vardagsåkning med dubb i stadstrafik?

vardagsåkning med dubb i stadstrafik?

Inläggav 365days » 2007-10-23/11:47

Finns det någon på forumet med erfarenhet av normal " lugn" körning i stadstrafik i samma breddgrad som tex. Stockholm i vintertid med dubbdäck?
Lite avundsjuk på er som bor norrut och har tillgång till skogsvägar... Funderar på att förlänga säsongen med hjälp av dubbdäck och skulle gärna höra ifall någon har erfarenhet av "vinterdäck"

Kanske T63 /TKC 80 / Karoo och sedan dubba själv med något från http://www.best-grip.se/...?


Jag har en f650gs dakar => däck 17*130/80 samt 21*90/90

/365days
365days
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2007-04-07/13:45

Inläggav tinker » 2007-10-23/14:35

du kan gå in på denna sida där finns myckrt matnytigt om vinterkörning http://www.saarela.se/
klart du skall åka på vintern
tinker
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2007-08-03/01:00

Inläggav crv » 2007-10-23/16:22

Fick en länk av "Mimmi" häromdagen och där såg jag bland annat dubbdäck för en billig peng. Gå in och titta om däcken är något att ha.
Du kan även ställa frågan till Marie för hon kör året runt utan dubb!
http://www.danmobility.se
Johan Tammelin
Användarvisningsbild
crv
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 2006-08-04/01:00

Inläggav JAC » 2007-10-23/20:16

Jag körde sju vintrar till och från jobbet med dubbade T63. (Bor i Skåne). Jag använde bildubb. Det blev mkt. halt med dubben på torr asfalt. Körde omkull en gång i en korsning på den torra asfalten. Det bästa fästet var när det var isgata, regnet hade frusit på afalten. När det var packad snö, så hade man kanske önskat sig lite längre dubbutstick. Men det går bra med bildubb och en dubb i varje nabb. Men dom saltar väl lika mkt. i Sthlm som i Skåne, så det är mest slask på de större vägarna. Kom ihåg att MC´n får mkt. stryk av saltet på vintern. Mycket korrosion på all aluminium.
Kör idag, imorgon kan det vara asfalterat
Användarvisningsbild
JAC
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Marie » 2007-10-23/23:08

Fokker;22718 skrev:Jag körde sju vintrar till och från jobbet med dubbade T63. (Bor i Skåne). Jag använde bildubb. Det blev mkt. halt med dubben på torr asfalt. Körde omkull en gång i en korsning på den torra asfalten. Det bästa fästet var när det var isgata, regnet hade frusit på afalten. När det var packad snö, så hade man kanske önskat sig lite längre dubbutstick. Men det går bra med bildubb och en dubb i varje nabb. Men dom saltar väl lika mkt. i Sthlm som i Skåne, så det är mest slask på de större vägarna. Kom ihåg att MC´n får mkt. stryk av saltet på vintern. Mycket korrosion på all aluminium.


Efter ett antal år i taxisvängen på sydsvenska höglandet utan dubb och med rejäla sommardäck (Michelin ZX använde jag visst på den tiden) så har jag inte kunnat förstå vitsen med vinterdäck och dubb, och följaktligen använder jag inte sådant på mc heller (att jag kör mc vintertid är delvis en form av protest mot den löjliga vinterdäckslagen för pb och llb, jag vägrar sätta vinterdäck på bilen, så när vinterväglag råder MÅSTE jag köra mc).

Ett av argumenten mot dubb kom Fokker med ovan, på allt annat underlag än ren blankis medför dubb radikalt sämre väggrepp, och hur många timmar per år är det rent isväglag????
Inte många enligt min erfarenhet, så som vägförstörelseverket flänger runt med saltströarna, åtminstone här i Skåne....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Hittade lite bilder på dubbade gummin...

Inläggav 365days » 2007-10-24/09:28

Hittade lite bilder på dubbade gummin... okej... det är till en finsk sajt men kanske underlättar det ifall någon annan funderar på dubbdäck...

Den första länken är vad de kallar för "vägdubbat" , och nästa länk är för "tävlingsbruk"
http://www.motorengas.fi/tuotteet/nastarenkaat_katu.html
http://www.motorengas.fi/tuotteet/nastarenkaat_kisa.html

/
365days

p.s. Tack för era synpunkter!
365days
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2007-04-07/13:45

Inläggav Ingvar Olsson » 2007-10-25/12:02

Det de kallar tävlingsdubbat går bara att köra på "riktiga" vintervägar med
tjock snö/is eller i skogen. Kör man dem på väg så får man inget gummi
i asfalten och hojen blir okörbar för allt annat än korta, mycket långsamma
transporter mellan specialsträckor och liknande.

Mvh,
Ingvar
Ingvar Olsson
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2007-07-25/11:02

Inläggav Albert » 2007-10-26/22:27

hm... i klubben känner jag inte till någon annan än mig själv som kör året runt i Sthlm...

Gällande dubbdäck... tja... det har jag redan svarat en annan klubbmedlem om... kolla den tråden - bilder på riktiga dubbdäck ligger där.

Idag är det i praktiken bara Lasses Rallyservice i Alunda som kan dubba mc-däck.

Ett bra elddop skulle varit Juldags Rallyt som Södertälje MCK arrangerade förr... en lagom blandning av is och snö på asfalt och grus; landsväg och skogsväg i Sorunda Byggden.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Jag har för mig...

Inläggav Mimmi » 2007-10-26/22:43

Albert;22886 skrev:hm... i klubben känner jag inte till någon annan än mig själv som kör året runt i Sthlm...




... att signaturen "Lem", länge sedan han hördes av förresten, kör året runt, vintertid med dubbdäck försedd K75GS. Han bor i Stockholm, eller dess omedelbara närhet, det vet jag.

För övrigt är jag full av beundran över Dig och andra som frivilligt ger sig ut i sådant klimat med mc, såsom Du visar på de i en annan tråd bifogade bilderna!
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Albert » 2007-10-27/08:56

Det är liksom helt andra krav på däck och dubb på MC än bil på landsväg för att fungera... o vi är inte många idag som verkligen har provat och anser oss ha en god överblick över lösningar och problem.

Ja - vägsaltet är ett irriterande problem. Bästa vägledning om vad som händer - titta på undersidan av en vinterkörd bil.

Nu har jag kört året runt sedan december 1989. Suzuki GS 850 GN (++320kg) och därefter BMW R80/7(senare konverterad till RT). Däckval och dubbval är kraftigt förändrat på dessa år. TKC 80 är ett mkt trevligt däck, men rena rama skiten på hårdpackad snö men helt superbrt på isbark.
Den enda idag kvarvarande fungerande kompromissen på däckfronten är Chen Shin C-186 (vilket verkligen är ett skräp däck) - tyvärr så blir det däcket till hockey puck under -18'C -:(
De som var bra, riktigt bra, var Dunlop och Metzeler Trial med o-zaijpade klackar (1980-talet) - tyvärr så tillverkas inte de däcken alls längre. Jag har ett test dubbat nytt lätt zaijpat Dunlop(?) trial 4.00x18" - får se om jag kommer att prova det i vinter.

Michelin T61 var det bästa däck jag kört på - men produktionen av större bredder än 3.00 är nedlagt och de säljs bara i Frankrike och England.
Trodde att TKC 80 vars mönster är snarlikt skulle vara motsvarande - men glöm det! T61 är radergummi, trial special, TKC 80 är ett landsvägsdäck för tunga mc sommartid (dvs mkt mkt mkt hårdare gummi). Visst - kan man skära till mönster i däcken - då är TKC 80 ett bra val eftersom det är mjukare än C-186 vid låga tempraturer.

Utrustning f.ö. - beror på körområde, körsätt, köldtålighet, bekvämlighet och anti-frostskaderisker.
Värdesänkningen på fordonet är betydande: före vintern finns värde, efter vinter finns...
Kläder är idag det största problemet tycker jag. SMC-Overallen är ur produktion sedan över 20år och MC-kläder klarar egentligen inte mer än minus 5-10'C eller så, även med underställ mm. Stövlar finns inte. Jag specialbeställde Lindstrands arméstövlar i civilt utförande - skulle behöva stövel-dubb under sulorna(!). Handskar är också ett problem, för när det är riktigt kallt behöver man hellst ha lös innerhandske/vante för ex., tankstopp odyl. Finns inte andra än arméns tum- och fingervantar men de är väl slutdumpade från markanden...
Hjälm - Schubert C1 klarade -20'C utan el-visir(!) - men... eftersom alla hjälmviris är välvda idag så blir el-visir ett problem att fixa... (=anti-frostskador i ansiktet). Glas-Harry använde varmluft (värmekammare på främre grenröret) - vilket är en idé/alternativ.

Motorkyddsbågar och stabila packväskor som skyddar cykeln vid vältning (tro inte att du inte kommer att köra omkull påvintern!).

Med rätt utrustning så är det riktigt trevligt att köra mc på vintern - med fel utrustning så fryser man som på busshållplatser och perronger; ända in i ben o märg!

Jag och Kent "Professorn" Andersson på besök hos SMC i Mora på väg hem från Kristall 1994; ca -15'C i Mora. Vi hade bara -26'C i Otta. Fast de som bor i kustområden vet att -10'C där är kallare än -20'C i inlandet/bergen -;)
O en 3D bild av hur det ser ut på vintern (för dem som klara att se en bild med det ena ögat och en bild med det andra ögat samtidigt) - det är verkligen vackert! -:)
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav lue » 2007-10-27/18:25

Nyligen inhandlat arméns hanskar på ÖB i Ystad.
lue
vänligaste hälsningar
Bengt Lüning
Användarvisningsbild
lue
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2004-08-02/09:37

Inläggav kennethjonsson » 2007-11-01/13:51

Jag gjorde min värnplikt som MC-ordonans i Boden vintern 1975/76, från augusti till februari. Vinterväg med snö och krossdäck fungerade hur bra som helst. Stödskidorna (vintervarianten av stödhjul) gjorde väl sitt till. Dessutom var ofta farten låg och vi körde sällan längre sträckor.

Detta var innan integralhjälmens tid, den enda hjälm vi prövade fungerade illa pga att visiret immade igen. Plexiglastratten fungerade inte heller i minusgrader. Plasten blir spröd och "smulig".

Jag kan lova att köldeffekten i 90 km/h och -25 grader är betydande... Fingervantar, tumvantar, skinnhanskar plus extra kraghanskar fungerade för händerna men knä och höfter blir nedkylda. Ja, resten också. Detta var ju också innan man hade olycksskydd under kläderna som extra isolering mot kyla.

Men, jag vill inte köra i Stockholm med de vägar vi har, med blöt ishinna på kall asfalt. Jag tror inte att dubbade däck skulle kännas nog tryggt för att pröva. Jag förstår inte att MC-buden verkar så nöjda där de susar fram på blötsvarta isvägar. Sommardäck för bil blir hårda på vinter, jag prövade en vinter med helt nya sommardäck - och det kommer jag aldrig att göra om. MC-däck är väl inte bättre.

Kenneth
Användarvisningsbild
kennethjonsson
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2006-04-28/01:00

Inläggav Albert » 2007-11-02/08:35

Men Kenneth... vad var vitsen med den där harrangen ?...

Du skriver att du saknar erfarenhet, och kunskap, om att köra MC på de väglag vi har här i Sthlm om vinter, och ändock uttalar du dig med åsikter om hur det är / förväntas vara ?!

Det du beskriver är en typ av väglag och förutsättningar som är mycket trevliga, kallt, hårt snö, is, inget slask, lätt "CROSS" mc (JAwa 56 eller?), osv.
Bara det att du väljer att jämföra detta med LANDVÄGS motorcykel väcker osökt frågan huruvida du ens kör mc!

Att du väljer att uttala dig om något du saknar erfarenhet av är rent ut sagt kränkande för mig, som har troligtvis mest erfarenhet av vinterkörning i BMW klubben i Sthlms trafiken - 18 år!

Allt du har att komma med är 1 vinter i Boden - patetiskt!
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Är det någon som vet vad MC-buden använder för däck på vinte

Inläggav 365days » 2007-11-02/09:39

Är det någon som vet vad MC-buden i Sthlm använder för däck på vintern? Dubbat? dubbmönster? Lufttryck?

/
365days
365days
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2007-04-07/13:45

Inläggav Albert » 2007-11-02/11:08

Jag har svarat på den frågan 2ggr redan...

Det är möjligt det finns andra i klubben med motsvarande erfarenhet och kunskap gällande att köra MC på vintern i Stockholmstrafiken - men eftersom jag inte hört talas om någon som kört i närheten av så mycket och så länge som jag gjort så betvivlar jag att det finns.

Du har redan fått svar på den frågan - det enda du kan få genom att ställa den om och om är tyckande från individer som inte har kunskap eller erfarenhet; och vilseledande information kommer bara att göra dig ledsen och besviken i slutänden om du väljer att basera dina val av produkter på dessa.

Gå nu till mitt tidigare svar i en annan sträng på BMW klubbens hemsida där du har exempel på vad som används. När du läst in dig på vad som finns är jag beredd att utvecka diskussionen.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav 365days » 2007-11-03/23:48

[quote="Albert;23253"]Jag har svarat på den frågan 2ggr redan...
Du har redan fått svar på den frågan -

Hej Albert, Jag uppskattar verkligen dina svar eftersom du har lång erfarenhet av vinterkörning.

Nu har jag gjorde ett flertal sökningar på nytt men kan inte hitta att du skulle ha nämnt vad mc-buden i sthlm använder i dagsläget. Kan du vänligen länka? Då mina sökningar på forumet inte ger önskat resultat...

Tack på förhand!
/
365days
365days
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2007-04-07/13:45

Inläggav Albert » 2007-11-17/18:33

365days;22689 skrev:Jag har en f650gs dakar => däck 17*130/80 samt 21*90/90
/365days


200-240kg, utan vindskydd...
Att den är lätt är både en fördel och en nackdel.
Att den saknar vindskydd/kåpa är illa, riktigt illa. Frostskaderisken är mycket hög och avkylningseffekten på kroppen snabb.

Du frågar om stadstrafik - Sthlm City eller ?

Kompromisser, kompromisser, det är bara en jäddra massa kompromisser -:(

1)
IS-valkar är det mest förrädiska och du bör dubba för att kunna klättra på dem med däcksidorna. Priset blir längre utstick på sidoklackarn vilket gör däcken halare vid nedlägg på torr asfalt. Bör alltså finnas gott om sidoklackar vilket utesluter cross-däck... Cheng Shin C-186 m.fl. trial-däck har rätt mängd.

2)
Is-bark (kallas i södern och i anglosaxia för "svart-is"). Is-barken ser du inte - hal som... och det enda grepp du har är dubben; de biter i isen och genom den ned till ojämnheterna i asfaltsytan. Dubben måste alltså nå ned och igenom. Däcken du visade i länkarna har dubben liggande på tok för djup - de ger inget grepp alls på hårdpackad/is-snö och ytterst dåligt på is-bark. TKC 80 fungerar helt ok med bra dubb, men det finns inget gummigrepp med TKC 80... Michelin T-61 är alternativet som fungerar perfekt (produceras inte längre). Zaipade klackar är ett pluss, men de däcken är inte dubbara...

3)
Snö - däcken behöver kunna "gräva" sig fram. Detta kräver tillräckligt höga klackar med tillräckligt avstånd mellan dem. Bäst är däck som Trelleborg Winter Friction och Army Special - men för att köra på torr asfalt så är klackarna för långt ifrån varandra vilket leder till att fordonet ormar sig fram.

4)
Hårdpackad snö, utan is, är zaipning bäst - Michelin T-61 hade en perfekt gummiblandning. Dubb river bara i ytan och sitter klackarn för glest så tappar de greppet och halkar enbart. TKC 80 ger inget grepp alls på hårdpackad snö. De bästa kompromisserna här är trial-däck; Dunlop och Metzelers var helt suveräna. Pröver just nu Pirelli (MT43?) men har bara kört 10-15mil på torr asfalt så jag vet inte hur det kommer att fungera under verkliga förhållanden.

5)
Torr asfalt. TKC 80 perfekt. Klackarna bör vara så stora som möjligt och så låga som möjligt. Sommardäck brukar fungera bäst här.


Har säkert glömt en hel del i den listan.


Det jag vill framföra är att hur du än gör så måste du kompromissa. Frågan är var du lägger kompromisserna. Off-Road Entusiasterna hade många som körde Off-Road maskiner på 80/90-talet i Sthlm's trafiken - kontakta dem och fråga dem vilka däck de testat. Har du frågat MC-buden vilka däck de använder ? MC-Proffsen, Hägersten, säljer däck till den har jag sett.


Dubb - titta på http://www.continova.se 9mm's platta 13mm långa, lödd stålkärna, dubbel-fläns, är de "snällaste" du kan använda. De måste limmas fast i däcken dessutom.
Bil-/milödubb står inte pall och har på tok för korta utstick - då kan du lika gäran köra dubbfritt.


Hur att dubba.
Personlig smak, erfarenhet, vägar/trafikmiljö.
Ska du -bara- köra i innerstan skulle jag rekommendera bildubb i mittsträngen för att ha någon form av is-grepp på is-bark med 2-3mm's utstick, 13mm's på de två raderna bredvid med 3-4mm's utstick; och slutligen grunt iborrade 13mm's på sidoklackarna med 4-6mm's utstick.
Fråga de som kör off-road maskiner hur de funnit dubbningen vara bäst på deras maskiner - det är ju motsvarande maskin du kör.

Du har i praktiken bara Lasses Rallyservice i Alunda att vända dig till.


Men dubb är verkligen ditt minsta problem. Det är kallt som... på vintern. Utan kåpa/vindskydd så blir du snabbt nedkyld. Viss kan man kompensera med div utrustning (hör med Göran på Touringbutiken - de frös som... när Touringbutiken åkte på Kristall Rallyt 1994 ; se Bumsen 1994-1 Mars, omslag och sid 20-21).
Med rätt utrustning är det precis som att köra på sommaren, fast bättre -:)


Vän av ordning och olyckskorpar kommer ofelbart att prata risker. Ja, det är halt på vintern. Dubben och däcken ställer helt andra krav på förare - det är helt klart svårare att köra på vintern (vilket man snabbt kommer över). Men det är inte farligare än på sommaren - det är ungefär lika farligt, men du är bättre påbyltad vilker ger mer stödupptagande material, ytor är glattare vilken minskar skrap-skador, det är färre dåliga bilister ute. Så totalt sett tycker jag att köra i Stockholmstrafiken är lättare på vintern och det känns inte lika illa med trafiken.

Nya risker seda några år är dock refuger som placeras mitt i körbanor (rondeller ff.a.), pinnar och stolpar som står mitt i körbanor, osv etc - alla dessa nya kommunala påfund som man arbetade hårt med att plocka bort ur trafiken under 1970 och 1980 talen är verkligen otäcka dolda faror i dåligt väder, och allra värst när det snöar ymnigt; för då syns inte dessa omarkerade hinder/livsfaror...



Hoppas det där gav dig mer att gå på.
Som kontrast till det ovan så - mitt första backdäck var Metzeler Sahara 3 fulldubbat med Cometa dubb, och fram hade jag ett motsvarande Pirelli. Så allt går - det är bara att pröva sig fram. Det finns de som kör med dubbade sommardäck -;)
Fundera igenom hur väglaget är där du kör - kolla med mina tips ovan om vad som passar hyfsat till de olika väglagen; utgå därifrån och hör med andra som kör vinter vad de tycker.


Ska du ut på riktig vinterväg så tycker jag personligen att skidor är ett bra komplement. Finns ingen tillverkar idag - Team Orange, Kalmar, producerade skidorna polisen använde. Militärskidorna är felkonstruerade och skär ned i snön så de råder jag att man undviker. Sidvagn tycker mina vänmner och bekanta är rätt fordon om man ska ut i halkan!
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav lem » 2007-11-18/06:44

Hej Mimmi et.al.

Jag kör normalt varje vinter med T63 däck och bildubb som har ca 1 mm längre utstick än std (grundare borrat). Dessa gjordes av experten i Gryttjom (OK/Q8, duktigare gummikille får man leta efter!).

Bild

Normalt byter jag till vintergaffel med 21 tums däck men har inte hunnit då mina elbilar tagit mycket tid (se Ny teknik http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article45992.ece). K11:an står med körförbud och K75GS med sommardäck (T63) och sommargaffel (18 tums hjul och originalgaffel). BildDenna är för framtung och "plogar" i djup snö. Med 21 tums hjul får man mer lyft och bättre viktfördelning. Klarar till och med riktigt svår terräng:
Bild

Motorcykelintresset har lagt sig och jag säljer ev min K11? I förra veckan fixade jag 2 av 3 körförbudssaker och nu återstår att öppna hastighetsmätaren samt ventilspelskontroll.

Min tanke är att försöka åka till Island. Idealet vore att bara åka ena vägen och flyga andra eller bytlåna så jag ställer båt/bil/mc till förfogande i Sthlm och jag får MC m.m. på Island och slipper transport. Sådana förfrågningar undersökningar pågår.

Hälsningar/Lars
Användarvisningsbild
lem
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2005-01-19/23:03

Inläggav mister.walker » 2007-12-13/10:59

Hör med MC-proffsen i Stockholm som utrustar mc-bud med dubbat på vintern.Dessa däck måste ju klara vanliga asfaltgator och litet(!) snö/is.

Svante B
mr Walker
mister.walker
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 1988-01-15/01:00

Vinterdäck

Inläggav mister.walker » 2007-12-13/11:51

Kolla denna fabrikant i Tyskland
http://www.reifen-immler.de/

Svante B
mr Walker
mister.walker
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 1988-01-15/01:00


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst