Funderingar kring MC ställ och underställ på sommaren?

Funderingar kring MC ställ och underställ på sommaren?

Inläggav Peter Nordlund » 2019-06-05/00:28

För att möjligen göra mitt mc åkande ännu mer bekvämt funderar jag över detta.

Hur klär ni er när det är varmt?

jag ogillar starkt att svettas, må vara mc eller på promenaden, så kan jag undvika eller minska det så gör jag det och jag som en person som går och vandra mycket alla årstider har funnit kläder som funkar väldigt olika bra, när det gäller MC körande har jag inte kommit alls lika långt...

Jag har inte så lång erfarenhet av resande på mc samt jag lär mig långsamt, i början när jag körde mc på sommaren och i Sverige så klädde jag mig som jag gör när jag inte kör mc, dvs så lite kläder som möjligt vilket då betydde att under textilstället (utan foder...) och skydd hade jag bara kortkalsonger och kortärmad t-shirt.
Det kändes så där, man blev svettig och kladdig på huden och det gjorde att mc stället inte satt särskilt bekvämt på armar och ben, hade heller ingen buff i hjälmen, och vanliga för mig hel säsongs handskar (Vår/sommar/Höst)

Sedan testade jag med underställ (lång kalsong och långärm undertröja) samt buff och jag är inte riktigt säker på om det blev varmare eller ej men man var inte klibbig på samma sätt så jag fortsatte med det.
Buff har jag av och till för jag får för mig att man förlänger tiden innan man måste göra rent hjälmen?

Ovan gäller 2 olika textilställ, ett väldigt basic Halvarsson och nu ett Rukka Armaxion i Gore tex sedan något år.
Om jag köpte nytt ställ idag är jag inte säker på att det skulle bli textil, och ännu mindre säker på att det blir Gore tex då jag inte drabbas särskilt ofta av regn och kanske skulle föredra ett svalare textilställ med överdrag vid regn och vara ok med det lilla besväret att stanna och klä på sig det? jag vet inte.

Det som satt lite griller i huvudet på mig är att jag läst på forumet här om ett ställ som jag aldrig skulle fundera på själv men som sticker ut och folk här verkar hylla, BMW Atlantis.
Och som jag förstått det så säger många att det är eller kan vara svalare på sommaren än ett textilställ, kan det stämma?
Det verkar ju bara finnas i Svart/Grått och borde dra åt sig värme..
Om ja, är skillnaden stor?
På BMWs sida säger dom i reklamen "all weather touring suit" gissar att det betyder det klarar lite stänk men blir det ösregn skall man ha regnställ med?

Gissar att det finns både Skinn och Textil förespråkare här som håller hårt på sin åsikt men det kan vara intressant att höra ändå.
kommer inte köpa ställ i år utan förbereder mig inför kommande investeringar, kanske till och med köpa begagnat som jag hört några göra här.

Jag har funderat på från trådar där andra frågat om tex, Silkes underställ möjligen men vet inte hur står skillnad det är mot ull som jag kör nu.
Kylväst tror jag mest är för kontinenten med +30 grader

Sedan förra sommaren har jag 2 olika handskar, 1 par Rukka som är helt ok men +20 grader för varma så jag har ett par tunna BMW som jag köpte förra året, avskyr fuktiga handskar av svett på sommaren.

Så har ni tips jag bör fundera på? jag är inte obekväm nu men det kan säker bli bättre.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Funderingar kring MC ställ och underställ på sommaren?

Inläggav Max Mad » 2019-06-05/03:42

Inget svar på frågan, men själv prioriterar jag skyddsvärdet framför risken att bli lite svettig. Jag har kört i över +40 grader med full Mc mundering och det är väl inte direkt en lustfylld upplevelse, men den upplevelse det skulle innebära att göra en marksyning även i så låga hastighet som bara 30 km/h utan vettig skyddsutrustning är sannolikt vida obehagligare än att bli lite svettig, det lär nog hetta till rätt bra i skinnet, skulle jag tro.

Jag tycker frågan i sin ursprungliga formulering är felställd eller kanske frågeställningen fokuserar på fel sak, frågan som borde ställas är vilket skydd (ställ) ger de bästa förutsättningarna för att klara en marksyning även i så låga hastigheter som 30 km/h ?
Grundat på mina egna vurpor (två ggr), kan jag konstatera att Rukka fyller sin funktion med tillfredsställelse och jag kan utan tvekan rekommendera vem som helst ett ställ som är tillverkat av Rukka. Jag har två Rukka-ställ; Ett med laminerat Gore-Tex foder som hållit mig torr i flera timmars ösregn (skulle inte velat vara utan det i de situationerna), samt ett Rukka-ställ där det går att ta ur Gore-Tex membranet (för bättre genomströmning av luften), samt att det går att öppna en stor ventilationsöppning på rygg samt ben och dessutom går det att ta av ärmarna vid behov. Tycker det fungerar bra, men det skall ju till att få i Gore-Tex menbranet innan det börjar ösa ner, och det kan ibland vara lite svårare än man tänkt sig, och utan det, regnar det rakt igenom :mrgreen:.

Du nämner också handskar och att du använder ett par tunnare för sommarbruk och det är i o f s inget fel i det, men frågan som söker sitt svar är om dom håller för en marksyning ? Vid min första vurpa hade jag ett par Rukka-handskar och som synes är jag fullt kapabel till att hantera ett tangenterna på en dator, t ex.

Dessutom skall du vara väldigt väl medveten om att för en kirurg att återställa en allvarligt skadad hand (eller fot) i sitt ursprungliga skick (om det ens är möjligt ?) är en diger uppgift. Vad värderar du högst, att ha kvar dina kroppsliga funktioner så gott det nu låter sig göras vid en ev. marksyning, eller föredrar du att köra lite "lättare" för att slippa svettas litegrann !?

Nej Peter, du prioriterar fel saker från mitt perspektiv sett. Om det innebär att det är lite obehag att svettas under stället, då tar jag det, hellre än att slå i backen och inte veta om jag har fullgott skydd.

En liten tröst i sammanhanget kan vara att ett ställ i ull eller siden (jag har ingen egen erfarenhet av siden) kanske kan vara en lösning på problemet så att det blir lite komfortablare att köra i varmt väder, men att tumma på säkerheten, det aktar jag mig noga för att göra, och det visar historien på att det varit ett vettigt beslut.

Mina egna erfarenheter visar på att ett ställ i merinoull (eller annan ull för den delen) transporterar bort den kroppsnära fukten kanske inte till hundra procent, men tillräckligt bra för att jag skall tycka att det känns bekvämt. Dessutom är det ganska enkelt att skölja av sig när man parkerat hojen för dagen.

Det var mina funderingar kring trådämnet, hoppas att det kan vara till lite hjälp i a f.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Funderingar kring MC ställ och underställ på sommaren?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-06-05/07:38

Jag finner inga skäl att argumentera mot ovanstående.
Här har Du min variant - "inifrån och ut":
Tunn merinoull eller siden är oslagbart i värme - med sannolikt en liten fördel för siden, men det är nog inte mycket att träta om.
Kompisen har två tunna merinoullställ, och när det blir kyligare, använder han båda samtidigt.
Själv byter jag siden mot ullfrotté (Woolpower), när det är kyligt.
Funktionsplagg i syntetmaterial fungerar nog lika bra som svettransportörer, men min erfarenhet är, att de börjar lukta skunk, så snart man tittar på dem! Så är inte fallet med naturfibrer.
Om detta har tidigare skrivits mycket på annan tråd, som jag tror, att även denna tråds skapare startade(?), så jag går inte vidare in på ämnet här.

Själv åker jag liksom Max Mad i ett Rukka-ställ (Armas) Med Gore-Tex-membranet laminerat till skalet. Suveränt! Till det kommer jackans extra, utanpåliggande krage (enkelt avtagbar), som blir som en buff och gör, att vatten rinner av utanpå kragen - inte sugs in under den, som vid konventionella buffar, som i sådana lägen funkar som en veke, som suger in vatten innanför jackan. (Gissningsvis har fler högklassiga tillverkare denna finess, men därom vet jag inget.)
På detta sätt har jag klarat heldagar i kraftigt regn utan att bli våt - men då gäller det att lägga ner omsorg på att täta alla öppningar, innan man ger sig iväg. Jag har också noterat, att om jag inte har fodret i byxorna, när det regnar kraftigt, kan det kännas, som att jag blir blöt om baken, men det visar sig ofta vara en nedkylningeffekt. Med fodret i upplever jag mig torr om baken under även ihållande regn.

Varma dagar tar jag förstås ur fodren ur såväl jacka som byxor, och svala/kalla dagar sätts fodren i. Urtagna får de ledigt plats i toppboxen - tillsammans med extra handskar mm - så de finns alltid med på färden.

Detta är hela min plaggkombination, eftersom varma extraplagg inte får plats innanför Rukkastället, när fodren är isatta - och med detta åker jag komfortabelt i temperaturer mellan + 5 och + 25 grader. Jag undviker helst varmare väder än så, men om det någon gång inträffar, brukar jag öppna jackans "påsförslutare" lite - förutom de två ventilationsöppningarna vid axlarna, och det fungerar bra för mig.
Noteras bör, att jag kör nästan bara asfalt. För en grusentusiast krävs nog ställ med fler ventilationsöppningar.

Vad som skrivs ovan, gäller nog andra högklassiga ställ från exempelvis BMW, Stadler/Touratech, Klim och Halvarsons/Lindstrands toppmodeller, men av dem har jag ingen erfarenhet. (Dock har jag hört mer än en person hävda, att Halvarssons/Lindstrands har dåliga dragkejdor! Själv instämmer jag i det, såtillvida att mina skinnplagg, som kommer från detta företag, håller mycket bra kvalitet på skinnet, men flera av dragkedjekläpparna har gått av. En onödig plump i protokollet. Som jämförelse har INGEN av dragkedjorna i Rukkastället mankerat. T o m tygflärparna i kläpparna sitter kvar - efter upp till nio säsongers flitigt användande!)

Skinn är veterligen fortfarande oslagbart ur skyddssynpunkt, men skall man kombinera det med de praktiska aspekterna hos högklassiga textilställ, kostar det minst lika mycket. Jag har ingen egen erfarenhet av BMW Atlantis, men de, som har, verkar unisona i sina lovord, och jag finner inga skäl att argumentera mot dem.
För sådär 10 år sedan kom även Rukka ut med ett vattensäkert skinnställ, men det kostade då drygt 20 000:-, om jag inte minns fel - och det kanske finns fler fabrikat.

En komfortmässigt sämre variant är skinnställ, som har andasmembranet innanför skinnet. Man blir kanske inte blöt i dem, men när det regnar, blir skinnet genomblött, vilket både tynger och kyler - så man kan uppleva sig våt, fast man inte är det! Det säger sig också själv, att ett sådant ställ tar tid att torka, medan skinn-/textilställ med andasfunktionen nära ytan torkar på kort tid.

Apropå torka, är en given fördel med textilställ, att man kan tvätta och sprayimpregnera dem själv, medan skinnplagg bör tvättas av fackfolk, och det kostar en slant.

Såväl skinn som textil kan "cool"behandlas. Exakt hur det fungerar, vet jag inte, men den svarta ytan beter sig mer som en ljus och reflekterar bort värme bättre än plagg utan denna behandling.

Sedan har Du ju Outlast-funktionen. Plaggen är behandlade med mikroskopiskt paraffin - eller något ditåt - som i svala förhållanden befinner sig i fast form i plagget. När det blir varmare, övergår substansen till flytande form, vilket är en värmekonsumerande process = plagget blir svalare.
Blir det kallt, går processen åt andra hållet, så att substansen återgår i fast form, vilket avger värme, så att plagget känns varmare.

Vad gäller handskar, finns nog lika många åsikter som förare. Själv köpte jag ett par Stadler/Held Gore-Tex-handskar för touringbruk av Micke på Event MC under träffen i Kneippbyn. Med dem har jag kört en heldag i regn, med handtagsvärmen påslagen, utan att händerna blivit blöta! Det borde inte ha gått, men så blev det. Orsaken är mig oklar, men jag tackar och tar emot.

I övrigt är jag måhända en udda kurre såtillvida, att jag ytterst sällan blir svettig om händerna. Jodå - jag har ett par ofodrade Held skinnhandskar utan Gore-Tex för bruk under varma dagar. I mitt fall förefaller skinnet och fartvinden transportera bort tillräckligt mycket fukt - men sådant är måhända en individuell egenskap.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2019-06-05/09:07, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Funderingar kring MC ställ och underställ på sommaren?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2019-06-05/08:25

Jeg anvender funktionsställ av et material som heter Coolmax på varme dager og merinoull når det er kjøligere. Men, som Bror skriver, ull fungerer bra under begge forhold.

Coolmax er helsyntetisk, og kan begynne å lukte, men skylles raskt opp, for eksempel i handfatet på hotellrombadet (med hotellets hårshampoo), og tørker raskt.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Funderingar kring MC ställ och underställ på sommaren?

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2019-06-05/11:19

Är det helt vansinne att bara köra i en typ crossväst/jacka med alla skydd samt en crosströja eller tunnare jacka??
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Funderingar kring MC ställ och underställ på sommaren?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-06-05/11:48

Det beror nog framför allt på underlaget. Löper man risk att kana på asfalt, är nog bara "kasslerjacka" och tunt tyg ingen höjdare, men befinner man sig mer eller mindre i spenaten, kan det vara en annan femma.
Om inte annat torde den sortens framfart vara mera svettdrivande och därmed i behov av bättre ventilation.
Det får dock de, som kör i spenaten, gärna utveckla vidare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Funderingar kring MC ställ och underställ på sommaren?

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2019-06-05/11:52

Tänkte mer att man har en väst/jack under sin mc jacka (som man tagit ur skydden i)
Man använder detta på Autobahn mm sen när man vill köra kortare sträckor efter framkomst använder man bara västen....
Aldrig provat en crossjacka så ingen aning om de är svettiga eller ej
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Funderingar kring MC ställ och underställ på sommaren?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-06-05/12:28

Alltihop kokar rimligen ner till, att om man löper risk att kana på asfalt - eller för all del en längre bit på grus - behöver man något, som tål nötning, för att minska riskerna för (grus- och sandfyllda!) skrapsår.
Ur den synvinkeln är skinn överlägset.
Åker man utan detta nötningshärdiga skydd, blir man väl i och för sig som majoriteten av alla skoteråkare i Sydeuropas och Asiens städer. De har väl sällan andra skydd än hjälm - om ens det på sina håll.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Funderingar kring MC ställ och underställ på sommaren?

Inläggav Thomas Stadin » 2019-06-05/15:32

Vi brukar dra till sydeuropa under julisemestern och jag ogillar också att svettas och framförallt att bli kladdig.

2012 köpte jag ett BMW Rally 3. Det var det överlägset det bästa ställ jag någonsin haft.
Nu, sju år senare, gör det sällskap av ytterligare två rallye 3-ställ i andra storlekar.
Det gamla stället tjänstgör nu ca 10.000 mil senare under grusresorna.

Fördelen med Rallye 3 är att det är oerhört välventilerat OCH LÄTT då man tar ur membranen.
Med ett underställ i bambu blir resan väldigt behaglig och inte alls kladdig.
Stiger tempen över +35°C vill jag gärna ta på kylvästen som då gör resan behaglig.
Över +40°C byter man ut bambuunderstället mot Under Armours svalkande underställ.
Handskarna är Helds perforerade korta racinghandske.
Vid vätskestoppen återladdar jag kylvästen med vatten och doppar handskarna i vatten. Det svalkar jätteskönt :)

På sommaren kör jag med Daytona Burdit MC-stövlar. De är ventilerade men tyvärr fodrade med GoreTex (XCR) som tyvärr gör dem varma när man sitter där i den varma fartvinden bakom cylindrarna.
Nu letar jag efter ett par ventilerade stövlar utan membran. Tips emottages tacksamt.

Om jag tror att det blir regn under dagen startar jag ibland med membranet i byxorna. Någon gång vart tredje år eller så missbedömer jag väderleken och blir våt.

Är tempen under ca +16°C kör jag med membranet istoppat i jackan. Under ca +14°C även i byxorna.

Lycka till!
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Funderingar kring MC ställ och underställ på sommaren?

Inläggav erro67 » 2019-06-05/20:25

Det gäller väl att som vanligt väga olika fördelar och nackdelar mot varandra. 100% skydd är ju bra men hur trafiksäker och fokuserad är man om man svettas som en gris? Ett luftigare ställ kanske gör dig till en svalare och bättre förare som tar färre risker och kör säkrare?

Personligen har jag plockat ut skydden ur mitt textilställ och har istället en mesh-skyddsväst med skydd för rygg, bröst, axlar och armbågar. I kombination med mitt Scott-ställ med löstagbara ärmar så kan jag under riktigt varma dagar koppla bort ställets ärmar, men med skyddsvästen närmast kroppen så har jag fortfarande skydden kvar. Och skydden sitter dessutom tight mot kroppen vilket jag tror är betydligt bättre än lösa och sladdriga skydd instoppade i en jacka.
//Robert, D5/D7 - Enköping, R1200GS -10
erro67
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2016-05-01/09:05
Ort: Enköping

Re: Funderingar kring MC ställ och underställ på sommaren?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-06-05/20:30

Sammanfattningsvis: TS ville ha tips, och det har han fått. Ämnet kan nog diskuteras, tills solen slocknar, men jag tvivlar på, att någon kommer fram till "det enda rätta svaret" - av det enkla skälet, att vi kör under olika förhållanden och har olika preferenser.
Hur som helst kan den, som vill, "plocka från smörgåsbordet" ovan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Funderingar kring MC ställ och underställ på sommaren?

Inläggav Troberg » 2019-06-05/23:17

Jag är sån att jag svettas väldigt lätt och klarar kyla bra.
Kör med Revit Cayenne Pro nästan året runt.
På sommaren har jag merinoull underställ.
På vår och höst kör jag bara i vanliga kläder under stället samt kan lägga till en merinoull tjocktröja om det blir lite kyligt.
På vintern har jag inte kört så mycket än men hittills har jag kört med mitt ställ + t-shirt, merinoull tjocktröja och jeans med merinoullbyxor från understället i -9grader. Vart lite kyligt men fungerade helt ok faktiskt.

Tunt merinoullställ är underbart att ha på sommaren bara tillsammans med vanligt mc ställ.
Skönt att ha som extra när man har en hel del annat på sig också, så har i alla fall jag inte blivit för varm eller för kall.
F800GSA -15
MT07 -18

Stockholm
Användarvisningsbild
Troberg
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2019-02-11/02:47

Re: Funderingar kring MC ställ och underställ på sommaren?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-06-06/07:58

Till vad som skrivits ovan kan läggas, att färgen på hjälmen inte är oviktig ur komfort- och säkerhetssynpunkt. Mattsvart är den sämsta yta man kan ha, när det är varmt, då den formligen suger i sig värme. Dessutom syns den dåligt för andra trafikanter.

I andra ändan av skalan ligger blank, vit eller silverfärgad hjälm, som har maximal reflexionsförmåga och därmed blir märkbart svalare, samtidigt som övriga trafikanter ser den betydligt bättre. (Fortfarande verkar många bilister tro, att vit hjälm = polis, vilket inte brukar vara någon nackdel för hojåkaren.)
Själv kör jag i varningsgul hjälm. Dess värmereflekterande förmåga är bra nog, som jag kör, och veterligen finns ingen annan färg, som syns lika bra.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Funderingar kring MC ställ och underställ på sommaren?

Inläggav DaK » 2019-06-06/09:09

erro67 skrev: 100% skydd är ju bra men hur trafiksäker och fokuserad är man om man svettas som en gris?

Grisar svettas inte https://sv.wikipedia.org/wiki/Gris
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Funderingar kring MC ställ och underställ på sommaren?

Inläggav erro67 » 2019-06-06/09:18

DaK skrev:
erro67 skrev: 100% skydd är ju bra men hur trafiksäker och fokuserad är man om man svettas som en gris?

Grisar svettas inte https://sv.wikipedia.org/wiki/Gris

Fantastiskt forum, här kan man lära sig allt! :-)
//Robert, D5/D7 - Enköping, R1200GS -10
erro67
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2016-05-01/09:05
Ort: Enköping

Re: Funderingar kring MC ställ och underställ på sommaren?

Inläggav Lindeberg » 2019-06-06/13:16

Troberg skrev:Jag är sån att jag svettas väldigt lätt och klarar kyla bra.
Kör med Revit Cayenne Pro nästan året runt.
På sommaren har jag merinoull underställ.
På vår och höst kör jag bara i vanliga kläder under stället samt kan lägga till en merinoull tjocktröja om det blir lite kyligt.
På vintern har jag inte kört så mycket än men hittills har jag kört med mitt ställ + t-shirt, merinoull tjocktröja och jeans med merinoullbyxor från understället i -9grader. Vart lite kyligt men fungerade helt ok faktiskt.

Tunt merinoullställ är underbart att ha på sommaren bara tillsammans med vanligt mc ställ.
Skönt att ha som extra när man har en hel del annat på sig också, så har i alla fall jag inte blivit för varm eller för kall.


Du kompletterar med utvändigt regnställ i händelse av skur?

Jag har letat lågintensivt en längre tid efter det perfekta MC-stället som har regnmembran laminerat till yttertyget, men är så pass välventilerat så jag inte smälter om det är 30 grader varmt.

Det funkar ju hyfsat idag att stanna till och ta på sig regnstället, men en eller två regnställ tar plats i packningen, och det ör ju inte alltid man bytt till regnstället i sådär exakt rätt tidpunkt...
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Funderingar kring MC ställ och underställ på sommaren?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-06-06/13:27

Jag antar, att utifrån det får Du leta bland högklassiga grusåkar-/offroadställ, som brukar vara väl försedda med ventilationsöppningar - men det ligger utanför mitt erfarenhetsområde, så där får andra komma med rekommendationer.

I övrigt delar jag Din grundläggande uppfattning. Jag åkte mina första 10 000 mil i skinnställ - vid behov kompletterat med ett utmärkt regnställ. Haken var given: Ta på regnstället eller ej, när vädret är sisådär? Enligt Murphy's lag var bästa sättet att slippa regn att ta på regnstället - och vice versa.

Därför köpte jag ett Rukka Armas, som eliminerade problemet, men det är uppenbarligen optimerat för nordeuropeiska förhållanden och förmodligen långt ifrån det bästa i stark värme.
(Halvarssons/Lindstrands har t o m gjort sin reklamslogan på samma tema: "If it works in Scandinavia.")
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Funderingar kring MC ställ och underställ på sommaren?

Inläggav Lindeberg » 2019-06-06/20:52

Det är just ett Halvarsson-ställ jag har. Bra ventilerat, varm blir jag förstås ändå när det är 30 grader, men det inser jag är svårt att undvika helt om jag ändå vill vara skyddad. Dock är inte mitt Halvarsson regntätt, därav behov att komplettera med regnställ :)

Läste i en mc-tidning någon gång att mc-körningarna handlar ofta om dynamiken mellan missmod och eufori. Aldrig uppskattar man de värmande solstrålarna efter att ha blivit stelfrusen av flera mil i regn och rusk :mrgreen:
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Funderingar kring MC ställ och underställ på sommaren?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-06-07/07:17

Lindeberg skrev: Aldrig uppskattar man de värmande solstrålarna efter att ha blivit stelfrusen av flera mil i regn och rusk.

Borde det inte finnas ett "så som" efter "solstrålarna"?

I övrigt håller jag med. Jag brukar beskriva hojåkning som en korsning av utförsåkning och segling. Med utförsåkning finns den gemensamma upplevelsen av harmonisk pendling över lodlinjen, när man faller från sida till sida i harmoniska svängar - och fartupplevelsen. Med segling finns likheten, att ingen vettig människa seglar med syftet att ta sig från punkten A till punkten B på sjökortet. Då är en motorbåt bättre. Samma sak med bil på väg.
Seglingen är sitt eget syfte, precis som hojåkandet. Vägen är målet, och i båda fallen är man exponerad för - tidvis mindre nådigt inställda - vädergudar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Funderingar kring MC ställ och underställ på sommaren?

Inläggav Peter Nordlund » 2019-06-07/14:06

@Mad Max
Jag hade ett långt svar men ändrade mig, Antingen har jag varit otydlig eller så har du misstolkat mig.
Att strunta i skydd eller prioritera svalka före skydd har aldrig varit på fråga, huruvida min fråga är felställd och borde ställas på annat sätt.. :?:

Jag förtydligar också att det finns ju inte bara 2 lägen iskall eller tok-svettig, det är grader i helvetet så att säga :twisted:
Min fråga till alla erfarna och kunniga personer här är om/vad jag kan göra som förhöjer min njutning.
Och detta är en "fundering" inget beslut, ett resonemang.

Angående Rukka så tror jag att mitt är laminerat gore tex med ett värmande innerfoder, jag en öppning på ryggen och under var arm, jag upplever det som mycket bättre än mitt första Halvarsson på alla sätt men också varmare på gott och ont.

Jag vet och minns att du gått omkull och det var väldigt intressant att höra dig berätta om det! så ingen skugga över det... pun intended ;)

@Bror
Tunna ullställ är intressant, har bara provat några olika (bland annat i vintras i min tråd om promenader) skall forska mer i detta, var hos siden selma och klämde på deras sidenställ och är nyfiken men vet inte om det gör så stor skillnad så priset är värt det.
Dina exempel hur du tar i och ur är mycket tänkvärda, handskar blev nästan katastrof i Norge/Finland juli 2017 för 2 år sedan när det var snöstorm och nollgradigt och jag inte hade ombyte, det är numera åtgärdat.

Mitt Rukka ställ var efter ovan snöoväder inte helt torrt efter 10 timmar på hotellrum rumstemperatur, som jag minns förklaringen är det på grund av att det yttersta tyget tar åt sig väta och blir också till viss del tungt?

handskar blir det nog ett nytt par vad det lider och jo Event har jag testat och dom verkar sköna också fått testa ett par från BWM som man skrev om här förra sommaren, med dubbel funktion (man sticker in handen i olika delar, tror Event har liknande)

@Fredrik
Jag har funderat på det också men aldrig provat, är ju rund om magen så att hitta bra skydd är lite trixigt :oops:

@Thomas
Hmm jag har nog haft oförtjänt fördomar mot BMWs egna ställ...men kanske skall hålla koll på andrahandsmarknaden :) din input är klart intressant.
Din beskrivning av hur du switchar är mycket intressant!

@erro67
Får man fråga vad för skyddsväst du har så kan jag kika på den?

@Bror
Jo hjälm bytte jag från en rea Schuberth C3 mattsvart som var en storlek för stor till en vit C3 pro som gav märkbar skillnad
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Funderingar kring MC ställ och underställ på sommaren?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-06-07/14:46

Peter Nordlund skrev: Tunna ullställ är intressant, har bara provat några olika (bland annat i vintras i min tråd om promenader) skall forska mer i detta, var hos siden selma och klämde på deras sidenställ och är nyfiken men vet inte om det gör så stor skillnad så priset är värt det.
...
Mitt Rukka ställ var efter ovan snöoväder inte helt torrt efter 10 timmar på hotellrum rumstemperatur, som jag minns förklaringen är det på grund av att det yttersta tyget tar åt sig väta och blir också till viss del tungt?

Siden eller tunn ull spelar nog ingen större roll komfortmässigt - men det intressanta är, att när jag för ett antal år sedan köpte mina sidenplagg, var de billigare än motsvarande ullplagg! Sådant kan emellertid ha ändrat sig sedan dess.
En svaghet hos tunn, ren ull är, att den inte är påtagligt nötningshärdig. Siden, däremot, anges vara häpnadsväckande starkt i förhållande till sin vikt. Sett till life cycle cost kan alltså siden vara en bra investering - men det är en spekulation från min sida, inte något faktaunderbyggt påstående.

Har Du andasmembranet laminerat till skaltyget, är det bara det tunna skalet, som blir blött utifrån, och det brukar torka betydligt snabbare än tio timmar. Men det beror förstås på luftväxling och -fuktighet på exempelvis hotellrummet. Hur som helst torde det inte finnas någon variant, som torkar snabbare efter att ha blivit blött på utsidan. (Men checkar man in på ett hotell efter en dag i hällregn, kan man ju alltid fråga, ifall det finns något bra ställe, där man kan hänga mc-kläderna på tork. Efter 15 mils resa "i en biltvätt" kom två kompisar och jag fram till dagens etappmål - och erbjöds efter förfrågan att hänga in våta kläder och stövlar i pannrummet över natten. Snacka om, att de var torra nästa morgon!)

Jag brukar sprayimpregnera utsidan efter tvätt. Det lär inte behövas och finns inte i plaggets skötselanvisning, men det kan betyda, att skaltyget blir mindre blött - och då torkar det ännu snabbare. Dock har jag inga hårda data om detta heller.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Funderingar kring MC ställ och underställ på sommaren?

Inläggav erro67 » 2019-06-07/15:52

Peter Nordlund skrev:@erro67
Får man fråga vad för skyddsväst du har så kan jag kika på den?

Det är Biltemas skyddsväst: https://www.biltema.se/bil---mc/mc/pers ... 2000035926
Jag har provat lite olika varianter från andra tillverkare men de sitter inte så bra på mig. Biltemas passar däremot bra. Sen kan man förstås ha åsikter om Biltemas produkter. Skydden är iallafall CE-godkända vilket väl betyder att de når upp till nån sorts miniminivå. Andra tillverkares skydd kanske är bättre, men om de inte sitter bra så blir de ändå kanske inte så bra i praktiken? 700 kr får väl o ckså anses som ett fyndpris för en hel skyddsjacka. Men visst, man kanske får vad man betalar för? Någon kommer säkerligen att döma ut Biltemas skydd fullständigt, men jag hävdar som vanligt att det är var och ens personliga totala sammanvägning av fördelar och nackdelar som gäller. Ett bättre skydd som sitter dåligt, och därmed skyddar sämre? Eller ett godkänt men kanske sämre skydd (?) som sitter bra och därmed kanske trots allt skyddar bättre?
//Robert, D5/D7 - Enköping, R1200GS -10
erro67
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2016-05-01/09:05
Ort: Enköping

Re: Funderingar kring MC ställ och underställ på sommaren?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-06-07/17:04

Jag delar Din åsikt, att väl sittande skydd är en solklar fördel - och fick vid tillfälle möjlighet att köpa en högklassig "kasslerjacka".
Haken var, att med den påtagen kom jag inte i Rukkajackan, som jag så dags använt i flera år! I alla fall inte med fodret i.
Som vanligt kan man inte få allt.
Du har så rätt: Den personliga totala sammanvägningen bör ges stor betydelse. Det är inte svårare, än att samma hjälm/stövlar/handskar inte passar alla (eller också är det just så svårt ;) ).

Annorlunda uttryckt krävs ett systemtänkande vid köp av mc-ställ och skydd.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Funderingar kring MC ställ och underställ på sommaren?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-06-08/01:15

Jag kör naken under stället. Härligt luftigt :D

Skämt å sido.
Adidas, Puma, Nike mfl säljer tröjor och byxor för idrottare.
Jag har köpt bla t-shirts och byxor som andas och inte suger åt sig fukt.
Perfekt när det är varmt ute.
En bråkdel av priset för motsvarande s.k. mc-kläder av valfritt mc-märke.
Har klarat mig väl från tre till 35 graders värme, med enbart dessa klädet under mc-stället.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Funderingar kring MC ställ och underställ på sommaren?

Inläggav Max Mad » 2019-06-08/06:28

Peter Nordlund skrev:@Mad Max
Antingen har jag varit otydlig eller så har du misstolkat mig.
Jag har nog misstolkat ditt inledande inlägg, ber om ursäkt för det.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Funderingar kring MC ställ och underställ på sommaren?

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-06-08/09:28

Lindeberg skrev:*SNIPP*
Jag har letat lågintensivt en längre tid efter det perfekta MC-stället som har regnmembran laminerat till yttertyget, men är så pass välventilerat så jag inte smälter om det är 30 grader varmt.

Det funkar ju hyfsat idag att stanna till och ta på sig regnstället, men en eller två regnställ tar plats i packningen, och det ör ju inte alltid man bytt till regnstället i sådär exakt rätt tidpunkt...


Jag hade samma "kravspec" på ett ställ när jag letade förra sommaren (med stort fokus på funktion i värme givet sommaren som var).
Jag har/hade ett BMW Rallyställ och det är bra, inte minst när det värmer på, men kommer det en regnskur och regnfodret inte är på på plats - då blir man blöt. En sak som jag med all önskvärd tydlighet fick uppleva när jag i gott mod åkte Vänern runt förra sommaren och det kom en regnstorm/hagelskur i Juli utanför Såtenäs.

Efter många om och men så fastnade jag för ett Stadler Supervent Pro som en bästa kompromiss med laminerad GoreTex. Det går att få ett bra flöde genom stället (jackan speciellt). Det finns gott om ventilation på framsida och rygg samt att hela frontdragkedjan kan vara öppen utan att minska på säkerheten med en smart konstruktion. På insidan är det luftkanaler som gör att det inte kan klibba mot kroppen utan det är hela tiden ett luftflöde där.

Nackdel 1 är "det uppenbara" att man kör med fodret i längre in på vårsäsongen och sannolikt att det inte funkar lika bra när kylan kommer (har inte provat under 6C och då var det inga problem med fodret i och en merinoulltröja men man kan ju inte ha hur många lager som helst).

Nackdel 2 (min gissning) är att eftersom det inte finns någon "flärp med omfall" över dragkedjan fram så är det en svag punkt i längden för kyla och väta gissar jag. Det är en högklassig dykardragkedja där som är tätad men Micke på på Event varnade för att det är inte ett grus/enduroställ för då mal det fina dammet sönder den "på ett par år". Nu kör jag bara grusväg. aldrig terräng, på sin höjd kanske 5-10% av milen så det är en ickefråga för min del. För kyla och väta har jag en regnjacka i softbagen på pakethållaren så om det blir dagsregn kan man ta på den. Efter fyra timmar i sammanhängande regn har inte en droppe läckt in (det mesta jag provat hitintills).

Reflektion - Smakar det så kostar det (tyvärr).

Summa summarum - ett kanonställ som sitter bra, inget fladder eller gäddhäng utan nästan som ett skinnställ. Det ventilerar bra och är tätt. Vad mer kan man önska?

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Funderingar kring MC ställ och underställ på sommaren?

Inläggav Peter Nordlund » 2019-06-08/21:16

@Magnus
Om du jämför Rally och dit Stadler när det gäller att köra i värme hur är det då? jag gissar att du upplever Stadler som bättre efter det du skrev.

Du skriver om regnjacka, upplever du att du behöver den vid skurar eller kyla? för stället är ju "vattentätt" redan innan, är det för att inte få ytskiktet vått och skydda mot blåst/kyla?

Gillar din beskrivning hur du upplever det, gör det lättare att förstå.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Funderingar kring MC ställ och underställ på sommaren?

Inläggav P-O. Gunnar » 2019-06-10/10:06

Följer med intresse denna diskussion. Jag har också ett Rallye-ställ som jag tycker är suveränt pga. dess möjligheter till ventilation. Svagheten, som redan konstaterats, är när det kommer regn. Lösa regnmembran längst in mot kroppen är generellt sett värdelösa. Jag delar Peter Nordlunds önskemål på jacka, den behöver inte vara 100% tät i 12 timmar, men stå emot en rejäl skur och regn några timmar. Det viktigaste är att den är ”flexibel” när det gäller användningen, dvs. bra ventilationsmöjligheter, men också fungerande regnmembran (i yttertyget). Magnus alternativ är värd att kolla upp, men jag har kollat lite på Klim Lattitude som ser lovande ut, och undrar om någon här har erfarenhet av den jackan?
Only a Rider knows why a dog sticks his head out of a car window.
R1250GSA
Användarvisningsbild
P-O. Gunnar
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2010-12-29/17:17

Re: Funderingar kring MC ställ och underställ på sommaren?

Inläggav BrooklynS » 2019-06-10/14:43

Jag har ett Savanna 2 med goretexliner. Fördelen är att det ventilerar sjukt mycket utan linern. Att själva ytterstället blir vått vid regn gör väldigt lite då det är gjort i ett material som inte drar åt sig vatten. Så fort det slutar regna torkar fartvinden upp stället.

Likaså i mitt Atlantis, där skinnet inte heller drar åt sig vattnet (ej heller släpper igenom iofs).

Goretexlinern fungerar som ett extra värmefoder helt enkelt.

Bambuunderställ när det är varmt, Ylle när det är svalare.


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Funderingar kring MC ställ och underställ på sommaren?

Inläggav Thomas Stadin » 2019-06-10/15:44

Peter Nordlund skrev:
@Thomas
Hmm jag har nog haft oförtjänt fördomar mot BMWs egna ställ...men kanske skall hålla koll på andrahandsmarknaden :) din input är klart intressant.
Din beskrivning av hur du switchar är mycket intressant!


Var iväg på Adventure Days i helgen och där berättade säljaren i BMWs monter att med deras nya Rallyeställ kan man ÄVEN kränga på membranen på utsidan om man vill.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Funderingar kring MC ställ och underställ på sommaren?

Inläggav Peter Nordlund » 2019-06-12/10:27

*Uppdatering*
Då har jag uppdaterat min utrustning för att jämföra hur det känns.

Igår köpte jag långkalsong och långärmad tröja från Siden Selma, tröjan valde jag deras tunna och kalsongerna den lite tjockare 160 g på inrådan av personalen för att vara lite tåligare för nötning.

Inhandlade också en tvättpåse och en av deras egen tvål med tillhörande tvålpåse (smart lösning så att man lägger tvålen i nätpåsen i tvättfacken med ett snöre/kula utanför luckan så att den inte åker in i maskinen)

Dom har förbaskat trevlig och engagerad personal där även om jag får lite "tant" varning på butiken, och det menar jag på ett ganska snällt sätt :oops: :D
Kunskap och kompetens verkar dom alla ha gott om!

Så nu har jag Ull, Siden, Bambu och Funktionstyg i underställ så nu är det upp till mig vad jag föredrar.
Bara känslan när jag provade var härlig, väldigt mjukt tyg och ändå elastiskt.

Angående mc stället så får denna säsong avgöra om jag skall lägga mer pengar på denna hobby, som det är nu är det mest snack och lite köra från min sida...

Tack för er hjälp och tips!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Funderingar kring MC ställ och underställ på sommaren?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-06-21/08:02

Ytterligare en trevlig egenskap hos ull och siden är, att plaggen faktiskt är lättskötta(!) - på ett annorlunda vis. Båda fibrerna har en lipofil (fettvänlig/vattenavstötande) yta, där "smutsen inte fastnar särskilt hårt". Om man alltså inte har tillräckligt med plagg för att någorlunda fylla en tvättmaskin, kan man enkelt lägga dem i blöt i handljummet tvålvatten (förslagsvis med SidenSelmas tvål, som är mycket fet), krama igenom plaggen några gånger, låta dem ligga ett tag och sedan upprepa kramandet - varpå man ställer tvättmaskinen på "extra sköljning" och låg centrifughastighet. (Jag vet inte ens, om låg centrifughastighet är av nöden med sidenunderställ, men det funkar. Ull tål hög centrifughastighet och är då nästan torr, när den tas ur maskinen.)
Hängs de sedan luftigt, är de torra och fräscha igen nästa morgon.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst