Tyst hjälm

Tyst hjälm

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-03-25/09:42

Jag skall köpa ny hjälm och ett av de viktigaste kriterierna för mig är att det är en tyst hjälm.

Jag har kunnat konstatera att mitt tidigare yrkesliv (maskinrum på båt) och en ovarsamhet med hörselskydd vid MC åkning i yngre år har betalat sig med en nedsatt hörsel. :( :(

Idag åker jag med en BMW System 4 och komfortmässigt är den bra. Jag åker på en RT och har så gjort de senaste åren.

Finns det någon som har erfarenhet av BMW system 4 och att sedan ha bytt till någon annan hjälm som var märkbart tystare (gärna på en RT dessutom) så skulle jag gärna få höra om detta.

Alla synpunkter och erfarenheter mottages tacksamt. Tycker ni det är pinsamt att skriva ett inlägg så PMa åtminstone. Detta är viktigt för mig.

Ber vänligen Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav .Z. » 2007-03-25/10:27

Tydligen så kan det vara så att olika hjälmar upplevs olika ljudnivåmässigt beroende på vem man frågar, antar att huvudform mm spelar in. Själv så litar jag inte längre på de ljudnivåtester som görs utan det bästa är nog om man får provköra hjälmen & bedömma själv. Storleken påverkar också mycket, så tight som möjligt ska det vara annars så kan ljudnivån stiga drastiskt.

Har själv en Shoei Syncrotech II som enligt tester ska vara rejält tyst, jag tycker dock inte det utan propparna är fortfarande ett måste för god ljudkomfort.

För övrigt så har du väl Tinnitus som mig va? Känner igen dig från Tinnitusforumet, visst är det så va? Jag måste ha proppar när jag kör för annars så blir det olidligt med min TT efteråt...

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-03-25/10:45

.Z.;9213 skrev:*SNIPP*Tydligen så kan det vara så att olika hjälmar upplevs olika ljudnivåmässigt beroende på vem man frågar, antar att huvudform mm spelar in. *SNIPP*

För övrigt så har du väl Tinnitus som mig va? Känner igen dig från Tinnitusforumet, visst är det så va? Jag måste ha proppar när jag kör för annars så blir det olidligt med min TT efteråt...

//Larsa *SNIPP*


Jag antar att du har rätt vad avser olika hjälmar och huvudformer så det var därför som jag hoppades att kunna få mer relevanta erfarenheter från de som , likt mig, gillar komforten och formen på en BMW 4. Jag kanske är helt fel ute men det kändes som en början i vart fall.

Vad avser Tinnitusforum så har jag aldrig varit där, men det kanske kan vara ett ställe att söka information på. Jag kan väl säga att min hörselnedsättning beror i första hand på den attityd som gällde på fartyg förr "En riktig karl klarar lite buller och gnäller inte för det" snarare än något annat. Peppar peppar ta i trä så har jag inte drabbats av tinnitus fullt ut utan det är mer så att jag har svårt att höra ett samtal i en miljö där det är många ljud. Pratar flera samtidigt har jag svårare att urskilja det samtalet jag vill höra på. I praktiken blir det därmed svårt t.ex att avlyssna voicemail på mobiltelefonen i en offentlig miljö eller en intercom på en mc för mig.

MVH MAgnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav .Z. » 2007-03-25/10:51

Ok, då misstog jag mig. Tyckte jag kände igen mbrobeck därifrån...
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-03-25/11:40

.Z.;9216 skrev:Ok, då misstog jag mig. Tyckte jag kände igen mbrobeck därifrån...


Nix, av nyfikenhet gick jag in och kollade på länken du PMade och där fanns en henke_brobeck, men det är som sagt inte jag utan här är det Magnus Brobeck som gäller ;-).

Nu åter till tråden, frågan var:

Finns det någon "med erfarenhet"/"som har använt sig" av BMW systemhjälm 4 och som sedan bytt till annan öppningsbar hjälm som upplevs som tystare?

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Tyst hjälm

Inläggav SFC361 » 2007-03-25/12:20

mbrobeck;9219 skrev:Nix, av nyfikenhet gick jag in och kollade på länken du PMade och där fanns en henke_brobeck, men det är som sagt inte jag utan här är det Magnus Brobeck som gäller ;-).

Nu åter till tråden, frågan var:

Finns det någon "med erfarenhet"/"som har använt sig" av BMW systemhjälm 4 och som sedan bytt till annan öppningsbar hjälm som upplevs som tystare?

MVH Magnus


Tyvärr har jag ingen erfarenhet av BMW´s systemhjälm!
Men ett tips kan vara Schubert consept hjälm.
Jag köpte en öppningsbar sådan förra året, och den är kanonbra, den är väldigt tyst, o bra ventilation har den också.
Köpte den från ADDEMOTO AB i Lomma. Kostade bara 2695:- då.
Lycka till!

Mvh Kalle
Kalle H
SFC361
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2001-05-02/01:00

HJälm

Inläggav Torgeir Nilsen » 2007-03-25/15:16

Kan bara hålla med föregående talare, hade BMW hjälm innan jag gick över till Schubert consept och är jävligt nöjd. Råkade ut för en svår olycka sommaren 05 och jag har en skriftlig kommentar från läkaren citat: Huvudet har fått en rejäl smäll, men Din fina hjälm har helt klart räddat Dig från värre skador och sannolikt Ditt liv. slut citat. Köpte en öppen hjälm ifjol Schubert J 1 som jag är väldigt nöjd med, används vid lite kortare turer tex med min GS.
Annars kör jag RT och förra säsongen körde jag med BMW 4 hjälmen men jag saknade komforten och framförallt det inbyggda solvisiret så i veckan var jag inne och köpte en Shubert consept igen. Kan bara tilllägga att Schubert tillverkar BMW hjälmarna men jag tycker att dom lägger lite mer krut på sitt eget märke. Passar nu bara Shubert ditt huvud så lovar jag att du blir nöjd.
Torgeir Nilsen
Torslanda
<p>De Soto</p>
Torgeir Nilsen
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2004-05-09/01:00

tystare

Inläggav kalott » 2007-03-25/18:41

Hej,

Har bytt från system 3 till en system 5.
Upplevde i när jag köpte den sent förra hösten att den nya var betydligt tystare, samma ljudnivå i 90-100 som tidigare i 60-70 med 3 an.
Dock tycker jag nu efter det korta vinteruppehållet att 5 an för lite väl mycket oväsen, lokaliserat till den öppningsbara delens sidor/sidoram?
Misstänker att man måste över till en helintegral för att få någorlunda tyst.

/Kalle
kalott
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2005-12-07/22:33

Inläggav Lime » 2007-03-25/20:40

Det som man framför allt måste göra för att få en riktigt tyst hjälm är att hitta en hjälm som har ruskigt exakt passform. Min Shoei XR-1000 är löjligt tyst, på mitt huvud men jag vet att andra klagar som tusan på just ljudet i den. Jag kan själv inte ha någon av Nolans hjälmar, för det låter för jävligt i dem. Så passformen är viktig.

Och att man skaffar sig ett par EARfone-öronproppar.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Tyst hjälm - finns det?

Inläggav Kerstin Berg » 2007-03-25/21:46

Det är väl som med han som köpte en luktfri toalett: när han kom tillbaka och klagade på att den luktade frågade försäljaren om han skitit i den. Jaa .. svarade den missnöjde köparen. "Då är det väl inte så konstigt att det luktar!"

Skämt åsido (och förmodligen är det någon som kan berätta historien bättre än jag) - ljudet i hjälmen beror av mycket mer än själva hjälmen.

Själv började jag min mc-karriär med en Shoei integralhjälm (modell vet jag inte) tillsammans med en Honda NTV 650 Revere med lite förhöjd vindruta. Visst var det väsen i hjälmen, så gula öronproppar från apoteket kom väl till pass (så även under de få år jag färdades på bönpallen). När jag bytte till BMW F650 GS minskade ljudnivån något, särskilt sedan jag satt på den högre rutan. Toppen! Men jag hade fortsatt glädje av öronpropparna. Så hörde jag talas om (och provade på mc-mässan) Schubert Concept - den tysta hjälmen. Den satt bra och jag köpte utan att provköra. Den passade inte alls med 650:n - inte förrän jag monterade bort den högre rutan. Då var det ok. Med rutan var det ett förfärligt, närmast outhärdligt, ovänsen i hjälmen!

Så bytte jag till R1200 GS - och då var hjälmen OK igen - fast öronpropparna förbättrade det hela. Inhandlade Earphoon på nästa mässa - de är fantastiska, man får inte ont i öronen fast man använder dem hela dagarna veckor i sträck!!

Men så var det dags att byta hjälm igen - det blev en BMW helintegral (vad den nu kan heta), och nu behöver jag inga öronproppar!! Jag provkörde den rejält innan jag köpte den.

Så vad jag vill säga med dessa många ord är att det inte bara är hjälmen det beror på. Även passformen till huvudet och var luftströmmen från vindrutan (om man har sådan) träffar hjälmen betyder väldigt mycket. Min enda rekommendation är: PROVKÖR!!

Med hälsningar
Kerstin
Användarvisningsbild
Kerstin Berg
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2003-02-04/01:00

Tack till alla

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-03-25/22:12

Jag tackar för alla goda råd så här långt.

Jag läste om Earfoon skydden på nätet, efter råd och tips ovan, och det verkar som det kan vara läge för att fundera på ett par sådana också. De hade även sådana med inbyggda högtlare vilket kan vara lösningen på "problemet" att inte höra intercom pratet i högre farter än 100.

Jag skall knalla in till min lokala MC-hökare och be om en provrunda med ett par hjälmar för att hitta en modell som passar min träskalle. :o
MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav kave » 2007-03-26/07:09

I jämförelse med snushjämen System 4 är väl de flesta hjälmar tysta?
Scuberth S1 sägs väl vara den tystaste hjälmen på marknaden.
Ta en tur ner till en Louis butik i Tyskland, där har de till och med vindtunnel för hjälmtest.

http://schuberth.klaxmedia.de/en/s1/awards.html
kave
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2004-05-02/13:40

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-03-27/17:15

Kerstin;9243 skrev:... Min enda rekommendation är: PROVKÖR!!

Med hälsningar
Kerstin


Kan bara hålla med Kerstin. Är säljaren tveksam eller negativ till provkörning (nån som har erfarenhet av detta?) så är det bara att informera denne om att det -"minsann finns andra handlare!" ;)
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav Mattias Eriksson » 2007-03-27/19:42

Jompa;9337 skrev:Kan bara hålla med Kerstin. Är säljaren tveksam eller negativ till provkörning (nån som har erfarenhet av detta?) så är det bara att informera denne om att det -"minsann finns andra handlare!" ;)


Har ingen erfarenhet av att inte få provköra hjälm, det är inga problem på Bike.
Däremot så kan vädret spela ett spratt vid provkörning. Innan jag köpte 2 st
Dainese hjälmar (integral)med blåtand, så provkörde jag. Det var kanonväder
och la märke till att hjälmen hade superskön ventilation, superbra tänkte jag.
Grejen är den att ventilationen är lite för bra, när det är kallare ute.
(Köpte en rånarluva på Lidl i går, det kanske avhjälper.)

För att hålla sig till ämnet, den hjälmen är väl inte särskilt tyst.
Min gamla Nolan öppningsbara var tystare.
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Tystnad...

Inläggav Mimmi » 2007-03-27/23:17

Hej!
"Tyst hjälm" är ett väldigt svårt ämne har jag märkt. Jag upplevde min SCHUBERT C2 som ganska bullrig när jag hade Kalle. Men nu när jag köpt Gullan så upplever jag den som mycket tystare:) !

Hela problemkomplexet är så vittomfattande så jag skulle nog vilja säga att det är i det närmaste oöverskådligt. Att prova en hjälm i en vindtunnel på en fastskruvad maskin tror jag inte ger mycket alls, såvida Du inte äger en exakt likadan motorcykel.
Skillnaden i hur jag upplever min hjälm när jag kör med Gullan gentemot när jag körde Kalle är enorm, som natt och dag! Inte bara att det är mycket tystare nu, den har blivit dragfriare också, som tur är...:)

Det är så enormt många faktorer som spelar in, mc:ns utformning avseende kåpa och eventuella rutor, sittställning samt kroppsstorlek, inte nödvändigtvis totallängden, utan bålens längd. Dessutom är vår upplevelse av ljudintryck samt känslighet för olika ljud högst individuell.

Så min slutsats blir att man kan inte gå efter vad andra tycker passar, utan det gäller för var och en att pröva sig fram och göra det på den mc man förväntar sig att köra (mest) med.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Precis som Mimmi skriver

Inläggav Mimmi » 2007-03-29/14:21

är det så mycket som spelar in. jag har en Shoei XR-1000 som jag verkligen trivs med. Den är riktigt tyst, särskilt om jag står upp. Sitter jag ner på min RT (som är några år äldre än din) ger dock turbulensen en hel del ljud. Förra säsongen kapade jag ner framrutan en bit för att bli av med en del av oljuden. Det blev en hel del bättre men det är en dröm att ställa sig upp. Då blir det nästan tyst fastän man ligger runt 100km/t.

Risken är fortfarande att motorcykeln/framrutan är större bov än din hjälm.

/AnWi
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-03-29/15:29

AnWi;9449 skrev:Risken är fortfarande att motorcykeln/framrutan är större bov än din hjälm.

/AnWi


Jag har börjat inse det också, har man kört RS och RT sedan 1984 så är det sannolikt så att man är hemmablind och tror att "det skall vara så". Jag får ta en runda på en GS eller en R och se om det ger önskad effekt.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav skylt » 2007-04-09/19:17

Har gjort samma iaktagelse - köpte BMW integral i höstas - supertyst på scarvern men nu på R12s så visslar det en del i hjälmen OM jag inte sträcker på mig rejält då blir den knäpptyst igen ;)

Man ska nog provköra hjälmen på den hoj man ska ha den till - jag kör med proppar numera
> HP2 Sport 09 <
> G650X moto 07 <
[medlem 2658530]
Användarvisningsbild
skylt
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2002-06-18/01:00

Lider av tinnitus ...

Inläggav DustRat » 2007-04-10/19:19

... och använder därför alltid öronproppar när det är dags för en tur – de rosa på apoteket är både mjuka och superbekväma för mig, men framför allt tycker jag de är bäst bland budgetalternativen. :)
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Inläggav AnWi » 2007-04-11/07:44

DustRat;10212 skrev:... och använder därför alltid öronproppar när det är dags för en tur – de rosa på apoteket är både mjuka och superbekväma för mig, men framför allt tycker jag de är bäst bland budgetalternativen. :)


Jag har också känningar av tinnitus. Det kommer och går men påverkas direkt av MC-åka utan proppar. Äver korta turer som till och från arbetet.

Alternerar mellan gula, rosa, och de smutsfärgade. De senaste sitter skönt och passar mej bra.

Det är ett bestyr att få det tillräckligt tyst i hjälmen.

/AnWi
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Inläggav MickeS » 2007-04-11/17:54

Kör mest med öppen hjälm, men oavsett vilken hjälm jag har använder jag alltid öron proppar. Har testat en hel del nu, och hittintils är dom bästa dom här. [url="http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=99234"]http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=99234[/url]
Hade dom på en rockkonsert nyligen (Falloutboy) och fick ta ut dom för jag hörde inget utom basen!!!

Observera att man kan ladda ned en manual i pdf format!:)

Hälsningar // Micke
MickeS
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2007-04-17/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-04-11/20:24

AnWi;10245 skrev:Alternerar mellan gula, rosa, och de smutsfärgade. De senaste sitter skönt och passar mej bra.

Det är ett bestyr att få det tillräckligt tyst i hjälmen.

/AnWi


MickeS;10267 skrev:Kör mest med öppen hjälm, men oavsett vilken hjälm jag har använder jag alltid öron proppar. Har testat en hel del nu, och hittintils är dom bästa dom här. http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=99234
Hade dom på en rockkonsert nyligen (Falloutboy) och fick ta ut dom för jag hörde inget utom basen!!!

Observera att man kan ladda ned en manual i pdf format!:)

Hälsningar // Micke


Anledningen till att jag vill ha en tyst hjälm är att jag vill kunna prata i intercommen i högre fart än vad som går idag. Jag kan därför inte använda "totaldämpande" proppar utan jag måste börja med att sänka omgivningsvolymen, dvs skaffa en tystare hjälm. Därefter kommer jag troligen att skaffa ett par earfoon skydd som klarar att släppa igenom talfrekvenserna.

Jag har nu provat:

Nolans varianter och tyvärr passar de dåligt på mitt huvud så det blir bullrigare än med min nuvarande hjälm.

Shoei Multitec, bekväm och relativt tyst. Jag provade utan halskragen så den kanske tar ytterligare ett dB eller två.

Skall prova en Schubert C2 till helgen och sedan bestämmer jag mig.

Jag var också på besök i BMW butiken men där fick man inte provköra, varken System 5 eller Sportintegral. De satt skönt i vart fall. Någon med erfarenhet av dessa?

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-04-11/22:01

mbrobeck;10275 skrev:
Jag var också på besök i BMW butiken men där fick man inte provköra, varken System 5 eller Sportintegral. De satt skönt i vart fall. Någon med erfarenhet av dessa?


Jag har en system 5 och upplever den som tyst så länge jag inte öppnar ventilen som jagar bort imma på visiret (då blir det ett vasst tjutande), kör med ventilen bak öppen och de andra stängda och då är den tyst på mitt huvud (biljardbollsformat) och på min hoj (R12gs). Har kört ungefär 80 mil med hjälmen , inga höga hastighter, max 120km/h. Upplever lite turbulens men det blev bättre när jag sänkte rutan. Jag använder inte öronproppar.
MEN jag har inte så stor erfarenhet av olika hjälmar, tidigare körde jag C1 med jethjälm och det lät mycket mer. Nu hör jag mig själv nynna när jag är ute och åker :D
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-04-15/20:37

mbrobeck;10275 skrev:
Skall prova en Schubert C2 till helgen och sedan bestämmer jag mig.



Det blev en Schuberth C2 tillsist, den motsvarde vad den lovade.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Tyst hjälm ,hörselskydd

Inläggav 2652842 » 2008-01-12/00:58

Jag har köpt en Schubert Concept, tyvärr tycker jag att det dånar för mycket i den i högre farter, >90 km/h. Det finns ett luftrum emellan skalet och stötdämpningen. Skalet kan således vibrera ganska fritt.
Sedan några år använder jag Bellman-Symfon [url="www.bellman.se"]www.bellman.se[/url] individuellt anpassade hörselskydd. De finns med utbytbara dämpsatser 9dB-25dB. 15dB räcker för det mesta. Man kan få skydden utprovade i höselvårdsbutiker. Skydden är inte billiga, men en räddad hörsel kan inte värderas högt nog. Jag är väldigt nöjd med skydden. Köp rekommenderas.
Jag använder intercom tillammans med skydden. Volymen behöver inte vara högt uppskruvad, medium räcker i regel.
Ingemare
2652842
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 1996-01-29/01:00

Inläggav Raffe » 2008-01-12/16:45

Hej !

Har haft hjälmar från Nolan, HJC, Shark, Shoei och BMW. Den överlägset tystaste hjälmen har hittills varit den jag har nu BMW Sportintegral. Och jag kan bara hålla med er övriga, främst när det gäller luftflödena som träffar hjälmen. Oftast har det varit så att luftströmmen från kåpan har träffat hjälmen, med påföljande ökat buller samtidigt som hjälmen vibrerar. Om man sjunker ihop lite eller sträcker på sig lite så försvinner oftast bullret och vibrationerna.

Hälsningar

Ralf
Raffe
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2005-02-12/16:59

Inläggav Håkan Hedberg » 2008-02-13/02:09

Kan bara hålla med Raffe... har oxå åkt med olika hjälmar och den överlägset bästa och tystaste jag åkt med är BMW sportintegral. Var lika bra till min ex hoj 1200gsa som till min GT / H
R1200GSA
Användarvisningsbild
Håkan Hedberg
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2007-07-04/19:44

Inläggav Fredrik Åkesson » 2008-02-13/09:18

Det där med tysk hjälm är något oerhört subjektivt.Det viktigaste i sammanhanget är att få ta en hjälm som passar personens huvudform.Om man har långsmalt huvud och köper en hjälm med rund huvudform så måste man gå upp en storlek för att den ska passa och då blir det glapp vid öronen och det gör att det blir bullrigt.Mao se till att köpa en hjälm som passar huvudet så blir det tystare.
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Tyst hjälm?

Inläggav Wizzard » 2008-02-13/13:42

Finns det tysta hjälmar?
I så fall har man hittat en hjälm som passar ens huvud och som dessutom är tyst, jag har hittils inte lyckats, min Shoei är tystare än min gamla BMW (Concept 4?) men inte lika skön
Suzuki GSX1300 RA -14
Suzuki GSX-R 1100 -92
Wizzard
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2002-10-04/01:00

Inläggav S-J » 2008-02-13/15:01

Vill man ha en tyst hjälm får man nog köpa en Peltor rally hjälm med inbyggda kåpor. Körde hem min hoj med en sådan på mig. Va obehagligt då man då inte hör bilar och andra fordon runt om kring.
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst