Kevlarjeans och knäskydd ?

Kevlarjeans och knäskydd ?

Inläggav Haavee » 2019-04-24/08:36

Köpte mig ett par Kevlarjeans förra sommaren men jag tycker inte att skydden sitter bra/rätt, Jag vet att många plockar ur skydden pga dålig passform men det vill jag inte göra.
Är det någon som provat med lösa knäskydd typ motocross eller hockey istället?.
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Kevlarjeans och knäskydd ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-24/08:47

Jag har gjort det. När jag körde i skinnställ, tog jag knä-/underbensskydden ur byxorna och fäste dem direkt på benet med hjälp av ett dubbelt lager elastiskt tubförband av den typ, som finns i vården.
Klipper man till en bit tubförband, som är drygt dubbelt så lång som själva skyddet, är det enkelt att ha tubens ena ända på insidan av skyddet, varpå man viker ner överskottet utanpå, så att det når ner till nederkanten igen. Resultatet blir något, som ser ut som en knävärmare (och faktiskt även fungerar som en sådan), och det är lätt att få det att sitta perfekt.
Dessutom är tubförband tvättbart, så det är lätt att hålla fräscht. När det till slut tappat spänsten, klipper man till ett nytt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Kevlarjeans och knäskydd ?

Inläggav BrooklynS » 2019-04-24/08:58

Haavee skrev:Köpte mig ett par Kevlarjeans förra sommaren men jag tycker inte att skydden sitter bra/rätt, Jag vet att många plockar ur skydden pga dålig passform men det vill jag inte göra.
Är det någon som provat med lösa knäskydd typ motocross eller hockey istället?.


Det finns skydd för MC-bruk som man har under kläderna. Börja inte fippla med något hemmabruk med tejp och liknande utan hojkörning är en seriös verksamhet med seriösa risker som bör hanteras seriöst.

Kolla tex här: https://www.fc-moto.de/sv/Motorcykel/Mo ... ocrosskydd
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Kevlarjeans och knäskydd ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-24/16:02

Nu vet jag inte, om BrooklynS rangerar in mina ovanstående rader i avdelningen "hemkok". Jag gjorde, som jag beskriver ovan, eftersom skydden redan fanns och ju är avsedda för mc-åkning. Det var bara frågan om att hitta en lika enkel som bekväm och säker metod att fästa dem, och tubförbandet är en sådan.
Även TS har ju ett par skydd - som rimligen går att ta ut plagget och då gissningsvis går att sätta direkt på kroppen eller över understället. Det är bara han själv, som kan avgöra, om detta blir bekvämt, och skydden sitter bra.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Kevlarjeans och knäskydd ?

Inläggav BrooklynS » 2019-04-24/16:43

Nä det är inte upp till honom att göra. :)

Den typen av skydd är gjorda för att sitta i fickor i kläderna och kommer inte att hålla position vid ev marksyning, bomullstub eller ej...

Man skall inte ge råd utanför sin kompetens. Skomakare, bliv vid din läst. ;)


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Kevlarjeans och knäskydd ?

Inläggav Haavee » 2019-04-24/19:04

Jag köpte kevlar brallorna under fjolårets värmebölja då jag ville ha något som var svalare än mina Rukka Goretex byxor, svalare är dom ju onekligen men skydden håller ju inte alls måttet och det som stör mig är att skydden sitter för löst runt knäet även när du sitter i på hojen och ändrar du knävinkeln så har du inget skydd alls. Nu var det bara andra gången som jag använt byxorna men orginalskydden kommer att jag att ta bort, skydden i mina Rukka byxor är ju inte heller mycket till skydd men dom sitter åtminstone på rätt plats hela tiden, men har du oturen att kana på asfalten så är nog ett tight skinnställ det enda som duger.

Jag har tidigare tävlat i Enduro och motocross i 17 säsonger och då använde vi riktiga knäskydd som sattes fast med stretchband runt benet och jag har varit med om ett antal marksyningar utan att knäskydden flyttat på sig, men nu är det ju helt andra hastigheter det handlar om ute på vägarna så jag ville bara kolla hur ni andra gör för orginalskydden kan jag inte tänka mig att nån är nöjd med.

Bror... ditt förslag liknar väl mitt om jag tolkat det rätt??.
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Kevlarjeans och knäskydd ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-24/19:18

Jo - fast Dina motocrosskydd bör vara ännu bättre. De är ju - som BrooklynS påpekar - gjorda för hojåkande. Jag delar också åsikten, att inget slår välsittande skinn med dito skydd, om man kanar på asfalt (men åker själv i textilställ, som har en trave andra fördelar i samband med touring).

Kokar man ner det där med skydd, handlar det rimligen om, att de skall vara avsedda för ändamålet, passa bra på kroppen och förbli på plats vid en vurpa. Sedan har BrooklynS och jag uppenbarligen inte samma åsikt om sätten att uppnå målet - men det låter jag vara.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst