1200 gs

1200 gs

Inläggav leol » 2007-10-28/19:36

funderar på att montera ett Desierto 3 fairing på min 12 gs från touretech, har någon erfarenhet från denna utrustning om kvalite,montering samt funktion.
leol
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2007-10-28/19:24

Inläggav Kjell Johansson » 2007-10-29/10:38

I den här tråden om R12 GS förekom det här inlägget om Desierto. Har inte hört något mer därefter

http://forum.bmw-mc-klubben.se/showpost.php?p=942&postcount=13


Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Inläggav kjellf » 2007-10-29/21:48

Du har inte skrivit vad det är du vill uppnå med den nya kåpan så jag kan enbart tala i egen sak. Jag har prövat med rutan i alla tänkbara lägen, förlängning av orginalrutan, en betydligt större tillbehörsruta och en hemmagjord miniatyr. Allt detta för att få en tystare körning. Det som blev bäst är min lilla och hemmagjorda ruta. Det har blivit en kraftigare luftström mot bröstet MEN även tystare.

Det som gör körningen lite bullrig är turbulens. Jag har bara för nyfikenhets skull låtit en hand följa den kraftiga luftströmmen som kommer vid rutan. Den luftström som passerar rutan ger turbulens 40 cm ovanför huvudet och detta i stort sett oavsett vilken ruta och vilken inställning jag hade. Dock finns det en kraftig och turbulent luftström som kommer snett nedifrån och den passerar bara centrimetrar vid sidan av huvudet. Jag har funderat och kollat runt och kommit fram till två möjliga lösningar. En lösning är en ruta nedanför och utanför orginalrutan (det finns en liten variant på Adventure). Den andra lösningen jag funderar på är att släppa förbi mer luft vid rutan. Den extra luft som släpps igenom kan eventuellt trycka undan den turbulenta luftströmmen.

KjellF
kjellf
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 1997-03-18/01:00

Inläggav tommykn » 2007-10-29/23:37

kjellf;23073 skrev: Dock finns det en kraftig och turbulent luftström som kommer snett nedifrån och den passerar bara centrimetrar vid sidan av huvudet. Jag har funderat och kollat runt och kommit fram till två möjliga lösningar. En lösning är en ruta nedanför och utanför orginalrutan (det finns en liten variant på Adventure). Den andra lösningen jag funderar på är att släppa förbi mer luft vid rutan. Den extra luft som släpps igenom kan eventuellt trycka undan den turbulenta luftströmmen.


Hej, det finns t.ex. en s.k. "winglet" som ska kunna stoppa en del av de luftströmmar som kommer snett nedifrån - se http://www.nippynormans.com/prodinfo.asp?number=SCR-WL-1200GS&variation=&aitem=1&mitem=1

Tekniken att släppa in luft under rutan för att utjämna tryckskillnader/luftströmmar på båda sidor om rutan är vad en s.k. Tobinator påstås göra - se t.ex. http://www.stopthebuffeting.com/
BMW F700GS -13
BMW Isetta -55
Rex 98cc -38
Lexus GS450h -09
Toyota MR2 -00
Användarvisningsbild
tommykn
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2000-12-22/01:00

Inläggav kjellf » 2007-10-30/21:56

tommykn;23085 skrev:Hej, det finns t.ex. en s.k. "winglet" som ska kunna stoppa en del av de luftströmmar som kommer snett nedifrån - se http://www.nippynormans.com/prodinfo.asp?number=SCR-WL-1200GS&variation=&aitem=122&mitem=265

Tekniken att släppa in luft under rutan för att utjämna tryckskillnader/luftströmmar på båda sidor om rutan är vad en s.k. Tobinator påstås göra - se t.ex. http://www.stopthebuffeting.com/


Tack för hjälpen. Jag ska fundera på ett litet inköp men det är mycket som jag vill ha ...

Det är fler än jag som har konstruerat en minimal ruta: http://www.nippynormans.com/prodinfo.asp?number=WDE-1200GS-BK-COCK&variation=&aitem=186&mitem=265

KjellF
kjellf
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 1997-03-18/01:00


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst