatta som översikt vid körning

Inläggav BrooklynS » 2019-02-04/12:33

Lars-Erik Holmberg skrev:
BrooklynS skrev:Hej!

Håller med om den obefintliga överblicken när det gäller GPS-en.

Det finns nog några mer eller mindre allvarliga problem med surfplatta i kartfacket. Ett är att de inte syns särskilt väl i solljus och heller inte är avsedda för användning utomhus vad gäller kontrast, spegling etc.
Ett annat är att de blir fruktansvärt varma när de ligger skyddade för väder osv. Bara mobiltelefonen blir så het ibland att den stänger av sig om den ligger i kartfacket till tankväskan.

Än så länge har jag inte haft någon anledning att frångå papperskartan just för överblickens skull. Oslagbart.


Ok. Jag hade tänkt mig en liten platta som man monterar i ett "luftigt" fäste på styret. Kartan är oumbärlig, men en surfplatta skulle snabbt kunna ge en exakt position. Det finns tydligen en del som kör med två navigatorer. Hur funkar det?


Offroadsnubbar brukar/-de köra med två navigatorer men som jag har förstått det använder de den ena lite mer utzoomad och den andra mer inzoomad och på helt annat vis än vad vi vägriddare troligen gör... De kör ju ofta på stignivå och efter terrängkartan och då vill man ha ofta koll på var man är på plus/minus tio meter när.

Men visst har du BMW-s nav5 eller nav6? Då fungerar ju tumhjulet som en snabb ut/inzoomare och då får man ju en skaplig överblick över var man är och vart man skall i alla fall även om den är för liten för att ge det stora sammanhanget.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Surfplatta som översikt vid körning

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2019-02-04/13:06

BrooklynS skrev:Offroadsnubbar brukar/-de köra med två navigatorer men som jag har förstått det använder de den ena lite mer utzoomad och den andra mer inzoomad och på helt annat vis än vad vi vägriddare troligen gör... De kör ju ofta på stignivå och efter terrängkartan och då vill man ha ofta koll på var man är på plus/minus tio meter när.Men visst har du BMW-s nav5 eller nav6? Då fungerar ju tumhjulet som en snabb ut/inzoomare och då får man ju en skaplig överblick över var man är och vart man skall i alla fall även om den är för liten för att ge det stora sammanhanget.


Jo, jag har en BMW Nav V och nyttjar också tumhjulet ganska ofta som Du säger. Men trots karta och "tumhjul" är det inte ovanligt att man måste plocka fram smartphone och kolla positionen. Ibland för att få fram den exakta platsens namn på fotografier man tagit. Det handlar ganska mycket om att få snabb tillgång till en mer detaljerad karta än den som finns i navigatorn. Nu när roaming är gratis i Europa ges ju denna möjlighet att ligga online under körning.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst