Visir frågor

Visir frågor

Inläggav Peter Nordlund » 2021-05-15/11:43

Hepp!

Jag kör med min nya hjälm en Shoei Neotec II och är fantastisk nöjd så här långt.

Igår körde jag hem från jobbet och det duggregnade samt var rätt mycket småkryp som fastnade på visiret dagarna då det var soligt och jag funderar på om det är något ni kan rekommendera när det gäller att vattendroppar lättare glider av visiret om man inte kör riktigt fort, mellan 50-110 km/h?
Jag har en flaska som är liten och som jag använder till mina vanliga glasögon och som är kanon, spraya på skölj med kallt vatten och dropparna bara åker bort, men den är till sin storlek ganska dyr så vad använder ni för något? om jag söker funktion före pris men så klart gärna billigt om man tänker att man torkar av visiret och gör rent det nästan varje dag.

Jag har lärt mig med tiden att jag troligen får räkna med att byta visir och pinlock drygt 1 ggr /år och inte snåla som jag gjort tidigare och bytt 3-4 års spann.

jag har googlat och det finns ju massor så jag tänker finns det något som verkligen gör skillnad och man inte behöver offra en arm för att ha råd med ;)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Visir frågor

Inläggav BrooklynS » 2021-05-15/12:25

Bilvax funkar. Sonax eller liknande.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Visir frågor

Inläggav Håkan » 2021-05-15/12:55

Möbelpolish är en klassiker. Har använt i närmare 40 år till visir och vindrutor. :)
Johnson Pronto tycker jag funkar bra.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Visir frågor

Inläggav BmwMats » 2021-05-15/14:12

Med risk att upprepa Håkan's rekommendation, så är möbelpolish ett fantastiskt medel för visir.
Har använt en liknande produkt, vilket ALLTID har rekommenderats i MC-kretsar, och det är det klassiska dundermedlet Johnson Pledge som är oerhört effektivt på visiren.

Har använt det sedan 1980 och alltid använt det på mina visir, MEN undvik att andas in sprayen, stå utomhus när du sprayar på det på visiret, då åtminstone jag har känt att jag får någon allergisk reaktion och jag känner att både ögon och näsan börjar rinna av den starka lukten.

Dock mycket nöjd med resultatet det gör när man åker i regn och fukt, dropparna bara "flyger iväg" och sikten blir perfekt. Dessutom tar det bort små mikroskopiska repor i visiret och gamla visir blir klarare.

/BmwMats
Bilagor
Pledge.JPG
Pledge.JPG (42.46 KiB) Visad 13321 gånger
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Visir frågor

Inläggav erro67 » 2021-05-15/14:49

Jag har också Pledge/Pronto-spray, men jag vet inte om jag tycker det är så fantastiskt. Men jag kanske applicerar det fel? Hur gör ni? Hur mycket? Hur ofta? Låta det verka en stund eller torka av direkt? Låta sitta kvar eller torka bort?Rengöring innan/efter? Insida/utsida av visiret? Kom igen, ge mig alla tips så att jag också kan tycka att det är fantastiskt!
//Robert, D5/D7 - Enköping, R1200GS -10
erro67
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2016-05-01/09:05
Ort: Enköping

Re: Visir frågor

Inläggav Lindeberg » 2021-05-15/15:43

Ett tips som angränsar till ämnet, kan starkt rekommendera Wunderlichs visirtorkduk. Kostar 5-6 kronor, innehåller en våt och en torr duk. Den våta är tillräckligt uppblött för att grugga av visiret och även resten av hjälmen och löser enkelt upp döda djur, sen är det bara att torka av med den torra trasan. Lätt att ha med på resa.

Men, denna produkt får troligtvis inte vattendroppar att rinna av lättare, men det är en fin produkt för att rengöra hjälmen efter körning :)
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Visir frågor

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-05-15/16:46

erro67 skrev:Jag har också Pledge/Pronto-spray, men jag vet inte om jag tycker det är så fantastiskt.

Jag tar av visiret (mycket lätt gjort på en Schuberth), fäller ner solvisiret och sprayar en dutt på en bråkdels sekund på in- och utsidan. Har därefter två mycket mjuka bomullslappar på sådär 15 x 15 cm, rivna från ett gammalt, kasserat lakan. Torkar först båda sidorna med den ena lappen, därefter med den andra och slutligen med en "mirakeltrasa" (mikrofiberduk).
Därefter sprayar jag en lika kort dutt på det losstagna visirets insida och upprepar proceduren med "den fuktiga lappen", följd av den torra lappen och mikrofiberduken.
Monterar visiret, sprayar en lika kort dutt på dess utsida samt på hjälmen och upprepar proceduren med de tre dukarna.

Pinlockvisiret tar jag loss mera sällan och passar då på att rengöra de de ytor, som man annars inte kommer åt.

Trasorna slänger jag i tvättmaskinen lite nu och då, när en tvätt ändå skall köras. Det är rimligt att anta, att ett och annat sandkorn kan fastna i dem, och sådana repar plasten.

Detta har funkat mycket bra för mig genom åren.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Visir frågor

Inläggav erro67 » 2021-05-15/19:34

Bror Gårdelöf skrev:
erro67 skrev:Jag har också Pledge/Pronto-spray, men jag vet inte om jag tycker det är så fantastiskt.

Jag tar av visiret (mycket lätt gjort på en Schuberth), fäller ner solvisiret och sprayar en dutt på en bråkdels sekund på in- och utsidan. Har därefter två mycket mjuka bomullslappar på sådär 15 x 15 cm, rivna från ett gammalt, kasserat lakan. Torkar först båda sidorna med den ena lappen, därefter med den andra och slutligen med en "mirakeltrasa" (mikrofiberduk).
Därefter sprayar jag en lika kort dutt på det losstagna visirets insida och upprepar proceduren med "den fuktiga lappen", följd av den torra lappen och mikrofiberduken.
Monterar visiret, sprayar en lika kort dutt på dess utsida samt på hjälmen och upprepar proceduren med de tre dukarna.

Pinlockvisiret tar jag loss mera sällan och passar då på att rengöra de de ytor, som man annars inte kommer åt.

Trasorna slänger jag i tvättmaskinen lite nu och då, när en tvätt ändå skall köras. Det är rimligt att anta, att ett och annat sandkorn kan fastna i dem, och sådana repar plasten.

Detta har funkat mycket bra för mig genom åren.


Ungefär samma som jag gör alltså. En snabb dusch på utsida och insida och rentorkning med miralkeltrasa. Görs före i princip varje färd, mer av gammal vana. Men frågan är om det egentligen är så mycket mer "fantastiskt" än motsvarande dusch med bara vanligt vatten? Att regn bara skulle svepas av vet jag inte om jag upplevt. Nu kör jag förvisso inte så ofta i regn.

Och apropå regn. Är det nån testat nåt "rain-off"-medel? Är det så fantastiskt som det marknadsförs som?
//Robert, D5/D7 - Enköping, R1200GS -10
erro67
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2016-05-01/09:05
Ort: Enköping

Re: Visir frågor

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-05-15/19:47

Du kan ha rätt i det. Jag använder det mest, för att visiret verkligen blir rent och klart - plus den där märkliga egenskapen, att det lagar små repor!

Vad gäller preparat av typen Rain-Off - som väl i regel är framtagna för glasytor? - har jag läst noteringar om, att i alla fall en del sådana medel kan lösa ut mjukgörarna i plastens visir och göra det både sprödare och disigare. Dessförinnan hade jag köpt en sådan flaska, men den är sedan länge orörd.
Jag kan inte bedöma riktigheten i påståendet om Rain-Off etc - men bilvax borde ur den synvinkeln vara ett bättre val.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Visir frågor

Inläggav BmwMats » 2021-05-15/22:25

erro67 skrev:Jag har också Pledge/Pronto-spray, men jag vet inte om jag tycker det är så fantastiskt. Men jag kanske applicerar det fel? Hur gör ni? Hur mycket? Hur ofta? Låta det verka en stund eller torka av direkt? Låta sitta kvar eller torka bort?Rengöring innan/efter? Insida/utsida av visiret? Kom igen, ge mig alla tips så att jag också kan tycka att det är fantastiskt!


Det är möjligt att olika sorters plast reagerar olika på denna behandling, men dom hjälmar jag har haft genom åren (BMW/Schubert, Biltema, AGV mf.l.) så har åtmintone dessa visir som uppvisat gulnad och smårepor blivit betydligt bättre med Pledge.

Själva förfarandet av medlet och appliceringen av medletpå visiret gör jag genom att rengöra visiret med tvålvatten först, därefter låter det torka eller torkas av med någon tygbit, därefter spraya på Pledgen och vänta någon minut, därefter med en mjuk ren trasa eller trassel gnugga in det över hela synfältet.
Gnuggar först med små cirkelformade putsningar, därefter långa svepande horisontella svep, tills medlet inte syns längre på visiret.
Inga konstigheter, putsa som du brukar tror jag duger gott.

Även väta i form av vatten vill gärna tränga undan under färd betydligt lättare efter denna behandling.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Visir frågor

Inläggav BmwMats » 2021-05-15/22:28

erro67 skrev:Och apropå regn. Är det nån testat nåt "rain-off"-medel? Är det så fantastiskt som det marknadsförs som?


Har testat Biltemas Rain-off med hyfsat resultat på visiret, men använder den huvudsakligt till frugans bils framruta istället ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Visir frågor

Inläggav BmwMats » 2021-05-15/22:33

Har sökt på Johnson Pledge och det verkar inte finnas att få tag på längre (jag kan ha fel), men jag har fortfarande den gamla bruna sprayburken som har funnits sedan 80-talet.

Kan dagens motsvarande Pledgemedel ha blivit sämre ? :o :shock: :roll:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Visir frågor

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-05-15/22:44

Kemikalieinspektionen (tror jag), har stoppat Pronto/Pledge på sprayburk i Sverige. Men dels verkar det finnas att få tag på via nätet (det var ett tag, sedan jag kollade), och dels finns det på kontinenten.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Visir frågor

Inläggav Peter Nordlund » 2021-05-16/18:11

Tack för alla svar!

När jag började åka hoj för dryga 10 år sedans sökte jag efter just Pledge och då var det för svårt för mig att få tag på, det var som några säger dom som köpte det på resan utomlands så jag har aldrig provat det, och sedan antagit att det var oåtkomligt för mig och glömde bort det.

Kollar nu igen, kan det vara detta? från Amazon.se https://www.amazon.se/Pronto-Klassisk-spray-250-ml/dp/B003U1KACY/ref=sr_1_2?crid=33PEK7R6WF8E1&dchild=1&keywords=pronto+spray&qid=1621184418&sprefix=pronto%2Caps%2C175&sr=8-2

Jag antar det, men kolla priset wow!
Nåja om en sådan burk räcker i 5 kanske 10 år så är det ju inget att fundera på, så om någon kan bekräfta att det är rätt typ beställer jag en sådan.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Visir frågor

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-05-16/19:24

Jisses! Senast jag såg ett pris på en sådan burk, låg det kring 50 SEK! Men det var några år sedan, och minnet är bedrägligt. Men ja - det är, vad du söker.
Slutsats: Det kan vara värt att söka vidare på nätet. Mycket möjligt att du kan hitta det till lägre pris någon annan stans.
Alternativ möjlighet, ifall du har bekanta, som reser på kontinenten: Be dem att köpa ett par burkar.

För mig räcker en sådan burk i grovt räknat två säsonger.

Ytterligare alternativ är BrooklynS tips ovan - om bilvax.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Visir frågor

Inläggav F800åkare » 2021-05-16/21:25

Jag ska kolla med lokala rekonden om det kan gå att göra keramisk behandling. Kört med sonax hårdvax men funkar bara så länge man ej rör visiret.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Visir frågor

Inläggav BmwMats » 2021-05-16/21:45

F800åkare skrev:Jag ska kolla med lokala rekonden om det kan gå att göra keramisk behandling. Kört med sonax hårdvax men funkar bara så länge man ej rör visiret.


Intressant frågeställning.
Är det månne någon form av nanobehandling som du tänker på ?
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Visir frågor

Inläggav Fredric Fredricson » 2021-05-17/00:04

Jag hittade en spray som är avsedd för hockeyspelare. Funkar bra men jag tänker att hockeyspelare har det ganska myggfritt...

Den kostade en del, typ 250 spänn, men den kommer att räcka till dödagar.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Visir frågor

Inläggav F800åkare » 2021-05-17/07:26

BmwMats skrev:
F800åkare skrev:Jag ska kolla med lokala rekonden om det kan gå att göra keramisk behandling. Kört med sonax hårdvax men funkar bara så länge man ej rör visiret.


Intressant frågeställning.
Är det månne någon form av nanobehandling som du tänker på ?

Exakt hur teknologin fungerar låter jag vara osagt men det är en lackförsegling.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Visir frågor

Inläggav Peter Nordlund » 2021-05-17/19:07

*Uppdatering*
Då har jag fått en hel del svar och några är på andra platser än här och i PM.

Då dom är motstridiga kontaktade jag Shoei Europa och dom svarade med detta.

Hi Peter, we can recommend Soft99 Glaco Roll on, which also been used from our motoGP Race Service.


Det är detta medel
https://www.soft99.co.jp/en/products/detail/04107/

Här är en kort film från någon snubbe på youtube så man kan se hur det verkar funka
https://www.youtube.com/watch?v=Y9XOY_M3k0c

Jag tänker som så att detta är inte en jätteviktig grej så vi kan ju släppa det nu, jag har fått flera bra svar och är nöjd.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Visir frågor

Inläggav Konsument » 2021-06-04/19:10

För att få bort insekter och annat efter färd så brukar jag spola av det grövsta med vatten först. Sedan täcker jag visiret med toa eller hushållspapper och fuktar det med vatten som får verka ett bra tag. Därefter bort med det och tar nytt fuktat papper och gör rent. Inga problem och oftast lättillgängligt rengöringsmedel.

När det gäller förebyggande så har jag varit lat men tackar för tipsen i tråden.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst