Mjukväskor GSA plus klädtips?

Mjukväskor GSA plus klädtips?

Inläggav Fredde_M » 2007-07-25/09:38

Hej,

Snart kommer hojen och initialt tänkte jag inte köpa korvlådorna.

Undrar om någon kan ge lite input angående BMW:s egna tankväska (22 l) samt stora sportväskan (51 l) till GSA:n?

Sedan funderar jag på att kitta upp mig själv och har tittat på Rallye Pro 2-stället och Enduro-hjälmen. Kommentarer om dessa? Är stället värt sina (ganska många) kronor?

//F
Fredde_M
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2007-04-29/21:46

Inläggav Blomqvist » 2007-07-29/13:03

Fredde_M;17217 skrev:Hej,

Snart kommer hojen och initialt tänkte jag inte köpa korvlådorna.

Undrar om någon kan ge lite input angående BMW:s egna tankväska (22 l) samt stora sportväskan (51 l) till GSA:n?

Sedan funderar jag på att kitta upp mig själv och har tittat på Rallye Pro 2-stället och Enduro-hjälmen. Kommentarer om dessa? Är stället värt sina (ganska många) kronor?

//F


Jag köpte https://www.touring.se/touring/Servlet?page=6&parent=s03192&catname=Mjuka+v%26auml%3Bskor+#

Givi mjuka väskor, 45-2472, Sadelväska Givi T421 Voyager Rakskuren, på Touringbutiken.

Funkar kanonbra på en GSA.

Tänk bara på att bocka en plåt att popnita fast på vänstra väskhållaren så du inte bränner hål i väskan.

Detta var det absolut billigaste och bästa alternativet tycker jag. Väskorna var lätta att montera och fick sitta på i 400 mil på min senaste "lilla" resa.

Angående BMW Rallye Pro 2-stället kan jag bara säga: KÖÖÖP!!

Ett helt suveränt ställ som verkligen fungerar både i varmt och kallt, vått och torrt.

Jag stortrivs med mitt!

Det har hur många möjligheter och praktiska lösningar som helst inbyggt i sig.

Dessutom är det inte nämnvärt dyrare än Rukka´s motsvarighet "Allroad" som jag först tänkte köpa.

En sak jag stortrivs med i BMW-stället är materialet skydden är tillverkade av. Dom liksom formar sig efter kroppen på ett mycket skönt sätt.

Enda nackdelen jag kan komma på är att jackan är förbaskat tung...
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Inläggav Torparen » 2007-07-29/16:22

Rally-stället har väl membranet innanför yttertyget om jag minns rätt, med följden att man klafsar runt med blöta käder efter ett regnoväder. Tråkigt om man skall bo i tält, men inte heller trevligt om man skall ta in på hotellrum..dripp..dropp...

Trivsamma luftiga kläder och ett separat tvådelat regnställ är bäst, BMW har ett regnställ som andas.
Dessutom så är det lättare att ta på ett regnställ utanpå kläderna, än att först strippa och sedan ta på sig ett goretex innanför(!) ytterkäderna.


Jag har länge funderat på bästa val, och för min del har jag kommit fram till följande som bör hålla för varje given situation. (skall köpa så fort jag får råd)

  • Byxa: BMW- Summer 2 ( Behagliga brallor som är luftiga och som ser normala ut även när man går av hojen, går att göra om till shorts, sköna nyutvecklade skydd som är mjuka tills de behövs - då blir de hårda.)
  • Jacka: BMW- Comfort shell (Regntätt yttertyg, stora ventilationsöppningar, solvärmeavvisande tyg, ryggskydd, sköna nyutvecklade skydd som är mjuka tills de behövs - då blir de hårda.)
  • Regnbyxa: BMW- Rainlock (regn och vindtätt, andningsaktiv.)

Tänkbara scenarion:
  • Varmt i dalgångarna: Öppna effektiv ventilation i jackan, brallorna är av luftigt tyg och svala.
  • Kallt på bergstopparna: Stäng ventilation i jackan.
  • Rejäl kyla: Ta på regnbyxa.
  • Regn: Regnbyxa på, jackan är tät i ytterhöljet (snabbt och smidigt stopp)
  • Stanna vid värme: Gör shorts av brallorna, vajra fast jackan och ta en promenad.
  • Stanna efter ösregn: Ta av regnbyxorna och skaka av jackan, checka in eller sätt dig till bords (utan att bli illa bemött för att du drar in syndafloden på etablissemanget).


Komlettera med en sweatshirt om du skall köra på autobahn, annars så behöver du inte ha mer kläder med på en touring (förutom lite kalingar och strumpor förståss.) Detta eftersom Summerbyxan och Shelljackan även funkar i allmänna miljöer.

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Blomqvist » 2007-07-29/17:45

Rallye Pro 2-stället blir inte blött. Det har jag själv erfarenhet av.
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Inläggav Torparen » 2007-07-29/17:57

Blomqvist;17395 skrev:Rallye Pro 2-stället blir inte blött. Det har jag själv erfarenhet av.


Lysande! Isåfall så behöver man kanske inte ens sätta in membranet...eller är det redan insytt i ytterhöljet?
Rukkas kläder blir iallafall blöta..mycket blöta.

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Blomqvist » 2007-07-29/18:56

Torparen;17396 skrev:Lysande! Isåfall så behöver man kanske inte ens sätta in membranet...eller är det redan insytt i ytterhöljet?
Rukkas kläder blir iallafall blöta..mycket blöta.

//L-E Jönsson


Jag har alltid kört med membranet i.

Det sitter fastsatt med blixtlås och tryckknappar.

Jag har aldrig ens reflekterat över att köra utan membranet då ventilationsmöjligheterna i stället räcker till i även svensk sommarvärme.

Självklart blir kläderna blöta, men bara på ytan. Stället är vattenavvisande och vattnet har under mina långresor i hällregn aldrig trängt igenom det yttre lagret.
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Inläggav .Z. » 2007-08-07/04:04

Blomqvist;17399 skrev:Självklart blir kläderna blöta, men bara på ytan. Stället är vattenavvisande och vattnet har under mina långresor i hällregn aldrig trängt igenom det yttre lagret.

Ja blött blir det verkligen på ytan, som en smärre sjö under det när man kommer in efter ett rejält ösregn...

För övrigt så håller det tätt inåt, åtminstone på GSA:n, när jag kört kåplöst (XL500R) så har det dock läckt in lite vid grenen. Ventilationen med luftintagen öppna fungerar bra på jackan men mindre bra på byxan (inte alls faktiskt). Viktigt att fästa ihop byxa & jacka vid längre regnturer, annars så har vattnet en tendens att krypa in vid ryggen.
Många bra fickor men tyvärr bara en som är vattentät.

Stället är mycket gediget men färgen gör ju att det snabbt ser lite "schabbigt" ut. Den ljusa färgen syns dock bättre än Ruckas svarta som jag valde mellan...

Nu en "dum" fråga ang. impregnering (lite offtopic, sorry). Tvättade mitt för första gången & blir efter det blöt på armarna t.o.m. vid måttligt regn. Har impregnerat med rätt medel & gjorde det på yttertyget. Är det fel? Ska jag impregnera membranet??? Tvättade efter tvättrådet...

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Tvättråd, samt ersättningsplagg...

Inläggav GOJL » 2007-08-07/10:29

.Z.;17932 skrev: ...

Nu en "dum" fråga ang. impregnering (lite offtopic, sorry). Tvättade mitt för första gången & blir efter det blöt på armarna t.o.m. vid måttligt regn. Har impregnerat med rätt medel & gjorde det på yttertyget. Är det fel? Ska jag impregnera membranet??? Tvättade efter tvättrådet...

//Larsa


...kör både ytterplagget och membranet samtidigt i maskinen, såväl tvättning, som impregnering. Använd special, som ex.vis NIKWAX, techwash + tx.direct, aldrig vanligt tvättmedel eller sköljmedel. Se till så att tvättmedelsfacket verkligen är rent från gammalt tvättmedel. Använd tvättkula. Har tvättat otal olika sk. "andaskläder" för olika aktiviteter, och det fungerar riktigt bra. Se till att köra kläderna på svag värme i torktumlare en kort stund för bästa effekt av impregneringen.

Ang. BMW´s kläder, hittade jag ett fullvärdigt ersättningsställ för halva priset hos Lindstrands jämfört med BMW´s. Q-pants och Quito jacka. Har kört i allt från medelhavsvärme, vinterklimat, monsunregn, svettiga pass i skogen, samt kasat på vägen, alltid väl fungerande. Har även tvättat det ett antal gånger, och det fungerar utmärkt. En fördel, vilket jag tycker är viktigt är att det har ett insytt membran, inte löst. Har självklart nackdelar, men det följer alltid med, och som den kritiske person jag är tycker jag att de kunde gjort vissa lösningar på ett annat sätt...
Användarvisningsbild
GOJL
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2006-06-15/01:00

Inläggav Fredde_M » 2007-10-06/18:30

Fredde_M;17217 skrev:Hej,

Snart kommer hojen och initialt tänkte jag inte köpa korvlådorna.

Undrar om någon kan ge lite input angående BMW:s egna tankväska (22 l) samt stora sportväskan (51 l) till GSA:n?

Sedan funderar jag på att kitta upp mig själv och har tittat på Rallye Pro 2-stället och Enduro-hjälmen. Kommentarer om dessa? Är stället värt sina (ganska många) kronor?

//F


Hade ju siktat på BMW-prylar, men riktigt så blev det inte....

- Tankväskan blev en expanderbar från Touratech.
- Den mjuka packväskan blev en rullpacksäck (50L) från Ortlieb/Touratech.
- Köpte Rukka All Road istället för Rallye Pro 2.
- Körde lite budget på hjälm på hjälmfronten och beställde en Marushin X-moto från fc-moto.

Hittills är jag väldigt nöjd med prylarna.

//F
Fredde_M
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2007-04-29/21:46


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron