Hörapparat, hörselskydd och intercom?

Hörapparat, hörselskydd och intercom?

Inläggav RickardW » 2021-02-15/21:21

Insikten om det oundvikliga har till slut drabbat mig, självförnekelsen måste få ett slut och hörapparat (x2) införskaffas! Men då uppstår frågan hur man optimerar dessa för bästa funktion när man tar på sig mc-hjälmen. Hur löser man behovet av hörselskydd och hur får man till en bibehållen intercomfunktion? Tacksam för alla erfarenheter, råd och tips!
RickardW
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2015-01-24/11:14

Re: Hörapparat, hörselskydd och intercom?

Inläggav Perra_II63 » 2021-02-16/08:45

Har själv hörapparater i båda öronen, jag tar av dem då jag ska ta på hjälmen för annars så gör det rejält ont efter ett par timmar. Enda som var synd är att man inte skaffat dem tidigare då man upptäcker vilket jäkla handikapp det är att inte höra ordentligt, det är tiden före och efter hörapparaterna.

Har skaffat en Scala Rider packtalk med JBL högtalare som intercom och använder earfone formgjutna öronproppar då jag kör för att spara den lilla hörsel jag har kvar. Dessa funkar riktigt bra tillsammans.
Inga problem att lyssna på talböcker, musik eller polarnas prat då vi är ute och åker tillsammans.

Vill man kan man ha formgjutna proppat och koppla ihop med hörapparaten men då kvarstår problemet med att få plats med själva apparaten inne i hjälmen utan att det gör för ont.

Det är mina erfarenheter efter att ha skaffat hörapparater.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Hörapparat, hörselskydd och intercom?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-02-16/10:55

Vill bara tillägga att graden av "ont" kan variera beroende på hjälmfabrikat.
Väl värt att testa olika hjälmfabrikat.

Nu har jag inget behov av en hörselapparat, men använder formgjutna hörselproppar.
Baserat på egen erfarenhet så lämnar tex BMW System 7 mer plats för öronen än Shoei och Caberg.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Hörapparat, hörselskydd och intercom?

Inläggav Perra_II63 » 2021-02-16/11:32

Det som gör ont med hörapparater i hjälmen är att det klämmer då man har en plastbit mellan skallbenet och ytterörat. Men det är bara att kolla om det går, tänk på att det kan kännas bra i 10 minuter men 2 timmar är en annan sak.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Hörapparat, hörselskydd och intercom?

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2021-02-16/22:22

Jag har under flera år använt hörapparat med hjälm på. Men jag använder in-ear-apparater, och det fungerar alldeles ypperligt.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Hörapparat, hörselskydd och intercom?

Inläggav RickardW » 2021-02-19/12:07

Hej igen och tack för värdefull respons. Fick konstaterat ”måttlig hörselnedsättning” vid besök hos audilogen vilket innebär hörapparat. Nästa steg blir att välja vilken typ, det finns som jag förstått den vanliga ”bakomörat” varianten, ”in ear” samt också ”completly in ear” som appliceras i hörselgången. Eftersom jag använder glasögon och ibland upplever besvär med skalmarna som skapar tryck runt öronen så lutar det åt någon av de senare varianterna. Man kan förstås köra utan hörapparat, men då blir det ju ett extra pillmoment varje gång hjälmen skall av/på som jag gärna vill slippa. Därför var det särskilt intressant att läsa Lars-Eriks kommentar om in- ear, men hur funkar det då med ljuddämpning och intercom när man kör? Vill ju att det skall vara så tyst som möjligt men samtidigt kunna kommunicera och lyssna på musik som tidigare. Det finns tydligen också hörapparater med blåtandsuppkoppling, någon som har erfarenhet av sådana?
RickardW
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2015-01-24/11:14

Re: Hörapparat, hörselskydd och intercom?

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2021-02-19/19:16

Jag har kört med Beltrone in-ear i några år. De är kopplade till min iPhone via blåtand, så jag kan ändra ljudnivån hur jag vill. Normalt har jag telefonen också kopplad till hörapparaterna via blåtand, men när jag kör med hjälmen och telefonkoppling kommer samtalen via hjälmen.
Är nu i färd med att byta hörapparater - de gamla är utslitna - men jag fortsätter med in-ear ...
Dessutom har jag en apparat i varje öra, vilket ger en bättre 3D-ljudbild!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst