Eftersom....

Eftersom....

Inläggav edtlkar » 2007-10-25/20:50

Hej alla,

Eftersom jag fick ett abrupt slut på min säsong vid slussen i
Stockholm då jag hamnade mellan en bil och dennes släp
då han bestämde sig att göra en vänstersväng över heldragen linje
när jag kom i det andra körfältet. Så måste jag nu skaffa mig
bla en ny hjälm. Jag hade en hjälm från NZI (Vitesse) som var
trevlig och skön. Men jag upplevde att den var ganska ljudlig
invändigt. Så nu undrar jag vilken hjälm jag skall ha för att
få ner ljudnivån men inte tumma på säkerheten.

//Lennart
edtlkar
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2007-04-18/13:13

Inläggav Belsebubb » 2007-10-25/21:07

edtlkar;22834 skrev:Hej alla,

Eftersom jag fick ett abrupt slut på min säsong vid slussen i
Stockholm då jag hamnade mellan en bil och dennes släp
då han bestämde sig att göra en vänstersväng över heldragen linje
när jag kom i det andra körfältet. Så måste jag nu skaffa mig
bla en ny hjälm. Jag hade en hjälm från NZI (Vitesse) som var
trevlig och skön. Men jag upplevde att den var ganska ljudlig
invändigt. Så nu undrar jag vilken hjälm jag skall ha för att
få ner ljudnivån men inte tumma på säkerheten.

//Lennart


[COLOR="Navy"]Hej Lennart...
Åk till MC poolen i Sumpan och prata med Pelle, han kan det där med hjälmar... ;) [/COLOR]
Spelar du golf? - Nej, jag är fortfarande sexuellt aktiv.
Gunnar Alfvén
Användarvisningsbild
Belsebubb
 
Inlägg: 192
Blev medlem: 1994-04-25/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-10-25/21:46

Det där med ljudnivå i hjälmen är en ganska komplex frågeställning. Till att börja med upplever vi ljud olika - det som är störande för en person, kan vara helt OK för en annan. Sedan inverkar en massa faktorer på ljudnivån och ljudkaraktären, bl a:
- Hjälmens passform (en tight hjälm upplevs som tystare än en som sitter lösare)
- Luftströmning och turbulens, som påverkas av bl a kåpa/vindruta, förarens längd och sittställning
- Hjälmens aerodynamik
- Visirets tätning
- Ventilationsöppningar/klaffar
- Stoppning/isolering.....

Själv provade jag ganska många hjälmar, och läste i princip alla hjälmtester jag fick tag på, innan jag köpte min BMW Systemhjälm 5. Den är rimligt tyst, och uppfyller de flesta av mina övriga önskemål. På sluttampen hade jag 3 'kandidater' - förutom BMW-hjälmen var det Schubert Concept och Schubert C2 som jag valde mellan. Avgörandet fälldes av passform, pris och att BMW-hjälmen har en smidigare låsmekanism för 'hakskyddet' - alla tre var ungefär lika tysta. Concept var klart billigare, men satt inte bekvämt på mitt huvud. C2 var möjligen lite tystare, men dyrare och svårare att öppna.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-10-25/22:55

Jag skulle överväga att köpa en ny NZI och öronproppar. om den är skön. Den väger 1350g. En system 5 hjälm som jag har är hyfsat tyst tills man öppnar ventilationen för att få bort imma. Den väger 1800g. Det är möjligt att jag har stort fokus på vikten och balansen i hjälmen efter skadorna i nacken som du inte behöver fundera över. En annan hjälm jag är sugen på är Shoei XR-1000 för den passar mig kanon. Det viktiga är att den är skön och sitter bra, jag tror helt enkelt inte det finns någon hjälm som är tillräckligt tyst, tyvärr.
Jörgen I Larsson
 

Inläggav BulletStefan » 2007-10-26/07:50

Jag kör också med NZI Vitesse som jag köpte i våras på rekommendation bl.a om att den är lätt, och dessutom attraktivt prissatt för kvaliteten den har. Hade dessförinnan tittat bl.a på Arai Viper på MC-Poolen och bestämt mig för att testa den, vilket MC-Poolen tillåter.
MC-Boden som säljer NZI tillåter ju tyvärr inte provkörning av hjälmar vilket gjorde att det var lite av en chansning att köpa Vitesse-hjälmen men den kändes skön och är som sagt även lätt, men halva priset mot Arai var väl också ett argument... Tyvärr upplevde även jag det du skriver Lennart, att den är tämligen bullrig. Jag har dock avhjälpt det med öronproppar vilket funkar relativt bra för mig - även om jag planerar att försöka hitta någon form av extraspoiler att sätta på rutan för att minska turbulensen (jag kör en R1100S).
Innan du bestämmer dig tycker jag dock du ska ta chansen och testa hjälmar på din egen hoj. MC-Poolen tillåter provkörning och jag tror andra av de större handlarna också gör det. Själv kommer jag INTE att köpa hjälm igen utan provkörning.
Användarvisningsbild
BulletStefan
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2007-02-01/01:00

Inläggav Göran Ekman » 2007-10-26/09:13

Det är sannerligen olika.
Jag kör med en NZI Vitesse RR och jag tycker att det är den bästa hjälm jag haft. Ljudnivån är minimal - ofta glömmer jag att sätta i öronpropparna.
Dessutom blir det aldrig imma på visiret även om det regnar rejält. Vikten är låg vilket gör att den är skön att ha på sig under långa dagar.
Jag jämför gärna med min andra hjälm som jag använder ibland - Schubert R1.
Många anser ju att Schubert är den tystaste hjälmen - men jag anser att min NZI är tystare. Den enda fördelen med Schuberthjälmen är det inbyggda solskyddet. Men det gör också R1 tyngre.
När jag summerar tiden med hjälm på under sommaren så vinner NZI med ca 75% användning mot R1ans 25%.
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Inläggav BulletStefan » 2007-10-26/11:59

Att upplevelsen varierar är förmodligen inte oväntat då en hjälms tysthet i mycket hänger ihop med hur precist bärarens huvudform passar i hjälmen. Så det enda man kan säga säkert är väl att se till att provköra, provköra, provköra tänkta hjälmar, och alltid på sin egen MC då även eventuell ruta och förarens längd påverkar luftströmmarna mycket.
Användarvisningsbild
BulletStefan
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2007-02-01/01:00

Inläggav Stefan Tjust » 2007-10-26/14:14

Köpte under hösten en Schubert S1 på Louis.de som sålde till mycket bra höstpriser. S1 fick mycket bra kritik på nästan alla punkter och framförallt låga dB-värden i ett tyskt test som redovisades i någon av de svenska MC-tidningarna 2005(kommer inte ihåg vilken tidning). Jag måste säga att den håller vad den lovar. Tyst, bekväm, inbyggt solskydd, bra synfältsöppning. Har haft en BMW system 4 och har en Nolan N84 men S1:an är den enda jag kunnat använda utan öronproppar.
Användarvisningsbild
Stefan Tjust
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2005-12-20/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-10-26/15:09

Alexander;22856 skrev:Köpte under hösten en Schubert S1 på Louis.de som sålde till mycket bra höstpriser. S1 fick mycket bra kritik på nästan alla punkter och framförallt låga dB-värden i ett tyskt test som redovisades i någon av de svenska MC-tidningarna 2005(kommer inte ihåg vilken tidning). Jag måste säga att den håller vad den lovar. Tyst, bekväm, inbyggt solskydd, bra synfältsöppning. ............men S1:an är den enda jag kunnat använda utan öronproppar.


Vill bara instämma i allt ovanstående:) som stämmer på min egen upplevelse efter två S1-or senaste tre åren.

Går att hitta något lättare hjälmar, utan att ta till extremmaterial, men jag tror den mindre vikten är marginell ur säkerhetssynpunkt, jämfört med vad hela vårt huvud med hjälm väger.

Något som jag tycker är viktigt är, att en hjälm inte är öppningsbar, typ "Klappenkask".
Dessa ger mindre säkerhet
mycket mera oljud
alltid tyngre.

Däremot finns det människor som får panik-känslor i en vanlig hjälm och då är självklart den öppningsbara att föredra.

Det allra viktigaste vid val av hojkläder är dock en optimering av säkerhet och att må bra i kläderna man kör i.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Saik78 » 2007-10-26/16:37

Kör med Arai, som jag tycker är mycket bra, dock även dyra som fan.
Körde tidigare, under min gixxerperiod, med RX7. Dettta är nog en av de bästa hjälmarna som finns, om den passar skallen bra. Nu kör jag med Tour-X, eftersom jag vill se ut som Ewan McGregor i LWR. Även den en utmärkt hjälm.
Så mitt tips: Arai.
Saik78
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2007-05-28/12:49

Inläggav Helmetrock » 2007-10-26/21:27

Jag har kört med lite olika hjälmar, AGV, Nolan och HJC eller något åt det hållet, men sen köpte jag en Shoei Raid II, och den var jag riktigt nöjd med!

Men så var jag ju i backen och gjorde smulor av baksidan på hjälmen...
Så jag tänkte att en lite dyrare/lyxigare hjälm hade väl varit trevligt, så jag provade allt upp till 5-7000 de hade i Göteborg, men inte fanns det något annat som passade i närheten så bra som den!

Så den kan jag rekommendera!

Men eftersom ingen annan passade mig, så är det nog jag som är onormal och alla andra sitter perfekt på dig:p
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst