Ryggskydd, separat eller inlägg till jackan?

Ryggskydd, separat eller inlägg till jackan?

Inläggav F800åkare » 2019-03-26/22:57

Har kört med ett scott, separat ryggskydd men kan fasiken inte hitta det nu, så jag måste köpa nytt.

Har en Bering Tracer jacka, ska man köra med skydd som stoppas i jackan eller separat igen?

Vilka skydd rekommenderas ?
Senast redigerad av F800åkare 2019-03-27/08:55, redigerad totalt 1 gång.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Ryggskydd, separat eller inlägg till jackan?

Inläggav Falken » 2019-03-27/08:20

Jag köpte förra säsongen en Klim Badlands Pro-jacka med inbyggt ryggskydd. Pendlade hela sommaren samt körde tur och retur Stockholm-Lofoten med detta (utan att använda dragkedjan mellan jacka och byxa). Insåg först när jag kom hem från Norge att det kändes lite dumt eftersom jackan vid vurpa ju både kan vridas samt hasa upp längs ryggen. Dessutom är inbyggda ryggskydd nästan uteslutande kortare än separata sådana vilket ger sämre skydd ner mot ländryggen. Ska man använda insydda ryggskydd gör man gott i att med dragkedja fästa jacka och byxa vid varandra för att minska risken att skydden flyttar sig när de behövs som mest. Jag tycker dock det är jobbigare att använda nämnda dragkedja än att ta på ett separat ryggskydd så nu kör jag med ett separat istället. My two cents.
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Ryggskydd, separat eller inlägg till jackan?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-03-27/08:49

Jag gör både-och; använder separat ryggsköld och drar ihop jacka och byxa med dragkedjan. Gör man det till en vana, tar det inte mer än ett par sekunder Det ger bästa skydd. Veterligen finns ingen sköld, inbyggd i jackan, som slår en separat. De senare brukar gå avsevärt längre ner. Min jacka är även försedd med en grenrem, som ytterligare skall se till, att jackan hålls på plats vid en vurpa, men där syndar jag på nåden.

Funderar TS på att skaffa nytt, att en god ide att titta på en skyddsväst, alltså med skydd även framtill på bålen - alternativt förstås en uppblåsbar sådan - men då gäller det att se till, att den fungerar väl tillsammans med övriga plagg.

Vad gäller klassiska ryggsköldar, brukar Halvarssons och BMW:s få bra betyg, men här är utvecklingen snabb, och det är några år sedan, som jag läste något om detta.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ryggskydd, separat eller inlägg till jackan?

Inläggav F800åkare » 2019-03-27/08:56

EN 1621:2 är fortfarande högsta klassning eller hsr det kommit nya rön?
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Ryggskydd, separat eller inlägg till jackan?

Inläggav gorbra » 2019-03-27/10:37

Kika gärna på skydd för ryttare eller skidåkare. Har samma klassning och verkar smidigare. Roadracingförare kör gärna med dessa.
gorbra
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Ryggskydd, separat eller inlägg till jackan?

Inläggav Thomas Stadin » 2019-03-27/12:12

gorbra skrev:Kika gärna på skydd för ryttare eller skidåkare. Har samma klassning och verkar smidigare. Roadracingförare kör gärna med dessa.


Men det stämmer nog inte riktigt som du skriver, eller?

Försäkringsbolagen skriver ofta att man ska ha skyddskläder avsedda för "mc-åkning".

Ryttarnas skyddskläder verkar ha andra krav då de anger EN 13158. http://www.ridsport.se/RidklubbRidskola/Sakerhet/Ryttaren/

Något sådant skydd är inte godkänt för mc-åkning:
https://www.mc-boden.se/info/ce-maerkning

Jag satsar på mc-skydd! :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Ryggskydd, separat eller inlägg till jackan?

Inläggav gorbra » 2019-03-27/12:42

Kikade på ett ryggskydd för skidåkare. Det hade samma klassning, EN 1621:2, det såg riktigt smidigt ut.
gorbra
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Ryggskydd, separat eller inlägg till jackan?

Inläggav Thomas Stadin » 2019-03-27/12:53

gorbra skrev:Kikade på ett ryggskydd för skidåkare. Det hade samma klassning, EN 1621:2, det såg riktigt smidigt ut.


Aha! :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Ryggskydd, separat eller inlägg till jackan?

Inläggav enhjuling » 2019-03-27/16:53

Thomas Stadin skrev:
gorbra skrev:Kika gärna på skydd för ryttare eller skidåkare. Har samma klassning och verkar smidigare. Roadracingförare kör gärna med dessa.


Men det stämmer nog inte riktigt som du skriver, eller?

Försäkringsbolagen skriver ofta att man ska ha skyddskläder avsedda för "mc-åkning".

Ryttarnas skyddskläder verkar ha andra krav då de anger EN 13158. http://www.ridsport.se/RidklubbRidskola/Sakerhet/Ryttaren/

Något sådant skydd är inte godkänt för mc-åkning:
https://www.mc-boden.se/info/ce-maerkning

Jag satsar på mc-skydd! :)


Ingen tvekan om att man skall ha bra skydd så detta gjorde mig lite nyfiken så jag kollad på några försäkringsbolags villkor.
Svedea skriver att man skall ha "lagstadgad hjälm, skyddskläder för MC-bruk med förstärkning för armbågar,
axlar och knän samt förstärkta stövlar/skor och handskar." Inget om ryggskydd eller nån form av märkning!!
Bilsport&MC skriver så här
Med godkänd skyddsutrustning menas:
1 lagstadgad CE, DOT eller SNELL märkt hjälm
2 skyddskläder för mc-bruk med CE märkta skydd på knä, axlar och armbåge.
3 stövlar och handskar för mc-bruk
Länsförsäkringar skriver "Skyddsutrustningen ska vara godkänd av oss, tillverkad och avsedd för motorcykelbruk." Jag mailade dem och frågade vilka grejer de godkänt
Folksam: "förare och passagerare ska använda lagstadgad hjälm och av oss godkänd skyddsutrustning."
Jag mailade samma fråga till dem.
Man blir ju lite fundersam när de inte specar vilka grejer som är godkända eller vilken CE-märkning som krävs.
Svedeas skrivning gör ju t.ex. att jag kan sy ett par jeans med dubbelt tyg på knän själv och har jag tillverkat dem för att användas vid MC-åkning så är de ju godkända...
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Ryggskydd, separat eller inlägg till jackan?

Inläggav F800åkare » 2019-03-27/17:15

Jag hittade skyddet efter mycken letande. Så då behöver jag inte köpa nytt, men ska nog lägga pengarna på ett besök hos optikern, kollat garderoben det hängde i säkert 10ggr...... :oops:
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Ryggskydd, separat eller inlägg till jackan?

Inläggav F800åkare » 2019-03-27/18:44

Haft detta skydd sen 2014, hur lång livslängd har de tro? kanske är dags för nytt iaf pga ålder?

https://www.motostar.se/crossutrustning ... 9YQAvD_BwE
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Ryggskydd, separat eller inlägg till jackan?

Inläggav Fredrik J » 2019-03-27/19:14

Själva skyddsplattan är säkert inget problem, vad som driver mina byten brukar vara resårband som tänjs över tid.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Ryggskydd, separat eller inlägg till jackan?

Inläggav F800åkare » 2019-03-27/19:28

Ok, jag har tagit isär och tvättat tyget nu idag, blev som nytt, plattan var rejält dammig och blev fin, men jag kom på att det är ju någon typ av skummaterial och det kanske åldras.
Allt ser dock bra ut och jag måste hylla kvaliten på tygdelen, inget slitage alls, resåren är fortfarande stark, och då har jag rejäl ekvatorlinje att dra den runt oxå.

Jacka och handskar såg rena ut men vattnet sa annat, nästan becksvart och det blev mycket grus i filtret. :o
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Ryggskydd, separat eller inlägg till jackan?

Inläggav gorbra » 2019-03-27/19:33

Jag kör sedan ca 10 år med separat ryggskydd. Lite bökigare men det känns mycket säkrare, sitter tightare. Kör med Halvarssons Track, tror jag det heter. Grabben hade ett sådant när han for av vägen och voltade rejält. Landade på rygg ute i terrängen. Skyddet räddade honom troligen från bestående men då han var rejält mörbultad flera veckor efteråt.
Jag ringde och kollade med Jofama vad som gäller om det är "förbrukat" eller inte. Enligt dem så finns inget stötdämpande som demoleras som tex i en hjälm. Är det helt så är det ok att använda igen. Då det inte betingar några våldsamma pengar så anser jag att det bör kasseras även om det inte behövs. Egentligen borde man använda bröstskydd då det sker mer bröstskador än ryggskador enligt statistiken. Det blir väl nästa steg. Fast ser man tillbaka på tiden när man började köra i början på 70-talet så har ju kläder och skydd utvecklats något enormt.
gorbra
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Ryggskydd, separat eller inlägg till jackan?

Inläggav 2696121 » 2019-03-27/22:42

Jag köpte en Helite-väst som blåser upp sig automatiskt om jag flyger av cykeln. Skyddar bröst, höfter, rygg och nacke precis som en airbag. Den har även ryggskydd vilket gör att jag inte längre behöver ha ett kroppsnära ryggskydd.


Jeanette
Multistrada 950
Användarvisningsbild
2696121
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2019-03-27/22:23

Re: Ryggskydd, separat eller inlägg till jackan?

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2019-04-21/14:38

2696121 skrev:Jag köpte en Helite-väst som blåser upp sig automatiskt om jag flyger av cykeln. Skyddar bröst, höfter, rygg och nacke precis som en airbag. Den har även ryggskydd vilket gör att jag inte längre behöver ha ett kroppsnära ryggskydd.


Jeanette
Multistrada 950


Jag har köpte ett likadant skydd och är mycket nöjd efter 30 mils gruskörning. Västen hindrar inte vid aktiv körning och det är ingen risk att man utlöser den oavsiktligt, eftersom dragmotståndet är så pass högt att man upptäcker direkt att man inte kopplat loss sig.
Dessutom är det en uppenbar fördel att man kan ta bort ryggskyddet ur den "ordinarie" mcjackan!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Ryggskydd, separat eller inlägg till jackan?

Inläggav Konsument » 2019-05-18/19:10

Hur är penetreringsskyddet på dessa uppblåsbara konstruktioner vs. traditionell skyddsväst med plattor etc?
Vid vurpa är det inte säkert att allt är slätt och fint där den oplanerade nödlandningsbanan uppenbarar sig.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Ryggskydd, separat eller inlägg till jackan?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-21/07:01

Frågan är, om någon vet, och om det finns ett enhetligt svar. En gissning är, att om punkteringen sker med något litet och vasst, tar det ändå en lite stund för gasen att pysa ut, och under det tidsintervallet skyddar västen fortfarande bra. (En airbag i en bil lär i princip börja släppa ut gasen, redan innan den är maximalt fylld, så att föraren/passageraren inte skall förbli fastklämd.)
Tar vi det hypotetiska fallet, att västen punkteras med någon form av skärande egg, så att hålet blir stort, blir det förstås värre.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ryggskydd, separat eller inlägg till jackan?

Inläggav enhjuling » 2019-05-21/10:13

enhjuling skrev:Ingen tvekan om att man skall ha bra skydd så detta gjorde mig lite nyfiken så jag kollad på några försäkringsbolags villkor.
Svedea skriver att man skall ha "lagstadgad hjälm, skyddskläder för MC-bruk med förstärkning för armbågar,
axlar och knän samt förstärkta stövlar/skor och handskar." Inget om ryggskydd eller nån form av märkning!!
Bilsport&MC skriver så här
Med godkänd skyddsutrustning menas:
1 lagstadgad CE, DOT eller SNELL märkt hjälm
2 skyddskläder för mc-bruk med CE märkta skydd på knä, axlar och armbåge.
3 stövlar och handskar för mc-bruk
Länsförsäkringar skriver "Skyddsutrustningen ska vara godkänd av oss, tillverkad och avsedd för motorcykelbruk." Jag mailade dem och frågade vilka grejer de godkänt
Folksam: "förare och passagerare ska använda lagstadgad hjälm och av oss godkänd skyddsutrustning."
Jag mailade samma fråga till dem.
Man blir ju lite fundersam när de inte specar vilka grejer som är godkända eller vilken CE-märkning som krävs.
Svedeas skrivning gör ju t.ex. att jag kan sy ett par jeans med dubbelt tyg på knän själv och har jag tillverkat dem för att användas vid MC-åkning så är de ju godkända...

Jag glömde ju att redovisa vilka svar jag fick på mailen till bolagen

Folksam svarade så här:
-----------------
Jag förstår din fundering. Men i nästa stycke i villkoret anges vad som menas med godkänd skyddsutrusning. "Med skyddsutrustning menas utrustning tillverkad och avsedd för motorcykelbruk. Utöver lagstadgad hjälm krävs också skyddsdräkt avsedd för motorcykelbruk med förstärkta armbågar, knän och axlar, samt förstärkta stövlar,
motorcykelhandskar och ryggskena."
Det innebär att det inte är godkänt att t ex använda vanliga skinnbyxor och boots.
------------------

LFs svar:
-----------------
Tack för ditt meddelande.

Vi har ingen lista över godkänd utrustning utan vi reglerar vid en skada utifrån texten nedanför i villkoret:

Med skyddsutrustning tillverkad och avsedd för motorcykelbruk avses utöver lagstadgad hjälm, skyddsdräkt avsedd för motorcykelbruk med förstärkning för armbågar, axlar och knän samt förstärkta stövlar, motorcykelhandskar och ryggskydd.

Så om du har en skyddsutrustning som är tillverkad och avsedd för att köra motorcykel så går vi på den informationen.
----------------

Ingen lista eller krav på märkning.....
Är det inte lite märkligt?
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Ryggskydd, separat eller inlägg till jackan?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-21/12:50

enhjuling skrev: Det innebär att det inte är godkänt att t ex använda vanliga skinnbyxor ....

Min gissning är, att om Du kan dokumentera, att Du använt knäskydd, som varit väl fästade på benen, godtas det.
(Mina Jofama skinnjeans har dessutom invändiga fickor att fästa höft- och knäskydd i, så jag slipper problemet hur som helst.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ryggskydd, separat eller inlägg till jackan?

Inläggav enhjuling » 2019-05-21/12:57

Med "vanliga skinnbyxor" menar de nog tunna mode-skinnbyxor.
Det står ju inget om skydd utan bara att det skall vara "förstärkt" och det är det ju om det är dubbelt skinn på utsatta ställen. Att det skulle vara CE-märkta skydd var det ju bara Bilsport&MC som skrev i sina villkor av de bolag jag kollade.
Jag tycker det är märkligt....
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Ryggskydd, separat eller inlägg till jackan?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-21/14:06

enhjuling skrev: Att det skulle vara CE-märkta skydd var det ju bara Bilsport&MC som skrev i sina villkor av de bolag jag kollade.

Det skulle kunna bero på, att Bilsport & MC nischat in sig på just motorcykel- och entusiastbilförsäkringar. Därmed kan de ha lite bättre koll på, vad skydd för motorcyklister innebär. (Kollade Du med Svedea?)
Stora bolag, för vilka motorcykelförsäkringar är en liten andel av totalen, kanske inte har lika bra koll?
Men det är en spekulation från min sida.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ryggskydd, separat eller inlägg till jackan?

Inläggav Thomas Stadin » 2019-05-21/18:41

Bror Gårdelöf skrev:Frågan är, om någon vet, och om det finns ett enhetligt svar. En gissning är, att om punkteringen sker med något litet och vasst, tar det ändå en lite stund för gasen att pysa ut, och under det tidsintervallet skyddar västen fortfarande bra. (En airbag i en bil lär i princip börja släppa ut gasen, redan innan den är maximalt fylld, så att föraren/passageraren inte skall förbli fastklämd.)
Tar vi det hypotetiska fallet, att västen punkteras med någon form av skärande egg, så att hålet blir stort, blir det förstås värre.


Men en airbagväst ersätter ju inte befintliga skydd utan kompletterar dem, ryggskyddet iofs exkluderat, men här är airbagvästens ryggskydd MYCKET mer stabilt jämfört med et traditionellt.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Ryggskydd, separat eller inlägg till jackan?

Inläggav enhjuling » 2019-05-21/19:10

Bror Gårdelöf skrev:
enhjuling skrev: Att det skulle vara CE-märkta skydd var det ju bara Bilsport&MC som skrev i sina villkor av de bolag jag kollade.

Det skulle kunna bero på, att Bilsport & MC nischat in sig på just motorcykel- och entusiastbilförsäkringar. Därmed kan de ha lite bättre koll på, vad skydd för motorcyklister innebär. (Kollade Du med Svedea?)
Stora bolag, för vilka motorcykelförsäkringar är en liten andel av totalen, kanske inte har lika bra koll?
Men det är en spekulation från min sida.

Svedea skriver att man skall ha "lagstadgad hjälm, skyddskläder för MC-bruk med förstärkning för armbågar,
axlar och knän samt förstärkta stövlar/skor och handskar." Inget om ryggskydd eller nån form av märkning!!
Jag mailade inte och frågade dem något utan läste bara villkoren.
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst