Skötsel av MC ställ?

Skötsel av MC ställ?

Inläggav Peter Nordlund » 2022-02-06/10:13

Hej

Jag har 2 olika typer av ställ, ett Rukka Armaxion (jacka och byxa) textil och det är c.a 7 år gammalt.
Samt ny inköpt förra säsongen Skinnjacka och MC byxor.

Frågan gäller hur jag tvättar och sköter Rukka stället? jag har tvättat det 2 ggr och senaste för 2 år sedan då jag knappt använt det, och jag vil minnas att jag vättade det i 40 eller 60 grader med Nikwax produck och sedan en vända med Nikwax för att skydda yttertyget lite mot väta, och nu kommer funderingen, som jag minns det använde jag Torktumlaren får att "åter aktivera" Gore Tex funktionen?
Minns jag fel eller har jag fel eller är torktumlare ett krav för att sköta goretex kläder?

Såhär säger Rukkas hemsida idag
https://www.rukkamotorsport.com/rukkamotorsport_en/service/product-care

Som jag minns det beskrevs det som jag skriver ovan, men detta verkar ju enklare...

Och så bor jag i en ny bostadsrätt och äger för första gången i mitt liv en tvättmaskin! men ej torktumlare, är det en viktig del med torktumlare för mc utrustning eller kan jag strunta i det?
Behöver visserligen en tumlare för kuddar och täcken iofs.

Råd tips?
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Skötsel av MC ställ?

Inläggav Roger Gross » 2022-02-06/12:23

Hej Peter,
Nu väntar vi med spänning på vad Bror Gårdelöf kommet att redovisa i rubricerat ämne.
Det han inte kan i frågan finns inte... :o
Vänliga hälsningar,
Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Skötsel av MC ställ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-02-06/13:43

Rogers påstående är måhända att ta i. Dock har jag kört i Rukka Armas/Exegal sedan 2010 och aldrig blivit besviken.
Jag brukar tvätta stället 2 - 3 gånger per säsong (á sådär 1 400 mil). Fina sandpartiklar nöter på skaltyget, så de är bra att tvätta bort. Nikwax TechWash, följt av sprayimpregnering - av just det skäl, som länken anger. Det spelar veterligen ingen roll för Gore-Tex-membranets funktion, men vattnet pärlar av skaltyget bättre. Alltså är sprayimpregneringen inte nödvändig, så länge membranet är helt - men jag sprayar (oftast) ändå.

I Peters länk anges tvättemperatur 30 - 40 grader (inte mer). Jag har alltid kört med 40 grader och ställt maskinen på lägsta centrifughastighet. Det går definitionsmässigt inte att centrifugera vatten genom membranet, men med låg centrifughastighet blir pölen på golvet i alla fall lite mindre, när plaggen tas ur maskinen, än om man inte centrifugerar alls.

I länken står inte en rad om torktumling - sannolikt med goda skäl. Torktumling sliter på alla textilier, och det går i alla fall att hypotetisera kring, att även membranet slits av tumling = plaggets funktionella livslängd förkortas.
Alltså har jag bara tagit ut plaggen ur tvättmaskinen och hängt dem på tork i tvättstugan. (En starkt bidragande orsak är, att vi har en rymlig tvättstuga - men ingen torktumlare. ;))
Om man skall torka ett mc-ställ aktivt, tror jag, att ett torkskåp är bäst. En del leverantörer av impregneringsmedel hävdar, att torkskåpet "aktiverar impregneringen" - men jag har alltså aldrig haft problem, trots att även torkskåp saknas.

Peter har väl en bastu? Då kan ett sätt att aktivera impregneringen vara att hänga plaggen i den måttligt varma bastun en stund - på trägalgar! Plastgalgar kan deformeras. (Gissa hur jag vet.) Risken är förstås, att bastun blir för varm. Men plaggen torkar inte i bastun - såvida den inte är försedd med väl tilltagen ventilation.

Kortversion: 40 grader, NikWax TechWash (eller annat, motsvarande medel), lägsta centrifughastighet (eller ingen centrifugering alls), undvik tumling, torkskåp OK (rimligen inte varmare än 40 grader) - liksom hängtorkning i rumstemperatur.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skötsel av MC ställ?

Inläggav Roger Gross » 2022-02-06/14:05

Som ni kan läsa - Bror slår t o m GOOGLE när vi talar om vårdtips av mc-kläder i textil.
Ett litet förtydligande när det gäller impregnering av mc-kläder i textil: Impregneringen består av ett tunt vaxskikt. Vid tvätt drar vaxpartiklarna ihop sig - blir alltså ett antal droppar i st f ett heltäckande vaxskikt. Man kan då fräscha upp impregneringen med värme - torkskåp, bastu, strykjärn eller varmluftpistol. Grejen är alltså att få vaxdropparna att smälta och rinna ut som en film. Jag brukar använda varmluftpistol - fungerar perfekt.
//Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Skötsel av MC ställ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-02-06/19:18

Även hårtork, antar jag?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skötsel av MC ställ?

Inläggav Peter Nordlund » 2022-02-06/21:06

Fantastisk hjälp, Tack! :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Skötsel av MC ställ?

Inläggav Markus Roskifte » 2022-02-08/20:55

Tack för detta, i mitt förra MC-liv körde jag i ett billigt skinnställ som fick måttlig omvårdnad. I somras när jag återupptog köpte jag ett lindstrandställ med byxor och jacka. Det första jag reagerat på är alla krossade insekter på jacka och knän, de var lätt att torka av på skinn men i corduran gnider man bara in skiten i tyget...
Nu är jag lite klokare.
Återfallsknutte som bytt från K75 till R1200R med 20 år paus.
Markus Roskifte
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2021-09-27/07:30

Re: Skötsel av MC ställ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-02-09/07:21

Ifall du vill bli av med en insektsblaffa men inte tänker tvätta stället just då: Prova med att lägga en våt tyg- eller pappersbit på blaffan under en halvtimma. Det brukar göra blaffan mycket lättare att ta bort.
När jag tvättar hojen, breder jag ut en utrangerad, genomvåt t-shirt över kåpglaset. Den får ligga där, medan resten av hojen tvättas. Därefter är insektsblafforna mycket lättare att få bort.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst