Badlands vs Companero

Badlands vs Companero

Inläggav Slammarp » 2019-07-08/08:08

Hej,
Går i tankar om att köpa ett nytt ställ, valet ligger mellan Klim Badlands eller ett Touratech Companero World 2. Ni som har något av dessa ställ kan ni skriva lite ris och ros om dem så att jag kan få en uppfattning om fördelar och nackdelar med dem båda. Del skiljer ju i pris men jag vill ha ett riktigt bra ställ som fungerar till alla resor som görs i Europa och Norden.
Har ni erfarenheter att ge mig så vore jag tacksam!
Tack på förhand.
Stefan
_________________
Slammarp

BMW R1250GS Adventure HP - 2019
Slammarp
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2015-10-17/10:39
Ort: Skåne

Re: Badlands vs Companero

Inläggav Falken » 2019-07-08/11:50

Hej,

Har inte provat Companero men har kört i en Badlands Pro-jacka sedan förra säsongen. Några korta plus och minus:

+ Skyddsnivån upplevs som mkt god. Håller 100% tätt vid ihållande regn. Fickor överallt.
- Stel och klumpig, främst i början. Ventilationen är inte alls lika god som jag hade hoppats på, trots extremt många luftöppningar. Sitter du på en GSA är det förmodligen inte heller så stor del av luftströmmen som träffar kroppen så vid varmare väderlek blir man påtagligt varm under detta ställ.
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Badlands vs Companero

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-07-08/13:00

För vad det nu är värt.

Jag provade Klim Badlands och Stadlers variant på Companero W2 förra sommaren (det är vad jag vet Stadler som bygger åt Tt så du kan ofta hitta samma där med lite mindre Tt märkespåslag).

Badlands upplevde jag på samma sätt som Falken skriver om det men jag provade givetvis inte i en dags regn (speciellt inte förra sommaren). Det som framförallt gjorde att det valdes bort var just att det för mig blev väldigt stelt och otympligt. Jag tror att det har lite att göra med hur väl man passar in i deras "varannan storlek". Jag var väl gnuttan för stor för en variant och fick ta ett nummer större vilket när det kom på, i kombination med stelhet och klumpighet, gjorde att det var som att gå runt i ett hus. Det stod kvar men jag rörde mig fritt på insidan.

Stadlers Evo-ställ (samma funktion med dubbla lager som Tt C W2) hade jag stora förhoppningar på men det visade sig att det var helt fel för mina behov, här fick jag verkligen "ändra mig och gå åter till ritbordet".

Jag har under många år åkt med ett BMW Rally ställ som kan blir ganska genomluftande om man vill och samtidigt så kan man sätta i regnfodret och hålla sig torr. Problemet är att eftersom fodret sitter inne i stället så skall man i princip av med allt till kallingsnivå och sedan ta i ur för att ändra. Enligt Murphys lag har man alltid fel kombo på sig.

Jag trodde att "av och på manövern skulle vara smidig" med Evostället men upplevde det varken mer eller mindre bökigt än att dra på mig ett regnställ. Det blir en massa dragkedjor, flaxande och hoppande innan allt är på/av.
Rådet blir att kolla om du tycker det funkar bra för dig så har du nog hittat ditt ställ.

Vad jag valde istället har du inte frågat efter så det lämnar jag därhän.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Badlands vs Companero

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-08/13:53

En sak, som talar för Stadler, är, att företaget lämnar tio års garanti! (I alla fall har man gjort det. Funderar Du på ett sådant, är det lätt att kolla.) Jag känner inte till någon annan tillverkare, som ger så lång garanti (men har de bästa erfarenheter av Rukkas garantihantering av ett par fyra år gamla byxor, vars funktion varit helt oklanderlig, men vars färg ändrade sig. Rukka ger fem års garanti).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Badlands vs Companero

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-07-08/13:59

Bror Gårdelöf skrev:En sak, som talar för Stadler, är, att företaget lämnar tio års garanti!

Och Klim lämnar livstids garanti (plaggets livstid, inte ägarens)!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Badlands vs Companero

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2019-07-08/19:21

Din fråga är inte lätt att besvara, eftersom användningsområdet till stor del styr valet. Du säger att Du skall använda det för touring i Norden och Europa, innebärande att Du kommer att köra när det är 30-40 grader varmt också! (Sydeuropa)
Då anser jag att man skall ha ett dubbelställ typ Stadler EVO. Det inre stället, med skydd, är luftigt och smidigt. Jag pratar av egen erfarenhet från resor i Iran, Kazakhstan och liknande länder där temperaturen kan stiga till nära 50 grader i skuggan.
När det är kallare, kan man dra på sig ytterstället gjort av 3-lagers goretex, och då blir stället varmare och ger vindskydd. En del tycker att det är besvärligt att ta på sig ett extra lager, men det är en träningssak, och knappast något som känns besvärligt. Kalla dagar kan man klä sig varmt inifrån och sedan reglera genom att ta på/av det yttre lagret. Goretexstället andas bra, så det fungerar bra som förstärkning.
En annan finess med ett yttre lager, är att det torkar snabbt, något som man uppskattar på långtouringresor där det inte alltid är så lätt att hitta torkmöjligheter. Dessutom är stället så vattentätt man över huvud taget kan begära av ett mc-ställ. Jag har kört i dagar genom Europa i slagregn och varit torr varje kväll.
Stället har en nackdel och det är att det är ett "kallt ställ"! Under 10 grader är det kallt, trots att man klär sig väl under, vilket gör att man bör skaffa sig ett vindtätt underställ om man skall köra under så kalla förhållanden.
Stället är också stadigt med bra skyddsnivå, vilket jag (ofrivilligt) fått testa vid ett par vådliga vurpor.
Mitt bästa råd är att ha två ställ. Ett för dagsturer/kvällsturer när temperaturen kan sjunka lågt, och ett Stadler EVO för longtouring. Lycka till med valet!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst