365days;22689 skrev:Jag har en f650gs dakar => däck 17*130/80 samt 21*90/90
/365days
200-240kg, utan vindskydd...
Att den är lätt är både en fördel och en nackdel.
Att den saknar vindskydd/kåpa är illa, riktigt illa. Frostskaderisken är mycket hög och avkylningseffekten på kroppen snabb.
Du frågar om stadstrafik - Sthlm City eller ?
Kompromisser, kompromisser, det är bara en jäddra massa kompromisser -:(
1)
IS-valkar är det mest förrädiska och du bör dubba för att kunna klättra på dem med däcksidorna. Priset blir längre utstick på sidoklackarn vilket gör däcken halare vid nedlägg på torr asfalt. Bör alltså finnas gott om sidoklackar vilket utesluter cross-däck... Cheng Shin C-186 m.fl. trial-däck har rätt mängd.
2)
Is-bark (kallas i södern och i anglosaxia för "svart-is"). Is-barken ser du inte - hal som... och det enda grepp du har är dubben; de biter i isen och genom den ned till ojämnheterna i asfaltsytan. Dubben måste alltså nå ned och igenom. Däcken du visade i länkarna har dubben liggande på tok för djup - de ger inget grepp alls på hårdpackad/is-snö och ytterst dåligt på is-bark. TKC 80 fungerar helt ok med bra dubb, men det finns inget gummigrepp med TKC 80... Michelin T-61 är alternativet som fungerar perfekt (produceras inte längre). Zaipade klackar är ett pluss, men de däcken är inte dubbara...
3)
Snö - däcken behöver kunna "gräva" sig fram. Detta kräver tillräckligt höga klackar med tillräckligt avstånd mellan dem. Bäst är däck som Trelleborg Winter Friction och Army Special - men för att köra på torr asfalt så är klackarna för långt ifrån varandra vilket leder till att fordonet ormar sig fram.
4)
Hårdpackad snö, utan is, är zaipning bäst - Michelin T-61 hade en perfekt gummiblandning. Dubb river bara i ytan och sitter klackarn för glest så tappar de greppet och halkar enbart. TKC 80 ger inget grepp alls på hårdpackad snö. De bästa kompromisserna här är trial-däck; Dunlop och Metzelers var helt suveräna. Pröver just nu Pirelli (MT43?) men har bara kört 10-15mil på torr asfalt så jag vet inte hur det kommer att fungera under verkliga förhållanden.
5)
Torr asfalt. TKC 80 perfekt. Klackarna bör vara så stora som möjligt och så låga som möjligt. Sommardäck brukar fungera bäst här.
Har säkert glömt en hel del i den listan.
Det jag vill framföra är att hur du än gör så måste du kompromissa. Frågan är var du lägger kompromisserna. Off-Road Entusiasterna hade många som körde Off-Road maskiner på 80/90-talet i Sthlm's trafiken - kontakta dem och fråga dem vilka däck de testat. Har du frågat MC-buden vilka däck de använder ? MC-Proffsen, Hägersten, säljer däck till den har jag sett.
Dubb - titta på
http://www.continova.se 9mm's platta 13mm långa, lödd stålkärna, dubbel-fläns, är de "snällaste" du kan använda. De måste limmas fast i däcken dessutom.
Bil-/milödubb står inte pall och har på tok för korta utstick - då kan du lika gäran köra dubbfritt.
Hur att dubba.
Personlig smak, erfarenhet, vägar/trafikmiljö.
Ska du -bara- köra i innerstan skulle jag rekommendera bildubb i mittsträngen för att ha någon form av is-grepp på is-bark med 2-3mm's utstick, 13mm's på de två raderna bredvid med 3-4mm's utstick; och slutligen grunt iborrade 13mm's på sidoklackarna med 4-6mm's utstick.
Fråga de som kör off-road maskiner hur de funnit dubbningen vara bäst på deras maskiner - det är ju motsvarande maskin du kör.
Du har i praktiken bara Lasses Rallyservice i Alunda att vända dig till.
Men dubb är verkligen ditt minsta problem. Det är kallt som... på vintern. Utan kåpa/vindskydd så blir du snabbt nedkyld. Viss kan man kompensera med div utrustning (hör med Göran på Touringbutiken - de frös som... när Touringbutiken åkte på Kristall Rallyt 1994 ; se Bumsen 1994-1 Mars, omslag och sid 20-21).
Med rätt utrustning är det precis som att köra på sommaren, fast bättre -:)
Vän av ordning och olyckskorpar kommer ofelbart att prata risker. Ja, det är halt på vintern. Dubben och däcken ställer helt andra krav på förare - det är helt klart svårare att köra på vintern (vilket man snabbt kommer över). Men det är inte farligare än på sommaren - det är ungefär lika farligt, men du är bättre påbyltad vilker ger mer stödupptagande material, ytor är glattare vilken minskar skrap-skador, det är färre dåliga bilister ute. Så totalt sett tycker jag att köra i Stockholmstrafiken är lättare på vintern och det känns inte lika illa med trafiken.
Nya risker seda några år är dock refuger som placeras mitt i körbanor (rondeller ff.a.), pinnar och stolpar som står mitt i körbanor, osv etc - alla dessa nya kommunala påfund som man arbetade hårt med att plocka bort ur trafiken under 1970 och 1980 talen är verkligen otäcka dolda faror i dåligt väder, och allra värst när det snöar ymnigt; för då syns inte dessa omarkerade hinder/livsfaror...
Hoppas det där gav dig mer att gå på.
Som kontrast till det ovan så - mitt första backdäck var Metzeler Sahara 3 fulldubbat med Cometa dubb, och fram hade jag ett motsvarande Pirelli. Så allt går - det är bara att pröva sig fram. Det finns de som kör med dubbade sommardäck -;)
Fundera igenom hur väglaget är där du kör - kolla med mina tips ovan om vad som passar hyfsat till de olika väglagen; utgå därifrån och hör med andra som kör vinter vad de tycker.
Ska du ut på riktig vinterväg så tycker jag personligen att skidor är ett bra komplement. Finns ingen tillverkar idag - Team Orange, Kalmar, producerade skidorna polisen använde. Militärskidorna är felkonstruerade och skär ned i snön så de råder jag att man undviker. Sidvagn tycker mina vänmner och bekanta är rätt fordon om man ska ut i halkan!