Hörselskydd

Hörselskydd

Inläggav Thomas Weglert » 2007-05-08/10:44

Hej,
Är det skillnad mellan vanliga hörselproppar och de som är
specialgjorda för öronen?

Jag vill ha så tyst som möjligt men vill ändå höra
GPS:n.

Vilka tillverkare finns det?

Tacksam för synpunkter

God middag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Lime » 2007-05-08/11:59

Ja, enorm. Vanliga gula från apoteket dämpar allt ljud. De som jag har filtrerar ljudet. De nyare versionerna har ännu ett filter som reducerar vindbrus och liknande frekvenser.

Som jämförelse så är det så att när jag är funktionär på banorna när det är roadracingtävlingar så hör jag bättre de personer som står och pratar bredvid mig MED mina EARfon-proppar i än utan.

Sammalika gäller när jag ibland har en örsnäcka hakad på örat när jag kör. Då måste jag vrida upp PMR-radion på max om jag inte har propparna men det räcker med ca 2/3 med.

Umec är de som tillverkar de propparna jag (m.fl.) har. De finns på http://www.earfoon.com/
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Hörselskydd

Inläggav Anders Forssell » 2007-05-08/12:09

Kan bara instämma! Hör t ex Questen bra upp till 100 kmh "trots" Earphoon och hör t o m motorljud (R12GS) nu.

Memento: Rengör propparna varannan/var tredje dag.

Helnöjd!
Anders F
Anders Forssell i Helsingborg, hcp 25
Anders Forssell
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav GOJL » 2007-05-08/12:15

Jag har förstått att EARfoon är bra. Vad betalade ni för era, och vilken modell/er Har ni?

Jag har mailat såväl huvudkontor, som återförsäljare, vilket huvudkontoret bad mig, men ännu ej fått något svar...

Mitt problem, är förrutom att få ner bullernivån till under skadenivå (hör jag nu vet hur hög den är nu?), är jag blir oerhört trött av basljud. Kan köra hur länge som helst på min hoj (1200GS) utan känna något i kroppen, men huvudet, mitt kära huvud...

Hur tar EARfoon basljud/lågfrekventa ljud?
Användarvisningsbild
GOJL
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2006-06-15/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-05-08/12:50

Thomas Weglert;11918 skrev:Hej,
Är det skillnad mellan vanliga hörselproppar och de som är
specialgjorda för öronen?

Jag vill ha så tyst som möjligt men vill ändå höra
GPS:n.

Vilka tillverkare finns det?

Tacksam för synpunkter

God middag
Thomas Weglert


Hej Thomas

Jag har ett par EARfoon som jag beställde för ett par veckor sedan, det är 4 - 6 veckors leverans tid så om man vill ha är det bra att vara ute i god tid. Jag valde deras Biker modell som har just sådan filter Lime pratar om, vi får se om det blir avsevärt bättre med dom. I dagsläget är det i vartfall så att jag måste ha ganska hög volym på intercommen/PMR/Navigator för att höra når jag kommer upp i 100 kmh.

Jag har använt ett "billighetsalternativ" från trumslagaren.se (eller om det var com) som är ett par musiker proppar. De kostar inklusive frakt ca. 275:- och har fungerat tillfredställande. Man kan byta filter (14 eller 20dB dämpning) och på så sätt välja en optimerad set up.

Jag har nog nämnt i en tidigare tråd att 30 års MC åkande och några år i maskinrum på båtar (speciellt sådana med kanoner) så är min hörsel numera nedsatt. Därav har jag spenderat ett antal 1000 lappar under våren för att optimera hörselskyddet.

1. Jag har för det första provat mig igenom flera hjälmar och slutligen valt en Schuberth C2 för den var tystast på min skalle och min hoj.

2. Jag lät Peltor göra hjälminstallationen av högtalare och mikrofon för att få det hela perfekt.

3. Jag har beställt, men inte fått, EARFoon Biker

1 o 2 har givit en förbättring jämfört med min gamla hjälm (BMW Sys 4) så nu kan jag höra min intercom i lagliga farter utan att behöva ha volyment på topp (i 110 är det dock bra nära).

Det skall bli intressant om EARfoon ger ytterligare några dB eller om det var pengar i sjön.

Jag återkommer med rapport.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Beställt och klart.

Inläggav Thomas Weglert » 2007-05-08/12:51

GOJL;11931 skrev:Jag har förstått att EARfoon är bra. Vad betalade ni för era, och vilken modell/er Har ni?

Jag har mailat såväl huvudkontor, som återförsäljare, vilket huvudkontoret bad mig, men ännu ej fått något svar...

Mitt problem, är förrutom att få ner bullernivån till under skadenivå (hör jag nu vet hur hög den är nu?), är jag blir oerhört trött av basljud. Kan köra hur länge som helst på min hoj (1200GS) utan känna något i kroppen, men huvudet, mitt kära huvud...

Hur tar EARfoon basljud/lågfrekventa ljud?


Jag har redan beställt tid för avgjutning av öronen med anledning av LIMES
positiva inlägg ovan.

Finns speciella proppar för MC med filter för vindbrus men släpper igenom tal och musik.

Det är två års garanti och gratis filterbyte om förväntat resultat inte uppnås.

Pris inkl undersökning, avgjutning och proppar är 2100 pix inkl moms.

Minst 8 v leveranstid:eek:

Hemsida: se Limes inlägg ovan.

Killen jag talade med var trevlig, saklig och övertygande.

Man rekommenderar färgade proppar då dessa är lättare att hitta om man tappar dem.

FORUM när det är som bäst. Eller???

God eftermiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-05-08/12:56

mbrobeck;11937 skrev:Hej Thomas

Jag har ett par EARfoon som jag beställde för ett par veckor sedan, det är 4 - 6 veckors leverans tid så om man vill ha är det bra att vara ute i god tid. Jag valde deras Biker modell som har just sådan filter Lime pratar om, vi får se om det blir avsevärt bättre med dom. I dagsläget är det i vartfall så att jag måste ha ganska hög volym på intercommen/PMR/Navigator för att höra når jag kommer upp i 100 kmh.

Jag har använt ett "billighetsalternativ" från trumslagaren.se (eller om det var com) som är ett par musiker proppar. De kostar inklusive frakt ca. 275:- och har fungerat tillfredställande. Man kan byta filter (14 eller 20dB dämpning) och på så sätt välja en optimerad set up.

Jag har nog nämnt i en tidigare tråd att 30 års MC åkande och några år i maskinrum på båtar (speciellt sådana med kanoner) så är min hörsel numera nedsatt. Därav har jag spenderat ett antal 1000 lappar under våren för att optimera hörselskyddet.

1. Jag har för det första provat mig igenom flera hjälmar och slutligen valt en Schuberth C2 för den var tystast på min skalle och min hoj.

2. Jag lät Peltor göra hjälminstallationen av högtalare och mikrofon för att få det hela perfekt.

3. Jag har beställt, men inte fått, EARFoon Biker

1 o 2 har givit en förbättring jämfört med min gamla hjälm (BMW Sys 4) så nu kan jag höra min intercom i lagliga farter utan att behöva ha volyment på topp (i 110 är det dock bra nära).

Det skall bli intressant om EARfoon ger ytterligare några dB eller om det var pengar i sjön.

Jag återkommer med rapport.

MVH Magnus


Tack för all information. Jag är alltid snabb när det gäller att fatta beslut så jag hann aldrig läsa Ditt inlägg.

Man ska ju smita medan liket är varmt:D

Återkom gärna med utvärdering.

Jag gör detsamma om ca två månader

God eftermiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Vilken filter?

Inläggav Josef06 » 2007-05-08/14:15

När Ni pratade med EARfoon-konsulenten vilken Ljudfiltret (CLW, W, CLR, R, G) rekomenderade hon/han? Vilken dämpningsfilter med vilken dämpningsgrad ska man egentligen välja?
Josef06
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 2006-03-11/21:40

Inläggav Lime » 2007-05-08/14:16

GOJL;11931 skrev:Hur tar EARfoon basljud/lågfrekventa ljud?


Lite knepigt att förklara men beroende på vilket filter du väljer (och de vet vilket du ska ha om du beskriver vad du är ute efter) så är det mellan 5 och 21 dBa dämpning vid 125 Hz. Dämpningskurvorna finns på EARfoons hemsida under produkter.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-05-08/19:18

Lime;11928 skrev:Ja, enorm. Vanliga gula från apoteket dämpar allt ljud. De som jag har filtrerar ljudet. De nyare versionerna har ännu ett filter som reducerar vindbrus och liknande frekvenser.

Som jämförelse så är det så att när jag är funktionär på banorna när det är roadracingtävlingar så hör jag bättre de personer som står och pratar bredvid mig MED mina EARfon-proppar i än utan.

Sammalika gäller när jag ibland har en örsnäcka hakad på örat när jag kör. Då måste jag vrida upp PMR-radion på max om jag inte har propparna men det räcker med ca 2/3 med.

Umec är de som tillverkar de propparna jag (m.fl.) har. De finns på http://www.earfoon.com/


Anders Forssell;11930 skrev:Kan bara instämma! Hör t ex Questen bra upp till 100 kmh "trots" Earphoon och hör t o m motorljud (R12GS) nu.

Memento: Rengör propparna varannan/var tredje dag.

Helnöjd!
Anders F


Vad är det för modell av Earhfoon ni har köpt? Biker eller Multiklick?
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav Lime » 2007-05-09/07:03

Jag har Multiklick men om du mestadels ska ha dem till mc-körning, köp Biker.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-05-09/07:32

Lime;11998 skrev:Jag har Multiklick men om du mestadels ska ha dem till mc-körning, köp Biker.

Jag ska nog mest ha dom för mc under sommaren men även i jobbet. Där är det rätt störigt med oljud. Även under natten då vi sover 1vecka ombord. Hur är Multiklick att sova med månne..?
:o
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav BulletStefan » 2007-05-09/08:23

Är det någon av er som köpt de proppar Earfoon har med inbyggda hörlurar? Finns dom också i olika modeller med olika dämpning? Och hur bra är de inbyggda hörlurarna, dvs funkar dom bra för musik?
Användarvisningsbild
BulletStefan
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2007-02-01/01:00

Inläggav kjellf » 2007-05-09/16:03

Jag är inte helt nöjd med mina filter. De dämpar allt för bra när jag inte har hjälmen på mig men det verkar som om hjälmen trycker och vrider tillräckligt på mina öron för att formen på hörselgångarna skall ändras och pluggarna därmed hamna lite snett.

KjellF
kjellf
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 1997-03-18/01:00

Avlägsna öglan

Inläggav Jan Zingmark » 2007-05-09/20:16

kjellf;12053 skrev:Jag är inte helt nöjd med mina filter. De dämpar allt för bra när jag inte har hjälmen på mig men det verkar som om hjälmen trycker och vrider tillräckligt på mina öron för att formen på hörselgångarna skall ändras och pluggarna därmed hamna lite snett.

KjellF


Jag har hörselskydd från Earfoon vilka jag haft i några år nu och jag måste säga att jag är väldigt nöjd med dem. Mina var försedda med en ögla i vilken man kan fästa en snodd och meningen med det är väl att man inte ska tappa bort dem eftersom de då hänger "i ett snöre om halsen" ;). Men jag upptäckte snart att hjälmen tryckte på pluggarna och det kom att ömma något i mina öron efter ett tag, så jag frågade en person på Umec om jag kunde klippa bort öglan för att p s s öka komforten när jag har hjälm på huvudet. Det var helt ok att ta bort öglan enligt Umec och då blev det också mindre (inget) tryck på pluggarna vilket förhöjde komforten betydligt :) .
    Jan Zingmark
    "hojlös"
Användarvisningsbild
Jan Zingmark
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 2000-06-05/01:00

Inläggav Lime » 2007-05-10/08:29

Bamse;12066 skrev:Jag har hörselskydd från Earfoon vilka jag haft i några år nu och jag måste säga att jag är väldigt nöjd med dem. Mina var försedda med en ögla i vilken man kan fästa en snodd och meningen med det är väl att man inte ska tappa bort dem eftersom de då hänger "i ett snöre om halsen" ;). Men jag upptäckte snart att hjälmen tryckte på pluggarna och det kom att ömma något i mina öron efter ett tag, så jag frågade en person på Umec om jag kunde klippa bort öglan för att p s s öka komforten när jag har hjälm på huvudet. Det var helt ok att ta bort öglan enligt Umec och då blev det också mindre (inget) tryck på pluggarna vilket förhöjde komforten betydligt :) .


De som heter "Bike" görs utan ögla.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-05-11/11:54

Thomas Weglert;11938 skrev:Jag har redan beställt tid för avgjutning av öronen med anledning av LIMES
positiva inlägg ovan.

Finns speciella proppar för MC med filter för vindbrus men släpper igenom tal och musik.

Det är två års garanti och gratis filterbyte om förväntat resultat inte uppnås.

Pris inkl undersökning, avgjutning och proppar är 2100 pix inkl moms.

Minst 8 v leveranstid:eek:

Hemsida: se Limes inlägg ovan.

Killen jag talade med var trevlig, saklig och övertygande.

Man rekommenderar färgade proppar då dessa är lättare att hitta om man tappar dem.

FORUM när det är som bäst. Eller???

God eftermiddag
Thomas Weglert


Så var avgjutningen klar. En upplevelse i konsten att få vänligt bemötande.
Propparna dimper ner i brevlådan GARANTERAT inom 15 veckor som det står
längst ner om man har glasögonen på sig.
Så till äppeltouringen den 7 oktober åker man förhoppningsvis tyst.
God middag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Bjurte » 2007-05-11/12:54

Thomas Weglert;12221 skrev:Så var avgjutningen klar. En upplevelse i konsten att få vänligt bemötande.
Propparna dimper ner i brevlådan GARANTERAT inom 15 veckor som det står
längst ner om man har glasögonen på sig.
Så till äppeltouringen den 7 oktober åker man förhoppningsvis tyst.
God middag
Thomas Weglert


Jag beställde hos Earfoon i Vällingby för ca ett år sedan och det tog bara 5v innan jag hade propparna i min hand. Dessa har fungerat kanonbra även i kombination med min interkom. Naturligvis så har även det ljudet dämpats lite men generellt så tycker jag att det blivit bättre eftersom störande brus tas bort mer än ljudet från musik eller annat tal. Dessutom går det ju att höja volymen, men vad gör då hörselskydden för nytta? :confused: :)

/Björn
-16 BMW R1200 RS
Användarvisningsbild
Bjurte
 
Inlägg: 188
Blev medlem: 2005-02-14/01:00
Ort: Vällingby

Inläggav Thomas Weglert » 2007-05-11/13:10

Bjurte;12229 skrev:Jag beställde hos Earfoon i Vällingby för ca ett år sedan och det tog bara 5v innan jag hade propparna i min hand. Dessa har fungerat kanonbra även i kombination med min interkom. Naturligvis så har även det ljudet dämpats lite men generellt så tycker jag att det blivit bättre eftersom störande brus tas bort mer än ljudet från musik eller annat tal. Dessutom går det ju att höja volymen, men vad gör då hörselskydden för nytta? :confused: :)

/Björn


Låter bra att Du är så nöjd.

Jag återkommer så småningom med mina erfarenheter.

God eftermiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav 2658996 » 2007-05-11/13:57

Jag vill ha hjälm eller örplugg med ANC (Active Noise Canceling) där man kan koppla in nyttosignal, typ mobil, mp3 etc.

Någon som sett nått liknande på marknaden?

Btw. ANC använder sig av elektronik för att undertrycka brus/buller mm.
2658996
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2003-05-30/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-05-11/14:23

Izze;12238 skrev:Jag vill ha hjälm eller örplugg med ANC (Active Noise Canceling) där man kan koppla in nyttosignal, typ mobil, mp3 etc.

Någon som sett nått liknande på marknaden?

Btw. ANC använder sig av elektronik för att undertrycka brus/buller mm.


http://www.sennheisernordic.com/nordic/icm_eng.nsf/root/04307

:D

Jag börjar i snikhörna, har provat gula pluppar från apoteket och har precis köpt EAR Ultratech Hifi som ska släppa igenom lite mer tal och musik.

Edit: EAR Ultratech Hifi har en rätt lagom nivå men dämpar låga toner dåligt tycker jag samt att de är rätt långa (funkar för mig i system 5 hjälmen men det är på gränsen)
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Josef » 2007-05-11/15:39

Izze;12238 skrev:Jag vill ha hjälm eller örplugg med ANC (Active Noise Canceling) där man kan koppla in nyttosignal, typ mobil, mp3 etc.

Någon som sett nått liknande på marknaden?

Btw. ANC använder sig av elektronik för att undertrycka brus/buller mm.


Jag har ett par relativt billiga pluggar med ANC liggande, har inte testat dom under hjälmen då jag inte lyssnar på annat när jag kör.

Ska be att få testa och återkomma med resultat.
    www.CaliforniaSuperbikeSchool.co.uk
    ----Discover the art of cornering----
Användarvisningsbild
Josef
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2004-04-30/23:18

Inläggav 2658996 » 2007-05-11/17:48

Josef;12252 skrev:Jag har ett par relativt billiga pluggar med ANC liggande, har inte testat dom under hjälmen då jag inte lyssnar på annat när jag kör.

Ska be att få testa och återkomma med resultat.


Coolers!

Har du möjligtvis nått namn/fabrikat?
2658996
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2003-05-30/01:00

Inläggav Robin_heij » 2007-05-16/20:33

Då har man varit iväg och beställt ettpar EARfoon Biker,
Får se om dom funkar bättre än apotekets
Robin_heij
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2006-07-15/20:47

Inläggav Lej » 2007-05-16/23:37

Robin_heij;12695 skrev:Då har man varit iväg och beställt ettpar EARfoon Biker,
Får se om dom funkar bättre än apotekets



Det gör dom! har haft ett par som jag var mycket nöjd med.
Men dom håller inte för en gräsklippare - tappade mina innan klippningen -efter det var dom inte bra!!!!!!!
Leif Johansson, D9
K1200GT-04
Lej
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2005-12-01/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-05-24/19:12

mbrobeck;11937 skrev:*SNIPP*

Det skall bli intressant om EARfoon ger ytterligare några dB eller om det var pengar i sjön.

Jag återkommer med rapport.

MVH Magnus


Jag har nu provat mina nya EARfoon första gången på hojen, dom kom igår efter 5 veckor, och idag har jag kört ca 2 mil i vanliga landsvägsfarter samtidigt som jag pratat i telefon.

Först blev jag besviken och tyckte att det var väl ingen nämnvärd skillnad men så när det började komma upp i 80 kmh och däröver så verkar det som att "vindbruset" inte ökar på samma sätt som jag är van vid. JAg provade bara upp till 110 men så långt var allt bra och jag hörde samtalet perfekt.

Det hela verkar lovande, återkommer med mer utförliga synpunkter efter helgen.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Surikaten » 2007-07-06/22:21

Efter en första test av EARfoon Biker under en ännu pågående rundtur i Sverige tycker jag dessa hörselskydd har har en del utveckling kvar. De är gjorda i ett material som inte är tillräckligt följsamt. De borde bestå av nuvarande bärnstensliknande material som kärna, och så utöver det ha en till två millimeter mycket mjukare material runtom. Eller medelmjukt rakt igenom. Hursomhelst, anledningen är att eventuellt tryck från hjälm, glasögon, huvudrörelser etc gör att dessa skydd åtminstone för mig pendlar mellan 100% funktionalitet (tyst) och 0% funktionalitet (full turbulens) när de hamnar lite snett. Dessutom känns det skumt att trycka in nåt så hårt så långt in i örongången, så föreslagen uppmjukning skulle lindra. Är medveten om att första motargumentet är rengöringen av skydden är lättare när de är hårda, men det måste gå att komma vidare med ändå. Är alltså just nu lite skeptisk till det här konceptet som det nu är utformat.
Användarvisningsbild
Surikaten
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2004-09-14/01:00

Inläggav Lime » 2007-07-07/08:30

Surikaten;16184 skrev:Efter en första test av EARfoon Biker under en ännu pågående rundtur i Sverige tycker jag dessa hörselskydd har har en del utveckling kvar. De är gjorda i ett material som inte är tillräckligt följsamt. De borde bestå av nuvarande bärnstensliknande material som kärna, och så utöver det ha en till två millimeter mycket mjukare material runtom. Eller medelmjukt rakt igenom. Hursomhelst, anledningen är att eventuellt tryck från hjälm, glasögon, huvudrörelser etc gör att dessa skydd åtminstone för mig pendlar mellan 100% funktionalitet (tyst) och 0% funktionalitet (full turbulens) när de hamnar lite snett. Dessutom känns det skumt att trycka in nåt så hårt så långt in i örongången, så föreslagen uppmjukning skulle lindra. Är medveten om att första motargumentet är rengöringen av skydden är lättare när de är hårda, men det måste gå att komma vidare med ändå. Är alltså just nu lite skeptisk till det här konceptet som det nu är utformat.


Det är stor skillnad på upplevelsen beroende på hur ens hörselgång ser ut. Själv har jag en trång och väldigt krökt hörselgång så ändrat tryck på proppen gör varken till eller från.

Vet andra som har ganska grova och rakare hörselgångar och för dem så funkar inte EARfone lika bra. De upplever det som du beskriver.

Att göra propparna i ett lite mjukare material är inget problem. Det finns nya silica-material som formar sig och som t.o.m. sväller lite när de blir varma för bättre passform. Används numera ofta för att få riktigt bra passform på helintegrerade hörapparater (alltså där allt sitter i själva proppen).

Tyckte också att det känndes skumt att proppen gick så långt in och fick senare visat av en öronläkare att det är nästan lika långt kvar till trummhinnan som jag redan har petat in proppen. Hörselgången är mycket längre än man tror.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Rätt men fel ändå??

Inläggav Thomas Weglert » 2007-07-22/10:29

Fick mina proppar lagom till semestern och gladde mig mycket.

På plats och allt kändes så bra.

Hjälm på.

Och visst mindre ljud och bättre musik.

Så kom problemet. Får nästan inte av mig hjälmen utan att öronen följer med.
Så jag har faktiskt fortfarande Apotekets gula i öronen.

Vet inte hur jag ska lösa detta problem. Kanske byter jag hjälm. Min hjälm sitter väldigt tajt kanske jag ska tillägga.

Vad göra? Någon annan som har detta problem?

God middag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Taurus » 2007-07-23/22:14

Thomas Weglert;17098 skrev:Fick mina proppar lagom till semestern och gladde mig mycket.

På plats och allt kändes så bra.

Hjälm på.

Och visst mindre ljud och bättre musik.

Så kom problemet. Får nästan inte av mig hjälmen utan att öronen följer med.
Så jag har faktiskt fortfarande Apotekets gula i öronen.

Vet inte hur jag ska lösa detta problem. Kanske byter jag hjälm. Min hjälm sitter väldigt tajt kanske jag ska tillägga.

Vad göra? Någon annan som har detta problem?

God middag
Thomas Weglert



Känner igen strulet.

Har haft mina EARfoon i 5 år (har dock inte kört MC hela tiden) och är allmänt mycket nöjd.
Men de följer lätt med ut när man tar av hjälmen (jag har Schubert C2).
Dessutom kan det vara svårt att få dom sitta kvar i "perfekt" position medan jag tar på mig hjälmen.

Ett tag testade jag att ha på remmen som (jag tror) ingick i köpet. Det tryckte dock på öronen.

Det bästa är att ha på hjälmluva.
- Skydden sitter kvar bättre när hjälmen tas på (du kan sätta i skydden efter det du dragit på luvan).
- Om de trillar ur när hjälmen tas av så hamnar de nära öronen i hjälmluvan och slipper försvinna.

Jag kör konstant med luva, även om det är stekhett. Man svettas lik f-b och då känns det smidigare att vaska luvan än hjälmens inredning. Däremot använder jag inte inte hörselskydden vid kortare körningar i/runt stan.

Hoppas du kommer trivas med skydden, men öronsaken är att du har något hörselskydd.
// Taurus0504
<p>// Taurus</p>
K 1600 GT
Användarvisningsbild
Taurus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-03-04/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-07-24/08:05

Taurus0504;17165 skrev:Känner igen strulet.

Har haft mina EARfoon i 5 år (har dock inte kört MC hela tiden) och är allmänt mycket nöjd.
Men de följer lätt med ut när man tar av hjälmen (jag har Schubert C2).
Dessutom kan det vara svårt att få dom sitta kvar i "perfekt" position medan jag tar på mig hjälmen.

Ett tag testade jag att ha på remmen som (jag tror) ingick i köpet. Det tryckte dock på öronen.

Det bästa är att ha på hjälmluva.
- Skydden sitter kvar bättre när hjälmen tas på (du kan sätta i skydden efter det du dragit på luvan).
- Om de trillar ur när hjälmen tas av så hamnar de nära öronen i hjälmluvan och slipper försvinna.

Jag kör konstant med luva, även om det är stekhett. Man svettas lik f-b och då känns det smidigare att vaska luvan än hjälmens inredning. Däremot använder jag inte inte hörselskydden vid kortare körningar i/runt stan.

Hoppas du kommer trivas med skydden, men öronsaken är att du har något hörselskydd.
// Taurus0504


Tack!
Jag ska prova med hjälmluva.

God förmiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-12-14/21:29

Hur tycker ni att det har funkat efter en säsong med earfoonproppar?

Börjar bli sugen på att köpa ett gäng!

Tänkte köpa ett par till jobbet och ett par Biker, blir det billigare per par då iom att det bara blir en avgjutning?
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Hjälmluva

Inläggav gösser » 2007-12-14/21:50

Håller med dej! Har kört med luva sedan 70-talet och det är faktiskt skönt.
Visst, man blir varm hur man än gör men det är lättare att tvätta en luva än
inredningen på en hjälm. Har förvisso uttagbart "foder" på min hjälm också
men det är skönt att ha en huva, nu pratar jag om en "silkeshuva" men det
är väldigt bekvämt i allafall...

Lars


Taurus0504;17165 skrev:Känner igen strulet.

Har haft mina EARfoon i 5 år (har dock inte kört MC hela tiden) och är allmänt mycket nöjd.
Men de följer lätt med ut när man tar av hjälmen (jag har Schubert C2).
Dessutom kan det vara svårt att få dom sitta kvar i "perfekt" position medan jag tar på mig hjälmen.

Ett tag testade jag att ha på remmen som (jag tror) ingick i köpet. Det tryckte dock på öronen.

Det bästa är att ha på hjälmluva.
- Skydden sitter kvar bättre när hjälmen tas på (du kan sätta i skydden efter det du dragit på luvan).
- Om de trillar ur när hjälmen tas av så hamnar de nära öronen i hjälmluvan och slipper försvinna.

Jag kör konstant med luva, även om det är stekhett. Man svettas lik f-b och då känns det smidigare att vaska luvan än hjälmens inredning. Däremot använder jag inte inte hörselskydden vid kortare körningar i/runt stan.

Hoppas du kommer trivas med skydden, men öronsaken är att du har något hörselskydd.
// Taurus0504
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-12-15/11:46

Helmetrock;25875 skrev:Hur tycker ni att det har funkat efter en säsong med earfoonproppar?

Börjar bli sugen på att köpa ett gäng!

Tänkte köpa ett par till jobbet och ett par Biker, blir det billigare per par då iom att det bara blir en avgjutning?


Jag kan svårligen använda mina på grund av att hjälmen sitter tight.
Tyvärr måste jag säga för de är mycket bra.

Problemet är att jag inte får av mig hjälmen. Propparna vänds då på något konstigt vis och det är så smärtsamt att jag nästan får panik.

God förmiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

På rätt väg...

Inläggav Belsebubb » 2007-12-15/13:51

...när ni tar hjälmbuller på alvar.
Jag är bullerskadad sedan 35 år tillbaka pga. smides och verkstadsarbete.
Mina första 5-8 mc- somrar fuskade jag med öron proppar vilket gjorde att min hörsel radikalt försämrades.
Hjälmbruset ligger mellan 100 - 110 db. Nu är det trendigt att sätta in Peltor set med bara ljud förstärkning och man hör både musik och "Svenska Inga" från gepeessen...
Ni som är bra i mattematik kan räkna ut vilken db. ljudvolymen måste upp till för att det ska gå att få ett hörbart ljud...
Så för din egen och andras skull, se till att du får en superbra bullerdämpning, sen kan du kolla om det fungerar med proppar som leverar ljud utan att du får hörselskador... ;)
Spelar du golf? - Nej, jag är fortfarande sexuellt aktiv.
Gunnar Alfvén
Användarvisningsbild
Belsebubb
 
Inlägg: 192
Blev medlem: 1994-04-25/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-12-15/14:00

Belsebubb;25931 skrev:...när ni tar hjälmbuller på alvar.
Jag är bullerskadad sedan 35 år tillbaka pga. smides och verkstadsarbete.
Mina första 5-8 mc- somrar fuskade jag med öron proppar vilket gjorde att min hörsel radikalt försämrades.
Hjälmbruset ligger mellan 100 - 110 db. Nu är det trendigt att sätta in Peltor set med bara ljud förstärkning och man hör både musik och "Svenska Inga" från gepeessen...
Ni som är bra i mattematik kan räkna ut vilken db. ljudvolymen måste upp till för att det ska gå att få ett hörbart ljud...
Så för din egen och andras skull, se till att du får en superbra bullerdämpning, sen kan du kolla om det fungerar med proppar som leverar ljud utan att du får hörselskador... ;)


Jag kör liksom Du Bengt med apotekets gula och så hör jag Zumo-Ingrid viska
i bakgrunden. Funkar perfekt:D

Men till nästa år kanske det blir en nu hjälm och då ska väl mina
flertusenkronorsproppar kunna komma till användning igen.

God middag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Stefan Tjust » 2007-12-15/14:31

Har kört en säsong med billiga proppar (billigare än earfoon, men dyrare än apotekets) från trumslagaren.se. De har funkat riktigt bra och har utbytbara filter för att dämpa olika frekvenser. Den stora överraskningen kom dock när jag köpte en Schubert S1 hjälm på höstkanten. Jag visste att den hade fått bra testresultat men den överraskade mig med sin tysthet. Köpte den på höstrea för 378 Euro från Louis.de, så det blev inte så blodigt som de svenska priserna. Jag tror dom har kvar priset än. Numera använder jag bara proppar vid långturer.:)
Användarvisningsbild
Stefan Tjust
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2005-12-20/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-12-15/16:14

Helmetrock;25875 skrev:Hur tycker ni att det har funkat efter en säsong med earfoonproppar?

Börjar bli sugen på att köpa ett gäng!

Tänkte köpa ett par till jobbet och ett par Biker, blir det billigare per par då iom att det bara blir en avgjutning?


Hej

Efter ett antal år i maskinrum på båtar och de första 15 åren på hoj utan hörselskydd (en riktig man kan kan väl för fan ... osv) så har jag lite sämre än normal hörsel.

Förra sommaren började jag prova olika lösningar för att få ner bullret och göra min intercom (Peltor), telefonen och Rut hörbar.

Jag sparade inte på något så det blev ny hjälm (Schubert har glömt namnet men dem som motsvarar System 5) och ett par earfoon proppar osv osv.

Summerat så gjorde hjälmen mest nytta, skillnaden mellan ett par 250:- kronors musikproppar från trumslagaren och earfoon "biker" var liten och det är fråga värt om jag skulle lägga ut 10 ggr mer på ett nytt par jmf med trumpojkarnas igen. Därmed inte sagt att det inte finns en skillnad men den är i mitt tycke ganska liten.

Övrigt om earfoon:

Bra: Sitter skönt och omärkligt, givetvis bra på att dämpa "lagom" så att man fortfarande kan höra en telefon eller intercom upp i 110 - 140. ( det beror lite på varifrån vinden kommer, medvind högre, motvind lägre)

Dåligt: Ganska dålig "bang for the buck" faktor, kan "trilla på sniskan" när man kör eller tar på hjälmen och det märker man inte alltid innan man startar. För bra prestanda är det bara att stanna och justera annars läcker buller in.

MVH Magnus

PS trumpojkarnas testresultat skulle väl vara 106 - 135 kmh DS
Magnus Brobeck
 

Inläggav Marie » 2007-12-15/17:04

Mimmi är ju tvärduktig på att tjata hål i huvudet på mig. Hon har fått mig att skaffa (och stundom använda) ryggskydd, samt även börja använda öronproppar. :eek: :confused:

Vad gäller hörselskydd så upplever jag att Neckmikes hörtelefoner dämpar bakgrundsljudet mycket effektivt och samtidigt kan jag använda GSM-telefonen mycket väl. Har jag bara fått mikrofonen att hamna rätt på halsen, så kan jag föra ett vettigt mobiltelefonsamtal upp till minst 180 km/h (i Tyskland givetvis:D ). Jag använder faktiskt Neckmikepluggarna även om jag inte har telefonen med mig, och jag upplever dem som minst lika effektiva som Apotekets gula. Fördelen gentemot apotekets är ju att jag får ljudet från telefonen (eller GPS-apparaten för den som har en sådan leksak) innanför hörselskyddet.
Sen är ju Neckmikepluggarnas effektivitet väldigt beroende av hörselgångens form. På Mimmi dämpar de t.ex. nästan ingenting alls...
För fullständighetens skull kan jag nämna att min hjälm är en Schuberth Concept.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-15/17:35

mbrobeck;25938 skrev:Hej


Förra sommaren började jag prova olika lösningar för att få ner bullret och göra min intercom (Peltor), telefonen och Rut hörbar.


Och jag som tycker att mycket av tjusningen med att åka mc är just att höra motorbuller & vinddrag samt slippa höra både telefon och fruntimmer,,,,,

Hörselskydd - Nej tack!:D :D
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Helmetrock » 2007-12-15/19:44

Thomas Jansson;25943 skrev:Och jag som tycker att mycket av tjusningen med att åka mc är just att höra motorbuller & vinddrag samt slippa höra både telefon och fruntimmer,,,,,

Hörselskydd - Nej tack!:D :D


Nja jag håller inte riktigt med dig...

För det första har jag lätt tinnitus, och är inte sådär jättesugen på att förvärra den, och för det andra är de verktygen jag använder mest på jobbet vinkelslip och slagborr, så buller får jag nog av där:D

Och så hade det varit trevligt att inte behöva plocka ur propparna så fort man ska prata med någon och stoppa tillbaka dem med svarta fingrar....

Men som sagt, är det någon som har koll på om det blir billigare per par om man gör 2-3 par på samma avgjutning?
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-12-15/23:20

Thomas Jansson;25943 skrev:*SNIPP*

Hörselskydd - Nej tack!:D :D


Ja, ungefär så omogen var jag också förr. :D

Vi syns (för vi hörs kommer liksom inte att vara applicerbart för oss ;) , andra däremot).

Stanna där ute så länge du kan.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-15/23:32

mbrobeck;25959 skrev:Ja, ungefär så omogen var jag också förr. :D

Vi syns (för vi hörs kommer liksom inte att vara applicerbart för oss ;) , andra däremot).

Stanna där ute så länge du kan.

MVH Magnus


Ja - visst är det härligt att alla inte tappar sitt ungdomliga oförstånd?:)
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav 2660402 » 2008-01-27/23:56

Nu skall det bli riktigt intressant att se om resultatet motsvarar kostnaden. Jag beställde och gjorde avgjutningar på mässan för Earphone. Jag får dem om ett par veckor till en kostnad inklusive snöre för 1940kr.

Jag åkte på tinnitus för ett par år sedan och har kört med apotekets gula sedan dess vilka har varit kanon. Jag har kikat på dessa filterproppar sedan dess men inte kommit mig för...

Nu hade de en monter på mässan och då passade jag på.
Mässan som för övrigt var riktigt bra i år, men trång, på lördagen.

/Stefan
2660402
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2006-02-23/01:00

Inläggav Lime » 2008-01-28/09:59

StefanB;28192 skrev:Nu skall det bli riktigt intressant att se om resultatet motsvarar kostnaden. Jag beställde och gjorde avgjutningar på mässan för Earphone. Jag får dem om ett par veckor till en kostnad inklusive snöre för 1940kr.



Aj, har du köpt de som har en fästbygel på och inte de släta för mc?? Försök att ändra din beställning så fort som det bara går i så fall. Om du inte har ett extremt djupt ytteröra så kommer bygeln som man fäster snöret i att sticka ut så mycket att hjälmen trycker in proppen i örat. Och om det inte gör det... så har du för stor hjälm...;)
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav 2660402 » 2008-01-28/10:26

Lime;28201 skrev:Aj, har du köpt de som har en fästbygel på och inte de släta för mc?? Försök att ändra din beställning så fort som det bara går i så fall. Om du inte har ett extremt djupt ytteröra så kommer bygeln som man fäster snöret i att sticka ut så mycket att hjälmen trycker in proppen i örat. Och om det inte gör det... så har du för stor hjälm...;)



Tack skall du ha för upplysningen, det sade hon ingenting om fast jag upplyste om hjälmanvändningen. Jag ringde till UMEC i Vällingby och där var han son svarade väldigt tydlig i att inte använda snöre/handtag till hjälm.
/Stefan
2660402
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2006-02-23/01:00

Inläggav Lime » 2008-01-28/19:31

StefanB;28203 skrev:Tack skall du ha för upplysningen, det sade hon ingenting om fast jag upplyste om hjälmanvändningen. Jag ringde till UMEC i Vällingby och där var han son svarade väldigt tydlig i att inte använda snöre/handtag till hjälm.
/Stefan


Se, ännu en gång har forumet visat sig nyttigt! :D
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst