Handskar

Handskar

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-05-28/18:26

Nu har jag suttit i två dar och surfat och försökt insupa all kunskap som behövs för att köpa ett par bra handskar... (det är helt normalt för mig, det är så här jag gör varje gång om det inte är "akutköpartarmen" slår till).
Köpte till och med en tidning som hade en artikel om handskar men den va i stort sett värdelös... "dom här ser bra ut och verkar vara bra" är ju inte precis det man är ute efter. Som tur är finns det ganska gott om forum och siter för MC-prylar men det är få som ändå kan ge något riktigt matnyttigt. Ett tips som jag fick från Lime är att lillfingret ska vara ihopsytt med ringfingret för att inte bryta så lätt vid vurpa. Det komiska är att det kostar minst 500 pix mer för ett par handskar som har något som man egentligen kan fixa med lite gaffatejp....

Vad har ni för handskar? Vad är era erfarenheter? Jag är ute efter en sommarhandske som ger bra skydd, sedan kan den vara svart/blå/gredelin med små blommor....

/jorgen
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Lime » 2007-05-28/18:35

Handskar skall enligt mig har följande egenskaper:
- Tunna inne i handen men gärna med extra slitmaterial runt tummgreppet.
- Hårda skydd för knogar och fingrar. Gärna med sådana egenskaper att de förhindrar bakåtbrytning av fingrarna.
- Bekväma.
- CE-godkända.

Hanskarna får också gärna vara i prexis minsta laget. Lite samma princip som med ställ, de sätter sig efter handen när man använd dem en stund. Om man köper "lagom" stora så riskerar man att få veck inne i handen och det är inte skönt.

Själv kör jag med ett par Spidi Carbo (Five, numera heter de Six) men det är mycket efter tycke och smak.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-05-28/18:45

Ska åka förbi Bike i Trollhättan imorgon och klämma och känna även om deras site är kass så verkar de i alla fall ha mycket att välja på.
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Bengt Allevad » 2007-05-28/19:41

Spiff;13459 skrev:Ska åka förbi Bike i Trollhättan imorgon och klämma och känna även om deras site är kass så verkar de i alla fall ha mycket att välja på.


Lelles i Uppsala har bra utbud. Jag var där häromdagen och det fanns mycket kvar trots mitt i säsongen.

Prismässigt bör du räkna med mellan 1200-1700 för ett par handskar som ger bra skydd. Tänk gärna på att det är händerna vi tar i med först och alltid.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-05-28/19:44

Hej
Jag har ett par sånna här: http://www.mcpoolen.se/clothes/handskar/mcpool/elnino.shtml
och är super nöjd med dom.Som tur är har jag aldrig behövt använda skydden i dom men en av mina fyrhjulings kompisar använde sina och det klarade iaf hans hand.Körning i ösregn står dom emot väldigt bra.
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-05-28/20:10

Bengt Allevad;13466 skrev:Lelles i Uppsala har bra utbud. Jag var där häromdagen och det fanns mycket kvar trots mitt i säsongen.

Ska åka förbi där någon dag och kolla. Är på andra sidan Sverige just nu och åker ändå förbi Trollhättan imorgon och tänkte att det kunde vara kul att titta in där.

Bengt Allevad;13466 skrev:Prismässigt bör du räkna med mellan 1200-1700 för ett par handskar som ger bra skydd. Tänk gärna på att det är händerna vi tar i med först och alltid.

Jo du har helt rätt och livet är inte mycket värt utan händer som fungerar.
1200-2000 kan jag mycket väl tänka mig att betala om jag får bra skydd och livslängd!
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-05-28/20:13

Fredrik Åkesson;13467 skrev:Hej
Jag har ett par sånna här: http://www.mcpoolen.se/clothes/handskar/mcpool/elnino.shtml
och är super nöjd med dom.Som tur är har jag aldrig behövt använda skydden i dom men en av mina fyrhjulings kompisar använde sina och det klarade iaf hans hand.Körning i ösregn står dom emot väldigt bra.
Fredrik

Synd att det inte är någon bild på insidan av handen på deras websida.
Skönt med handskar som funkar i dåligt väder =)
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Gunsan » 2007-05-28/20:38

Hallvarsson Dino är kanonbra och prisvärda
Det är kevlar lite här o där, gjorda av liten känguru.

Köpte först ett par för 1100 sedan hade Ava halva priset, och då tyckte jag att det var lika bra att förse sig...
Ha en bra dag önskar Maria Holmberg
Användarvisningsbild
Gunsan
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2005-05-27/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-05-28/20:39

Det är nått slags skinn
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-05-30/08:11

Det blev ett par Halvarsson dino, de kändes som mycket skydd/pengar och det var lite tunt i hyllorna =)

/jorgen
Jörgen I Larsson
 

Handskar

Inläggav Johnny Kinnunen » 2008-03-19/15:07

Thomas Weglert;31454 skrev:Helt rätt!
Jag har av den anledningen(att ha haft fel hanskar) bara nio knogar kvar.
Nu har jag handskar inte bara med HÅRDA knogskydd utan också med
glidskydd för att skydda handflatans delar i mjukpartiet nedanför lill- och ringfingret(ni förstår nog vad jag menar). Kostar runt två pissetassar:eek:

God kväll
Thomas Weglert

Har du namnet på dessa handskar? :rolleyes:
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav Johnny Kinnunen » 2008-03-19/15:09

Fredrik Åkesson;13467 skrev:Hej
Jag har ett par sånna här: http://www.mcpoolen.se/clothes/handskar/mcpool/elnino.shtml
och är super nöjd med dom.Som tur är har jag aldrig behövt använda skydden i dom men en av mina fyrhjulings kompisar använde sina och det klarade iaf hans hand.Körning i ösregn står dom emot väldigt bra.
Fredrik


Kan det vara denna handske? :confused:

http://www.bike.se/review/view.php?id=342

Isåfall... hmm? :(
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav Fredrik Åkesson » 2008-03-19/18:39

Jajjamen.Jag tror att den som skrivit recentionen hade nått fel med sina.Jag är inne på par nr 3 nu.Första paret blev helt enkelt utslita och par nummer 2 ramlade ner på ett varmt grenrör så var dess saga all..
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst